|
ШиїтманПро сприйняття фашизму
У західних
спостерігачів, особливо у лівих, часто викликала обурення нацистська символіка
на «загальнонародних» протестах в Україні. Саме завдяки цьому міт про «фашистський путч» і «хунту» виявився настільки
живучим. Але ця
толерантність до ультраправих, яка проявилася під час Майдану і трималася до
недавнього часу, пояснюється аж ніяк не любов’ю українців до фашизму. Просто
зовнішні спостерігачі (та й багато внутрішніх) не враховували одну важливу
особливість постсовєтської політики загалом, і
української зокрема. І ця особливість – повна відсутність в публічному
політичному полі організацій, які мали б чітку ідеологію. У нас були
«комуністи», які на перевірку вели себе як російські націонал-консерватори. У
нас були неоліберали, схильні до соціального популізму. У нас були
«соціал-демократи», які просували неоліберальні реформи. У нас були «демократи»,
які оспівували сильну руку і диктатуру. Люди звикли, що будь-який політичний
ярлик – це «пусте означення», що за ним не ховається нічого, крім демагогії.
Буд-який прапор – це тільки ганчірка, якій можна приписати будь-яке значення,
навіть якщо цей прапор прикрашено нацистською руною. Будь-який символ, будь-яку
історичну постать чи гасло можна наповнити тим змістом, який ми захочемо в нього вкласти. Українці не звикли до того, що
між символами та ідеями існує безпосередній зв’язок. Так виникли безглузді
конструкти, на зразок міту про «демократичного» і
«толерантного» Степана Бандеру. Ультраправі могли думати, що зуміли внести свої ідеологеми в маси, вони думали, що їх дійсно
прийняли і полюбили. Насправді ж, ліберально-аполітичний мейнстрім
вчинив з фашизмом так само, як він чинить з усім, що трапляється йому в руки.
Він убив і випатрав колись живі і небезпечні ідеї і набив їх тою нешкідливою
тирсою, яка традиційно знаходиться в головах наших політиків.
В останні
роки більш-менш відповідали заявленим назвам хіба що ультраправі й ультраліві
маргінали, активність яких здебільшого вислизала від мейнстрімових
ЗМІ і була не дуже помітною для обивателя. Та що там говорити, навіть
«маргінали», коли їм дозволяли трохи погратися в «реальну політику», міняли
свою ідеологію і мімікрували під аморфний і
безідейний мейнстрім. Приклад тому «Свобода» і
«Правий Сектор» з одного боку і «Боротьба» з иншого
(почитайте їхні програмні тексти зразка 2012-2013 року – дешевий популізм з
розрахунком гри на виборах). Після того, як реальні політичні амбіції правих зазнали
краху, вони почали повертатися до витоків, до націонал-радикалізму. А
завойований раніше ресурс (медійний, фінансовий, силовий) дозволив їм провести
зворотну трансформацію досить гучно і ефектно. Згадаймо напад на Марш Рівності,
згадаємо ганебний «Марш Святослава». І люди
несподівано відкривають для себе, що праві радикали – це ДІЙСНО праві радикали.
Що їхні символи не випадково схожі на свастику. Що любов до числових кодів типу
14 і 88 – це не завжди нешкідливий «тролінг».
Загалом, ті елементарні речі, які люди в країнах, де партії існують десятки або
сотні років і будуються навколо ідеологій, а не навколо харизматичних лідерів і
спонсорських грошей, знають і так. Зараз населення України вимушене за короткий
час вивчити основи політичної культури. І робить це небезуспішно, мейнстрім відторгає фашистів, причому робить це
ефективніше, ніж я недавно міг сподіватися. В Европі існує инша проблема. Тут
надто звикли до того, що партії та рухи мають ідеологію. Звикли до того, що
слова щось означають. Що «комуніст» поводиться як комуніст, «ліберал» – як
ліберал, «фашист» – як фашист. І коли з’являється фашистський рух, який не зігує, а замість свастики пов’язує георгіївські стрічками, европейці не наважуються назвати його фашистами. Фашисти,
які стоять у безстроковому пікеті біля Рейхстагу не потрапляють в поле зору
місцевих антифа, більше того, вони навіть можуть приєднуватися
до лівих демонстрацій, до яких «традиційний» фашист зі свастикою наблизитися б
побоявся. Европейським лівим теж потрібно навчитися
адекватно сприймати мінливу реальність. |