|
Ігор ІсаєвНавіщо в Польщі переглядають минулеПісля
вступу Польщі в НАТО і ЄС втратила актуальність ідея, яка раніше об'єднувала
всі політичні сили країни: інтеграція з Заходом. Польські політики так і не
знайшли їй заміну в майбутньому і замість цього зайнялися національною
історією. А гонитва за популярністю змушує їх звернути увагу на широкі верстви
населення, які в понятті «поляк» цінують не каяття, а вічну правоту і
винятковість Коли
президент Чехії Мілош Земан під час кампанії 2013
року згадував декрети Бенеша і натякав, що його
суперник Карл Шварценберг «німецький реваншисти»,
місцева еліта вважала таке загравання з електоратом негідним. Зараз, через три
роки, бажання переграти минуле охопило всю Східну Європу. Хорватія, активно
інтегруючись до ЄС, не може відрізнити національних героїв від військових
злочинців 90-х; прем'єр Орбан говорить про велику Угорщину. Реванш в історичній
політиці почався і в Польщі. У
серпні поляки відзначають одну з головних дат у своїй історії - в цей час в
1944 році польська антикомуністична Армія Крайова почала у Варшаві повстання,
сподіваючись звільнити столицю від німців раніше, ніж туди прийдуть совєтські війська. Червона армія припинила наступ на
Варшаву і з східного берега Вісли спостерігала, як німці знищать політичних
супротивників СССР у Польщі. Повстанці програли, але сьогодні поляки шанують це
повстання не через його результати, а за сам факт. Однак в цьому році сюжети
польської історії знайшли нові смисли. Сонм смоленських мучеників «Право
і справедливість» - право-консервативна партія, яка минулої осені отримала всю
повноту влади в країні, - вирішила відмовитися від звичного формату серпневих
урочистостей. Міністр оборони Антоній Мацеревич, один
з найбільш одіозних лідерів «Права і справедливості», заявив, що в цьому році
замість традиційного згадки імен загиблих повстанців солдати зачитають імена
політиків, які загинули в 2010 році в авіакатастрофі під Смоленськом. Ця так званя «смоленськя перекличка» за
розпорядженням міністра стала обов'язковою на всіх урочистостях, в яких бере
участь польська армія. Зрозуміти
зміст цього рішення допоможе такий факт: до приходу до влади минулої осені
«Право і справедливість» багато років перебувала не просто в опозиції. Це було
підпілля. Точкою входу в підпіллі стала авіакатастрофа 2010 року, в якій
загинула значна частина керівництва партії, включаючи тодішнього президента
Леха Качинського - рідного брата нинішнього глави
«Права і справедливості» Ярослава. Партія сильно скоротила свою присутність в
традиційних ЗМІ, замість них створювала власні, альтернативні, що говорять
лексикою військового часу ( «зрадники», «партизани вільного слова», «смоленські
мученики») про те, що авіакатастрофа під Смоленськом була не трагічною
випадковістю, а результатом масштабної антипольської змови. Зараз,
коли «Право і справедливість» повернулася до влади, такою мовою заговорили вже
громадські ЗМІ Польщі, куди з підпілля перекочувала значна частина «непокірних»
журналістів. Головна мета викриттів «смоленської
змови» - створити квазірелігійний культ сучасних
польських героїв. Нинішній польський сонм мучеників - це 96 політичних діячів,
які розбилися під Смоленськом. Апокриф про них, що не має поки що канонічного
тексту, приблизно говорить таке: загиблі - це мученики, вони стали жертвою
змови Кремля з тодішнім польським урядом на чолі з Дональдом Туском, адже їм
була на руку смерть нашого президента. Тобто «справжніх патріотів» погубив не
просто Путін - з цим якраз все зрозуміло, - а польські колабораціоністи. Ми і
вони, наш і їх, а між нами Кремль - це сюжет, знайомий з часів Варшавського
повстання 1944-го. У той час як німці вбивали польських антикомуністів,
польський комуністичний уряд чекав у тилу Червоної армії, щоб увійти до
Варшави, оголосивши свою владу і вічну дружбу з СССР.
Ветерани
Варшавського повстання, а також чимала частина польського суспільства обурилися
рішенням міністра Мацеревича зачитувати на річниці
«смоленську перекличку», яка не має ніякого відношення до подій 1944 року.
Незадоволені були і праві, і ліві: одні вбачали в такому кроці знущання над
пам'яттю загиблого президента Леха Качинського, для
інших обурливий був сам факт приклеювання нової, до того ж далеко не
загальновизнаної, міфології до Варшавського повстання. Зрештою,
Міноборони та організатори пам'ятного заходу дійшли компромісу: буде армія,
буде урочисто зачитаний список загиблих повстанців, проте він буде доповнений
деякими іменами загиблих в авіакатастрофі 2010 року. «Немає
ніяких істотних підстав для доповнення списку новими іменами», - написали у
відкритому листі п'ятеро ще живих повстанців, які не погодилися з компромісом.
Вони звинуватили президента Польщі Анджея Дуду в
тому, що той не втрутився і не зупинив цей абсурд, «незважаючи на те що багато
говорить про патріотизм». «Ми не хочемо чути його гучні промови, за якими не
йдуть реальні дії», - написали повстанці, відмовившись від щорічної зустрічі з
главою держави. Прокляті солдати Це
не перший скандал в головній ролі з Мацеревичем і
Дудою, в основі якого - історична політика нової влади Польщі. Вони обидва
відомі спробами звести в ранг національних героїв так званих «проклятих
солдатів» - тобто польських лісових братів, які продовжували в другій половині
1940-х боротися проти нової влади, незважаючи на заклик лондонського
еміграційного уряду скласти зброю. «Прокляті» заявляли, що воюють тільки проти
комуністів, але на відміну від згаданої Армії Крайової не мали загального
центру - загони «проклятих солдатів» були деморалізовані, вони часто грабували
і знищували місцеве, особливо непольське населення, навіть боролися між собою. У
квітні польський уряд вирішив перепоховати одного з таких солдатів, Зигмунта Шендзеляжа. У прощанні з
ним брав участь міністр оборони Мацеревіч, а на самому
похороні був навіть президент Дуда. «Сьогодні повертається честь гордої Польщі,
яка віддає данину своєму великому синові», - заявив Дуда, вказуючи на боротьбу Шендзеляжа проти Рад. Все б нічого, але, крім боротьби з совєтськими диверсантами, Шендзеляж
відомий злочинами проти білорусів і литовців. Зокрема, в 1944 році його загін
вбив литовських захисників і цивільне населення села Дубінгяя
під Вільнюсом. До
недавніх пір польська влада обережно поводилися з «проклятими солдатами»,
розуміючи неоднозначність цієї сторінки минулого. Але в каноні правлячої партії
«Право і справедливість» ці солдати тепер стали важливішими від Армії Крайової. З подачі держави культ
«проклятих солдатів» розростається на очах: про них на державні
гранти робляться виставки, створюються проекти, пишуться книги. Для нової влади
Польщі «прокляті солдати» - це проекція їх самих в минуле. Адже вони теж
боролися в підпіллі і боролися не тільки з іноземними окупантами-комуністами, а
й з польськими зрадниками, що пішли на співпрацю з поставленим Москвою урядом. Зрадники з-поза Польщі У
Східній Європі неможливо переглянути власну національну історію так, щоб це не
призвело до проблем у відносинах з сусідніми країнами. Тому на початку літа
обидві палати польського парламенту зайнялися ще одним історичним питанням -
почали дискусію про визнання «волинської різанини», яку неначе здійснила
Українська повстанська армія у 1943 році, геноцидом поляків. Відповідну
резолюцію Сейм прийняв 22 липня, їй передували парламентські дебати, які по
емоційності поступалися хіба що обговоренню закону про громадянськепартнерство
(в тому числі одностатеве), який так і не був прийнятий. Спори
про волинську резолюцію здалися б дуже знайомими російським телеглядачам. Про
історичні факти майже не говорили, натомість обговорювали культ Бандери в
сьогоднішній Україні; українських дітей, просочених «фашистською ідеологією»,
яких сьогодні виховує українська школа; сенс партнерства з Україною, яка чи то
воює з Росією, чи то ні; звучали заклики покінчити з політкоректністю; з
польської специфіки згадувалося жахливий Кремль, який всіх використовує. Україна
спостерігала за цим польським парламентським серіалом в прямому ефірі. Як не
дивно, на президентському рівні Київ повівся стримано: Петро Порошенко, який раніше
пристав на коліна перед пам'ятником жертвам «волинської різанини» у Варшаві,
висловив жаль у зв'язку з рішенням польського Сейму і закликав «продовжувати
рухатися шляхом християнського примирення». Але
на інших рівнях українці обурені і вимагають реваншу. Без сумніву,
польсько-український історичний діалог тепер надовго в глухому куті. Однак
українці не єдині, з ким за останні місяці встигла пересваритися Варшава. У
день, коли польські депутати голосували за волинську резолюцію, Сейм також
прийняв присягу нового глави Інституту національної пам'яті, по суті головного
історика країни, - Ярослава Шарека. Коли
парламентарії затверджували його кандидатуру, Шарек
на питання про вбивць євреїв в містечку Єдвабно
відповів: «Виконавцями цього злочину були німці, які використовували у власному
терорі під примусом групку поляків».
Єдвабно
між тим - головний символ вбивства євреїв саме поляками. Польсько-єврейський
діалог про минуле, не менш болісний, ніж польсько-український, зашкутильгав
якраз з приходом до влади «Права і справедливості». Президент, уряд і правляча
партія всіляко підкреслюють, що поляки рятували євреїв під час Голокосту, і в
той же час намагаються розмити відповідальність поляків за участь в Шоа і післявоєнних єврейських погромах. Розмова
про співучасть поляків у знищенні євреїв завжди був для них дуже болючим: як
це, ми країна-жертва, на яку напали Німеччина і СССР, свої ж українці зробили
нам геноцид, а тут хтось стверджує, що ми злочинці. «Право і справедливість»
скористалася цим невдоволенням: її спікери начебто і не заперечують єврейських
погромів, але намагаються підкреслити, що поляків спровокувала якась зовнішня
сила. Далі
по ланцюжку неважко спрогнозувати, що напруга в стосунках Польщі з Німеччиною
або Литвою - це справа часу. У цьому сучасна Польща дуже схожа на Росію-2014,
хоча пошук національних скрєп в минулому у Варшаві
почався раніше, ніж в Москві. Після вступу Польщі в НАТО і Євросоюз втратила
актуальність ідея, яка раніше об'єднувала всі політичні сили країни: інтеграція
з Заходом. Польські політики так і не знайшли їй заміну. З парламентських
трибун почала все гучніше лунати історична тематика. Історія стала віддушиною
для польських політиків, значна частина яких - гуманітарії і історики. А пошук
масової аудиторії змушує їх звернути увагу на більш широкі верстви населення,
які в понятті «поляк» цінують не каяття, а вічну правоту і винятковість. |