|
Міхаїл НємцевФілософський опір тероризмуПро спротив думки і почуття: філософія боротьби з собоюФілософ, як приватна особа без доступу до публічної
влади, дуже обмежений у можливості опиратися чомусь. Філософу, однак, доступний
хоча б мінімум можливого спротиву – на розташованому у власній свідомості кордоні
і допомагаючи вибудувати кордони в свідомості тих, на кого філософ може якось
вплинути (це дуже малоймовірно, але іноді трапляється). Це не політичний, чи швидше
передполітичний опір – втім, з нього може вийти щось
публічне. Філософа як приватну особу, звичайного діяча
звичайної буденності, охоплює тероризм, як і решту людей – як завгодно: через
найсвіжіші інформаційні приводи, хвилю страху, дезорієнтації та инших афектів оточення і т. д. Це завжди непряме залучення в тероризм. Про тих,
хто стає безпосереднім заручником і лежить на підлозі під прицілом, тут не
йдеться. Але таких мало серед сучасників (хоча в досить широкому сенсі слова,
ми всі заручники). Більшість стикається з терором побічно. І, проте, переживає /
співпереживає йому, опиняючись в зоні дії терориста. Страх бути просто так приниженим і вбитим застає
зненацька. Ми ж живемо в дуже мирних суспільствах. Жителі великих міст з прямим
насильством, із загрозою життю від когось цілеспрямованого стикаються вкрай рідко. А якщо таке нещастя трапилося, часом, згадують ці
події як поворотні в їхньому житті. Звичайно, якщо мова не йде про людей з
такими професійними обов’язками. Хтось відчуває через це жаль і може
відправитися ближче до лінії наступного фронту, але це екзотичний
екзистенціальний вибір. І тут – відбувається щось страшне... Безпосереднє, відкрите до цинічності граничне
насильство з безпосередньою перспективою позбавлення життя приходить в життя
більшості завжди звідкись зі сторони. Через «новини» (особливо через, як
написано на екрані, Breaking News
– розривні новини), за допомогою розмов і звичайних обговорень, завдяки медіа. Тероризм – це сцена, і те, що відбувається на ній,
захоплює. Як актори на театральній сцені захоплюють людину в залі жестами і
знаками рук, а тіло глядача відповідає їм, так і сучасна людина мимоволі
повертає голову до екрану, коли бачить вибух і / або чує про можливий вибух. За
кожним «сильним», ефектним, тобто саме вдалим терактом йде демонстративне
покарання злочинців. Покарання або знищення «терориста» в Росії завжди є
стратегічно важливішим за допомогу жертвам, бо ні що так не хвилює державу, як
втрата «лиця»; тому терориста швидше знищать, ніж покарають; і це дарує
особливе полегшення. «Цей більше не загрожує», завіса. Варто тільки опинитися в афективній хвилі,
солідаризуватися з незримим товариством, що переживає афект терористичного
акту. Ніщо так не допомагає цьому, як звичка починати і закінчувати день
вивченням соціальних мереж. Раптом щось за ніч сталося... Що ж залишається робити тим, хто опосередковано
«пережив» теракт? Само собою виходить одне: подумки рухатися в ту сторону, куди
пішла ця афективна хвиля. Вона йде, зазвичай, в напрямку якоїсь сторони. Стати
на сторону «цих» (співчуваючи і уболіваючи) – наприклад, проти «тих». Це
відбувається миттєво. За афектами одразу виникають раціональні висновки,
мобілізація завжди вже наявних, «підручних» структур свідомості. Кожен теракт
буде визнано двічі – державою, яка стає його «жертвою», альянсом таких держав і
тими, хто за допомогою переживання теракту утверджується у своїй людяності.
Далі, в тому ж пакеті: опосередкований теракт виявляється примусом до
тестування моральної спроможності инших. «Ми» не
такі, як «ті», звірі. А ти з ким? І т. д.
Як людина, я можу і ви можете співчувати иншим, тим кому зараз гірше, ніж нам; і відчувати страх, що
можу раптом стати одним з них; і відчувати ненависть до тих, хто «це» зробив; і
відчувати вдячність до тих, хто хоча б обіцяє мене врятувати від цього; і
відчувати радість і полегшення від того, що все-таки світ залишається «поки»
таким, яким він є, незмінним у своїх основах; і намагатися «щось зробити»,
якось допомогти, хоча б символічно солідаризуватися з якоюсь стороною (якщо вже
неможливо піти і, скажімо, здати кров – а тим більше якщо можна!) і так далі. Що залишається після співчуття? Той самий світ, та
ж свідомість, деякі її установки і посили стають приглушеними, але дуже скоро
повертаються, перезавантаженні і збагачені новим досвідом. Це досвід страху,
досвід моральної мобілізації (солідарність з жертвами свята!), сеанс активації
соціальної уяви і – раціоналізуюче проведення
соціальних / культурних / цивілізаційних (!) кордонів відразу після події, з
огляду на реакцію инших. Ця пам’ять вписує в себе тероризм і обумовлює
можливість повторення не просто терористичного акту, але включення в цю
афективну хвилю. Єдиний урок тероризму полягає в тому, що тероризм можливий. І
насправді його головний посередник – медіа, які ми погоджуємося сприймати щоразу,
щоб дізнатися «більше і точніше». Перейнятися співпричетністю. Ось тут і потрібен філософський опір. Робота
філософа полягає саме в тому, щоб зробити тероризм недійсним. Філософський опір
полягає в очищенні свідомості від відкладень цих паратерористичних афективних хвиль. У захисті свідомості
від них, якщо це можливо. Що ще потрібно філософу, крім можливо чіткого,
ясного бачення, – що думається і переживається, чому
саме це думається і переживається, що виходить наче
«само собою» з таких переживань? Якщо щось дорожче за таку зрозумілість, то, у
всякому разі, не радість солідарності в обґрунтованій підозрі і звинуваченні
когось у чомусь. Афективній мобілізації в результаті опосередкованої
залученості в теракт неможливо «протиставити»
перспективу незалученості, демобілізації. Це затишшя
до пори до часу; нова афективна хвиля захопить і нав’яже
орієнтацію внутрішніх установок. Протиставити мобілізації можна тільки иншу мобілізацію, що направляє в такий світ, де подібні
афективні стани вже не існують. У найкращому становищі ті, хто не боїться смерті
і особливо не боїться смерті инших; тероризму для них
не існує. Але таких людей буквально одиниці. Всі люди, загалом, кудись рухаються,
по складних внутрішніх маршрутах, боязко огинаючи смерть. Вибір таких маршрутів, взагалі-то, вкрай обмежений.
Поки ми залишаємося «психологічними суб’єктами», схвильованими насамперед
переживаннями через устрій чи безлад нашого повсякденного життя – його зрозумілістю,
різнобічністю і гармонійністю (загалом, «щастям»), – будь-яке його уявне
припинення нас мимоволі тривожить. І ця тривога тягне все инше,
знову і знову мобілізовуючи до лав ще більше психологізованих
суб’єктів. Вони надто легко стають здобиччю тероризму, щоб уникнути цього. Тоді
сцена тероризму відтворюється: цивільні особи раптово гинуть від рук покидьків,
силові структури знищують таких відразу або ж дещо пізніше, медіа, де працюють
все ті ж афектовані люди, всебічно висвітлюють і те, й инше;
ну а ми – ми переживаємо. Щасливішим від такого залучення навряд чи хтось
стає, але зате все більше переконуються, що світ саме такий, яким він є. Цей світ «зшитий» страхом. Його координати задані
тероризмом і боротьбою з тероризмом; рух свідомості мешканця цього світу
спрямований до тероризму. Ми опиняємося в нього щоразу, заслуховуючи або
читаючи пам’ятку про «терористичну безпеку» в публічних місцях. Теракт – це страшно, однак якщо щось філософ може
зробити стосовно цього страху – це навчитися думати в страху, зуміти
продовжувати думати, коли страшно. Якщо можна цього навчитися, то цього слід
вчитися, і непряме залучення в тероризм вчить цьому – продовжувати думати про
своє, ухиляючись від того, щоб думати про те, про що нас скеровують думати про тероризм
і створені ним медіахвилі. Для цього існує філософія. Думку контролювати легше, ніж хвилювання, і тут
важливо не дозволити собі почати думати про основу афекту, пройти повз
мобілізацію спільним переживанням теракту. Але для цього треба не просто кудись
йти, але саме – йти в той момент життя, коли приходить афективна хвиля. Хвиля
ця ставить перед необхідністю вчитися усвідомлювати страх. Роздум про страх повідомляє щось важливе: тероризм
не говорить нічого нового. Ми і так знаємо, що таке страх, що таке солідарність
з жертвами, яку владу над нами раптом отримує нещасна перелякана уяву і навіть,
що таке бажання більшої влади, більшого контролю в обмін на більшу безпеку, як
ця внутрішня солідарність з поліцією підживлюється нашою невпевненістю і
дезорієнтацією. Це звичайний досвід сучасного міщанина. Тероризм пов’язує ці
різнорідні переживання єдиної афективної хвилі. Щоб уникнути мобілізації через відчуття сторонньої причетності
до жертв кровопролиття, можна вже бути відмобілізованим тим самим – співчуттям,
страхом (більш інтенсивним, ніж звичайна боязнь), солідарністю. Але це не ті
емоції або почуття, на які звертають увагу щодня, щогодини – зазвичай ми
зайняті чимось зовсім иншим. Справами. Таке проходження повз – це опір, хоча і пасивний. Він
був би активним, якщо можна було б якось нав’язати комусь (учням? слухачам?) повістку
і способи мислення, що роблять тероризм недійсним для нас. Але, принаймні,
вжити заходів для активної самооборони можна, це мінімум «заходів самопорятунку» тут і зараз. У світі психологічних суб’єктів, вражених і
схвильованих (буквально – «натхнених», які знову відчули свою душу), за
скасування дієвості тероризму хоча б у власному мисленні і свідомості, за цей
можливий «філософський мінімум», можна заплатити моральним осудом. Втім, це не
така вже й висока ціна за те, щоб перестати жити в світі, яким керує тероризм і
антитероризм. У світі, де переважали б не
психологічні суб’єкти, а філософські, сцена тероризму була б не дійсною. http://gefter.ru/archive/16884 |