www.ji-magazine.lviv.ua
Гасан Гусейнов
Фашизація антифашизму, або Як Російська Федерація легітимізує захоплення України
Фашистський дрейф мови:
вабливий і маніакальний
В кінці 1970-х років під час застілля колишніх блокадників-ленінградців я
почув таку байку. У Ленінграді, в їдальні Будинку письменників, взимку
1942/1943 року кілька тижнів висів плакат з написом «Смерть ворогам фашизму!».
Голод і холод були сильнішими за розум і почуття гумору. Всі розуміли, що рука,
яка писала цей текст, мала на увазі. Плакат зняли без жодних наслідків для
того, хто його писав. Набагато важливішою є причина, через яку колишні
блокадники згадали про цю історію саме наприкінці 1970-х. Це були роки, коли
повна, залізобетонна визначеність існувала в Совєтському
Союзі тільки відносно одного відрізка історії країни – перемоги над
націонал-соціалізмом і фашизмом у Великій Вітчизняній війні. Фашизм вважався
абсолютним злом, несумісним з жодним ідеологічним явищем, навіть найнегативнішим, яке можна було спостерігати в тодішньому СССР.
Ні так званий «буржуазний націоналізм», ні так званий «великодержавний
шовінізм», ні «расизм» не дотягували до абсолютного ідеологічного зла
«фашизму». Єдина складність полягала в тому, що починаючи з другої половини
1930-х років фашизм перестали вивчати як специфічну ідеологію.
У 1936 році в московському видавництві «Соцекгіз»
вийшла книга під назвою «Проти фашистське мракобісся і демагогію» [1]. З одного
боку, сама ця книга і була продуктом демагогії. Достатньо сказати, що в
передмові до неї агентами фашизму і просто фашистами названі Троцький, Зінов’єв і инші совєтські противники Сталіна.
З иншого боку, всередині книги був останній в СССР
розгорнутий аналіз ідеології фашизму. Так, кожен абзац про сутність фашизму
супроводжувався поясненнями, що в Совєтському Союзі
все инакше, що товариші Ленін і Сталін – пролетарські
гуманісти, на відміну від товаришів Гітлера і Муссоліні, що Маркс – за народ, а
Ніцше і Зомбарт – за буржуазну особистість, за імперіалістичну
гієну. Але, незважаючи на всю демагогію, А. Деборін,
автор головної ідеологічної статті у збірнику, не побоявся побачити в
італійському фашизмі, німецькому націонал-соціалізмі і сталінському соціалізмі
деякі загальні основоположні ознаки, які тоді, в 1936 році, легко було
протиставити настільки ж основоположним відмінностям.
Відмінностей, власне кажучи, виявилося лише дві: стосовно «расового» і
«єврейського» питання і стосовно ставлення до культури і церкви. Всі инші ознаки ідеології фашизму та офіційного совєтського антифашизму
збігалися. 60 років потому їх перерахує у своїй відомій роботі про ознаки
фашизму Умберто Еко [2].
Всі названі ним ознаки і в совєтський час, з середини
1930-х років, усвідомлювалися як прикордонна зона між фашистами і офіційними совєтськими антифашистами.
1. Культ національної традиції і «наша» містична перевага над «ними»: у них
Ніцше, Чемберлен і Розенберг, у нас Маркс, Ленін і
Сталін.
2. Неприйняття космополітичного модернізму і раціоналізму: для фашистів це
вираження занепаду і виродження (Entartete Kunst), яке фашизм покликаний зупинити; для совєтських антифашистів це поживний ґрунт для фашизму.
3. Ненависть до ліберальної інтелігенції, до пацифізму одинаків, культ
низинного в масовій людині: для фашистів ліберальна інтелігенція послаблює
націю, для антифашистів – роззброює народ перед фашизмом.
4. Випереджувальна лояльність стосовно влади (від готовності до погромів до
розгортання пропагандистських програм, які готували б населення до будь-яких
дій влади): антифашисти і фашисти обмінюються звинуваченнями в демагогії.
5. Расизм: для фашистів – офіційна ідеологія; для совєтських
антифашистів – основний аргумент неприйнятність фашизму; на практиці – один з
інструментів реальної політики в СССР.
6. Теорія змови: ті й инші вважають світовий
порядок денний продуктом змови міжнародного єврейства, США і Великобританії і
т.п. Практичний внутрішньо і зовнішньополітичний наслідок теорії змови – безмірне
розширення повноважень секретних служб (в СССР і РФ – від НКВД до ФСБ).
7. Відмова від логіки – відключення у прихильників ідеології інтроспекції.
Приклад: один і той же ворог одночасно зображується і як нікчемна комаха або
навіть рослина, і як надпотужний і хитромудрий завойовник. Приклад: в ході
конфлікту в Україні російські ЗМІ зображують самих українців то як безпорадних
«овочів» («укропів»), то як передову колону НАТО і США на західних кордонах
Росії.
8. Марціальність – дарування цивільним особам
військових переваг: скрізь, де це можливо, створюються умови для військових
ігор, воєнізованих організацій тощо.
9. Інверсивна ієрархія: обожнюваний вождь показує
простій людині ознаки простоти і приземленості; як би високо не підносився
вождь, він завжди залишається одним з нас.
10. Культ героїчної загибелі.
11. Чоловічий шовінізм, ненависть до сексуальних меншин.
12. Культ цілісності та безумовного пріоритету держави в протистоянні особі
і групі.
13. Формування власної версії рідної мови як державної; контроль над
знаннями.
14. Презирство до діючого міжнародного права, до основоположної хартії ООН.
Починаючи з середини 1970-х років, наприкінці існування СССР, в пізній совєтській культурі з’являлося все більше сигналів, що
суспільство розуміє або відчуває це поступове злиття, ототожнення фашистських
ідеологічних установок і соціальних практик з офіційними совєтськими
(від заборонених романів Василя Гроссмана до
популярних книг братів Стругацьких і телесеріалу «17 миттєвостей весни» за романом Юліана Семенова). Саме під
час перегляду телесеріалу «17 миттєвостей весни», в
якому совєтський глядач вперше відчув ідеологічне захоплення
внутрішнім устроєм Третього рейху, деякі глядачі і згадали епізод з плакатом
«Смерть ворогам фашизму!» 1942/43 року в Ленінграді. Як писав Василь Гроссман, Совєтський Союз,
перемігши нацистську Німеччину, ухитрився заразитися вірусом фашизму.
Совєтське суспільство і
почало розкладатися як таке, що втратило внутрішню ідеологічну легітимацію,
переставши розрізняти політично прийнятне і неприйнятне (вторгнення в
Афганістан, силове утримання захопленого за підсумками Другої світової війни,
переслідування інакомислячих, терор приватних підприємців і ин.).
Після розпуску СССР деякі ознаки фашизму проступили при будівництві нових
національних держав (не тільки РФ): дискримінація національних меншин,
переслідування за мовною ознакою, прагнення відтворити або облагородити «нашу»
історію – як ультимативну легітимацію існування «нашої» держави саме в таких
межах.
Найбільш гострий характер злиття фашистських практик та ідеологічних
установок з офіційним, казенним антифашизмом совєтського штибу набуло в 2014 році. Політична криза в
Україні і повалення президента Януковича викликали в Росії політичне «коротке
замикання». Офіційна російська пропаганда кваліфікувала події в Києві як
«фашистський», «бандерівський» державний переворот. ЗМІ Росії випробували всі
доступні способи дискредитації українського політичного процесу як «фашизації»:
звинувачення нових властей в «антисемітизмі», в «прославлянні
націонал-соціалізму», що в результаті привели до колишньої совєтської
версії «українців» – «прислужників США і НАТО». Уявлення про події в Києві як про
«фашистський» переворот поширюється по всіх каналах офіційних російських ЗМІ.
Після анексії Криму офіційна лінія російської пропаганди перейшла межу совєтської епохи і заглибилася в дореволюційну російську
імперську практику повного заперечення національної самобутності та політичної
суверенності України і українців. Політичний концепт «Новоросії»
і військова агресія на Донбасі супроводжується фашизацією внутрішньополітичного
процесу в самій Росії. Риторика Путіна («п’ята колона») вимагає від громадян
«пильності» та виявлення внутрішніх ворогів як більш небезпечних, ніж будь-який
инший явний зовнішній ворог. І все це парадоксальним
чином оголошується «антифашистською політикою Росії». Очевидна і неприхована
війна в Східній Україні ведеться силами бойових загонів, які набираються в
низах російського суспільства. Ідеологічне обґрунтування ліквідації української
державності йде під тими ж гаслами, які освячували «повернення» (heim ins Reich)
Австрії та Чехії до складу Великої Німеччини.
Фашизація російської політичної мови відбувається з вражаючою швидкістю і
стає головною перешкодою до критичного аналізу стану справ у Росії. Незважаючи
на очевидну відповідальність правлячого в Російській Федерації режиму за
військову катастрофу в Східній Україні і на неминучий економічний занепад у
власній країні, вся пропагандистська машина РФ виробляє віртуальний соціальний
продукт – готовність вбивати і вмирати за образи, нібито нанесені Росії
сусідніми державами, Европою та Сполученими Штатами
Америки. У цій війні за віртуальні образи, за «життєвий простір» і сакральну
«цілісність» «русского міра» Володимир Путін і його
оточення нав’язують населенню Російської Федерації презирство до міжнародного
права і комплекси ущемлених носіїв вищих цінностей: громадянам РФ нав’язується
думка, що особисто у них було відібрано їхню політичну власність – колишній Совєтський Союз. Реалізувати програму угамування цих
комплексів пропонується збройним шляхом, і прямий військовий напад на Україну
є, мабуть, єдиним виходом для нинішнього російського режиму.
Примітки
1. Проти фашистського мракобісся і демагогії. Зб. ст. / Под
ред. І. Дворкіна, А. Деборина,
М. Каммарі, М. Мітіна, М.
Савельєва. М.: Соцекгіз, 1936.
2. Eco U. Urfaschismus
// Die Zeit. 07.07.1995. S.
47-48.
|