www.ji-magazine.lviv.ua
Георгій Почепцов: Інформаційні війни виграють задовго до їх початку
Георгій Почепцов – один з небагатьох, кого можна
назвати фахівцем-теоретиком в галузі комунікативних технологій, інформаційних
воєн і маркетингу на постсовєтському просторі. Його –
за його ж власним висловом, «совєтського професора» –
свого часу кликали в МДІМВ очолити кафедру піару. Спокушали квартирою в Москві.
Не спокусили. Він волів тоді піти працювати в Адміністрацію президента. В Київ.
Після анексії Криму він заявив про те, що країні потрібні і свій Дмітрій Кісєльов, і своя
пропагандистська машина. Сьогодні «совєтський
професор» Почепцов – член експертної ради при
Міністерстві інформаційної політики України.
- Георгію Георгійовичу, в чому полягає ваша функція? Ви готуєте
рекомендації? Ви обговорюєте законопроекти? Зараз на сайті міністерства висить
проект «Концепції інформаційної безпеки України». Наскільки, по-вашому, цей
документ своєчасний?
- Експертна рада писала (і далі пише) законопроекти. У цій сфері їх повинно
бути набагато більше. У нашій ситуації взагалі має бути єдиний центр управління
інформаційною сферою, який одночасно має не тільки керувати, а й допомагати
журналістам отримувати якісний продукт. Адже сьогодні у світі чітко
зафіксовано: остаточну битву виграє саме інформаційний простір. Виграшу лише у
фізичному просторі зараз вже недостатньо. Більшість викликів в інформаційній
сфері ще не закриті.
Стосовно концепції інформбезпеки. Знаєте, все, що
робиться вперше, зустрічає сильний опір, тому багато хто намагаються такі речі
не робити. І тільки війна виявилася тут здатною підштовхнути посадових осіб до
дії.
- Майже півтора десятки років тому ви, з посиланням на приклади США,
виклали 12 правил ведення PR-війни. Перше – факт потрібно вводити одразу з
інтерпретацією. Це проілюстровано аналогією, яка мене вразила: називати війну варто
не війною, а антитерористичною операцією. Після таких «збігів» здається
резонним запитання: абревіатуру АТО для дій на Донбасі бува не ви придумали?
- Ні, АТО придумав не я. Але подібний підхід – це світовий досвід. Він
серйозно напрацьований Заходом, оскільки там влада протистоїть трьом сильним
гравцям: сильнішим ЗМІ, сильнішій опозиції і сильнішому населенню. З такими
гравцями не можна грати розслаблено, як це відбувається у нас навіть під час
війни.
Хороший приклад з цієї ж сфери – американський термін «війна з терором».
Противники його справедливо кажуть, що війни з терором бути не може, оскільки
терор – це спосіб ведення війни. Але він вигідний тим, що війна з терором не
має кінця. Слово «окупація» передбачає якесь завершення, а війна з терором –
ні.
- Не так давно ви брали участь у конференції «Безпека журналістів, свобода
медіа та плюралізм під час війни». Між иншим там
йшлося про незаконні форми пропаганди. Могли б ви навести приклади таких
стосовно російських ЗМІ? І чи карається це насправді?
- Сферу юридичних доказів використання мови ненависті зараз активно
розробляють. Юристи навіть вважають, що вона вже є, але я поки не чув про
застосування цієї юридичної бази в якомусь конкретному випадку. Але це має бути
«зовнішнє» застосування, оскільки всередині своєї країни пропагандистів завжди добре
шанують.
- В одній зі своїх публікацій на «Гефтер» ви
наводите чудовий приклад експериментального спростування «брехні Одіссея» –
який «підбріхував» стосовно неможливості опиратися співу сирен. У нашій
нинішній ситуації чи є, на ваш погляд, ефективний спосіб «залити вуха воском»,
щоб протистояти пропаганді? Чи можна тут говорити про волю «не бути обдуреним»?
Оскільки, за вашими ж словами, «Пропаганду 2.0 проводять так, щоб приховати
пропагандистський характер».
- Складно, навіть дуже складно не піддатися на пропаганду: ти завжди будеш
індивідуальним «любителем» проти команди професіоналів, яка грає проти тебе.
Більше того, вважається, що чим людина освіченіша, тим на неї легше впливати,
оскільки вона звикла до кількох інтерпретацій. У «любителя» просто немає часу і
бажання займатися всім цим. Якщо ж він зацікавиться, єдина йому порада: шукати
альтернативні варіанти джерел. Один з недавніх наших прикладів – події в
Мукачево. Маємо безліч розповідей, але немає зрозумілої картини. І так
практично стосовно кожної гучної події.
- Джордж Оруелл ще в 1941 році констатував: «Вся
література наших днів – це пропаганда». Як, по-вашому, він надто перебільшував?
І якщо говорити не про літературу, а про ЗМІ, то чи можливі взагалі сьогодні
непропагандистські медіа?
- Кожне повідомлення ЗМІ вибудовується за певною моделлю – хочемо ми цього
чи ні. Наприклад, дуже давно новини розділили на тематичні та епізодичні. В
епізодичних подія трактується як разова, в тематичних – вона стає в ряд
подібних. Наприклад, пограбування однієї квартири і серія пограбувань в одному
районі. Але цікавою буде наша і журналістська реакція. У першому випадку винною
буде людина – не закрила, не купила хороший замок, не поставила грати на вікна.
У другому випадку – влада (міліція), оскільки її погана робота буде причиною.
Епізодичні новини робити легко, тематичні – важко, оскільки потрібно прикласти
більше зусиль, залучити експертів і т. д. Тому в основному ми бачимо на екрані
епізодичні новини. Виходить, що ми не помітимо пропаганди навіть там, де вона
є.
- Якщо погодитися з думкою доволі часто цитованого вами Жака Еллюля, що пропаганда створює свою мораль і свою етику, то
яку мораль і яку етику має створити українська пропаганда, щоб перемогти в
сутичці з російською? І чи не є подібні «нововведення» небезпечними для
суспільства?
- Почнемо з того, що пропаганда під час миру і під час війни, як би ми не
пручалися цьому, матиме різні етичні підстави. Британія, наприклад, і в Першу,
і в Другу світову війни одразу створювала міністерство інформації, яке
займалося пропагандою і цензурою. Після війни це міністерство одразу розпускали.
Є завдання, які держава все одно має вирішувати, наприклад, забезпечення
призову в армію, який сьогодні провалюється. Західні армії займаються цим постійно,
оскільки вони побудовані на контрактній основі. І якось все їм вдається зробити
за допомогою відповідних офіцерів, які займаються зв’язками з громадськістю.
Етику і мораль населення не формують вчені, вони можуть тільки допомогти в
цьому. До речі, в історії був такий інтенсивний процес зміни етики і моралі
народу – це денацифікація в Німеччині, коли змінювали підручники, переписували
історію. І це все зробили за чотири роки – з 1945 по 1949.
Війна вчить, що одній людині можна стріляти в иншу,
оскільки та погана. У мирному житті у солдата потім починається певний синдром,
бо він з чорно-білого світу, де все зрозуміло, перейшов у різнобарвний, де все
незрозуміло, а погані люди спокійно ходять по вулицях. Ми свого часу
спостерігали «афганський синдром». Але тоді не все населення було цим заражене.
- Втрата Криму, охоплений вогнем Донбас – подібного б не сталося без
російської пропаганди. Чи могла Україна цього не допустити? Я маю на увазі,
зрозуміло, не військову, а ідеологічну складову. У чому, по-вашому, була наша
пропагандистська помилка?
- А у нас взагалі не було пропаганди, точніше розумної пропаганди, яка б не
викликала відторгнення у населення. І фільми ми знімали на теми, які тішили
одну половину країни і дратували иншу. Вони були
звернені в історію, намагаючись замінити собою істориків, ніяк не помічаючи
сучасності, де в цей час вони розколювали суспільство. Де фільми про наших
сучасників – Амосова, Антонова чи Глушкова, які створили інтелектуальну
Україну? У людини мусить бути своя картина світу, яка «відкидатиме» чужі
повідомлення, тоді ніяка цензура не потрібна. Цю картину світу створює школа,
ЗМІ, література і культура. Наприклад, совєтська
картина світу продовжує жити в багатьох з нас, тому що своєю власною ми не
займалися. Вона виникає перш за все в «горнилі» масової культури. Якщо ж ми
дивимося «чужі» фільми, читаємо «чужі» книги, то і картина світу буде чужою.
- Яка пропаганда сьогодні нам більш потрібна – для внутрішнього
користування чи для зовнішнього? І чи є у України потенції для того, щоб
успішно продовжувати, образно кажучи, «справу Лойоли»
– тобто нести свої ідеї в чужорідне середовище? У Росію, на окуповані
території, певним чином і в Европу, яке вже помітно
втомилась від нас. Чи є у нас що просувати? Тим більше в умовах дефіциту
коштів.
- Зовнішнє середовище, на щастя, просуває нас саме, злякавшись Росії. Поки
нам більше бракує не грошей, а мізків. Ми не готуємо
інформаційний продукт під конкретну аудиторію, ми не вміємо довести
достовірність своєї інтерпретації, ми не можемо адекватно й системно
спростовувати чужі інтерпретації... І це можна перераховувати без кінця. Але мізки відразу з’являться, коли буде, як це люблять
говорити, політична воля. Поки така ситуація цю саму «політичну волю» цілком
влаштовує. А інформаційні війни виграють задовго до їх початку...
Вів бесіду Юрій Божич
|