|
Владислав Яснюк, науковий директорПовернення питання членства в НАТО на порядок денний УкраїниНа сьогоднішній день питання
негайного набуття членства в Північноатлантичному Альянсі не є актуальними для
нашої держави в силу низки причин. По-перше, це
відома позиція окремих держав-членів Альянсу, зокрема Німеччини, Франції та
низки інших, які переконані у несвоєчасності постановки Україною питання
стосовно членства в НАТО. По-друге, це
російський фактор у широкому контексті, що безпосередньо пов’язаний з першою
причиною, що зазначена вище. Утім, цей елемент є важливим, але на цьому етапі
не вирішальним для дискусії в НАТО щодо євроатлантичних перспектив України. По-трете, це
складний комплекс внутрішньополітичних проблем. Серед них – політична
нестабільність, економічні проблеми, корупція, непослідовні та половинчасті
реформи, у тому числі у сфері безпеки й оборони тощо. Зважаючи на такий вантаж,
Україні важко знайти у столицях держав-членів Альянсу симпатиків, які були б
готові просувати питання нашого членства в НАТО. Четвертою
причиною є проблеми політико-правового характеру. У національному законодавстві
України не передбачено курсу на набуття членства в НАТО. Згідно зі Стратегією
національної безпеки, Україна поглиблюватиме співробітництво з
Північноатлантичним Альянсом з метою досягнення критеріїв, необхідних для
набуття членства у цій організації, виходячи з довгострокової цілі приєднання
до загальноєвропейської системи безпеки, основу якої складає НАТО. Закони
України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» та «Про основи
національної безпеки України» також визначають пріоритетом «поглиблення
співпраці з Організацією Північноатлантичного договору з метою досягнення
критеріїв, необхідних для набуття членства у цій організації». Тим не менше,
не слід забувати, що ще кілька років тому питання членства України в НАТО було
у центрі політичного діалогу з Альянсом. 21 квітня
2005 року у Вільнюсі було прийнято рішення щодо переведення співробітництва
України з Альянсом у формат «Інтенсифікованого діалогу з НАТО з питань набуття
членства та відповідних реформ». У рамках
Інтенсифікованого діалогу розглядався досить широкий діапазон політичних,
економічних, юридичних, військових, фінансових та безпекових
питань, безпосередньо пов’язаних із можливим членством України в Альянсі (без
упередження щодо будь-якого рішення НАТО з цього приводу). Однак, цей
діалог був припинений у 2008 році після отримання на Бухарестському саміті
гарантій, що Україна стане членом НАТО, і переведення двосторонньої співпраці у
формат Річних національних програм, який триває й нині. Натомість у
2010 році, після приходу до влади президента Януковича, Україна набула
«позаблокового» статусу, а співробітництво з Альянсом стало номінальним,
перейшовши на рівень так званого «конструктивного» партнерства. Отже, про
діалог з НАТО «з питань членства і відповідних реформ» у Києві забули
остаточно.
Слід також
констатувати, що за часів президентства Януковича інституційна пам’ять у
центральних органах виконавчої влади та в інших державних органах щодо змісту
Інтенсифікованого діалогу з Альянсом була повністю вичищена, у зв’язку з чим
інформація, надана українській стороні під час консультацій щодо проведення
реформ для підготовки до членства в НАТО, не використовується і не застосовується
в рамках нинішніх реформаційних зусиль Уряду. У той же час
зважаючи на курс України на «поглиблення співпраці з НАТО з метою досягнення
критеріїв, необхідних для набуття членства у цій організації», а також високу
додану вартість співробітництва з НАТО в рамках «Інтенсифікованого діалогу з
питань членства та відповідних реформ», Україні вже сьогодні доцільно було б
поставити перед Альянсом питання про відновлення відповідних експертних
консультацій для отримання порад і знань, потрібних нашій державі у світлі
практичного впровадження політики європейської й євроатлантичної інтеграції. Рішення про
відновлення діалогу з питань членства та відповідних реформ могло б стати
логічною складовою нового пакету допомоги Україні з боку держав-членів НАТО,
який заплановано до прийняття під час Варшавського саміту Альянсу, що
відбудеться у липні 2016 року. Цей
потенційно важливий напрям взаємодії варто було би включити до проекту Річної
національної програми співробітництва України з НАТО на 2017 рік, роботу над
яким повинно розпочати МЗС України. Адаптований
до сьогоднішніх безпекових та політичних реалій,
діалог із питань членства та відповідних реформ міг би мати й іншу назву. Це не
є принциповим. Головне – його зміст і додана вартість. 19 04 2016 http://www.icps.com.ua/povernennya-pytannya-chlenstva-v-nato-na-poryadok-dennyy-ukrayiny/ |