www.ji-magazine.lviv.ua
Владислав Кудрик
Трансатлантичне партнерство: американське домінування чи взаємовигідна співпраця
Нещодавно Европарламент
підтримав загальні умови безмитної торгівлі між ЕС і США, але у депутатів є
багато вимог до остаточної версії документа. Вони готові піти на цей крок,
незважаючи на грандіозний тиск громадських активістів і протести проти проекту
Трансатлантичного торговельного та інвестиційного партнерства. Американська еліта
бачить у вільному ринку шанс протистояти Китаю з його Новим Шовковим шляхом, а европейська хоче знизити енергозалежність від Росії
Шлях до угоди
Ідея створення вільного ринку між ЕС і США існує вже близько двох
десятиліть. Спочатку за основу для проекту TAFTA (Transatlantic
Free Trade Area) хотіли взяти торговий блок NAFTA (North
American Free Trade Agreement: США, Канада і
Мексика). Европейські депутати довго блокували схожі
ініціативи, які виходять насамперед від американської сторони. Перші зрушення з
европейської сторони відбулися в 2008 році, а в
2013-му почалася підготовка проекту трансатлантичної зони вільної торгівлі. І,
нарешті, 8 липня 2015 р. в ході чергового голосування отримала підтримку
Резолюція про трансатлантичне торговельне та інвестиційне партнерство між Евросоюзом і США (Transatlantic Trade and Investment
Partnership – TTIP). За документ проголосували 436
депутатів, проти – 241.
Веде переговори з Вашингтоном Еврокомісія. При
цьому уряди країн Европи майже не беруть участі у
процесі, що не може не обурювати окремих політиків. Наприклад, звучали
зауваження, що дане питання не було поставлено на голосування як зміни до загальноевропейської Конституції. У такому випадку їх мали
прийняти або голосами більше 60% евродепутатів (436
депутатів – це 58%), або на референдумі. Згідно з опитуванням, проведеним Еврокомісією, 58% жителів ЕС виступають за TTIP. І тільки в
Німеччині, Австрії та Люксембурзі противників вільного ринку між ЕС і США
більше, ніж прихильників. 41% німців виступили проти, а 39% підтримали угоди.
Вимоги парламентаріїв
Евродепутати склали список
вимог до остаточної версії документа. По-перше, парламентарії впевнені, що Европа отримує дуже маленьку вигоду від угоди – меншу, ніж
Штати. Депутати вважають, що потрібно скасувати обмеження на експорт
транспортних і телекомунікаційних послуг з Европи в
США. Вони також вимагають відкрити для бізнесменів зі Старого континенту сектор
американських держзакупівель. По-друге, Европарламент не хоче відступати від єдиної системи
стандартів, яка зараз існує в Европі. Тому депутати
вважають, що, наприклад, частину про безпеку продуктів харчування (у тому числі
і щодо продажу генетично модифікованої їжі) і захист даних документ слід
доопрацювати.
По-третє, в ЕС не підтримують американську ідею створення міжнародних
арбітражних судів ISDS, наполягаючи на пошуку альтернативи. Зокрема, невідомо,
як можна забезпечити механізм апеляції рішень цих інституцій. Саме через
питання ISDS провалилося попереднє голосування у Страсбурзі. Справа в тому, що Европа сьогодні веде боротьбу з великими корпораціями, які
можуть підсилити свою позицію за допомогою таких судів і почати судитися з
окремими державами, оскаржуючи ті чи инші рішення. Є
питання і стосовно врегулювання екологічних та соціальних суперечок. Адже загалом
подібні норми і стандарти в Европі значно суворіші.
Наприклад, «зелені» бояться, що в наслідок потрапляння на европейський
ринок дешевої американської продукції з використанням ГМО (м’ясо в США
приблизно на 30% дешевше) постраждає і споживач, і компанії, що виробляють
більш корисну і якісну продукцію.
13 липня розпочався новий етап переговорів. Перш ніж документ набуде
чинності, його мають схвалити в европейському
парламенті, на Раді ЕС і в парламенті кожної країни. Сторони хочуть досягти згоди
до кінця року. Але голосування в Конгресі США по TTIP і иншому
проекту вільного ринку – TPP (Транстихоокеанське
партнерство) – заплановане вже на кінець цього місяця. Такий поспіх очевидний –
у наступному році господарем Овального кабінету буде вже не Барак Обама, а в
2017-му відбудуться вибори до Бундестагу. Це також важливо, враховуючи, що саме
в Німеччині пройшли найбільш значні протести проти TTIP.
Перспективи глобальної конкуренції
Спільний европейсько-американський ринок охоплює
820 млн споживачів. Від скасування мит ініціатори очікують збільшення прибутку
приблизно на € 100 млрд на рік для обох сторін. Наприклад, в американському
Центрі досліджень економічної політики (CEPR) щорічне зростання ВВП США і ЕС до
2027 року оцінюють у 0,4% і 0,5% відповідно.
Зрозуміло, насамперед дивіденди від угоди отримає великий бізнес. Европейські політики ж розраховують, що це допоможе
витягнути Старий Світ з економічної кризи. Громадські активісти заявляють, що
заради такого поштовху, як «завоювання американського ринку», політики готові
принести в жертву інтереси робітничого класу, екологічні стандарти і т. д.
Згідно з опитуванням Commerzbank, тільки 15% дрібних
і середніх компаній очікують позитивних наслідків для власного бізнесу. Але є й
протилежні прогнози. Ця угода підвищить конкуренцію, посприяє зростанню
товарообігу і, відповідно, поліпшить перспективи і для середнього класу.
Одним з основних двигунів цієї ініціативи в Европі
є загроза енергетичного шантажу Росією. Трансатлантичне торговельне та
інвестиційне партнерство дозволить европейцям
купувати у США зріджений природний газ і нафту. За даними Управління
енергетичної інформації Міненерго США, обсяг експорту зможе досягти приблизно
2,4 млн барелів нафти на день (зараз експорт нафти з США заборонений).
Звичайно, це не єдиний спосіб зіскочити з «голки». По-перше, є перспективи
співпраці з Туркменістаном. По-друге, до кінця десятиліття імпорт вуглеводнів з
Ірану може задовольнити значну частку загальноевропейського
споживання. Але на даний момент саме США здатні забезпечити Европу
більш дешевою сировиною. До того ж після початку поставок американських
вуглеводнів европейський виробник може стати
конкурентоздатним – за рахунок вирівнювання ціни на нафту Brent
в порівнянні з WTI. Сьогодні европейська нафта дорожча
за американську більш ніж на 12%.
Повернемося до гучного пункту про ISDS. Створення таких приватних судів
ставить під загрозу угоду про вільний ринок між ЕС та КНР. Адже невідомо, як
позначити стандарти в рамках двох грандіозних торгово-інвестиційних проектів: з
США і Китаєм. Очевидно, Пекін потребує лібералізації ринкових умов для
реалізації Економічного пояса Шовкового шляху (ЕПШП).
У Китаї хочуть прокласти три так звані коридори – Північний, Центральний та
Південний – з території Піднебесної далі на захід, через весь континент. Особливого
обурення такий проект у Европи не викликає. Більш
того, в ЕС в ньому точно зацікавлені. Зараз Китай на другому місці в списку
покупців европейської продукції після США і головний
експортер на ринок ЕС. Але тут спостерігається невтішна для Китаю динаміка.
Через низький внутрішній попит в КНР в першій половині 2015 р. обсяг торгівлі з
Евросоюзом впав на 6,8% – до € 242 млрд.
США не збираються легко здаватися кризовому і тому активному Пекіну. Це
підтверджує і вищезгаданий TPP, який передбачає вільний ринок між США, Канадою,
Мексикою, кількома країнами Латинської Америки та Південно-Східної Азії,
Австралією, Новою Зеландією, Японією і Південною Кореєю.
Отже, чи небезпечний TTIP для Китаю – швидше за все; чи допоможе він
знизити залежність ЕС від РФ – звичайно; чи небезпечний він для Старого Світу –
і так, і ні. Якщо вирішити проблеми зі стандартизацією і створити збалансований
механізм вирішенням суперечок – лібералізація ринкових умов може стати
поштовхом для розвитку европейської економіки, в тому
числі за рахунок американських вуглеводнів. США ж отримають можливість
збільшити свій вплив і роль у світовій економіці. Схоже, Европа
розставила пріоритети.
|