|
Олексій ПолегкийОчікування на героївПро що
говорить історія повернення
Надії Савченко з точки зору
соціально-політичних процесів
в Україні? Мушу відразу зазначити, що мова тут не йтиме про саму по собі Надію
Савченко. В будь-якому разі
її історія та достойна поведінка – виклакають повагу. Маю надію, що «дружні» обійми
українських політиків – не задушать її на смерть. Психологічну, чи політичну. Але те, яким
чином «феномен Савченко» проявляється
та використовується в публічному
просторі – може дещо нам сказати про стан цього простору, та й самого українського
суспільства. Навіть якщо відкинути ті мегатонни піару та спроб отримати політичні дивіденти деякими політиками – реакція українського публічного простору все таки відображає
певну «температуру по палаті». Якщо коротко – висновки не надто втішні. Можна констатувати
типові прояви пост-травматичних
реакцій українського суспільства. Це спроби інвестувати
свої надії в чергову фігуру Героя. Про що свідчить така
потреба в фігурі Героя? Такий запит на героїв - це прояв
одночасно кризи, надії, недовіри до влади, але й бажання
перекласти відповідальність
за результати своїх дій на когось іншого.
Перш за все, це
прояв певної патерналістської свідомості
і бажання делегувати відповідальність за ситуацію комусь іншому. За своїми механізмами, це дуже схоже на очікування того ж чергового
доброго царя який вирішить всі наші проблеми.
Це свідчить
про те, що в масі своїй, українське суспільство не надто змінилося навіть після всіх потрясінь
останніх двох років. Хоча за даними соціологів - за останні два роки дещо й зросла готовність громадян України до захисту своїх прав, здатність об’єднуватися та готовність громадян до активної участі
в політиці. Також це сподівання на те, що всі проблеми
можна вирішити якимсь «чарівним» способом, а не щоденними поступальними зусиллями. Хоча головне завдання України в тому, щоб побудувати сталі демократичні інститути безпосередньої участі громадян в управлінні своїм життям на кожному рівні.
Саме персональна відповідальність за свої дії, зміни на рівні
впорядкуваня спочатку може лише свого
під'їзду – створюють передумови того, що суспільні перетворення стають невідворотними. В такому пошуку
Героя - втілені нездійсненні сподівання багатьох українців на радикальну
зміну системи і сплетені форма колективності в її найкращих проявах та
індивідуальність «незламної Надії». Окремої уваги
заслуговує те, що для українського колективного несвідомого таким Героєм стала
жінка, що свідчить про цікаві відмінності українського суспільства. Одночасно,
фігура політичного героя є стрижневим елементом процесу становлення політичної
нації. Через фігуру політичного героя цей процес тільки і може бути пред'явлений
суспільству. З іншого боку, запит на героя – це діагноз політичної системи. В даному
випадку – це «двійка» українському політичному класу, який не здатен відповісти
на ключові виклики та запити суспільства.
Це прояв абсолютно чіткого прояву
недовіри українців до нинішнього правлячого класу. Я користуюсь терміном саме
правлячий клас, бо елітою називати українських можновладців - «залипає
клавіша». Якщо суспільство не бачить механізмів можливості змін без героїв, це означає, що в нього
не працюють жодні інші інструменти. Героїзм – це розплата
за нефункціональність, нездатність
мислити і діяти проективно
та ефективно. Також, через уявлення про ідеалізованого Героя
суспільство намагається повернути моральний вимір в політику. Ну і на останок. Спроби зробити з усього мильне шоу – це
знову ж таки, прояв того, що українські політики вірять тільки в декоративність
публічного простору. Фактично, якщо політик не здатен чесно ставити актуальні
для розвитку країни питання і пропонувати можливі шляхи подальшого розвитку –
він намагається створювати імітацію політики популярними шоу. І це знову
показує, що українські політики – не хочуть і не можуть діяти в інший спосіб.
Але імітація – можлива тільки дуже обмежений час і зазвичай закінчується
катастрофою. Якщо нинішні представники нової-старої
влади заспокоїлися тим, що все потроху повертається на свої місця, то варто їм ще раз натякнути – ця оманлива тиша
– дуже вибухонебезпечна. За даними Фонду «Демократичні ініціативи»
імені Ілька Кучеріва та Центру Разумкова, більшість населення (61%) визначає політичну
ситуацію в Україні як напружену, 30% – як критичну. У травні 2016
року 36% населення вважає, що
у їхньому місті (селі) найближчим часом можливі масові виступи протесту (у липні 2015
року, очікування протестних акцій було нижчим – 26,5%). Навіть, якщо соціологічні дослідження фіксують наявність готовності до
активних дій на відносно сталому рівні (24% населення готові
взяти в них участь у протестах та само як і рік тому) – ця ситуація може змінитися миттєво. Вистачить якогось
чергового скандалу (може якоїсь іншої Врадіївки) – і з
«іскри пламя» вже не загориться – а вибухне. Досвід
війни - вже не дасть можливості
чергового мирного стояння на Майдані. Проблема тільки в тому, що після такого
вибуху – невідомо що залишиться від самої України. 18 06 2016 |