|
Євгеній ІхловОстанній плювок на захід (клубок смислів)У чому причина відвертості путінського плювка на західну демократію? Слова Путін про схвалення союзу Сталіна і Гітлера (ввічливо іменованого
«Пактом Молотова-Ріббентропа») внесли повну
визначеність в співтовариство «патріотичних» істориків. Відтепер (і «назавжди»)
цей союз буде вважатися таким же еталоном зовнішньополітичних стратагем, яким в
часи СССР був Брестський мир, той самий? який Путін 1 серпня 2014, виступаючи
на Поклонній горі і, як дуже швидко з’ясувалося,
потай погрожуючи прямим втручанням у конфлікт в Донбасі, порівняв зі
«зрадницьким ударом ножем у спину». Історія з Пактом стала універсальним
індикатором для розрізнення напрямків вітчизняних істориків. У цьому сенсі її
можна порівняти тільки з відношенням до правління Івана Грозного і до дій кн.
Олександра Невського щодо зближення з Ордою. Тому спроби розгадати дії Путіна
виявляють цілий клубок смислів, над якими я пропоную читачеві подумати разом зі
мною. Перш за все, в чому архетипність Брестського
миру? Совєтська влада була царством утопії. Коли
утопізм ввергав країну в кризу таких масштабів, що її помічало вже і вище
керівництво, починався розворот до прагматики. З погляду партійних
фундаменталістів, а також кар’єристів, які ними із задоволенням прикидаються,
прагматика виглядала як капітулянтство, повзучий опортунізм і зрада принципів.
І тут демагогам прямо в зуби, з партійною, так би мовити, прямотою: Ленін от
підтримав Брестський мир, а проти був Троцький (це неправда, проти був Бухарін,
але Троцького демонізували набагато більше). Але путінізм – не більшовизм, йому не треба
обґрунтовувати відступ від ідеалів, він сам – суцільний опортунізм. Тому до Брестського миру Путін застосував той самий поетичний образ, що нацисти
застосовували до підписаного в листопаді 1918 року Комп’єнського
перемир’я. Тут починається перший шар сенсів. Для совєтського і російського обивателя Пакт – це
не дуже вдала спроба Сталіна домогтися тимчасового перемир’я з Гітлером. Для решти
цивілізованого світу Пакт – це таємний розділ Східної Европи,
це – пряме провокування Гітлера, щоб він наважився на нову війну з Англією і
Францією, це – випливаючий з нього договір про дружбу
між СССР і Великою Німеччиною. А ще це – розстріл поляків у Катині, Осташкові, Старобільську і Мідному; окупація балтійських держав і
Бессарабії, а також спроба окупувати Фінляндію, обіцяну Гітлером тими ж
протоколами Сталіну. Вітчизняний обиватель старанно закриває на це очі, вдаючи,
що інтервенції Сталіна з вересня 1939 по липень 1940 – це лише повернення
Великою Росією втрачених в 1918-20 роках земель. Для цивілізованого европейця слова Путіна про
схвалення Пакту рівноцінні за цинізмом виправданню Нюрнберзьких антисемітських
законів 1935 міркуваннями про необхідність для тодішньої Німеччини захистити
свою національну ідентичність. Фактично – це дуже точно розрахований плювок в
обличчя західним демократичним цінностям. І плювок цей зроблено, уже не замислюючись над тим, що він стає ідеальним
виправданням всіх попередніх порівнянь нацизму і комунізму, в т.ч. в недавньому
українському закону про заборону тоталітарної символіки. Обговорюючи (засуджуючи) путінську апологію Пакту, наводять порівняння його
зі Сталіним. І тут починається другий шар смислів. Мовляв, як і Йосип
Віссаріонович, Володимир Володимирович мріє ділити Европу
і тільки «дурник Обама» все ніяк не погоджується на роль Гітлера. А то от: як
би жбурнув Обама Кремлю Україну (або хоча б її третину), то поглинав би собі на
здоров’я Европу, надавши Москві унікальну можливість
виступати на захист европейців від американізації. Але насправді ситуація «дзеркально» перевернута – це Кремль прирощує
«етнічно споріднені» і «історичні» землі, відкидаючи договори, підписані в
«хвилини слабкості». На цьому рівні горбачевско-яковлівська перебудова
і єльцинська прозахідна політика прирівнюються до «грабіжницького Версальського
миру». Берлін (Кремль) рве кайдани «Версаля», відновлюючи рейх («Русский мір»). А гігантська східна диктатура, яка стає
безцінним джерелом економічних ресурсів і політичної підтримки – Китай виконує
роль сталінської Росії. І це є головною, ретельно заштовханою
в підсвідомість таємницею апології Пакту: те, що сьогоднішній Кремль – це не
сталінська Москва, а гітлерівський Берлін. І тут проступає наступний шар смислів. Правильним курсом для СССР офіційно
названо співпрацю з Великою Німеччиною – союз комуністів і нацистів (стара мрія
Лимонова, тільки нацисти ним якось побічно названі фашистами) проти «плутократичних»
демократій: Франції, Великої Британії, США, Канади, Бельгії, Голландії (!!!),
Норвегії... «Золота доба». І скільки вже альтернативної історії написано російськими
авторами про такий «перспективний варіант». А біснуватий Адольф все порушив!
Такий ось тест – всі сучасні прихильники «російської консервативної революції»
(найм’якшого крила російського фашизму) – суцільно за
Пакт, і не як за мирний перепочинок перед неминучим зіткненням, а як за вічний
потужний антиліберальний альянс. Тут зроблю маленький відступ. Якщо комунізм – це породження Люцифера, то
нацизм – Вельзевула. Звичайно, це поетичне
найменування глибоких соціокультурних процесів, хоча із задоволенням уявляю, як
билися би в пісочниці маленькі Лютик і Веля. Комуністи рвалися штурмувати небеса, нацисти –
відчути в собі могутнього хижака. Коли обивателю набридає космічний штурм, його
нестримно тягне стати рачки. Тут головне – підхопити розчарованого «павшого ангела» на півдорозі до озвіріння і перетворити у
законослухняний середній клас. У чому причина відвертості путінського плювка на західну демократію? А вже боятися нічого – зроблено історичний поворот на Схід, до Китаю. Говорити про перспективи російського співробітництва з Китаєм є сенс тільки
розібравшись з тим, чим насправді стали минулорічні санкції Заходу. Адже вони
зовсім не націлені на фінансовий крах Росії чи зубожіння середнього класу – все
це неможливо досягнути такими дозованими
методами. Вони просто закривають країні шлях у майбутнє. Ірак, Сербія і Лівія
під санкціями жили десятиліттями – їм треба було тільки існувати і на
«підтримку штанів» вистачало. Іран був спрямований у високотехнологічне
майбутнє і погодився на свій «детант» після кількох
років санкцій. Росії ще довго вистачатиме коштів на «роздачу слонів» і
«матеріалізацію духів» – але ні сучасної технології, ні фінансів для потужного
інвестиційного прориву вона не отримає. Так і буде потихеньку просідати,
проїдаючи китайські кредити: повільний, плавний спуск до краю обриву... А от
після «обриву», після неминучої хаотизації держави в
період міжцарів’я, Великий Кредитор прийде за своїм, постаравшись покласти
Російську Федерацію, як це виражалися в старовину, в кишеню жилетки. Для обґрунтування майбутнього перетворення Росії в китайського васала вже
використовується і ще буде використовуватися міт «про
святого князя Олександра Невського і його істинно вірний геополітичний вибір», міт, який не дарма щосили лобіює РПЦ. Тут ми підходимо до ще одного шару смислів. Згідно з мітом
про Олександра Невського, його союз з Ордою не тільки врятував Російський
Північний Захід від ярма, а й від поневолення Заходом. Припустимо, виправляти наслідки того Пакту XIII століття Русі довелося
багатьма кровопролитними битвами. Між иншим, так
само, як виправляти наслідки Пакту з Гітлером, який мав в 1940 році можливість залучити
до союзників чи отримати як трофей всю несовєтську
частину континентальної Европи. Але звернемося до західної загрози. Універсальним способом її уникнути
стало б прийняття князівським двором католицизму і васальна присяга князя (фюрста) королю Польщі або імператору Сакральної Римської
імперії тевтонської нації. Тим більше, що Великий Новгород і Псков вже входили до
Ганзейського союзу. При варіанті з імперією – князь Олександр і його нащадки
майже автоматично потрапляли до складу курфюрстів – вибірників імператора. При
польському варіанті – до складу претендентів на польську корону. Вважати, що в
ті часи православ’я було «рідною російською вірою» – велике романтичне
перебільшення: народ не розумів давньоболгарської так само, як і вульгати, і був доволі індиферентний у суперечці про те, чи
припустиме причастя пісною гостією (східна церква
вважала, що вона надто нагадує мацу, від якої, власне, і пішла), яка за
півтораста років перед цим розколола тисячу років єдину церкву, а Константинополь
тоді взагалі був одним з латинських королівств. Всі витрати – кількасот ченців
приречені вивчити латинь. За це їхні діти отримують доступ до европейських університетів. Але жоден «пес-лицар» не
зачепить монастирські землі у володіннях Речі Посполитої або Імперії.
Зрозуміло, частина монастирських і церковних доходів йде в Рим. Така ось «плата
за дах». Ще один мінус – прихід інквізиції. Десь за двісті років до створення
православної інквізиції єпископом Геннадієм Новгородським. Але, зрозуміло, «під Римом» російське духовенство не могло мати такої сили
і впливу, як в умовах ординської влади. Тим більше його – периферійне і
неосвічене – навіть перехід в католицизм обіцяв протягом кількох поколінь лише
убоге існування. Саме тому головним творцем міту про
князя Олександра і його доленосний вибір була православна церква. Чи ви
думаєте, що бояр, дружинників, купців, майстрів чи селян хоч трохи хвилювала
суперечка про філіокву? Або місце, де знаходиться
формальний глава «їхньої» церкви – на берегах Босфору чи берегах Тибру? При всіх сучасних суперечках католицизм замінюється лібералізмом, а
православ’я – комунізмом чи иншою мордацією
«Російської ідеї». Суперечка про вибір князя Олександра негайно включає ще один найважливіший
смисловий пласт – про роль Іга у формуванні
російського деспотизму. Дуже популярна така позиція – росіяни еліти засвоїли
ординські управлінські технології і потім сім століть вправно їх застосовують.
Я з цією тезою категорично не згоден. Останнім правителем Русі, який вів себе з
підданими як ординський хан, був Борис Годунов. При Шуйському, а також при
перших Романових було значно більше, переінакшуючи совєтський
штамп часів відлиги, «норм феодальної демократії». В еліту увійшли представники
соціальних груп вже із зовсім иншими уявленнями про
особисті гарантії, знаючи про існування формальних і неформальних інститутів,
які царське свавілля стримують. При тиранії Петра Великого і його наступників
виконавці монаршої волі зовсім не відчували себе рабами. Таке принижене
становище чиновників і армійських офіцерів відновилося тільки при государі
Миколі Павловичу, який набрав у держапарат масу вихідців з найбіднішого
дворянства. Останнім обожнюваним російським монархом був Іван Васильович. Наступних
царів і імператорів – боялися, поважали, любили, зневажали, але земним богом аж
ніяк не вважали. Останнім обожненими вітчизняним правителем був Сталін. Тому доповідь
Хрущова і подальша постанова ЦК КПРС про «культ особи» не був застосуванням
делікатного евфемізму – замість терміну «диктатура». «Диктатурою» комуніста не
здивувати. Тільки 60 років тому словом «культ» називали не велику кількість
величезних портретів і не обов’язковість цитування при кожній зручній і
незручній нагоді, а саме релігійні традиції візантійського типу, які всі чудово
пам’ятали. Тому було засуджено саме обожнювання Сталіна як першопричину всіх
бід і збочень. Тільки укладачі засуджуючих партійних текстів застосували більш м’яку
формулу – «культ особи». Тим більше, що запущений Берією
в березні 1953 року цей оборот (мем) за три роки вже
увійшов в оборот. Тому виводити більш ніж півтисячолітній російський
деспотизм з попередніх двох століть ординського ярма – це така ж натяжка, як, наприклад,
вважати тоталітаризм Торквемади і тиранію Карла V –
наслідком впливу арабського панування в Іспанії. Ось який багатошаровий клубок смислів відкривається за простим, хоч і
безповоротним, відмежуванням Путіна від европейських
цінностей. |