www.ji-magazine.lviv.ua
Віктор Андрусів
Революція наступає там, де інституційна структура не відповідає суспільним інтересам
Важко не погодитись з тезою, що революція по-факту формує
нову реальність, яка не відповідає жодним попереднім очікуванням і баченням.
Відповідно, революція без сумніву є джерелом інновацій, смислів і образів
майбутнього. Однак, я не погоджуюся з тим, що ці бачення виникають саме всередні революції. Я притримуюсь визначення революції за Хантінгтоном, який говорив, що революція наступає там, де
інституційна структура не відповідає суспільним
інтересам.
Однак, поява альтернативних ідей облаштування майбутнього є складовою
передумови революції, мобілізацією суспільних мас на інший доступний образ
майбутнього. Самі по собі нові ідеї створюють нові мотивації в суспільства. І
битва нових ідей зі старим порядком є точкою відліку революції. Засвоєння цих
ідей, творення нової практики, нових еліт, нових інститутів є незворотнім
шляхом революції. В цьому її головна відмінність від перевороту, який міняє
політичну еліту, без змін в реальності. Переворот стає наслідком відсутності
образів і ідей нового інституційного порядку, і відбувається внаслідок не співпадіння суспільних та елітних інтересів.
В цьому контексті, Майдан ризикує сьогодні більше стати переворотом, ніж
революцією. Нові політичні інститути не формуються на тлі балансу в українській
політиці, балансу неспроможності змін. Єдиними змінами є нові соціальні
практики, такі як волонтерство, допомога армії,
добровольці, однак, чи будуть вони інституціоналізовані
за межами військового конфлікту, і чи стануть фундаментом формування нових
політичних інститутів не відомо.
Стосовно виникнення трансцендентних ідей, Іного, то
апріорі - вони не можуть мати замовника у вигляді держави, олігарха чи
суспільних мас. Очевидно, що інтелектуалізм, інтелектуальні клуби, філософи у
всі часи були в полі аскетизму та дискомфорту. Вони перебували за межами
реальності, щоб сформувати "нереальні" ідеї. І тільки після того, як
сформовані такі ідеї, образи, смисли - вони починають формувати попит і
мотивації. Вони стають додатковим вибором, рішенням, альтернативою існуючим інститутам,
які не відповідають суспільним інтересам. Вони і викликають революцію, в
локальному чи цивілізаційному форматі.
Таким чином, виникнення "Іного", не може
бути плодом державної політики, соціальних чи економічних умов. Воно є
наслідком появи філософів чи клубів, якраз сильно незалежних від цієї
реальності. Звідки їх взяти? Я думаю, тут єдина можлива відповідь, яку дав
колись Володимир Нікітін - самородки. А вже ці самородки можуть формувати
клуби, організації, школи інтелектуальну інфраструктуру.
|