|
Анна КорбутСмерть другаКоли мені написали, що Леонідас Донскіс помер, я саме переписувалася зі знайомим. Той поїхав до
своєї альма-матер, одного з топових університетів США, на семінар, присвячений
міжнародній політиці та дипломатії. Він скаржився на академічні кола, мовляв,
дуже часто професори та мислителі західної academia заскорублі у своїх безпечних «вежах зі слонової кістки»,
зліплених із теоретизування, віддаленого від життя трактування ідеологій і
банального небажання розбиратися в нюансах реалій, про які говорять і які,
зрештою, не так далеко від них, аби це нерозуміння нюансів можна було пробачити.
Російсько-українська криза дуже наочно проявила поширений у західних
політично-академічних колах світогляд. Леонідас Донскіс належав
до табору тих, хто робив усе, аби такий світогляд не взяв гору, а згодом помалу
почав змінюватися. Він досліджував і писав про
анатомію зла. Не того, що чітко окреслене в чорно-білому контексті, ніби в
легендах про Робіна Гуда. А зла «плинного»,
відшліфованого духом сучасності, яке ховається в обгортці прагнення (за суттю
своєю благородного) до абсолютної об’єктивності. Або будується на вибірковій
історичній пам’яті одних і благословляється вибірковою історичною амнезією
інших. Або доліплюється громадянами-споживачами, які декларують нейтралітет
стосовно цінностей, а насправді відстороненість. Або ж зла, що виявляється у
відсутності мрій, кращої альтернативи та покорі, коли тобі нав’язують життя в
антиутопії. Він досліджував анатомію
режиму, від якого чимдуж тікали раніше Польща й країни Балтії, тепер Україна, у
різних його історичних проявах. І, напевно, мав у цьому сенсі більше
«легітимності», ніж багато його західних колег. Бо міг говорити з висоти
власного досвіду та емпатії, а не теоретичної «вежі зі слонової кістки». Він не приймав бачення
своєї країни, як і інших нашого регіону, як містка між цивілізаціями Заходу і
Сходу (багатьом українцям воно здасться до болю
знайомим). Але сам невтомно виступав містком між тими країнами пострадянського
табору, які встигли застрибнути на західний
світоглядний корабель і здобути там за останні два десятки років бодай часткову
помітність, вагу й авторитет, і такими, як Україна, котрі намагаються це
зробити сьогодні, але поки ще не представлені й не сприймаються на ньому
належним чином. А ще він часто писав про
свободу. Найчастіше різні її прояви у своїх колонках він передавав через
враження від музики. Наприклад, через спогади про литовсько-ізраїльського
композитора й піаніста Вячеслава Ганєліна,
який започаткував вільнюську школу фрі-джазу, і це в
середовищі цензури та несвободи, утім, на рівні західних колег, які тих
обмежень не мали. Або писав, як тішився впливам Chicago
чи Blood, Sweat and Tears, вловленим у музиці
джаз-рок-ансамблю радянських часів «Арсенал», і як від того віяло свободою, яку
сьогодні ми, а багато хто на Заході й поготів, сприймаємо як належне. У День Незалежності від Леонідаса надійшов лист. «Мої українські друзі, вітання з
25-річчям Незалежності України! Многая їй літа!» —
написав він. Усі троє адресатів того листа, не змовляючись, відповіли, що це
свято — не останньою чергою плід зусиль Леонідаса і
«друзів України», як він. Без його внеску та підтримки нам було б значно
складніше. Дякуємо за невтомність і щирість, друже України! ----------------------- Леонідас Донскіс — литовський філософ, мислитель, політолог, публіцист. Народився в
1962 році в Клайпеді. У 1985-му закінчив литовську філологію і театральну
педагогіку Клайпедського педагогічного факультету Литовської консерваторії. У
1987‑му — курс філософії у Вільнюському університеті. У 1999-му
захистив дисертацію в Гельсінському університеті й став доктором соціальних
наук. У публічній площині виступав захисником прав людини та
громадянських свобод. З 2009 по 2014 рік був членом Європейського парламенту
від Литви (входив до Альянсу лібералів та демократів за Європу, ALDE),
зосереджувався на політиці щодо прав людини. До того, у 2005–2009-му, був
професором і деканом кафедри політології та дипломатії в Університеті Вітаутаса Великого. Паралельно доцент кафедри соціальної
філософії та філософії моралі в Гельсінському університеті, гостьовий професор
теорії культури в Талліннському університеті. Після завершення каденції в ЄП
повернувся до академічної роботи. Основні сфери його зацікавлення — соціальні
науки, цивілізаційна теорія, філософія культури та літератури, політична
теорія, історія ідей, вивчення центрально- та східноєвропейської думки. Донскіс написав низку книжок, зокрема «Збентежена
ідентичність і сучасний світ», «Modernity in Crisis: A dialogue
on cultural belonging» («Сучасність у кризі: діалог про культурну
належність»). Його книжки перекладені 13 мовами, зокрема й українською. 22 09 2016 http://tyzhden.ua/Columns/50/174474?f |