|
Віталій ПортніковВідставка Яценюка і початок справжньої кризиВідставка прем'єра не тільки не допоможе
стабілізувати коаліцію і владу - вона здатна дати поштовх до посилення недовіри
до влади Заяву про відставку прем'єр-міністра
Арсенія Яценюка можна схарактеризувати як рух в напрямку виходу з політичної
кризи, в якій перебуває наша країна. Однак насправді мова може йти виключно про
можливість подальшого поглиблення кризи. Відставка прем'єра не тільки не
допоможе стабілізувати коаліцію і владу - вона здатна дати поштовх до посилення
недовіри до влади, причому тепер ця недовіра може зіграти поганий жарт вже з
головою держави і урядом, за який він фактично буде відповідати. Необхідно усвідомити те, що нинішня криза
обумовлена перш за все внутрішньою боротьбою в таборі самих реформаторів. Багатьох учасників цієї боротьби з точки
зору політичної кон'юнктури можна зрозуміти. Можна зрозуміти лідерів політичних
партій, що орієнтуються на соціальний запит. Адже вони переконані, що зниження
рівня життя населення - сприятливий момент для збільшення власного
представництва в парламенті. При цьому ані саме населення, ані, що найсумніше,
лідери самих цих партій не здатні зрозуміти, що ресурсів на підвищення стандартів
в країні більше немає - і не буде, поки не запуститься економіка нового зразку.
А це означає, що будь-який український уряд змушений буде погоджувати свою
політику з міжнародними кредиторами. Можна зрозуміти колишнього грузинського
президента Михаїла Саакашвілі, який прагне реалізуватися в Україні після
поразки в Грузії. При цьому сам Саакашвілі не може правильно оцінити причини
своєї поразки, пояснює їх якоюсь "спецоперацією" і не помічає, що
фіаско сталося через відсутність результатів у двох найважливіших для Грузії (і
тепер для України) сферах - деолігархізації і
відновленні територіальної цілісності країни. Саме тому Саакашвілі не
усвідомлює, що не знає рецепту вирішення цих головних проблем, без якого
українські реформи не дадуть належного результату і приведуть лише до поразки
реформаторів. Але кого не можна зрозуміти - так це
президента України. Задля посилення власного контролю за владними структурами
цей досвідчений політик наважився на ослаблення балансу у владі і фактично
відмовився підтримувати кабінет до моменту зміни прем'єр-міністра на власного
соратника. При цьому президенту не були потрібні ані дострокові вибори - його
партія навряд чи може повторити свій результат в майбутньому, ані реванш - він
і так голова держави. В результаті ми підійшли до моменту
відставки прем'єра в ситуації фактичної втрати президентом громадської довіри
через панамський скандал і провал нідерландського референдуму. І справа навіть
не в тому, наскільки обґрунтовані претензії до Петра Порошенка щодо незаконності
його офшорних операцій і наскільки оприлюднення фактів з "панамського
досьє" вплинуло на голосування голландців. Справа в тому, що втрата довіри
вже є. І в цій ситуації на уряд, який сформує представник БПП, буде неминуче
поширюватися недовіра до фактичного лідера БПП. Це сталося б, якщо чесно, і без
панамської історії. Просто не так швидко. Ґрунтуючись на цьому, я і беруся
стверджувати, що політична криза в країні не завершена з відставкою Арсенія
Яценюка. Політична криза в країні тільки починається з відставкою Арсенія
Яценюка - ось правильне визначення.
Для подолання цієї політичної кризи
необхідно наступне: 1. Неупереджене та компетентне
розслідування ситуації з "панамським досьє" при повному сприянні
глави держави. У ситуації, коли цим розслідуванням не можуть займатися ані
Антикорупційне бюро, ані Генеральна прокуратура, президент і парламент повинні
виступити з ініціативою створення спеціальної комісії з міжнародною експертною
участю. Відновлення довіри - це не кілька газетних статей. Це правовий висновок,
до якого прислухаються як українське суспільство, так і цивілізований світ. 2. Відмова від ідеї превалювання однієї з
політичних сил в коаліції за рахунок інших і безсовісного жонглювання
рейтингами і соціологічними даними заради посилення власного контролю над
владою. Президент і його партія ризикують в найближчі місяці побачити такі
рейтинги, після яких можна буде взагалі відмовлятися від будь-якої
відповідальності за майбутнє країни. Чи означає це, що така відмова має
відбутися? 3. Повернення до балансу політичних сил в
коаліції згідно конституційної моделі парламентсько-президентської республіки.
Відмова від ідеї дострокових парламентських виборів - що допоможе лідерам
соціально орієнтованих політичних сил вжити свою енергію на зміни в країні, а не
на підготовку до цих виборів. Одночасно активність глави адміністрації Одеської
області та його команди повинна бути - за сприяння президента і уряду -
спрямована на отримання конкретних результатів реформ в цьому регіоні і
перетворення його на полігон змін, а не на барвисті пояснення того, чому нічого
не можна змінити. 4. Призначення незалежного генерального
прокурора України, що буде користуватися довірою суспільства і парламенту.
Проведення ним кадрової та системної реформи Генеральної прокуратури. 5. Висування президентом власних ініціатив
з проведення радикальної судової реформи, без якої будь-які економічні
перетворення безглузді, а інвестиції недосяжні. Це тільки перші п'ять пунктів, без
невідкладного виконання яких криза буде приймати лавиноподібний масштаб і може
привести до тотальної дестабілізації ситуації в країні, остаточного краху
довіри до інституцій, довготривалої поразки реформ - і все це на тлі агресії і
війни. Звичайно, зробити потрібно ще дуже багато, але це те, з чого потрібно
починати. У разі, якщо до моїх думок прислухаються, я негайно запропоную
президенту, парламенту і суспільству план подальших кроків з подолання кризи. http://espreso.tv/article/2016/04/10/vidstavka_yacenyuka_i_pochatok_spravzhnoyi_kryzy
|