|
Сергій КлімовськийРосія після 9 травня – кривава порожнечаПросте питання: чому СССР і частина соцтабору святкували День Перемоги 9
травня, а весь світ – 8 травня, совєтська і російська
пропаганда зводили і зводять до посилання на різницю в часі між Берліном і
Москвою. Мовляв, поки опівночі 8 травня з Берліна додзвонилися до Москви, в СССР
вже було 9 травня, а тому тільки о 2 годині ночі Левітан повідомив про
закінчення війни. Що Рейх капітулював ще вночі 7 травня в Реймсі, про що о
третій годині дня 7 травня і дізнався весь світ, всупереч вимозі Сталіна,
кремлівські пропагандисти мовчать. Весь світ радів 8 травня закінченню війни в Европі, а совєтські люди
продовжували воювати, вірячи товаришу Сталіну, а потім з піною у роті доводити
70 років, що війна закінчилася саме 9 травня, незважаючи на те, що їм розповіли,
як вона закінчилася насправді. Припустимо, в тому, що совєтсько-російські люди
про все дізнаються останніми, навіть про те, що відбувається у них, винна
тоталітарна держава. Але цим не можна пояснити дивні властивості їх масової
психології. Спочатку вони скаржаться на незнання, наприклад, що їм не
розповідали про Сталіна і ГУЛАГ, але коли їм офіційно повідомляють, що товариш
Сталін зовсім не товариш, а навпаки, вони спочатку ходять сумні, а потім клеять
його фото на лобове скло своїх автомобілів. Через 30 років, в часи Перебудови,
їм знову ширше і детальніше розповідають, що Сталін – звичайний диктатор-фашист,
а не борець за ідеали комунізму, вони охають, але в результаті ставлять йому пам’ятники.
При цьому вони свято вірять в Берію як англійського
шпигуна, в агресію НАТО, в осілих в Києві фашистів і, що малайзійський літак
збила армія України з «Бука», коли цілилася в лайнер Путіна, що пролітав над
Варшавою. Причина в застарілому викривленні психології росіян, які у вірі в своє
месіанство перевершили іудеїв, а у впевненості у своїй расово-етнічній перевазі
– німців часів Гітлера. Ця віра бере свій початок в московському православ’ї,
яке недоучений семінарист Джугашвілі переправив в
комуністичну релігію, зливши потім обидві церкви в одну, дуже далеку як від
християнства, так і від комунізму. Тому його послідовник Зюганов недавно так
сильно образився на журналістку, що назвав «свинством» її питання: як КПРФ
вдається поєднувати атеїзм з православ’ям, і пригрозив їй своєю книжкою з
істинно марксистською назвою «Свята Русь і кощеєво
царство». Заодно порекомендував цю журналістку на роботу на «радіо Вашингтона». Після такої реакції питання Зюганову, як КПРФ поєднує свої оди і пам’ятники
Сталіну з рішенням ХХ з’їзду КПРС, що засудив культ особи Сталіна, ніхто з
російських журналістів не задав, мабуть, побоюючись отримати путівку на
відновлення ГУЛАГу. Цей випадок з Зюгановим демонструє квінтесенцію психології росіян: ми кращі
і ми праві завжди, навіть коли неправі. Віра в свою правоту завжди і скрізь – це
те, у що росіяни вірять утробно, незалежно від фактів і коливань лінії Кремля.
У Кремлі можуть засуджувати чи схвалювати Сталіна, але росіяни все одно будуть
вважати, що «ми і Сталін» були праві. Тому досі всіх запевняють, що це
Фінляндія в 1939 р. напала на СССР, а Грузія в 2008 р. напала на РФ, і що в 2014
р. якісь бандерівці з легіонами НАТО захопили Україну і от-от нападуть на РФ.
Росіяни будуть складати найфантастичніші виправдання своїм злочинам у минулому,
теперішньому і майбутньому, але ніколи в них не зізнаються, не засудять і не
покаються. Символ їхньої віри: «Ми росіяни завжди праві, що б ми не зробили».
Навіть визнаючи «помилки і перегини на місцях», вони наполягатимуть, що були
праві по суті, і лише злегка перестаралися, розстрілявши 2 тис. осіб, замість
двох. Тому їм можна безкінечно розповідати про співпрацю Сталіна з Гітлером, але
вони все одно вперто будуть називати Гітлера фашистом, а Сталіна антифашистом.
Навіть стаття-нагадування Бориса Акуніна, як 2 травня
1940 р. Сталін передав Гітлеру в Бресті 500 німецьких і австрійських
політемігрантів-комуністів на знак вірності договору про дружбу, не похитне це
їхнє переконання. Як і пояснення, що це була ініціатива Сталіна, тоді як
Гітлера цілком влаштовувало, що ці люди покинули Рейх, і він пропонував Сталіну
забрати і Тельмана. Але головний комуніст Землі
відмовився, побоюючись, що глава німецьких комуністів буде сильно розчарований
побаченим в СССР і створить проблему зі своєю ліквідацією. Причина такого викривлення масової психології в РФ не тільки в традиції
віри в месіанство і богообраність росіян, а й в
ідентичності матриці ідеологій Рейху і СССР. Німецький націонал-соціалізм і совєтський комунізм однакові продукти «соціалістичного»
переосмислення ідеї «правильної держави» грека Платона і античної Спарти, які
К. Каутський вважав попередниками наукового соціалізму, відомого як марксизм. До
числа попередників Маркса у нього також входили ранні ченці-християни і держава
єзуїтів в Парагваї. Ця книга Каутського, написана в співавторстві з П.
Лафаргом, зятем Маркса, і Бронштейном була настільною
для соціал-демократів, поки Каутський не розійшовся з Леніном
в оцінці Жовтневого перевороту, після чого в СССР вона стала апокрифом. Суть ідеї «правильної держави» – її абсолютна монополія на все, аж до
сімейного життя громадян і т. д. Те, що з легкої руки анархіста В. Сержа у ХХ
ст. назвали тоталітаризмом. Платон та инші
прихильники ідеї тотальної держави аж ніяк не були людиноненависниками.
Навпаки, хотіли як краще для людей. Для цього, на їхню думку, слід було
відкрити і встановити правильні норми поведінки для людей у всіх випадках
життя, а державним чиновникам суворо стежити за їх дотриманням. Після цього
всім гарантувалося вічне щастя. В силу реалій історії це завдання покладали на
вождя-монарха з радниками, – тобто на партію. Але так як Платона та инших організаторів доль людства більше займала мораль, ніж
економіка, то в результаті вони потрапили в розряд соціалістів-утопістів,
оскільки монархи постійно відволікалися на питання: звідки брати гроші. Ця ситуація зберігалася доти, поки марксисти не вирішили, що знайшли з неї
вихід в ідеї держави як єдиної фабрики, а в ній і джерело грошей. Залишалося
лише поєднати його з моральним кодексом будівника комунізму, і – щастя
забезпечено. Але марксистів погубило незнання китайської мови. Вони й не
відали, що в Китаї все це проробляли не раз, і що китайці задовго до Гегеля
відкрили закон єдності і боротьби протилежностей, але назвали вченням про Інь і Ян і не запатентували. Тому китайці легко і засвоїли
марксизм, – у них це вже було, але під иншими
назвами. Сам Маркс, правда, до цього відкриття марксистів мав віддалене
відношення і назвав його азіатським способом виробництва, а Енгельс лаяв
казарменим і державним соціалізмом, запозичивши вислови у Бакуніна. Але марксистів-ленінців це не бентежило, як і Націонал-соціалістичну
робітничу партію Німеччини, що теж узяла на озброєння ідею держави як єдиної
фабрики, культ праці і пролетаріату, але без портрета Маркса, бо з ним бродили
комуністи і соціал-демократи. В результаті в Рейху і в СССР створили ідентичні
державні моделі з дрібними відмінностями в системі управління та ідеології, і
були впевнені, що, нарешті, знайшли формулу щастя і ідеальної держави Платона.
Муссоліні теж йшов цим шляхом, але так як у молодості був зіпсований
анархізмом, то спробував проявити оригінальність з ідеєю корпоративної держави. При всій ідентичності моделей СССР і Рейху, в ідеології останнього випирала
ідея визвольної місії німецького народу. Німці були меншими
інтернаціоналістами, ніж совєтські люди, і теж
допомагали інтербригадами і літаками братньому народу Іспанії. Вони теж обіцяли
звільнити всі народи світу від олігархів і капіталізму, і готові були визнати
державу Ізраїль в підмандатній Великобританії Палестині. Націонал-соціалісти,
як і совєтські комуністи, теж обіцяли всім соціальну
справедливість і національне визволення, але вимагали офіційного визнання
німців народом-визволителем, тоді як до січня 1944 р. в СССР говорили про місію
пролетаріату, а не про російський народ-визволитель. Культ совєтського народу-визволителя почав
складатися з 9 травня 1945 року, – тому Сталін так категорично і наполягав на
дублі підписання капітуляції в Берліні. Цим він закладав перший камінь у новий
культ, вимагаючи помпезної обстановки і маршала Жукова з пером у руці, а не
просто генералів, які взяли 7 травня капітуляцію в скромній обстановці школи в
Реймсі. Потім пішла розкрутка ідеї народу-визволителя, взятої у Рейху як
трофей, до перетворення її на культ, який ідеально ліг в психології росіян на
стару ідею православного месіанства, від якої вони за 30 років совєтської влади так і не позбулися. Де-юре це був культ совєтського народу-визволителя, а де-факто – культ
російського народу-визволителя, прикритий риторикою про пролетарський
інтернаціоналізм. Сталін, почавши створювати цей культ, остаточно стер останні помітні
відмінності в ідеології націонал-соціалізму і совєтського
комунізму, перетворивши Третій Рим в духовного наступника Третього Рейху. Поки
існував СССР, культ російського народу-визволителя був прихованим, бо стискався
лещатами пролетарського інтернаціоналізму, але після розпаду СССР він почав
виходити на поверхню і набувати все більш націонал-соціалістичних рис і
державної підтримки. У тому числі і в серії висловів, що росіяни перемогли б
Рейх і без українців, отже, і без казахів і т.д. Нинішнє 9 травня – вищий і останній пік цього культу, а тому логічним є
запитання: що після нього? Після нього – кривава порожнеча, оскільки росіяни
справили ігрища свого культу під час розв’язаної ними війни проти колись
братської України. Справили на могилах убитих ними людей, на тлі зруйнованих і
розграбованих ними міст, і десятків мільйонів доль, обпалених цією війною.
Справили з повною впевненістю, що вони, як завжди, мають рацію. Віра в свою непогрішність загнала росіян в смисловий глухий кут. Якщо
«загниваючий» Захід постійно борсається, визнається в недосконалості і шукає
виходи з цього, то росіяни свято вірять, що знайшли відповіді на всі питання і
живуть в ідеально правильній державі, міняти в якій що-небудь – злочин. Через
цю впевненість вони перебувають у стані кінця історії, а тому страждають
відчуттям душевної порожнечі і знаменитої російської безвиході, вихід з якої
шукають в пияцтві на свята та експорті «русского міра». Падіння московського рейхстагу і розпад РФ – дві події, які можуть
«залатати» психіку багатьох росіян і вивести з цього безпросвітного стану.
Обидва ці події неминуче стануться, – Росія не може і далі залишатися гальмом
на шляху розвитку людства. Саме це і мав на увазі Дональд Туск, коли 7 травня
промовив: «Европа поведе себе инакше,
ніж в 1939 році». |