www.ji-magazine.lviv.ua
Олексій Полегкий, науковий дослідник, Університет Антверпена, Бельгія
Чи перейдено черговий Рубікон в Україні
Або
знову - по граблях в темне майбутнє…
Те, що зараз в Україні проявляється
ситуація не тільки урядової чи навіть політичної кризи, але й значно більш
глибинні процеси – відчувають інтуітивно майже всі.
В Україні знову складається (а точніше продовжується)
революційна ситуація, але парадоксальна – верхи не можуть, і … ще раз не
можуть. Низи – не хочуть, але не всі, і тільки деякі
розуміють чого, а ще – втомилися і здебільшого розчарувалися.
Незначна активна частина
суспільства, яка все ще намагається щось змінити, і на яку покладалися
найбільші надії – є досить вагомою, щоб активізувати суспільство і вимагати
якихось змін, але занадто слабка щоб ці зміни втілити.
Але й надії правлячого класу на те, що все «якось
розсмокчеться» і вдасться в черговий раз домовитись, переграти опонента,
«впарити щось» народу і врешті решт далі отримувати свої дивіденти – теж
примарні.
Головні завдання
революційних подій 2013-2014 років -
модернізація країни та побудова суспільства «відкритого доступу» - не виконані.
Фактично відбувається контрреволюція еліт в подальшому утриманні олігрхічної
держави.
Але Євромайдан мав в своїй основі, не тільки спроби
наблизитися до Європи чи позбавитися колоніального минулого, але й, головним
чином, соціальні причини нерівності та економіноної
відсталості. Оскільки соціальні причини протестів не вирішені, а ресурсна база
влади ще більше обмежена – то вона неминуче буде продовжуватися. Питання тільки в якій формі, як довго і, що залишиться в результаті
з країни. Враховуючи, що легитімність влади, як результату певного суспільного договору – невпинно
зменшується.
Варто
ще раз згадати працю Дугласа Норта з колегами - «Насильство і соціальні порядки». Вони показують переваги суспільства з відкритим
доступом від «природних
держав» - суспільств з обмеженим доступом. У центр суспільного устрою автори ставлять проблему насильства. Фактично
йдеться про вибір - «забрати чи створити».
Природна
держава - будується на обмеженні доступу до економічних і політичних ресурсів.
Завдяки привілеям і особливим правам окремі організації і групи еліт отримують
ренту. Економіка не відділена, а злита з політикою. Люди та організації не
рівні перед законом. Центральна
характеристика всіх інститутів природної держави - це особисті стосунки. Слабке
місце цієї системи в тому, що вона не здатна змінюватися та протистояти новим
викликам.
В природних державах, прийняті нерівність людей перед
законом і розповсюджене насильство, не
завжди легітимне. Використанню насильства перешкоджають соціальні домовленості,
створюючи для суб’єктів влади стимули домовлятися один з одним, а не вести війну
на винищення. Контроль над насильством, а це забезпечується тільки дієвою
правовою системою - необхідна умова економічного розвитку. В ситуації, коли
українська влада де факто втратила монополію на насильство, і з кожним днем
імітації «політики» та «реформ» все більше втрачає легітимність в очах громадян
– ніякого розвитку не буде.
В суспільствах відкритого доступу, механізми конкуренції
змінюють механізми привілеїв і ренти, встановлюється верховенство закону,
з'являються організації , не пов'язані з особистостями, встановлюється консолідований контроль над
насильством.
Перехід від обмеженого доступу до відкритого, відбувається якщо досягається три умови:
еліти застосовують закон і до себе, недержавні
організації живуть довше, ніж їхні керівники і,
нарешті, здійснюється колективний
контроль за засобами насильства.
Успіх розвитку країни, головним чином залежить від удосконалення
соціальних інститутів. Інститути -
це певні, зафіксовані "правила
гри" в суспільстві, формалізовані «неформальні практики», тобто - це моделі поведінки, що
приймаються більшістю населення і пов'язані
з ними санкції за відхилення
від них.
Постійна демонстрація українськими політиками
«закулісної» гри, розходження риторики
та дій – тільки знищують їх власну основу – політичні інститути. І
скільки б Президент та Прем’єр не говорили про зміни – саме реалізація і повторення
цих політичних практик «розвести та кинути» - свідчать про нездатність і не
бажання змінюватися. Більше того,
саме олігархату та класу чиновників-рантьє найбільше вигідна ситуація
перманентних політичних чвар, оскільки це дає їм можливість утримувати своє
становище.
Ламання Парламенту «через коліно» чи шляхом маніпуляцій,
під час винесення на голосування ключових питань ( від голосування за зміни до Конституції до
кадрових призначень) – це усталена практика як минулої влади, так і нинішньої.
Примарне збереження «стабільності» - в даному випадку рятуючи уряд та
запобігаючи достроковим перевиборам – не несе стабільності. Більше того –
закладає основу для постійної «колотнечі» - де не буде ефективної діяльності, а
тим більше жодних реформ. Є велика небезпека для України в нових виборах в
ситуації війни та економічної катастрофи, але збереження «привиду» діючого
уряду – не є вирішенням проблеми.
Спроби виграти тактично якийсь політичний дивіденд шляхом
маніпуляцій в Парламенті – це Піррова перемога, яка знищує політику як таку, і
тим самим, ще більше зменшує легітимність та функціональність інститутів влади. Що в
свою чергу, породжує появу чергових «нелегітимних» дій, зменшує ресурс їх
власної влади і врешті решт – розчавить їх самих.
12
05 2016
|