www.ji-magazine.lviv.ua
Андрєй Дєсніцкій — російський біблеїст, перекладач, письменник, доктор філологічних наук
У вас фундаменталізм відклеївся
Приблизно два роки тому я писав: у Росії за останні
півстоліття при владі були комуністи, що виявились перевертнями, потім ліберали,
які теж стали імітаторами, – тепер, очевидно, черга несправжніх націоналістів.
Нині ж випливла ще одна цікава деталь: разом з
націоналістами на владу претендують православні фундаменталісти.
І народ чекає чи то ІДІЛу
вітчизняного виробництва, чи то нового середньовіччя. Ну, або хоч чогось на
кшталт світу Тома Сойєра, де дітей поголовно змушують
вчити напам’ять Біблію, а за витівки шмагають різками.
Нічого подібного не буде, дорогі росіяни. Фанатизм
тут фейковий, він цілком і повністю вписується в рамки
постмодерної парадигми. Справжні фанатики зі справжнього ІДІЛу
трощать все, що не вписується в рамки їхніх релігійних поглядів, – імітатори
приходять на виставку беззахисних, як їм здається, маргіналів і дисидентів і
розбивають, за їхніми словами, тарілку з ІКЕА.
Це ж не
вандалізм, а перформанс з умисним заниженням збитків.
Або ось недавно православна громадськість звернула
увагу на станцію метро «Войковська»: вона названа на
честь одного з учасників вбивства царської сім’ї. Але ця ж сама громадськість
не заперечує проти поїздок зі станції «Ленінський проспект» на станцію
«Бібліотека імені Леніна». Ім’я дрібного виконавця забираємо, а ім’я
натхненника й організатора червоного терору – ні?!
Ленін –
не Сідур, замахнутися на нього духу не вистачить.
Якби розбили активісти ікеївську
тарілку об підніжжя якогось пам’ятника Іллічу – їм би зразу довелося пояснювати
владі, чим відрізняється ця акція від українського ленінопаду,
і відбивати шалені атаки комуністів. Адже їхній ядерний електорат в основному і
складається з тих самих тихих церковних бабусь, почуття яких акціоністи так старанно захищали в Манежі.
І тому можна старанно не помічати, що В. І.
Ульянов-Ленін розгорнув наймасштабніші і найдовші в
історії гоніння православної церкви, а його вшанування набуло в СССР всіх рис
релігійного культу. Навіть стосовно Джугашвілі
знайдуться відмовки: відродив з праху Московську патріархію по апокрифах,
відвідував старицю Матрьонушку і взагалі був мало не
таємним віруючим. Але от з Ульяновим – хімічно чистий випадок. Можете собі
уявити, щоб бойовики ІДІЛ пройшли повз таке неподобство?
Але не
варто приділяти багато уваги хуліганам. Давайте подивимося на серйозних і
важливих людей.
Наприклад, на Стрітенський
монастир в самому центрі Москви, недалеко від Луб’янки, – півтора роки тому
мені доводилося писати і про його настоятеля, архімандрита Тихона Шевкунова. Ще в 2008 році, коли його неофіційно вважали духівником
В. В. Путіна, у своєму фільмі «Загибель імперії. Візантійський урок» він чітко
позначив всі ті ідеологічні тренди, які нині стали реальністю.
У 2011 році він видав книгу «Не святі святі», яка одразу стала бестселером, її переклали на
безліч мов і сприйняли як своєрідний маніфест російського православ’я XXI
століття. Доволі консервативний і на чийсь навіть погляд фундаменталістський
маніфест про цінності безумовної покірності...
Але
сьогодні «Не святі святі» не просто книга, а добре
розкручений торговий бренд.
У центрі Москви, у тому самому монастирі є ресторан
під такою назвою, а в Crocus City
Hall йтиме мюзикл за мотивами
книги. Всіма цими благами можна насолодитися, не здійснюючи далеких паломництв, не виснажуючи себе постом і молитвою, і взагалі
навіть не вірячи в Бога.
І останній приклад, зі сфери медіа. До повноцінного
запуску готується телеканал «Царьград ТВ», дуже православний,
дуже патріотичний, дуже антизахідний. Його засновник –
Костянтин Малофєєв, а ось його головним режисером кілька
місяців тому став... Юрій Гримов.
Нагадаю, що він був метром реклами в лихі дев’яності,
в двохтисячному зняв глибокий і тонкий, на мій погляд, вітчизняний серіал
«Казус Кукоцького», а в бунтівному 2013 р. був
генеральним продюсером телеканалу «Дождь». Зараз змінилися
і атмосфера, і запити, і фінансування – і Гримов на «Царьграді». І невже при ньому цей канал понесе жахи
фундаменталізму в маси?
Людей,
для яких православний фундаменталізм – не рольова гра, не перформанс
і не робота, в Росії вкрай мало, і вони справді мало на що впливають.
А головне, цей самий фундаменталізм не має попиту
серед широких мас населення. Вірніше... він є, але лише доти, поки не
стосується тебе особисто.
Згідно з усіма опитуваннями громадської думки, у
нас в країні більшість людей називають себе православними. При цьому значна
частина з них в Бога не вірить, а ще більше в церкві буває в кращому разі на
хрестинах, вінчаннях і похоронах.
Але при цьому їм приємно усвідомлювати, що наша
православна віра – найправильніша і дуже славна, не важливо, в чому саме її суть.
Що десь в особливих місцях є особливі люди: святі, які, звичайно ж, не святі,
але инших нема – до них можна при крайній потребі звернутися,
щоб отримати розраду і удачу від «чогось там згори». Бажано, не обтяжуючи себе
різними обрядовими подробицями і ні в чому себе по життю не обмежуючи.
Якщо на це є попит, то буде і пропозиція. Як
завжди, це буває в різних сегментах: одні люблять гарячіше, а инші – ґрунтовніше. Але весь цей уявний фундаменталізм діє
в логіці ринкової економіки та постмодерної культури,
а як тільки вийде за їхні рамки – буде відкинутий більшістю того самого
«православного населення». Справжній фундаменталізм вимагає жертв, і чималих,
насамперед від самих фундаменталістів. Заповідей, зрештою, доведеться
дотримуватися!
Коли три роки тому о. Всеволод Чаплін запропонував
повернути десятину – додатковий податок на віруючих, цю пропозицію зустріли
гробовим мовчанням. А здавалося б, що може бути простіше: зробити, як у
Німеччині, де кожна людина, оголосивши себе приналежною до певної конфесії,
платить на її утримання додатковий «церковний податок».
Але тепер уявіть собі, що всіх співробітників вашої
фірми або підприємства викликають в бухгалтерію і пропонують визначитися: якщо
віруючий – будеш додатково платити певну суму щомісяця. Немає сумнівів, що у
більшості православна приналежність одразу ж зміниться на «Бог у мене в душі» і
«мені для спілкування з Богом посередники не потрібні».
Офіційно записалися б у православні, мабуть, тільки
ті, хто і так робить регулярні пожертви на свій храм, хто буває в ньому
постійно – а таких людей у нас лічені відсотки. І говорити від
імені «більшості» або «історично головної конфесії» ніяк би не вийшло.
Аморфна
більшість, яка ні за що не відповідає, пасивні «споживачі релігійних послуг» –
найзручніша паства.
І вона за рідкісними винятками є більшістю у всіх
релігіях, починаючи з примітивного шаманізму. Втім,
вона і прагне звести будь-яку релігію до шаманізму,
але це вже окрема розмова.
Словом, найдієвішим щепленням
від фундаменталізму служить пофігізм, а з ним у наших людей якраз все гаразд.
|