www.ji-magazine.lviv.ua
Метью Барроуз – американський зовнішньополітичний аналітик, директор центру стратегічного прогнозування при Атлантичній Раді, автор багатьох книг, присвячених проблемам геополітики
Роберт Меннінг – старший науковий співробітник Атлантичної Ради
Перевернутий трикутник США-Китай-Росія змінить існуючий світовий лад?
Це був блискучий шаховий хід, коли в 1971 році
президент США Річард Ніксон і Генрі Кіссінджер скористалися гарячим прагненням Китаю знайти
захист від СССР і провели «велике відкриття» США для Китаю. Цей майстерний хід
призвів до утворення трикутника, в якому Америка опинилася «у водійському
кріслі» і перевернув догори дном ідеологію, зіштовхнувши два комуністичних режими
в боротьбі один з одним.
«Цього разу все инакше:
напруженість між США і Росією призвела до того, що Вашингтон опинився у
невигідному становищі, хоча на це звернули свою увагу лише деякі спостерігачі в
США та Японії. Такий розклад може призвести до вельми ризикованих наслідків, як
для азіатського, так і для світового порядку: китайсько-російські відносини
сьогодні настільки близькі, як ніколи раніше протягом останніх п’ятдесяти
років, і це дає їм можливість змінити світовий лад на власний розсуд», пишуть
аналітики Атлантичної Ради Меттью Барроуз
і Роберт Меннінг у своїй статті для японського
ресурсу Nikkei Asia Review.
На думку авторів, саме це було найстрашнішим
кошмаром Генрі Кіссінджера. У той час, як стратегічна
логіка початого Ніксоном і Кіссінджером
маневру щодо Китаю мала дати США всі переваги за рахунок того, що відносини Вашингтона з Москвою і Пекіном були кращими, ніж між ними, цього
разу схоже переможцем є Китай, який зумів використати зростаючі розбіжності між
Вашингтоном і Москвою. Незважаючи на схильність аналітиків концентрувати
основну увагу на історичних протиріччях, расових забобонах та ксенофобії, а
також геополітичному суперництві, новий китайсько-російський альянс, можливо, є
в більшим шлюбом за розрахунком, ніж хтось з представників вашингтонської
зовнішньополітичної еліти погодиться визнати. Ця нова дружба вже відбилася в
двох недавніх опитуваннях громадської думки, проведених незалежним соціологічним
центром Pew Research. 79 %
опитаних росіян висловили позитивне ставлення до Китаю, і, всупереч глобальній
тенденції негативного сприйняття Росії і Путіна, 51 % китайців позитивно
відгукнулися про Росію.
І зовсім не випадково, що російський міністр
закордонних справ Сергій Лавров нещодавно звинуватив США в нарощуванні
військового потенціалу в Азії, а також критикував співпрацю між США, Японією і
Південною Кореєю у сфері протиракетної оборони. Введені з ініціативи США
санкції проти путінської Росії призвели до її переорієнтації на схід, зокрема
на Китай, навіть незважаючи на те, що ослаблена Москва, безумовно, є в цьому
тандемі «молодшим партнером». Довгострокові енергетичні інтереси Москви
зосереджені в Азії, а майже п’ятсот мільярдів доларів, які вона отримає по
газових і нафтових контрактах, істотно підтримають опалу російську економіку.
Китай отримує замість суперника дуже цінного
партнера для стабілізації та модернізації Евразії, з
якою Пекін все більше пов’язує своє економічне майбутнє. Новий китайський
проект створення загальної осі Захід-Евразія під
гаслом «Один шлях, один пояс», має на меті перетворити його слабкість, а саме
спільні кордони з чотирнадцятьма країнами, на стратегічний ресурс. Другою метою
Пекіна є реалізація висловленої колись Хелфордом Маккіндером ідеї про домінуючу роль в Евразійському
Хартленді.
Успішне партнерство в Евразії,
що розширює його економічні перспективи за рахунок розвитку інфраструктури та
підвищення ефективності протидії екстремізму, який загрожує авторитарним
режимам в Москві, Пекіні та Центральній Азії, підкреслює спроможність не-західної
моделі авторитарного державного капіталізму. Слід звернути увагу на те, що
Китай поширює свої інфраструктурні амбіції не тільки на евразійський
регіон, а також на Африку і Латинську Америку.
Більш-менш, ці плани вже реалізували. Китай
звичайно рухається в руслі політики Росії в рамках ООН. Спільними зусиллями їм
вдалося блокувати введення санкцій проти режиму Башара
Асада в Сирії, зробивши відсторонення Заходом від
влади лівійського лідера Каддафі останньою у своєму
роді так званою R2P (Responsibility to Protect) операцією. Згортання
і навіть поворот демократичних тенденцій на 180 градусів, який вже відкрито
засуджує неурядова організація «Дім свободи», судячи з усього, буде
посилюватися. Обидві країни не приховують, що для них краще мати справу з
авторитарними партнерами.
Російські зусилля зі створення та зміцнення Евразійського Економічного Союзу дають додатковий поштовх
цьому процесу. Шанхайська Організація Співробітництва вже включає багато країн
(нещодавно до неї приєдналися Пакистан та Індія), у той час як весь регіон
поступово починає усвідомлювати, куди дме вітер,
особливо на тлі того жахливого хаосу, який залишили США і НАТО в Афганістані
після виведення свого військового контингенту. Всім стає зрозуміло, що США,
Японія і їхні західні партнери по вуха загрузли у своїх зобов’язаннях на
Близькому Сході, заодно намагаючись переконати країни Центральної та Східної Европи у своїй прихильності до п’ятого параграфу Статуту
НАТО, що гарантує останнім безпеку.
Судячи з усього, між Китаєм і Росією намітився
свого роду «розподіл праці», в якому Москва бере на себе функції безпеки, а
Пекін наводнює регіон економічною допомогою та інвестиціями. Цим зусиллям
покликані сприяти новий Банк Розвитку БРІКС і Азіатський Банк Інфраструктурних
Інвестицій. Цей евразійський прорив істотно ускладнює
завдання Японії щодо зміцнення своїх зв’язків в
країнах Центральної Азії.
З иншого боку, сланцева
революція в США і поява нових гравців, таких як Іран і Ірак, знизили
привабливість Центральної Азії для Заходу. Це обумовлено надлишком нафти на
світовому ринку, а також локальним характером ринків цих країн. Иншими словами, епоха великих трубопроводів добігає кінця.
Ще одним чинником, що обумовлює привабливість цього
регіону, була проблема боротьби з тероризмом. США та їхні союзники були
зацікавлені в центрально-азіатських країнах у зв’язку з завданнями забезпечення
потреб свого військового контингенту в Афганістані. Сьогодні необхідність
наземних операцій різко знизилася. Боротьба з тероризмом стала набагато дешевшою
з появою безпілотних апаратів, крім того, в Афганістані і Пакистані для їх
застосування США навіть не потрібно дозволу. «Наш відхід створив простір для евразійського маневру Китаю», роблять висновок автори.
Крім їхньої евразійської
симетрії, у Росії та Китаю є низка спільних інтересів. Обидві країни
знаходяться в опозиції до американської світової вищості, не поділяють
проголошуваних США і Японією цінностей демократії та прозорості управління, а
також дотримуються єдиної концепції багатополярного світового ладу. В обох
країнах культивується націоналізм, заснований на історичній та
національно-культурній специфіці, тобто конфуціанстві і російському православ’ї
відповідно. Як Китай, так і Росія дотримуються моделі авторитарного капіталізму
на противагу «Вашингтонському консенсусу». Обидві країни виступають проти
свободи в інтернеті і прагнуть до його «балканізації», тобто роздроблення.
Все це піднімає серйозні питання щодо майбутнього
системи глобального управління і динаміки розвитку світового порядку. За
песимістичним сценарієм, світ очікує біполярна епоха, причому на одному з
полюсів опиняться Китай, Росія і кілька инших
авторитарних режимів Центральної Азії, а на иншому –
США, Европейський Союз, Японія та їхні азіатські
союзники. Це зовсім не рецепт миру і процвітання. У цьому випадку багато так
званих «неприєднаних» країн, таких як Індія, Бразилія, Єгипет та инші, будуть затиснуті між молотом і ковадлом.
Китайсько-російські протиріччя
Однак, необхідно пам’ятати про те, що існують і
протилежні тенденції. У той час як Росія прагне позбутися залежності від
глобальної економіки, в яку вона потрапила після розпаду СССР в 1991 році,
Китай робить ставку саме на глобальну економіку і планує реструктуризацію
внутрішнього ринку з метою перетворити свою експортоорієнтовану
економіку, засновану на інвестиціях, на інноваційну економіку, що спирається на
внутрішнє споживання. У зв’язку з цим автори пропонують розглянути деякі
показники торгового балансу Китаю: сумарний обсяг торгівлі з США, Евросоюзом та Японією склав у 2014 році 1,4 трильйона
доларів, а з Росією – всього 100 мільярдів.
У той час як Російська нафтова економіка, судячи з
усього, вступає у фазу повільного, але стійкого спаду, Китай – висхідна країна,
все більше сприймає себе як велику державу, і прагне до формування сучасної
версії васальної системи правління в Азії, в центрі якої, зрозуміло, буде
Китай.
Китай не особливо задоволений російським втручанням
у справи колишніх совєтських республік, де Москва
заохочує сепаратистські рухи, як у східній Україні. Пекін абсолютно одержимий в
питаннях суверенітету, тому його не можна віднести до переконаних прихильників
російських дій в Україні.
В умовах зниження попиту на енергоносії,
викликаного уповільненням економічного зростання Китаю, його зацікавленість у
Росії як джерелі енергоресурсів також слабне. Є повідомлення про те, що Китай
вже відступає від своїх планів будівництва другого трубопроводу з Сибіру.
До того ж, Росія відчуває дискомфорт у зв’язку з «азіатизацією» Далекого Сходу, де на китайській стороні
Амура живуть 100 мільйонів китайців, в той час як населення російського
Далекого Сходу становить всього 7 мільйонів чоловік. Крім иншого,
ця проблема має і деякий расистський душок. Більше того, в значній мірі
територіальна експансія Китаю в цьому регіоні, як і в Південно-китайському
морі, ґрунтується на історичних претензіях. Китайська династія Мін претендувала
на більшу частину російського Далекого Сходу ще до того, як Москва в 17
столітті зайняла ці території.
Єдиною надією Росії є те, що територіальні
розбіжності Пекіна на Сході та в районі Південно-китайського моря з США,
Японією та їхніми азіатськими союзниками будуть посилюватися, штовхаючи Пекін в
обійми Москви. Пекін тоді побачить, наскільки Америка готова рахуватися з його
морськими інтересами.
Чи означають ці тенденції, що китайсько-російський
альянс може виявитися не таким міцним, як багато хто стверджує? Чи відродяться
історично зумовлені побоювання і суперництво? І, нарешті, чи доцільно для
Америки зробити зусилля для відродження кіссінджерівської
концепції стратегічного трикутника?
Висновки для США
Рухається світ у напрямку згаданого нового
біполярного ладу, чи його очікує більш інклюзивний міжнародний порядок зі
збереженням тенденцій глобалізації? Неабияк це залежатиме
від тієї ролі, яку візьме на себе Америка в цих складних умовах, коли центр
сили розосереджується і жодна держава не може сама визначати міжнародні
відносини.
Це вимагатиме від США та Японії більшої
динамічності та гнучкості, а також прагматичного підходу, відмови від однополярних тенденцій, і переходу Америки до тактики дій
за принципом «перший серед рівних». Всі нинішні президентські кампанії
змагаються у своїй риториці, спрямованій проти Росії і Китаю, упускаючи
можливість висловити міркування про те, що США повинні адаптуватися до зміненого
світовому порядку і нового балансу сил. Схильність засобів масової інформації
та політичних кампаній фокусуватися на дрібних проблемах затуляє від
суспільства гігантські стратегічні зміни у світі. «Дійсно, назріває нова
«Велика Гра», проте, ми знаходимося в програшній позиції», – такий висновок
роблять в кінці своїх міркувань Метью Барроуз і
Роберт Меннінг.
|