|
Тарас ВознякЧому в Україні вже рік буксують реформиМи – за реформи,
але щоб вони мене і моїх близьких не зачепили. А це неможливо Ось уже невдовзі рік, як Україна з чималою кров’ю таки
позбулася режиму Януковича. Відкрилися нові можливості. Та як ми їх
реалізували? Можна підбивати певні підсумки. І, відповідно, ставити не завжди
приємні запитання. Найнеприємнішими але посутніми є
два з них: 1) Чому ми не
надто успішні у війні з Росією? 2) Чому ми так і
не змогли почати трансформацію системи влади в Україні? Що стосується
війни, то заради справедливості все ж варто наголосити на тому, що мало хто
воював з Росією впродовж року і не зазнав поразки. Тому не все так погано. Що стосується
реформ – то тут проблема. І вона дедалі очевидніша. Реформи буксують попри бажання
суспільства, попри однозначне стимулювання реформ нашими західними партнерами,
які від м’яких натяків перейшли до жорсткої формули: спершу реформи, а потім
гроші. З'ясуймо, у чому
ж справа.Спочатку кілька здогадок: Перша. Та частина політичного класу, яка є
зараз при владі, виросла у теплій і комфортній епосі кучми-ющенка
(не йдеться тут про їхні політичні преференції), коли головне було попасти у
владний чи коловладний пул (навіть у формі опозиції),
і можна було розслаблено та радісно користати з благ завжди щедрого бюджету.
Тобто «пиляти» бюджет і не надто задумуватися про майбутнє. Суть зміни влади
для людей, що там народилися, завжди полягала тільки в тому, що одна команда «пиляльщиків» бюджету ставала до того бюджету ближчою, а
інша трохи віддалялася. Проте недалеко. Це ще були часи відносно лагідні.
Жорсткість внесла епоха януковичів, які різко
відсунули всіх інших від цієї теплої лагуни. Це й призвело до вибуху Майдану
2013-2014 рр. Однак за цей рік утвердилася підозра, що для тих, хто стояв на
сцені Майдану, а не під нею, підспудним і невитравним бажанням було повернення
до кучмівсько-ющенківського status
quo – теплої лагуни «дерибанщиків
бюджету». І всупереч тому, що вони проголошували зі сцени, потрафляючи бажанню
Майдану. Тому є глибока і, здається, обґрунтована підозра, що значна частина
політичного класу, який зараз є при владі, насправді не хоче жодних реформ. Він
інстинктивно хоче повернутися у блаженну лагуну кучми-ющенка. Друга. Однак змінилися об’єктивні обставини. У
внутрішньополітичному, зовнішньополітичному й економічному сенсі в Україні
відбулися незворотні зміни. Тому повернутися у батьківське кучмісько-ющенківське
лоно немає жодної можливості. Просто немає тих ресурсів, які можна дерибанити, як колись. І так само суспільні настрої
вибухові – «эти глаза напротив». Сьогодні політики ходять по лезу бритви. Хоча,
правди ради, маю сказати – гіперуспішно: декому
вдається з «кулею в лоб» чудесно виглядати от вже рік, не провівши досі жодних
реформ… Так само, як декому з «миром вже завтра»… Ще однією проблемою є
жорсткий пресинг Заходу, якому остогидли клептократичні та сибаритські звички нашого політичного
класу. Кілька разів він доволі жорстко попередив наших сибаритів: або реформи,
або… Правда, не надто успішно. Ті й далі продовжують вдавати, що не чують. Та все це, так
би мовити, особливості нашого національного політичного класу. А є справді
істотні причини: Перша. Реформи – це травма. Травма і для
суспільства, і для політичного класу. Реформи – це зміна, яка не може не бути
дискомфортом. Не всі виходять з реформ із бонусом. Дехто просто випадає з
суспільного чи економічного життя. Напевно, всі знають, як реформи відбувалися
у країнах центральної Європи. Недарма їх назвали шоковою терапією. Однак без
неї пацієнт би не вижив. І постсовєтські країни
центральної Європи не лише вижили, але й досягли значних успіхів. Хоча при
цьому були відсунуті від суспільної активності і посткомуністи,
і компрадори, і кримінал. А саме з посткомуністів,
компрадорів та криміналу й рекрутувався український політичний клас. Не весь,
звичайно. Проте… Десь близько… Та повернімося
до травми. Україна вже не має амортизуючого ресурсу
(окрім допомоги Заходу). Тому травма буде жорсткою. Вона вже є жорсткою – більш
ніж 100% інфляція гривні знову заганяє українське суспільство у темні 1990-ті. Друга. На реформи політична верства може
наважитися, коли має підтримку. І то не з Заходу, а всередині країни. Тут є два
варіанти: 1) Може бути
масова підтримка всього народу. Як правило, за цих обставин народ, власне, й не
розуміє, про що йдеться і чого йому коштуватимуть ці реформи. Як-от при розвалі
СРСР – мало хто, а я переконаний, що ніхто не розумів, як ситуація
розвиватиметься далі і чого коштуватиме підтримка такого розвитку ситуації.
Однак за політичною верствою була воля народу йти на розвал СРСР. І добре.
Однак підкреслюю – за такої підтримки народ хоче змін, однак не знає їх
наслідків. Чи є така підтримка реформ в Україні? Хоч це й печально, гадаю, що
немає. Народ не готовий. Як слоган «хочемо реформ» це працює. Однак народ уже
знає, що таке шокова терапія – пройшов 1990-ті, бачив, як це відбувалося у
сусідів. Сьогодні народ «хоче реформ», однак не готовий за це платити аж таку
ціну. Тобто, ми – за реформи, але щоб вони мене і моїх близьких не зачепили. А
це неможливо. Тому наш добрий народ теж лукавить. 2) Якщо ж
масової підтримки як готовності до посвяти немає, то є другий варіант – можна
опертися на найактивнішу частину суспільства. Як Ататюрк, коли реформував
Османську імперію в сучасну національну країну – Турецьку республіку. При
дрімоті чи пасивності значної частини суспільства. Але ця суспільно
найактивніша частина суспільства має бути консолідована у політичні структури,
якими можуть бути рухи чи партії, і крім того, об’єднана консенсусом щодо
проведення всього цього комплексу реформ. Чи має наш владний політичний клас
опертя на таку консолідовану і рішучу меншість, політичну партію чи рух? Теж,
на жаль, ні. Бо їх просто немає. Водночас ми
бачимо, що українське суспільство не є пасивним. Ми ж бачимо, як вибухнув
волонтерський рух, що сформував паралельне до агонізуючої армії військо з
добровольчих батальйонів. Як вибухнув волонтерський рух, який почав допомагати
армії. Але як можна ці
суспільні рухи залучити до підтримки таких потенційно болючих реформ? На жаль, тут і
криється фатальна системна помилка. Найбанальніше і найзвичніше для нашого
владного олімпу – це застосування масмедійного
пресингу з усім його інструментарієм. Або ж залучення
цих активістів до політичних партій через своєрідну купівлю знакових людей.
Включаючи окремих з них до виборчих списків «так званих партій». Як «так званих»,
запитає пересічний глядач телебачення – та ж їх он стільки багато, що аж рябить
в очах. На жаль, мушу розчарувати наших мешканців віртуальних просторів. Якщо говорити
про нашу Верховну Раду, то там немає жодної реальної політичної партії. Там є
клуби по інтересах, які об’єднані або якимось конкретним олігархічним
угрупуванням, або конкретним олігархом. А більшість є композицією з
репрезентантів цих самих олігархічних угрупувань. Дивовижна картина – мозаїчна
і вигадлива. Однак вона не має жодного стосунку до того, що ми зазвичай
розуміємо під партією – партією, яка має кадровий склад (і не 20-30 активістів
на область), з активною участю її членів у формуванні політики партії; партією,
яка сягає народних мас. Якщо говорити
про теперішню Верховну Раду, то там головно представлені віртуальні
конструкції, симулякри, картинки з ТБ та реклами. Ось
така постмодерністська солянка. Ця солянка чудово панує у нашій країні – що й
показали останні вибори. До влади на останніх парламентських виборах ці симулякри пробилися не завдяки ідеям, діяльності партійців
чи вираження волі людей, а через суто маркетингові технології, які мають на
меті продати покупцю не те, чого він потребує, а те, що хоче «втулити»
продавець. Українському суспільству «втулили» сьогоднішній склад Верховної
Ради. Не вперше, звісно. І звично. І це та трагічна
помилка, яка й не дає можливості реалізовувати неминуче шоковий комплекс
реформ. Вкотре виборчий «лохотрон» розірвав сув’язь
народу та влади. Інструментами
такого «втулення непотрібного» стала, як у звичному
маркетингу, реклама. Реклама, яка потоками лилася з екранів телебачення, масмедій взагалі, яка розкручувала бренди – на той момент
бренди «комбатів», «сотників», «молодих», «нових», «дівчат», «зірок
журналістики» і т.д. Відпали бренди «господарників», «донецьких», «поп-зірок»
минулої епохи. Але суть не змінилася. Суть «лохотрону».
Про зовсім вже «розводилівські» проекти навіть мови
не веду – самі знаєте, хто найгучніший, попри свій зріст у нашій Верховній
Раді. А голосували… Я про більш пристойні фрагменти владного олімпу. Так в Україні
виграють вибори. Так формується Верховна Рада. Але партія – це
не гроші олігарха для проплачених «активістів», партія – це не прикуплені
«бренди», усе це імітації. Партія – це,
щонайперше, причетність. Причетність до спільної справи, яка включає в себе і візію майбутнього, і план його реалізації, і посвячення
задля його реалізації. А це посвячення можливе тільки тоді, коли
реалізовуватимуть не плани політичної верхівки, а партійців – і інколи навіть
плани народу. Ну і коли є хоч натяк на сув’язь народу та влади. Однак чи можна в
опорі на симулякри, якими є сьогоднішні парламентські
партії, без загрози для існування України (а це є особливістю моменту) взагалі
провести таку необхідну трансформацію суспільства, яка неминуче буде шоком? Переконаний –
ні. Тому й бояться проводити реформи різного роду «кулі в лоб». Причина у тому,
що теперішня влада, хоч як це сумно визнавати, висить у повітрі. Марить про
лагуну кучми-ющенка, боїться різких змін, а тому
поволі зсувається у болото імітації та стагнації. А відведений Україні
історичний час минає. Дехто може
образитися: та ж ми персонально маємо найкращі наміри. Погоджуюся. Маєте. Однак
добрими намірами… і далі за текстом… Тому я не даремно пишу про «владу на
загал», у якій першу скрипку грають не «бантики збоку», прикуплені перед
виборами, чи випадково чесні люди, а все ті ж власники партій та партійних
брендів. «Бантики» безсилі. Співчуваю. Допомога тільки у психоаналітика. Тому на
запитання, чому ця влада на загал не співпрацює належно з народом і з його
активною частиною задля змін в суспільстві, імплементації реформ – відповідь,
на жаль, така: та вона й не може цього робити, немає інструментів. Це не вибори
виграти… Певним чином вона сама загнала себе у цей глухий кут. Хотіли за всяку
ціну виграти вибори, чубилися між собою і не зчулися,
як втратили живий зв'язок з людьми. А за «розводилово»
на виборах треба платити… Бо ж народ теж поволі «відморожується». Чи співпрацює
вона з народом або його активною частиною задля перемоги у війні з Росією? Теж,
на жаль, слабо. Немає інструментів. Це не вибори виграти з допомогою
телебачення… Життя – це реальність, а не віртуалія. Для декого є
марне сподівання, що війна все має списувати. На це і розрахунок імітаторів
реформ. Однак пауза занадто затягнулася. Не можна ходити рік з «кулею у лобі».
Колись народ таки змучиться. Чи це глухий
кут? Переконаний, що ні. Просто ми спостерігаємо завершення агонії кучмісько-ющенківсько-януковичівської політичної еліти.
Після двох Майданів вона так до кінця і не обновилася. І не про персоналії
йдеться – йдеться про спосіб мислення та стиль поведінки. Вона ніяк не може
пуститися берега збудованої Кучмою олігархічної України. Вихід простий –
потрібно присікати всяку імітацію. Імітацію партій
називати імітацією партій. Імітацію реформ треба називати імітацією реформ. Минає рік після
Майдану – пора виставляти рахунки. Кредит довіри було видано величезний. Може, воно й на
добре, що невдовзі доведеться починати з чистого листка. І так кілька разів.
Для того, щоб вода у криниці стала чистою, її доведеться вичерпувати ще не один
раз. Щоб тільки Україна це пережила.
|