|
Катерина ЩоткінаНавіщо патріарху Кірілу паяльник КорчинськогоЗустріч «армії порятунку Всеправославного
собору» в Шамбезі, яку скликав Вселенський патріарх
Варфоломій, незважаючи на похмурі пророцтва, відбулася і виявилася доволі
вражаючою. Ще напередодні, наприклад,
спікери Московської патріархії висловлювали сумніви щодо того, що патріарх Кіріл вшанує своєю присутністю Синаксис
– але патріарх приїхав. І не сам. З собою він абсолютно несподівано привіз
предстоятеля УПЦ МП митрополита Київського Онуфрія. Спостерігачі були спантеличені –
чого б це? У розкладі митрополита Київського ця поїздка, судячи з усього, не була
зазначена раніше – через неї довелося переносити Архієрейський собор. Та й
немає великої необхідності везти на зустріч, присвячену
підготовці Всеправославного собору людину, яка вже
висловилася про те, що собор не потрібен і, мабуть, навіть шкідливий. Може,
патріарх Кіріл вирішив переконати митрополита Онуфрія
– і повіз його на зустріч, щоб показати, що не такі вже вони й страшні, ці міжправославні зустрічі. Або, навпаки, привіз митрополита
Онуфрія в ролі стінобитного знаряддя, щоб полякати опонентів: бачите, мовляв,
які настрої в моєї церкви? Але, як виявилося, роль
митрополита Онуфрія в цій поїздці зводилася до мовчазної присутності як
«ненаглядного прикладу» у питаннях, що стосуються України. Не знаю, що справило
на патріарха Кіріла таке гнітюче враження, але його
виступ виявився вкрай нервовим, на межі (а місцями – і за межею) фолу.
Предстоятелі православних церков отримали досить своєрідну картину про те, що
відбувається в Україні: справжній розбій – захоплення храмів УПЦ МП
«розкольниками і націоналістами», яких дехто з присутніх підтримує і сіє тим
самим спокусу. А митрополиту Київському і зовсім погрожують праскою і паяльником.
Тут патріарх процитував Корчинського – але звідки
знати предстоятелям помісних церков вагу таких цитат? Ось, перед ними сидить
їхній колега, предстоятель найбільшої православної церкви, якому погрожують
паяльником. Заради цього паяльника, думаю, митрополит Онуфрій і удостоївся закордонного
відрядження – послужити живою декорацією до полум’яної патріаршої промови. Тому
що без паяльника навіть готична розповідь про події в селі Птича навряд чи зворушила
б поважну аудиторію. Що ж змусило патріарха Кіріла так сильно нервувати? Причин у нього, звичайно,
чимало. Навіть непримітних для ока широкої публіки – як ось події в церкві
Чеської і Словацької земель. Які, звичайно, патріарх Кіріл
інтерпретував на свою користь, але навряд чи він сам сильно вірив, що здобув
перемогу в цій історії: розколу не сталося, предстоятелем вибрали людину, угодну
Москві, але він одразу ж віддав реформування своєї церкви на аутсорсинг – на Фанар. Але це так – штришок або,
користуючись модною в Кремлі лексикою, «сигнальчик». Найбільша проблема нині –
Туреччина. Пристрасті між Кремлем і Ердоганом розпалюються. А між Ердоганом і
Банковою – навпаки, як гриби після дощу, ростуть консенсуси. І стосовно Криму,
і стосовно Донбасу, і стосовно деяких економічних питань. Так і до консенсусу стосовно
української православної церкви домовитися недовго. Адже для президента
Туреччини буде не важко віддати розпорядження своєму чиновнику на Фанарі. Не так вже й мало було прецедентів, коли
Константинопольський патріарх давав Томос про
автокефалію з чисто політичних міркувань і з ініціативи світської влади. Патріарх Кіріл
нервує, бо він у всій цій історії виявився крайнім. Це не він відправляв
напівбожевільних реконструкторів на Донбас «спускати
курок» і збивати «пташок», серед яких виявився один іноземний цивільний борт.
Це не він висаджував «вєжлівіх чєловечков»
у Криму. Це не він радив своїм пілотам чхати на кордони повітряного простору
Туреччини і ділити на сорок вісім їхні відповідні погрози. Але чомусь саме він
тепер повинен зі шкіри лізти, щоб зберегти Україну в «руском
мірє». Що він і робить, розмахуючи
бутафорським паяльником Корчинського перед носом у
патріархів. І щоб самотньо не виглядати при цьому клоуном, запросив взяти
участь у шоу київського колегу. Паяльник Корчинського
– рідний брат розп’ятого хлопчика. Про це знає патріарх Кіріл,
і, думаю, здогадуються глядачі шоу, але патріарх Кіріл
відчайдушно бореться за те, щоб світове православ’я дивилося на Україну його
очима. І вже зараз бачило в благовидому лику
митрополита Онуфрія лик мученика, останній оплот істинної церкви і істинної
віри на українській землі, «де розкольники і уніати...» і далі скрізь.
Патріарх Кіріл
перетягує на себе ковдру не тільки «найбільшої», але чи не найбільш стражденної
православної церкви світу. А страждання – вагомий аргумент для християнства. І
тут патріарх Кіріл, запросивши з собою митрополита
Онуфрія, вчинив як далекоглядний продюсер: сам він у ролі мученика не дуже
непереконливий, він відомий життєлюб і асоціюється у публіки з гірськолижними
курортами, брегетами і майбахами. Інша справа
митрополит Онуфрій – благовидний старенький, бездоганний монах. Його
присутність – мовчазне свідчення чорної біди, в якій опинилося в Україні Православ’я
– надавало кожному слову патріарха Кіріла особливої
ваги. В тому числі, коли він дорікав представникам Вселенської патріархії у
підтримці «розкольників». Свідомо чи ні, патріарх Кіріл завдав чергового удару по митрополиту Онуфрію
особисто. Те, що патріарх говорить про Україну і переслідування православної
церкви перед світовою громадськістю, можна залишити на його совісті. Але участь
у цьому українського ієрарха і за сумісництвом українського громадянина знову
ставить цього ієрарха під вогонь критики, а може, і збільшує до нього зацікавлення
українських державних органів. Це, можливо, цілком входить у плани патріарха
Московського. http://www.dsnews.ua/society/zachem-patriarhu-kirillu-payalnik-korchinskogo-25012016181700
|