|
Три тези Фетхуллаха ГюленаЦе тези турецького провідного
ісламського мислителя і політичного діяча Фетхуллаха
Гюлена для французької газети Le Monde від 17 грудня 2015 року
- однак вони як ніколи актуальні, якщо ми хочемо зрозуміти, що відбувається з
ісламському світі і Туреччині зокрема: - Ми, як мусульмани,
повинні відмовитися від теорій змови, які заважають нам зустрітися віч-на-віч з
нашими проблемами і зайнятися самокритикою. Чи не створили наші приховані
схильності до деспотії, фізичне насильство в суспільстві, нехтування молоддю і
недоліки в освіті середовище для того, щоб групи з тоталітарною свідомістю
могли вербувати собі прихильників? Чи не створили ми ґрунт для того, щоб люди,
які залишилися в порожнечі, зневірилися і почали шукати альтернативу внаслідок
нашої нездатності забезпечити основні права і свободи людини, верховенство
права і плюралістичне мислення? - З великим сумом спостерігаю, як після
недавніх подій окремими людьми знову на порядок денний виноситься теза про
зіткнення цивілізацій. Не знаю, чи висувалася ця теза його авторами в якості
бажаного бачення майбутнього. Абсолютно точно, що зараз відродження подібної
риторики допомагає терористичним мережам вербувати нових членів. Я б хотів
чітко і ясно висловити таку думку: ми є свідками не зіткнення цивілізацій, а,
скоріше, зіткнення людської цивілізації і варварства. - Наш обов'язок, як
мусульман, бути частиною вирішення проблеми, не дивлячись на наші образи. Якщо
ми бажаємо захистити права і громадянські свободи мусульман по всьому світу, а
також внести свій внесок в те, щоб люди всіх
віросповідань жили в мирі і спокої, ми повинні брати участь у викоріненні
тероризму у всіх його політичних, економічних, соціальних і релігійних
аспектах. Ми можемо боротися з насильством і тероризмом, що зрощує їх
тоталітарними ідеологіями, подаючи доброчесний приклад як добропорядних
громадян, відкидаючи і маргіналізуючи радикальні інтерпретації релігійних
джерел, пильно не даючи їм можливості заволодіти умами молодих людей, а також
починаючи прищеплювати демократичні цінності зі школи. Le Monde, 17 грудня 2015 року |