www.ji-magazine.lviv.ua
Ольга Каретнікова - кореспондент відділу "Політика"
ЄС і Росія у 2030 році: чотири сценарії від європейських експертів
Два
роки тому ніхто з українців не міг передбачити події, що відбудуться в
найближчому майбутньому - Революція гідності, анексія Криму, війна з Росією та
фактичний, хоч і не визнаний, дефолт у країні.
Ці події змінили не лише Україну, але й Європу. Вони
поставили під сумнів не лише основи, на яких будувалася східна політика ЄС, але
й здатність Заходу реагувати на агресора та захищати від нього тих, кого він
зобов’язувався захищати в обмін на відмову від ядерної зброї.
Українська криза розділила держави-члени ЄС на ті
країни, які опинилися в більш значній економічній залежності від співпраці
з Росією і виступають за обережний підхід до вирішення
українського питання, і на ті, які виступають за більш жорстке
протистояння.
Але як складеться ситуація далі, ніхто не може
прогнозувати.
Намагаючись передбачити можливі варіанти розвитку
подій і виходу з європейської кризи, 20 експертів із 12 країн нещодавно
взяли участь у проекті "ЄС і Схід у 2030 році".
Європейські науковці, що увійшли до міжнародної групи
Фонду ім. Фрідріха Еберта, запропонували чотири
основні сценарії взаємодії країн з 2015-го по 2030 рік та розвитку відносин між
Євросоюзом, Росією і їхніми сусідами.
Як це може бути, законспектував INSIDER під час
круглого столу в Києві.
Сценарій 1: Будинок
спільного проживання
На першому етапі, до середини 2020-х років, не буде
досягнуто значного прориву у відносинах Європейського Союзу і Росії.
Існуватиме серйозна загроза відкритого конфлікту.
Враховуючи важку ситуацію в економіці та санкції Заходу, Росія намагатиметься
посилити свій вплив на сусідні країни.
У 2018 році Володимира Путіна буде переоберуть
президентом, однак на російську економіку чекатиме поглиблення кризи.
Незважаючи на високі світові ціни на нафторесурси,
зумовлені збільшенням попиту, переважно з боку країн Східної Азії, Росія не
зможе повною мірою скористатися цією обставиною. У підсумку зростання продажів
зрідженого природного газу і розвитку спотових ринків
ціни на газ почнуть розраховуватися без урахування цін на нафту.
Одночасно з цим атмосфера недовіри між ЄС і
Росією посприяє прискоренню процесів поступової диверсифікації поставок
газу в Європу і подальшому розвитку альтернативних джерел енергії в окремих
країнах.
Значно погіршиться ситуація і в сфері
соціального та пенсійного забезпечення, на яких і тримається "любов"
росіян до президента. Пропаганда Кремля перестане діяти з
"твердолобою" потужністю, що призведе до зміни влади у 2024 році.
Новий керівник "імперії" на початку
свого президенства не надто поліпшить зовнішню політику, але розпочнеться
очікуваний діалог між ЄС і Росією. Скасування санкцій також буде можливим лише
після відходу "путінської епохи".
Через певний період Росія позитивно оцінить відмову
від чинних санкцій ЄС, а ознаки проведення реальної судової реформи підвищать
рівень довіри ЄС до російської сторони.
Фактично курс країни не зміниться, однак такі взаємні
сигнали як реальний мораторій на розширення НАТО і скорочення чисельності
російської військової присутності в Придністров'ї та Абхазії, дозволять
сторонам зосередитися на розв'язанні загальних питань, у тому числі на зниженні
торговельних бар'єрів, розширенні програм обміну в галузі освіти, а також на
попередньому обговоренні питання про лібералізацію візового режиму.
До 2030 року, через "втрачене десятиліття",
російські еліти ініціюють економічні реформи, тоді як держави-члени ЄС
остаточно будуть готові знову співпрацювати з Москвою, не в останню чергу з
метою стимулювання своєї застійної економіки.
У Східній Європі реалізація всеосяжних реформ у Грузії
та Молдові не тільки сприятиме становленню їх економічної незалежності, але і
стане поштовхом для спрощення законодавства ЄС.
Поглибиться також процес інтеграції Вірменії та
Білорусі в ЄАЕС. Але, крім величезної ролі Росії та Казахстану для їх
економіки, підписання нової торгової угоди дозволить цим країнам інвестувати і
здійснювати експорт до ЄС.
Експерти відзначають, що відновлення довіри між ЄС і
Росією відкриє величезний потенціал розвитку України, який тривалий час
стримувався внутрішніми і зовнішніми факторами.
Зрештою, прагматизм переважить: ЄС і Росія
сконцентрують свої зусилля на спільних інтересах і прагматичній
співпраці, що призведе до укладення угоди про зону вільної торгівлі.
Сценарій №2: Спільний будинок
Для України, на думку експертів, цей сценарій найбільш
сприятливий, щоправда, він стане реальним лише за умови демократичних
змін у Росії, до яких може призвести економічний спад північного сусіда.
За такого варіанта розвитку подій у 2018 році в Росії
також переможе Володимир Путін. Свою політичну кампанію він проведе, обіцяючи
росіянам місце серед світових країн-лідерів. Утім уже в перші роки проблеми в
економіці поставлять ці "гасла" під великий удар та призведуть
до невдоволення серед населення.
Новий російський президент, який переможе в 2024 році
на виборах, використає шість років свого президентства для згортання негативних
тенденцій у відносинах між ЄС і Росією. Економічна ситуація в Росії значно
поліпшиться. Обсяг внутрішнього валового продукту на душу населення
порівняється зі середнім рівнем цього показника серед країн ЄС.
Сам Євросоюз перебуватиме в активному пошуку нових
стимулів для економічного зростання і розвитку інноваційної економіки шляхом
зміцнення своїх зв'язків із Росією. Успіх проведеного
курсу підкріпиться переобранням президента РФ на новий термін.
Буде підписано угоду про безвізовий режим між ЄС,
країнами-учасницями програми ЄС "Східне партнерство", Росією,
Казахстаном, Киргизстаном. Хоча країни-учасниці програми ЄС "Східне
партнерство" проведуть успішні реформи, зміцнивши свої економіки, вони не
стануть членами ЄС.
Конфліктна ситуація навколо Придністров'я, Абхазії,
Південної Осетії, Нагірного Карабаху, Криму, як і раніше, не сприятиме
поліпшенню міжнародної ситуації, проте з’являться ознаки поступового
врегулювання, що дозволить у підсумку сформувати взаємовигідний простір для
стосунків усіх країн європейського континенту.
Сценарій №3: Зруйнований
будинок
Конфлікт на Донбасі залишиться невирішеним тривалий
час, сам регіон продовжуватимуть контролювати сепаратисти. У Східній Європі
почнеться нарощення військової потужності.
Оскільки рішення щодо врегулювання українського
конфлікту не буде знайдено, конфронтація між ЄС і Росією продовжиться аж до
2030 року.
Більше того, відносний успіх, якого досягнуть
авторитарними методами модернізації в Росії, і перехід на альтернативні джерела
енергії в ЄС дозволить обом сторонам діяти незалежно.
Росія агресивно відреагує на плани НАТО розширити свої
зобов'язання щодо захисту східноєвропейських країн і збільшить кількість
військової техніки в Калінінградській області й інших регіонах, розташованих
поблизу від західних кордонів. Також буде опубліковано нову військову доктрину
РФ, в якій задекларується рішучість використовувати ядерну зброю у відповідь на
напад із застосуванням звичайних озброєнь.
Також Росія почне реалізацію заходів із диверсифікації
торговельних відносин з іншими країнами, зокрема за рахунок залучення інвестицій
із країн Далекого Сходу та Азії.
Відбувається різке збільшення обсягу китайських
інвестицій у російський сільськогосподарський сектор, за допомогою чого задовольниться високий попит на м'ясо і молочні продукти
серед зростаючого середнього класу Китаю. У довгостроковій перспективі Росія
зможе доволі успішно завершити свої плани авторитарної модернізації економіки.
Побоюючись звинувачень у підтримці Росії, все більше
західних компаній відмовлятимуться від інвестицій у Росію, а російським
компаніям не дозволять інвестувати в ЄС.
Країни, розташовані між ЄС і Росією, стануть об'єктами
конфронтації. Східні регіони України продовжуватимуть перебувати під контролем
проросійських сепаратистів.
Молдова зберігатиме нейтралітет, побоюючись, що, коли
вона здійснить кроки щодо вступу в НАТО, Росія піде на використання військової
сили. Незмінним залишиться статус Придністров'я, так само як і стан у Грузії.
Сценарій №4: Розділений
будинок
Набуття чинності угод між Україною та ЄС буде постійно
відкладатися через тиск Росії. У 2017 році це може призвести до нового
Майдану та революції. Між ЄС і Росією зберігатиметься напруження. І лише
наявність економічної та енергетичної взаємозалежності дозволить запобігти
серйозному погіршенню стосунків. Однак через відсутність довіри і поглиблення
розбіжностей щодо основних цінностей - поліпшення стане неможливим.
Країни-учасниці програми "Східне
партнерство" коливатимуться між Сходом і Заходом. Їх економічний і
політичний розвиток буде серйозно стримуватися через наявність конкуруючих
інтеграційних проектів: ЄС і Євразійського Економічного Союзу.
В умовах "холодного миру" жодних політичних
та економічних перетворень не відбудеться.
У зв'язку з відсутністю міцного і взаємовигідного
рішення щодо врегулювання української кризи, в регіоні не лише поглибиться
політична та економічна нестабільність, але і сформуються суперечливі відносини
між Росією, ЄС і США.
***
Як видно, усі варіанти вказують, що поліпшення
ситуації можливе лише після відходу російського президента Володимира
Путіна.
При цьому жоден зі сценаріїв не пропонує варіантів
вирішення конфлікту на Донбасі, а також варіанти повернення Криму.
Утім, як кажуть самі експерти, їхні припущення не є
"передбаченнями", а тому їх не варто сприймати як неминуче.
"Ми не стверджуємо, що саме так і станеться. Наші
сценарії - це лише привід задуматись і вибрати, в якому майбутньому ми хочемо
жити", - прокоментував керівник відділу Східної Європи Фонду ім. Фрідріха Еберта Фелікс Хетт, представляючи
проект.
Своєю чергою, засновник Geopole
Europe Флоранс Мардіросян, переконана, що, маючи варіанти розвитку подій,
українці можуть вибирати - стати членом ЄС або почати війну з Росією.
"Коли українці доведуть, що вони не об'єкти, а
суб'єкти своєї внутрішньої політики, лише тоді вони зможуть бути суб'єктами на
міжнародній арені".
http://www.theinsider.ua/politics/565318f57a5b2/
|