|
Олександр Кочетков, аналітикНова Конституція – ключ до успішної УкраїниУкраїна нагадує альпініста, що висить на гірському виступі.
Або він зможе підтягнутися і вибереться на рівну поверхню, або він зірветься.
Але просто висіти вже неможна – сили закінчуються. Вибратися допоможуть нові правила суспільного
устрою. Єдині і однаково обов’язкові. Особисто у мене була неабияка надія, що після
дивовижної самоорганізації Революції Гідності процес очищення і оновлення
країни запуститься автоматично. Ну, як людина після інсульту сама кидає
пити-курити, починає правильно харчуватися. Про Бога раптом згадує. Українське суспільство було готове до
перезавантаження. І навіть олігархи розуміли, що борги державі доведеться
повертати. Однак головні суспільні камертони – Президент і
прем’єр-міністр – затягнули настільки фальшиву ноту, що всякі там злодюжки і аферисти
при владі полегшено видихнули, миттєво зметикувавши – правила гри мінятися не
будуть. Тільки господарі корупційних схем, але не самі схеми. І кожен з нас, на жаль, наведе безліч прикладів, як
послідовно викорінюється той самий цілющий для країни, але чужий для влади дух
Майдану. Основні норми суспільного устрою задає Конституція
України. У нас її значення гіперболізують в обидві сторони: або вважають
панацеєю, або порожньою декларацією.
Насправді, Конституція – форма суспільного
договору, що враховує національні, ментальні, історичні особливості громадян,
що дозволяє вибудувати довготривалу основу спільного проживання та ефективного
розвитку. Ключове слово – довготривалу, не залежну від поточної кон’юнктури. Як людина, що мала безпосереднє відношення до
прийняття Конституції України 1996 року, стверджую: вона має першопочаткову ваду, невиліковну родову травму, що не
дозволяє повноцінно виконувати своє призначення. Наступні редакції проблему
тільки посилили. Учасники процесу підтвердять: Конституційний
договір і Конституція, що з нього
виросла, були продуктом протистояння Верховної Ради та адміністрації
Президента. Персональними носіями протистояння виступали О. Мороз і Л. Кучма. Наприклад,
в текст 1996 року не потрапила адміністрація Президента, що показувало
ставлення депутатів до ненависного їм очільника АП Д. Табачника. Але головне, що та Конституція фіксувала вже утворений
в Україні розподіл влади і її організаційну форму, успадковану від Союзу. Кучма, як колишній гендиректор заводу, щиро вважав
прем’єр-міністра головним інженером, своїм помічником в економіці, не більше.
Тому і наполіг на своєму пріоритетному праві знімати і призначати прем’єра. У всьому иншому –
аналогічно. Генпрокурор – помічник Президента-директора з законності. Глава СБУ
– помічник з безпеки. Міністр інформації – глава заводської прес-служби. І так
далі. Верховна Рада, як змогла, внесла в Конституцію свої
важелі впливу на владу, в основному, через залежність Кабінету Міністрів від
бюджету, парламентського вотуму недовіри і т. д. Тобто, перша Конституція
України була продуктом персоналізованого компромісу між гілками влади.
Компромісу одномоментного, жодним чином на майбутнє, звичайно,
не розрахованого. І, вже тим більше, не претендуючи на консенсус між
різними соціально-економічними групами, які складали Україну. У 2004 році Кучма особливо не приховував, що не
вважає ні В. Ющенка, ні В. Януковича готовими до управління державою. Тому і
затіяв свою конституційну реформу, що передбачає перехід до
парламентсько-президентської республіки з різким зменшенням президентських
повноважень.
До речі, Кучма вважав цю реформу одним із своїх
головних вкладів у збереження України. Але, знову таки, йшлося про підлаштовування
Основного Закону під кепський розклад у політикумі, коли на главу держави
претендували сільський бухгалтер і колишній кримінальник. Відповідно, Ющенко цю
реформу прийняв, Янукович під себе відмінив, після Революції Гідності все
повернули назад. І ось тепер П. Порошенко, знову таки під тиском сучасних
обставин, затіває нове перекроювання багатостраждального Основного Закону – під
гаслом децентралізації, протягує «особливий статус» чужого для України
прокремлівського і «совкового» Донбасу. А під шумок планує посилити свої
повноваження префектами та иншими новаціями. Ганебна одномоментність,
обслуговування меркантильних інтересів влади – ось та вроджена вада нашої Конституції,
яка, в тому числі, прирікає Україну на роль об’єкта, а не суб’єкта геополітики.
І не допускає формування цивілізованої процвітаючої сучасної держави. Найпростіший приклад. Зараз найближче оточення
Президента Порошенка публічно звинувачують в корупції і навіть допомозі
представниками режиму Януковича. За Конституцією, розслідувати ці звинувачення
повинен Генеральний прокурор. Якого, за тією ж Конституцією, висуває на посаду
Президент України. Хтось може уявити, щоб Петро Олексійович взяв у руки
серп і добровільно зайнявся каліченням?! А як у тих же Штатах? Згадайте, як там починається
будь-який суд: «Народ проти Джона Доу». Або «Народ
проти корпорації «Роги і копита». Або «Народ проти Президента США». Народ!
Прокурорів і суддів там обирає народ і тому вони захищають його інтереси, з
великим ентузіазмом розкручуючи будь-яку справу щодо зловживання владою. Юридичних тупиків, схожих на вже описаний, в нашому
Основному Законі достатньо. Зате щодо умов для застосування здібностей всіх і
кожного в рамках вдосконалення України там одні декларації. Тому нам варто зробити те, що треба було зробити одразу
після Революції Гідності: обнулити і повністю
перезапустити державу. Почавши з Конституції, з прийняття продуманих і
перспективних правил українського співжиття, не підкладаючи їх під збочені
капризи сьогоднішніх володарів. Нам необхідна Конституція України 2030 року, як
мінімум. Головний критерій – працездатність і
збалансованість державного механізму. Головна умова – нову Конституцію потрібно
розробляти знизу, а не насаджувати зверху. Це єдина можливість мирним шляхом уникнути краху
держави з неминучими хаосом, кровопролиттям і дезінтеграцією. В Україні вже працює безліч ініціативних
волонтерських груп для розробки нової Конституції, прийняти яку повинно Конституційне
Віче або подібна Конституанта. І вже вироблено два десятки конституційних
положень, на яких сходяться учасники процесу. Це, зокрема, пріоритет прав громадянина над правами
держави. Презумпція невинності громадянина і презумпція винності державного
службовця, довічне ув’язнення державного службовця за корупцію в особливо
великих розмірах. Наявність самостійного і відповідального Кабінету
Міністрів. При цьому Президент повинен обмежитися функцією арбітра, як у
футболі: сам не копає м’яч, але припиняє всяке порушення правил. Працездатні баланси гілок влади, ринок оренди землі
замість ринку продажу землі, професійна армія за сучасними стандартами, система
резервної армії і територіальної оборони і низка инших
позицій. Цей Основний Закон обов’язково мусить враховувати і
гармонізувати природні інтереси всіх важливих соціально-економічних груп –
селян, найманих робітників, держслужбовців, бізнесменів, у тому числі, і великого
бізнесу. Так-так, на інтереси славнозвісних олігархів теж необхідно зважати,
але узалежнювати їх від інтересів суспільства. Инакше великий бізнес почне протидіяти нишком, і замість
гармонізації ми отримаємо нові метастази сепаратизму. Юристи-конституціоналісти вже виробили алгоритм
запуску загальнонаціонального легітимного конституційного процесу, а не
ганебного фарсу, який протягують нині через Верховну Раду без участі носія
влади – народу України. Головне завдання сьогодні – робоча взаємодія та
координація всіх, хто займається розробкою проектів нової Конституції. Якщо не
зможуть домовитися і об’єднати зусилля ентузіасти і патріоти, то чого чекати
від користолюбних амбітних політиків? У цьому випадку повернімося до початку статті:
падіння альпініста в прірву – видовище, звичайно, вражаюче. Але не довге. І з
гарантовано фатальними наслідками для того, хто падає. |