www.ji-magazine.lviv.ua
Андрій Мовчан, керівник економічної програми Московського центру Карнегі
Помилкові надії Росії, або чому БРІКС не працюватиме
Про саміт БРІКС в Росії пишуть всі. Офіційні коментатори підкреслюють
важливість організації для Росії і світу, економісти говорять про проблеми
БРІКС і штучність цього утворення, політологи розмірковують про БРІКС в
контексті амбіцій Китаю, нового тихоокеанського партнерства, яке створює США,
приєднання Індії та Пакистану до ШОС і навіть – грецької кризи. Не заглиблюючись
у теорії та ідеї, яких озвучено вже чимало, хочеться виправити звичну для
публіцистики недостатність фактажу і показати кількісні дані по БРІКС, знання
яких, сподіваюся, допоможе читачам самостійно оцінити обґрунтованість тих чи инших прогнозів і теорій.
Населення. БРІКС сьогодні – це 3 млрд 62 млн осіб – більше 40%
населення планети. Однак розподілено це населення
дуже нерівномірно. У Китаї та Індії проживає більше ніж по мільярду (1,4 і 1,3
млрд). У Бразилії – 200 млн, в Росії – 146 млн, а в ПАР – всього 52 млн осіб.
Росія в БРІКС – це менше 5% населення.
Економіка. Сукупний ВВП БРІКС, $ 17100 трлн, можна прирівняти до
ВВП двох гігантів – США ($ 18100 трлн) та ЕС ($ 18500 трлн). Однак і ВВП в
країнах БРІКС розподілено нерівномірно: ВВП Китаю – $
11, 2 трлн, Індії – вже $ 2,3 трлн, Бразилії – $ 1,9 трлн, Росії (очікуваний у
2015 р.) – $ 1,4 трлн, а ПАР – тільки $ 324 млрд. Росія виробляє менше 8% ВВП
БРІКС, а Китай – 65% цього ВВП. Навряд чи можна говорити про рівноправність і
взаємовигідну співпрацю з такими перекосами.
Драйвери. Всі країни БРІКС, окрім Росії, є нетто-імпортерами
нафтогазових ресурсів і будують свою економічну програму на ефективній експлуатації
відносно дешевої праці (тільки ПАР, мабуть, має істотну природну ренту, та й то
приблизно в три рази нижчу за російську). Росія – ресурсна країна з нафтогазовою
домінантою (частка ресурсної ренти в доданій вартості більше 18%, частка
мінеральних ресурсів у ВВП – до 30%, частка прямих надходжень від мінеральних
ресурсів у федеральному бюджеті більше 50%). Роль мінеральних ресурсів у
світовому виробництві падає, ми наближаємося до моменту перелому в енергетиці,
переходу від домінанти нафти і газу до домінанти сонячної енергії. Цей перехід
сильно вдарить по Росії, яка втратить головну конкурентну перевагу, і сильно
допоможе иншим країнам БРІКС – імпортерам палива, які
отримують, завдяки своєму географічному положенню, дуже багато сонячного
світла.
Фінанси. Всі країни БРІКС мають низький рівень зовнішнього боргу
(від 15% до 35% ВВП) і суттєві золотовалютні резерви – від 15% до 37% ВВП.
Правда, резерви Росії скорочуються, і, можливо, скоро країна перетвориться на
активного позичальника (якщо, звичайно, заборону на фінансування знімуть). Але навряд чи хтось з країн БРІКС, окрім Китаю,
зможе кредитувати Росію – не ті масштаби. А відносини з Китаєм будуватимуть
поза орбітою БРІКС – на білатеральній основі.
Політика. Країни БРІКС кардинально відрізняються з погляду
економічної політики і соціального устрою. Достатньо сказати, що рейтинг Global Index of
Economic Freedom ставить
ПАР на 72-е місце (країна з умовно вільною економікою), Бразилію на 118-е,
Індію на 128-е, Китай на 139-е і, нарешті, Росію – на 143-е місце, в кінці
списку, серед країн з абсолютно невільною економікою. У той час як в Росії
йдуть дискусії про системну і несистемну опозиції та права сексуальних меншин,
у Китаї заборонені Facebook, вільний виїзд і вільний
рух капіталу, в Індії важливе значення має кастова система, а сама країна
фактично роздроблена на безліч округів зі слабкими зв’язками, в ПАР
зберігається проблема протистояння за расовою ознакою, а в Бразилії основними
питаннями є бідність і злочинність. Країнам БРІКС нічому вчитися одна в одної –
занадто різні у них підходи до побудови економіки та соціуму, стадії розвитку і
ментальність. Зате рівень розвитку у всіх невисокий – немає «чемпіона», приклад
якого можна було б наслідувати.
Рівень життя. Не менш разючі відмінності і в рівні життя в країнах
БРІКС. Середній рівень подушного ВВП в БРІКС – менше шести тисяч доларів на
людину – дуже низький, це не дозволяє говорити про економічну силу блоку. При
цьому ВВП на людину в Росії по 2014 році був вище $ 13 тисяч (у 2015 році буде
значно менший), у Бразилії – $ 11,6 тисяч і росте, в Китаї вже тільки $ 7,6
тисяч, в ПАР – $ 6,5 тисяч і, нарешті, в Індії – нікчемні $ 1,6 тисячі. Росія є
лідером БРІКС і за доходами населення – всього близько 5% росіян сьогодні
живуть на 4 долари США і менше в день, в той час як в Бразилії такий дохід
мають 21%, в Китаї – 49%, в ПАР – 50% і в Індії – 91% населення. Навіть
сприйняття поняття «злидні» у різних країнах БРІКС різне: при всій різниці
доходів у Росії та Китаї частка тих, хто живе за офіційною межею бідності є
однаковою – по 13% (у Бразилії та Індії – по 22%). Навряд чи інтеграцію Росії з
БРІКС має супроводжувати вирівнювання рівнів доходів населення, принаймні для
Росії це було б катастрофою. Але так чи инакше, соціальні
інститути членів БРІКС навряд чи знайдуть спільну мову і точки для співпраці.
Зростання. Економіка всіх країн БРІКС, окрім Росії, в 2014 році
росла. За останні шість років (з урахуванням прогнозу 2015 року) китайський ВВП
зростає на 8% в рік, індійський – на 7%, бразильський – на 2,9%, ПАР – на 2,8%,
російський – на 1,7%. При цьому зростання економіки всіх країн БРІКС
сповільнюється, в 2015 році вже і Бразилія входить в рецесію. У показниках на
людину зростання китайського (близько $ 500 на рік) і бразильського ВВП
(близько $ 300 на рік) сильно випереджають і ПАР (близько $ 130), і, звичайно,
Індію (менше $ 100). Довгостроковий темп зростання російського ВВП в останні
декади не перевищував $ 400 на людину в рік, а сьогодні вже другий (і явно не останній)
рік у Росії падає подушне ВВП, в 2015 році воно, мабуть, складе близько $ 400.
Для порівняння: зростання подушного ВВП в США сьогодні становить близько $ 1600
на рік – в 3,1 рази швидше, ніж у Китаї, не кажучи про инші
країни БРІКС. Всім членам БРІКС явно не вистачає ефективності, і запозичення
досвіду в цьому питанні можливо тільки у США і Европейського
союзу.
Економічна співпраця. У світлі
вищесказаного не дивно, що країни БРІКС слабо взаємодіють між собою, їх
економіки в основному співпрацюють з ЕС і США. Загальний обсяг внутрішнього
товарообігу країн БРІКС – $ 320 млрд, з яких 65% – товарообіг з Китаєм, який
стрімко падає (тільки за останній рік і тільки з Росією він впав на 30%).
Товарообіг БРІКС з США і ЕС становить майже $ 2 трлн, а товарообіг Китаю з усім
зовнішнім світом – $ 4,5 трлн. Тільки Китай і Південна Корея торгують на рік на
$ 300 млрд – стільки ж, скільки весь БРІКС між собою. Росія тут не виняток –
при $ 430 млрд товарообігу з ЕС і США за 2014 р. російський товарообіг з БРІКС
склав $ 111 млрд, з них більше $ 90 млрд. – з Китаєм. Обсяг товарообігу Росії з
Китаєм не перевищує обсягу товарообігу Росії з Голландією. Китай – це 11%
зовнішньоторговельного обороту Росії, Росія – 2% зовнішньоторговельного обороту
Китаю. При цьому всього менше $ 1 млрд складає продукція промислового
виробництва (машини та обладнання) з Росії. З Китаю цілих 37% – це експорт в
Росію машин і обладнання плюс вироби легкої промисловості – 25% плюс продукти
переробки сировини – ще близько 15%. Китай постачає Росії на $ 5,5 млрд більше
одягу, ніж Росія офіційно приймає, – мабуть, цей обсяг йде контрабандою. В
цілому Росія не входить в десятку пріоритетних партнерів у жодної країни БРІКС.
Частка Росії в товарообігу АТР – 1%. Та й Китай, притому що є одним з
найбільших торгових партнерів для всіх членів БРІКС, дивиться на ЕС, США і
своїх просунутих сусідів. Мало того, що його торгівля з БРІКС становить менше
4% його загального обороту; близько половини китайського експорту виробляють
місцеві «дочки» компаній із США, ЕС, Гонконгу, Тайваню, Японії, Сінгапуру,
Кореї та ин. – країн БРІКС у списку немає. Таке
«ігнорування» один одного не викликає подиву – країни БРІКС розкидані по всіх
континентах, їх економіки практично не синергетичні, а їхні рівні розвитку
занадто різні для рівноправної співпраці і занадто низькі для патерналістських
відносин.
Банк БРІКС і пул валют. Банк, який створюють
матиме капітал $ 10 млрд з можливістю збільшення до $ 100 млрд. Росія вносить в
капітал $ 2 млрд протягом п’яти років. Пул валют складе $ 100 млрд, частка
Китаю – 41%, Росії – 18%. Засновників п’ятеро, в майбутньому инші країни можуть приєднуватися, але частка БРІКС
залишиться не менше 55%. Для порівняння: система IMF – WB має більше $ 2 трлн
активів в тій чи иншій формі, 188 країн-засновників,
максимальна частка однієї країни – 16% (у Банку БРІКС у Китаю буде істотно
більше). З иншого боку, почав працювати Азіатський
банк інфраструктурних інвестицій (АБІІ: 57 країн-засновників, 26% належить
Китаю, а статутний капітал $ 100 млрд) – проект явно заможніший, ніж Банк
БРІКС, притому що навряд чи Китаю справді потрібні два банки, один з яких
обмежений і в засобах, і в охопленні. Пул валют призначений для «порятунку»
країн БРІКС в момент валютної кризи. Однак розмір пулу, $ 100 млрд, викликає
питання – навіть у невеликій Росії і навіть без валютної кризи в 2014 році, а
тільки при натяку на нього, відтік капіталу склав в 1,5 рази більше розміру
всього пулу.
Нарешті, історична довідка. Абревіатуру БРІК придумав глава аналітичного
підрозділу Goldman Sachs Джим О’Ніл в 2005 році – коли
економіки всіх чотирьох країн (ПАР приєдналася потім) з різних причин, але
швидко росли. О’Ніл не мав на увазі ніякого
політичного чи економічного об’єднання цих країн – він думав про можливість
вигідних вкладень в акції для своїх клієнтів і умовно звів під однією назвою
країни, що мали, на його думку, найбільший потенціал зростання фондових ринків.
Люди обмежені в здатності бачити майбутнє: Goldman Sachs не міг передбачити ні краху 2008 року, ні инших пертурбацій. На початку 2008 року Goldman
Sachs навіть запевняв клієнтів, що нафта коштуватиме
$ 200 за барель.
Аналіз цифр показує доволі незначну економічну (та й політичну) роль БРІКС
як об’єднання. Очевидно, «молодші» члени БРІКС розглядають цю платформу як ще
одне з місць для ведення дискусій (недарма паралельно з БРІКС всі учасники
створюють і більш вузькі спілки – Китай активно працює над регіональним союзом;
Бразилія, Індія і ПАР взаємодіють втрьох в рамках своєї організації; Росія,
Китай та Індія розвивають ШОС). Китай, можливо, дивиться на БРІКС як на полігон
для випробування нових ідей, які селективно втілюватимуть
в рамках инших об’єднань. І тільки Росія явно
розраховує на БРІКС як на джерело фінансової допомоги і використовує розвиток
союзу з цілями пропаганди, спростовуючи для внутрішньої аудиторії доволі
очевидну і неприємну думку про ізоляцію країни.
На жаль, російська позиція надто оптимістична. Банк БРІКС і пул валют
створюватимуть довго і навряд чи вони виростуть більшими за оголошені нині
скромні розміри. Навіть у малоймовірному випадку згоди членів БРІКС направити
всі кошти в Росію вони не покриють всіх нагальних
потреб, якщо Росія витрачатиме свої резерви і стикатиметься з кризою наступні
кілька років. І Росія матиме справу не з МВФ, з чіткими і прозорими правилами
роботи, а з організацією, контрольованою Китаєм, і жорсткими умовами в
китайських інтересах. Посередництва між Росією і Заходом по БРІКС також не
варто сподіватися: инші країни БРІКС не
ризикуватимуть своїми відносинами з США і ЕС заради слабких і потенційно
збиткових відносин з Росією. І ілюзія безпеки, яку уряд створює для публіки за
допомогою легенди про «підтримку» БРІКС, буде, як і будь-яка помилкова надія,
тільки погіршувати ситуацію, не даючи країні адекватно підготуватися до
майбутніх випробувань.
|