|
Ярослав ГрицакГолокост - це українське питанняМихайло Гольд: Професоре, чи бачите
ви в єврейсько-українських відносинах щось, що властиве історії лише цих двох
народів, феномен, що випадає із загальноєвропейського контексту? Ким були євреї
для українців протягом століть? Ярослав
Грицак: На жаль, перед нами класична європейська схема, причому не найкраща.
Протягом століть єврей в Європі був іншим - персонажем, по відношенню до якого
будувалася власна ідентичність. Інший - це майже ворог. Євреї успішно, якщо
можна так висловитися, виконували цю роль в Європі, і Україна не стала
винятком. Просто тут це відчувалося найгостріше, оскільки з антисемітськи
налаштованої католицької Європи тисячі євреїв втікали у східні землі - Польщу і
Україну. Тому до кінця XIX століття головними єврейськими містами світу стали
Варшава, Вільно, Львів і Одеса. До того ж, на відміну від поляків і росіян,
українці не встигли виростити власну еліту, залишаючись переважно селянської
нацією, що лише підкреслювало інакшість євреїв:
відчуження християн та іудеїв доповнювалося ворожнечею між селянами і жителями
міст або штетлів. Все це перетворило історію
українських євреїв - з XVI століття до недавнього часу - в історію насильства
над ними. Це дуже важка спадщина. Михайло Гольд: Чи були періоди
протягом історії, коли національні інтереси євреїв і українців збігалися, і як
довго тривали ці періоди? Ярослав
Грицак: Інтереси часом збігалися, але це рідко
призводило до солідарності, хоча іноді вона і проявлялася на рівні політичної
еліти. Наприклад, у Галичині українські політики першими поставили питання про
визнання євреїв нацією. Йшлося про політичний розрахунок, таким чином українці
хотіли перешкоджати асиміляції євреїв в російському і польському середовищах і
переманити їх на свій бік. Після революції 1917 року рівень національної
автономії, наданий євреям в Українській Народній Республіці, був
безпрецедентним. Що, втім, не врятувало їх від погромів. Ці моменти - неначе
яскраві зірки на нічному небокраї, але тому вони так і виблискують, що небо є
темнішим темного. Проте це свідчить, що можливі й інші відносини між українцями
і євреями. Михайло Гольд: Як ви пояснюєте
хвилю стихійних погромів, що прокотилися по Галичині ще до приходу німців
влітку 1941-го? Реакцією на дворічне більшовицьке правління і тотальним страхом
перед «жидокоммуною»? Ярослав
Грицак: Єврейські погроми прокотилися на початку війни по всій дузі від Балтійського до Чорного моря – у Литві, Польщі,
Західній Білорусі, Західній України, - тобто на територіях, зайнятих Радянським
Союзом у 1939 році. Це поверхнева відповідь - погром були реакцією на швидку,
радикальну і насильницьку совєтизацію. «Жидокомуна» -
це чистої води стереотип, але він виявився дуже отруйним, і більшість місцевого
населення в нього повірило. Буквально за два роки радянської влади образ єврея
зазнав колосальних змін - приблизно те саме відбувалося і в Росії після
революції 1917 року - євреї вперше зайняли певні позиції в суспільстві, які
раніше були їм абсолютно недоступні. Те, що ще вчора безправні євреї раптом
отримали можливість увійти в склад еліти, обиватель стерпіти не міг. Михайло Гольд: НКВД в перші дні
війни розстріляв у Львові сотні ув'язнених. Коли в місто увійшли німці, вони
зігнали євреїв до місця розстрілу і на очах міської натовпу змусили їх баграми
розкопувати і витягувати тіла. Це була пряма провокація, і природно, трапився
триденний погром. Вас, як історика, як львів'янина, не дивує, що в музеї-меморіалі
«Тюрма на Лонцького» збережена пам'ять про цей
розстріл, але ні слова не сказано про погром? Ярослав
Грицак: Мені соромно відповідати на це запитання, оскільки це і моя особиста
ганьба. Подібне нічим не можна виправдати, крім небажання чесно поглянути
історії в очі. Я постійно звертаюся до образу, створеного істориком Тоні Джадтом у його книзі «Postwar: A History of Europe
since 1945», в якій він називає пам'ять про Голокост
об'єднуючим елементом сучасної Європи. Визнання своєї причетності до Голокосту
є своєрідним квитком на поїзд європейської інтеграції, стверджував Джадт. Ніхто цього особливо не хотів, але всім довелося цей
квиток придбати. У цьому сенсі деякі українці поводяться досить дивно:
заявляючи про свої європейські амбіції і прагнення підсісти
в поїзд європейської інтеграції, вони хочуть їхати в ньому зайцем. Дискусії
з цього питання ведуться, але вони на разі не в змозі докорінно змінити
ситуацію. Шанс на це є, і пов'язаний він з тим, що після Майдану в країні
з'явилися, на рівні масової свідомості, українські євреї - саме українські
євреї, а не євреї, які живуть на території України. Це повинно привести до
нового формату діалогу і появі книг, які аналізують погроми початку Другої
світової. Михайло
Гольд: Чи у нас можливе видання книг, подібних праць Яна Томаша Ґросса в Польщі? Ярослав
Грицак: Це неминуче. Хто найдовше в Європі не хотів зізнатися в причетності до
Голокосту? Французи. У 1996 році у Франції був навіть заборонений фільм, в
якому піднімалася ця тема. У цьому сенсі відправною точкою стало видання книги
американського історика Роберта Пакстона, який переконливо
показав, наскільки активно французи співпрацювали з нацистами в справі
«остаточного вирішення єврейського питання». Очевидно, подібні вибухонебезпечні
теми простіше піднімати з боку, адже і Ґросс і Пакстон - американці. Я чекаю появи таких якісних книг,
написаних на українському матеріалі. Омеру Бартову - автору дослідження «Стерті: зникаючі сліди
єврейської Галичини в сучасній Україні» - це, на жаль, не вдалося - до рівня Ґросса і Пакстона він не
дотягнув. Потрібен
якийсь тригер - фільм або книга, які покладуть початок дискусії, до чого
українські історики, як і суспільство в цілому, мабуть, ще не готові. Так, це
вимагає певної мужності, але нам від цього не ухилитися - чим глибше Україна
буде інтегруватися в Європу, тим рельєфніше проблеми
Голокосту виходитимуть на передній план. Дуже добре написав про це історик Тімоті Снайдер, який підкреслив, що сучасне усвідомлення
Голокосту в Польщі стало можливо після того, як країна стала членом
Європейського союзу. Щоб розпочати таку дискусію, суспільство повинно відчувати
себе психологічно захищеним. У будь-якому випадку подібна дискусія невідворотна
- не тому, що це єврейське питання, а тому, що це українське питання. Значна
частина подій Голокосту відбулася на території України, і це те, що робить нас
частиною всесвітньої історії. Якщо українці хочуть мислити глобально,
то саме сприйняття Голокосту нам в цьому допоможе. Михайло Гольд: Чи вдасться Україні
в майбутньому уникнути розколу за мовною,
національною, культурно-ідентифікаційним ознакою? Ярослав
Грицак: Прийнято вважати, що є дві моделі нації: французька - політична і
німецька - етнічна. Насправді ні в одній країні вони не представлені в чистому
вигляді, всюди ці моделі співіснують. Головним тут є те, що їх об'єднує.
Зрозуміло, що ні Донбас, ні Галичина не можуть стати ядром такого симбіозу.
Хоча і Львів теж дуже змінюється: недарма «ВО Свобода» програла в місті вибори,
і парламентські, і президентські - це дорогого варте. Ефективною буде лише
модель з ядром в Києві чи Дніпропетровську - містах, де сьогодні вирішується
доля цієї моделі. Якщо ця модель переможе, то виникне вісь
Дніпропетровськ-Київ-Львів. Це і є третя Україна - патріотична, при цьому -
двомовна і проєвропейська. |