www.ji-magazine.lviv.ua
Алєксандра Сєрбіна
Як правильно вибрати собі націю
Спадкоємці національного будівництва: ретроспектива «магазину ідеологій»
В абстрактному магазині понять, куди всі ми ходимо
за смислами, орієнтирами і новими цілями, товар майже ніколи не закінчується.
Буває, товар виходить з моди або псується, але ці полиці не поспішають
звільняти. Прийде час, який-небудь незадоволений мрійник все одно туди загляне
з цікавості.
Популярні товари розташовані в центрі – полиці
ломляться від блискучих упаковок громадянського суспільства, толерантності,
гендерних експериментів, постколоніальних теорій і видів демократії. До речі,
зараз в магазині спеціальна акція – з великими знижками розпродають суверенну
демократію.
Непідробну цікавість викликає вінтаж
– дані останніх опитувань говорять, що багато хто не проти придбати собі Націю.
Звучать полярні думки про засоби її виробництва і дозування: краще на вагу чи
поштучно, европейського чи азіатського пошиття, в
прозорому чи темному склі?
Спадкоємці розробників нації перебувають у депресії
і записуються до психоаналітиків, адже це важко – мислити категоріями цілої
корпорації з мільйонами службовців. Трудяться вони «... з метою забезпечення
того, щоб людина не була змушена вдаватися як до останнього засобу до повстання
проти тиранії і гноблення...» (Преамбула Загальної декларації прав людини).
Поки спадкоємці лежать і страждають на кушетці,
молоді та гонорові психоаналітики – всі поголовно з PhD
з постколоніальним теоріям або ступенем бакалавра з управління хаосом –
записують матеріал для нових книг. Тільки новий дискурс зможе вилікувати від
старих маній.
* * *
Так можна уявити дискусії про націю, які з цілком
природних причин набирають сили в російському суспільстві. Запит на
мобілізацію, трансльований державою, є закономірним: якщо на початку 2000-х
років йшла відбудова вертикалі влади, то наївно було б вважати, що механізм
зупиниться на половині шляху, враховуючи наявність постійних зовнішніх загроз
через спроби відвоювати вплив на міжнародній арені. Однак нагадуючи квазірелігійну шану тон дискусій про націю в ЗМІ – найбільш
доступному медіаторі між наукою, владою і суспільством – змушує задуматися про
цілі просвітлення один одного різними кластерами суспільства в цьому питанні. Виникає
враження, що чим масштабніша ідея, яку необхідно впровадити, тим менше
рефлексії має бути у її остаточних споживачів. Квінтесенцією в поясненні
необхідності «консолідації, повернення до коріння і розвитку нації» виступає
теза про її природність: спадкоємність традицій і долі. Споживачеві пропонують
просте пояснення історії, яку можна розділити на періоди, формації, фази, а
також прийняти у вигляді неминучого – фатуму чи долі.
Агітація рясніє історичними прикладами, які зводяться
до простої послідовності: кожному члену збудованого колективу спочатку
пропонували відчути узи клану, потім віддати волю в руки моно-бога,
потім подолати його інерцію і, нарешті, подолати інерцію самої людини. Націю представляють
її ідеологи як кінцевий продукт історії. Але тут і відбувається підміна
смислів, оскільки нація стає гарантією від продовження історії. Ідеальний стан є
в минулому – в точці її створення і осмислення, її будують навколо пам’ятних
дат і мертвих героїв, де досягнення такого стану в майбутньому оголошують
неможливим – тільки якщо перетворити державу на парк для косплеєрів.
Погляд «нації» спрямований всередину себе, на
минуле і одночасно за межі видимого і відчутного світу. Десь там є ідеальний
світ, точніше ідеальне уявлення нації про саму себе. Історія перетворюється на
задачу з доведенням минулого і зближенням з ним заради відновлення гармонії.
Недосяжність цієї мети компенсується потребою вирішення конкретних проблем, що
виникають на шляху, тому вислизають і трансформовуються
цілі на практичному, а не сакральному рівні (Ж. Батай).
Будівництво нації відбувається на противагу тезі,
що «існує сенс, але не царство розуму; існують свободи, а не царство свободи» [1].
Оскільки трансльована вигода від включення в створення «спільної» історії
приховує механізм тотального виключення з цілої мережі соціокультурних зв’язків. Під обгорткою природної і запрограмованої
спільності просувають механізм виключення індивідів зі стану добровільного та
усвідомленого вибору зв’язків і пошуку ідентичності,
в крайніх випадках (наприклад, мобілізації) нація вимагає дерогації
звичних зв’язків. Ситуація виключення через включення
може виражатися і в обґрунтуванні винятковості групи, однак відсутність ідеї
винятковості не впливає на механізм виключення. Він просто працює в иншому напрямку, наприклад, оголошуючи режим зовнішньої
загрози і реалізуючи стратегію поведінки «в оточеній фортеці».
Простір і час перестають бути розділеними в спробах
дати життя нації, хоча це може не впливати на відчуття часу в самому суспільстві
– необов’язково повністю занурюватися в міт, необхідно
просто погодитися з ним. Час і простір починають поєднувати в собі реальність і
світ абстракції, саме тому частина (який-небудь культурний чи соціальний
феномен) може представляти ціле, а загроза цій частині сприймається як загроза
всій системі. Захист будь-якої частини стає захистом всього цілого. Не просто
артистам забороняють в’їзд в третю країну, а цій культурній складовій нації не
дають розвиватися і функціонувати.
При цьому не варто обманюватися: світ національного
будівництва не має у собі чуттєвості – він використовує ірраціональне (віру,
патріотизм, емоції) і вимагає їх постійної верифікації: словом, жестом, ходою,
реальним особистим внеском. Оскільки ідея нації звернена не на нових членів, а
на збереження і підтримку власної цілісності, то спільність постійно вимірює
пульс і педантично проводить заміри глибини незліченного.
З иншого боку, усипляння
думки розмовами про урочисті дати та оточені мітами
персонажі минулого не усуває відчуття небезпеки: якщо мова йде про будівництво
нації, то цей процес легітимізує націоналізм, тобто бажання продемонструвати
позитивну відмінність однієї (своєї) групи від всіх инших.
У всіх же формах націоналізму, починаючи від його тлумачення як розвиненого громадянського
почуття до крайньої форми заперечення инших (не
членів групи), лякає завжди одне – здатність людей до насильства.
Національне будівництво, враховуючи його непросту
долю в Европі, лякає можливістю легітимації
насильства у своїх членів, передачею їм цієї функції. До початку реалізації
великого ідеологічного конструкту репресивні функції сконцентровані в руках
держави у вигляді законів, виконавчої влади, бюджету, армії та иншого. Це називається захистом і забезпеченням добробуту
громадян.
Нація, як до цього релігія, передає функцію
«захисту себе» своїм членам. Скрижалі національних заповідей пропонують не
заборони, а права на безпечний вхід в стан колективної включеності
– можливості несвідомого єднання на цілком земних засадах: спільної історії, спільних
цілей і цінностей, території, мітів, мови та ин. Гомогенність, стабільність і злагода – ці мітологеми і характеристики безпечного середовища – все це
якраз і пропонують в конструкті нації. Це те, що буде після «входу» в колектив.
Феномен солідарності і здатності людських спільнот до мобілізації через
схильність людини, закладеної природою, до соціалізації і життя в зграї можна
прийняти за прообрази національних рухів (Е. Сміт). Однак важливо тут те, що
надання імені спільноти – просто одна з форм перебігу світської історії
людства, яке в процесі nation-building намагаються сакралізувати.
Нехай націю сприймають як додаткову форму захисту,
запропоновану суспільством державі і відмінну у своїх кордонах і функціях від
держави. Емоційне вираження нація все одно отримує в націоналізмі – по-різному висловленому
почутті приналежності до спільності на підставах її відмінності від усіх инших. У цього почуття може бути багато імен: патріотизм,
громадянська солідарність, фанатизм – в будь-якому з цих найменувань прихована
небезпека: відчуття легітимної і правильної можливості здійснювати насильство на
ґрунті инакшості.
Причому насильство тут варто розуміти в широкому
сенсі, включаючи мову, реформи в соціальній і культурній сфері, трудове
законодавство, мову масмедіа та ин.
Націоналізм запускає вічний хрестовий похід проти Иншого,
вивільняючи енергію соціальної, культурної, сексуальної, психологічної чи
економічної незадоволеності. Це помилкове відчуття включеності
в уявну спільність дозволяє її частинам – індивідам – реалізовувати
інстинктивну потребу в репресії инших форм.
Це не заважає ні цілісності нації (Е. Геллнер), ні її уявності (Б. Андерсон), ні її здатності до
реконструкції (Е. Сміт). Функція захисту вже закладена в людині, просто нація
розширює способи її застосування і виправдовує передачу функції щодо здійснення
насильства в руки кожного, хто готовий її захищати словом, жестом чи ділом.
Додання сакральності ідеї світського колективу
пояснюється цілком цинічно: завдання нації – об’єднати ресурси на підставі
ідеї. Сама ж ідея спрямована крізь постачальників ресурсів і полягає в
безперервному нагадуванні про власну цінність, тобто зводиться до
самозбереження: «Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти стосовно один
одного в дусі братерства» (Стаття 1 Загальної декларації прав людини). Однак
таке «братерство» більше нагадує вибір банку: ідеологам необхідно впевнетись в можливості управління ф’ючерсами ресурсів,
тому будь-яку спробу переглянути шляхи їх розподілу сприймають як загрозу.
Примітка
1. «Порядки, які тільки так і ніяк инакше щось являють і висловлюють, виявляються селективними
і ексклюзивними. Вони роблять можливим одне, одночасно позбавляючи можливості
щось инше». Див.: Вальденфельс
Б. Мотив чужого: Зб. пров.
з нім. / Науковий ред. А.А. Михайлов; відп. ред. Т.В. Щітцова.
Мн.: Пропілеї, 1999. С. 124.
|