|
Віталій Рождаєв, Віктор ШевчукЧому Україну побоюються і не говорять про головнеУкраїні не дають летальну зброю,
навіть існує негласне ембарго, якого дотримуються більшість держав Европи. Є й низка инших
«проблемних питань» у відносинах із Заходом. Але чому б не використати обмеження
як переваги і не зайнятися «локальним політичним рухом вперед». Наприклад,
вступити в союз з Польщею і стати викликом для економічних і політичних
локомотивів ЕС? Дивно, здавалося б, цілком
зрозуміло хто збив малайзійський Боїнг, хто є джерелом агресії в Европі, хто загрожує стабільності і миру. У США
адміністрація президента прозоро натякає, що для неї проблема номер один вже не
ІДІЛ, а Росія, з її виходом з договорів щодо обмеження озброєнь. Саме Росія в односторонньому
порядку відмовилася від інспекції ядерних об’єктів, погрожуючи в тому числі
вийти з договору про нерозповсюдження ядерної зброї. Росія в односторонньому
порядку виходить з договорів про скорочення звичайних озброєнь. Але, тим не
менше, Україна, яка ледь здатна поставити на ноги свій воєнпром,
не отримує не тільки озброєння від своїх політичних союзників, а навіть
компонентів озброєнь. Захід боїться Росію і не хоче її
дражнити, заманюючи батогом і пряником в мишоловку? Частково це так, але лише
частково. Захід боїться нестабільності всередині України, добровольчих
батальйонів і їх вольниці, його лякає слабкість центральної влади і корупція?
Тут також є частка правди. Однак варто заглянути трохи вперед. Є тема, яку панічно не хочуть
піднімати в розмовах політики як на Заході, так і в Росії. Це можливе зближення
політичних позицій України та Польщі. Тема настільки заборонена, що самі
польські політики не надто охоче її коментують. А тим часом історія
повторюється, і повторюється аж ніяк не як фарс чи драма. Польща і Україна мають не тільки
багато позитивного в спільній історії, а й, звичайно ж, чимало конфліктних
ситуацій. Адже саме становлення Української держави відбувалося на тлі боротьби
проти Речі Посполитої. Однак економічні та політичні зв’язки значної частини
України зберігалися з Польщею аж до 1939 року, поки в результаті пакту Мотолова-Ріббентропа Польщу не розірвали на частини. Зараз
же економічні зв’язки України з Польщею переживають підйом і в дечому навіть ренесанс.
Також очевидний і політичний аспект. Але питання сталого польсько-українського
Союзу ніхто не піднімає. Хоча тут присутні явні переваги, які протягом
найближчих років стануть ключовими для політики і економіки в Европі. Якщо через 10-15 років Польща і
Україна зможуть об’єднатися політично і економічно, створивши також і
військовий союз, вони стануть зі своїми економікою і державністю в один ряд з
такими країнами як Німеччина, Британія і Франція, обігнавши Росію. Чому?
Неважко помітити, що Польща з населенням близько 39 мільйонів і Україна з
населенням понад 43,5 мільйона, без урахування анексованого Криму, мають важку
промисловість і замкнуті промислові виробничі ланцюжки, вони можуть скласти
гідну конкуренцію европейським товарам в рамках
спільного ринку. Політично ж українсько-польський союз стане доволі вагомим,
завдяки своєму географічному положенню. Справа в тому, що цей союз своєю
територією повністю перекриє шлях з Европи в Азію від Балтійського до Чорного моря. Винятком
залишається тільки хитке сполучення через Туреччину. Але розгалужена
транспортна мережа України і Польщі будуть надійною опорою для пересування
товарів, ставши кінцевим пунктом на «великому шовковому шляху», який зараз прокладає
Китай. Від цього кінцевого пункту в Европі залежатиме вся Азія, включаючи Китай, середньоазіатські
республіки і, звичайно ж, Росію. У політичному сенсі Росія опиниться на
позиціях допетровського періоду, маючи в своєму арсеналі тільки виходи до
внутрішніх морів, де протоки контролює третя сторона – посередник в торгівлі.
Важливо також відзначити і велике
військове значення союзу. Військовому союзу потрібна сильна армія, яка вже
пройшла випробування в боях з серйозним противником, а у випадку військового об’єднання
і переходу на сучасні технології, об’єднана армія України і Польщі зможе зіграти
не останню роль для НАТО, як зараз Франція і Британія. Польська армія (140 000
постійного складу) і українська (250 000), сумарний військовий бюджет (близько
16 млрд. доларів) плюс важке озброєння, а також можливість розміщення ПРО на
території держав перетворять цей регіон на надійний захищений кордон. Армія
цього союзу стане найсильнішою в Европі. Звідси і всі віддалені побоювання
і практично повне мовчання про перспективу потужного українсько-польського
союзу, союзу, який економічно і політично буде конкурентом провідних
локомотивів Евросоюзу. І роль України в цьому питанні
ключова. Значною мірою від політики України на найближчі 10 років залежить, чи
відбудеться суттєве зближення між поляками і українцями, яке призведе до союзу.
Цьому союзу всіляко опиратимуться европейці і Росія,
для якої такий союз стане фактично вироком. Але для
України ситуація буде виграшною, оскільки матиме багато переваг, не тільки в
політичній та оборонній сфері. Через десять років величина ВВП
України в сприятливих умовах може вирости майже в два рази від показника 2015
року та скласти до 420 млдр. доларів США за ПКС.
Польща – понад 1,2 трл. доларів США за ПКС. Сумарно –
це рівень ВВП Росії і навіть більший, ніж у багатьох великих европейських держав. А контроль торгових шляхів між Европою і Азією дозволить здійснювати досить ефективні
трансконтинентальні економічні програми. Динаміка зростання економіки не тільки
збережеться, але і прискориться, що на протязі 20 років призведе до зростання
ВВП, порівняно з Британією чи Францією. Очевидно, що майбутнє України
варто пов’язувати не стільки з вступом в ЕС, скільки з взаємною інтеграцією з
сильним історичним союзником, що дозволить проводити достатньо сильну незалежну
економічну і державну політику. Локальна інтеграція на тлі загальної інтеграції
в відкриті ринки і військово-політичні системи – це «серединний шлях», стежка в
майбутнє, яку необхідно прокладати зараз, не дивлячись на можливий спротив певних
політичних і економічних сил. І тут було б добре заручитися підтримкою сторони,
яка найбільше може бути зацікавленою в такому союзі. Це США і
Канада, яким традиційно цікавий сильний проамериканський союзник, особливо на
Сході Европи. Таким чином США отримали б двох сильних
союзників – Британію та Україну-Польщу, які немов формують зовнішні контури Европи, несучи на собі в тому числі і гарантії безпеки
регіону загалом. http://rusjev.net/2015/08/02/pochemu-ukrainyi-opasayutsya-i-ne-govoryat-o-glavnom/
|