|
Микола РябчукВипробування УкраїноюХто пам'ятає блискучі статті російського філософа і політолога Алєксандра Ціпка часів перестройки — з переконливою
критикою сталінізму та його марксистських джерел, — не здивується, певно, і
його теперішньому, досить критичному ставленню до російської політики щодо
України. Це ставлення заслуговує на увагу, зокрема, й тому, що репрезентує не
так ліберальну, як націоналістичну позицію, і в цьому сенсі істотно
відрізняється від радикального антипутінізму Лілі Шевцової, Андрєя Пйонтковського, Андрєя Іларіонова
та інших послідовних лібералів. Ціпко висловлює погляди значно чисельнішої,
хоча менш у нас знаної групи російських інтелектуалів, неприхильних до Путіна,
але й далі прихильних до ідеї «Русского мира» в його утопійній версії, тобто без танків, ракет і «зелених
чоловічків». Про смертельну загрозу для цієї ідеї, що походить від незалежної України, Алєксандр Ціпко (родом з Одеси, до речі) писав ще під час
перестройки. А коли наприкінці 1991-го та загроза таки стала реальністю, він
напрочуд проникливо — значно проникливіше від усіх тогочасних українських
політиків — застеріг: «По суті, коли глянути на речі серйозно, на Україні
створюється тепер друга російська в широкому значенні цього слова (тобто
руська. — М.Р.) держава... За бажання керівники сьогоднішньої України, коли б
не були такі зашорені [sic!], могли б так само, як
Єльцин, виступати від імені російської (руської) історії й російської (руської)
державності» («Комсомольская правда», 11.01.1992). Торішня стаття Алєксандра Ціпка в «Независимой газете» під
промовистою назвою «Думающий русский человек не может не быть западником» і її недавня, перероблена версія у
голландському інтернет-виданні Raam op Rusland («Вікно в
Росію») під редакційною назвою «Путін мислить про Україну совєтськими кліше»
унаочнюють характерну для цього середовища химерну суміш доволі сміливих і
проникливих спостережень з украй ретроградними і стереотипними. Найцінніше, що є в обох текстах Ціпка, — це справді глибоке розуміння
сучасної російської кризи не просто як суми політичних та економічних проблем,
а як фундаментальної кризи цінностей та пов'язаної з ними ідентичності — кризи
самого сенсу існування Росії: «Передусім нам потрібен реалістичний образ Росії та російської нації. Як не
було російської нації у класичному, європейському значенні цього слова, так
немає й тепер. З цієї причини перемогли у Росії більшовики. З цієї причини в
Росії іде тепер непримиренна ідейна боротьба між сталіністами й антисталіністами, між західниками і новими слов'янофілами.
З цієї ж причини відбувся вже не лише ідейний, а й серйозний політичний конфлікт
між тими, хто підтримує зовнішню політику Путіна, й тими, хто, як я, звертає
увагу на її неминучі неґативні наслідки». Тут, як бачимо, сформульовано й другу важливу ідею: імперська ідентичність,
яка переважає в суспільстві, обумовлює й відповідне переважання домодерних імперських цінностей, що на них та ідентичність
заснована, — державництво, авторитаризм, патерналізм, колективізм,
антилібералізм. А також — програмове антизахідництво,
яке логічно випливає з загального бачення світу і,
зокрема, Заходу як утілення протилежних, буцімто геть невластивих Росії
цінностей — індивідуальної свободи, секуляризму,
гуманізму, політичного лібералізму. Це створює принаймні три перешкоди на шляху
російської модернізації. По-перше, недоречно псує стосунки із західними
країнами, чим ускладнює економічну співпрацю та отримання вкрай потрібної
технічної допомоги. По-друге, унеможливлює запровадження ефективніших моделей
урядування та економічного управління. І по-третє, спонукає талановиту,
освічену, динамічну молодь до еміґрації — не конче з економічних причин, а
радше з потреб свободи, безпеки та людської гідності. Третя важлива теза, постульована Алєксандром
Ціпком в обох текстах, стосується визнання суттєвих відмінностей між Україною і
Росією. Автор рішуче відкидає путінський міф про українців і росіян як начебто
«один, штучно розділений, народ» і звертається при тому як до історичних, так і
до суто політичних арґументів. Зокрема, він нагадує, що українці і росіяни
фактично аж до кінця XVIII століття розвивалися в цілком різних цивілізаційних
обширах. В одному випадку це була польсько-литовська шляхетська республіка, у
другому — орієнтальна деспотія, витворена Золотою Ордою на теренах Московії.
Два століття спільного існування українців і росіян у Російській, а згодом Совєтській імперії, безумовно, зблизили їх, проте аж ніяк
не усунули успадкованих суттєвих відмінностей у політичній культурі,
ментальності, загальному способі життя. Політично, як пише Алєксандр Ціпко, Росія так до
кінця й не змогла Україну перетравити. Це стосується не лише її західної
частини, котра завжди було була відчутно ворожою до російсько-совєтської домінації, а й, великою мірою, центру країни, де
«сепаратистські настрої були помітні навіть за совєтських
часів». Масштабна русифікація українських міст, хоча й культурно ослабила та
психологічно травмувала суспільство, все ж не перетворила українців на росіян —
достоту як англізація не зробила ірландців або
шотландців англійцями. «Путін зі своїм міфом про українців та росіян як розділену націю не врахував,
що головна Україна — Центральна, а тим більше Правобережна — куди ближча за
настроями до Західної України, ніж до проросійського Донбасу». Проте навіть
Донбас, як Ціпко зауважує, насправді не так проросійський, як антизахідний — і в міжнародному плані, й у
внутрішньополітичному. Сприймання бажаного за дійсне у поєднанні з історичним і
політичним невіглаством підштовхнуло російських керівників до анексії Криму та
розпалювання повномасштабної війни на Донбасі задля фальшивого проекту
«Новоросії». Важко не погодитися з авторським визначенням цієї політики як
«психозом ірраціональності». Є, однак, в Алєксандра Ціпка поряд із цими
слушними міркуваннями принаймні дві тези, які викликають серйозне неприйняття і
які варто проаналізувати докладніше, оскільки вони відбивають погляди багатьох
російських і не лише російських інтелектуалів. Передусім — він явно перебільшує
гадану «провину» Заходу перед Росією, коли стверджує, що той «кепсько розуміє
російську психологію», «не рахується з її психологічними особливостями», «мало
думає про гідність російської людини» і, взагалі, «мало або й нічого не зробив
для інтеґрації Росії у європейський світ на рівноправних умовах», а натомість —
«почав політику витіснення РФ із пострадянського простору». Все це неправда — принаймні якщо не плутати «психологічні особливості» з
імперським нахабством і претензійністю, «гідність» — з ресентиментом,
а «витіснення РФ із пострадянського простору» — з цілком природним, суверенним
і небезпідставним бажанням посткомуністичних держав дистанціюватися від
аґресивної й непередбачуваної Росії й інтеґруватися у безпечніший і
розвиненіший євроатлантичний світ. З погляду цих країн Захід зробив для Росії навіть більше, ніж треба, тобто
— ніж вона заслуговувала: передав їй автоматично місце СРСР у Раді Безпеки ООН,
визнав єдиною спадкоємицею совєтського ядерного
арсеналу, реструктуризував астрономічні совєтські борги, успадковані Росією разом із більшою
частиною совєтської власності, прийняв до престижної
групи G-7 — хоча ні політично, ні економічно вона не
відповідала мінімальним критеріям перебування серед семи найрозвиненіших країн
світу. Євросоюз підписав із Росією окрему угоду про партнерство і
співробітництво, поступившись її небажанню (пихатому загалом) бути в одному
«пакеті» з двома десятками інших східноєвропейських, близькосхідних та півночноафриканських країн, з якими Євросоюз співпрацює у
рамках т.зв. «Європейської політики сусідства». Так
само й НАТО уклало окрему угоду з Росією, поставивши свої стосунки з нею на
значно вищий інституційний рівень, ніж з усіма іншими постсовєтськими
країнами, котрі мусили задовольнитися спільною для
них усіх програмою «Партнерство заради миру». Питання про «гідність української
(грузинської чи якоїсь іншої неросійської) людини» Алєксандр Ціпко, однак, у цьому випадку не ставить. Хоча,
за великим рахунком, сам той факт, що ні ЄС, ні більшість країн НАТО ніколи не
розглядали всерйоз перспектив членства у себе для колишніх російських колоній,
якраз і є прикладом догоджання Заходу гіпертрофованим російським амбіціям
коштом усілякої «неісторичної» дрібноти. Захід насправді зробив для Росії усе, що міг (крім, можливо, належного
контролю за відмиванням грошей — але це проблема всього Першого світу стосовно
Третього, а не лише Заходу щодо Росії). Тим часом Росія теж мусила зробити
певні зустрічні кроки у напрямку реформування своїх інституцій, бо ж інтеґрація
навіть такого VIP-партнера, як Кремль, до євроатлантичних структур
не могла відбуватися виключно на його умовах. І те, що Москва не прийняла цих
умов у максимально спрощеній і достосованій до її
«особливостей» формі, не здійснила мінімально потрібних для інтеґрації змін, —
аж ніяк не провина Заходу. Алєксандр Ціпко тут, на
жаль, не лише перекладає відповідальність із хворої голови на здорову, а й
небезпечно наближається до типово кремлівської
параної, коли пише, що «американці теж багато в чому сприяли зростанню
мілітаристських та антизахідних настроїв у Росії» і
що Захід намагається «не лише відгородитися від Росії, а й усіма силами сприяє
її саморуйнуванню». Фаховий політолог, не засліплений офіційною пропаґандою і власними фобіями,
не може не розуміти, що мілітаристські та антизахідні
настрої у Росії — це насамперед або й виключно продукт місцевих мас-медій, їхньої безсоромної, оскаженілої антизахідної
риторики. Він не може так само не знати, що саморуйнування Росії, тобто країни
з найбільшим на світі ядерним арсеналом, — чи не остання річ, у якій може бути
зацікавлений реальний, а не вифантазуваний російським
телебаченням Захід. Ціпко, на жаль, підпадає під вплив панівних у Росії
конспіраційних теорій, бездумно повторюючи байку про Захід і демонічну Вікторію
Нуланд (наступницю не менш демонічної Мадлен
Олбрайт), котрі буцімто «активно підтримували Майдан», чим, власне, й
спровокували «вкрай неґативну реакцію не лише в Росії, а й на проросійському
Донбасі». Насправді єдине, чого добивався Захід під час Майдану (і Вікторія Нуланд як одна з багатьох його посланців), — це запобігти
кровопролиттю, схиливши уряд і протестувальників до переговорів та
ненасильницького розв'язання конфлікту. І те, що ці їхні зусилля викликали
«вкрай неґативну реакцію» і в Росії, і на Донбасі, — аж ніяк не провина Заходу,
а виключно російських мас-медій, які денно й нощно цю «реакцію» провокували. З цього приводу я би порадив Алєксандру Ціпку
переглянути свіже інтерв'ю його
земляка Аркадія Островського «Эху Москвы», де той, зокрема, пригадує, як у березні 2014-го в Севастополі юрми людей
святкували «історичне возз'єднання» із Росією й визволення Криму від «фашистсько-бандерівських загарбників». А коли він
перепитував, де ж ті «загарбники» (бо за два тижні так і не вдалося жодного
побачити), співрозмовники дружно відказували: «Як?! Ви що, телевізора не
дивитесь?..» Для конспіраційного наративу, пропаґованого
російськими медіями, загалом характерно подавати
Україну як пасивний об'єкт, а не суб'єкт історії, — такого собі пішака на
світовій шахівниці, безрадну жертву ґлобальних
гравців, котрі в ліберальній версії цього наративу,
відтворюваній Ціпком, «однаково» винні в українських знегодах: «За трагедією
сьогоднішньої України стоїть провина абсолютно всіх гравців
великої геополітики». A отже, й розв'язання проблеми, за цією логікою, залежить
не так від протидії російській аґресії та обстоювання норм міжнародного права,
як від абстрактної «розважливості» («здравомыслия»)
обох (!) сторін — так ніби брак «здравомыслия» з обох
боків, тобто з боку «владної еліти Росії» та «сучасних лідерів Заходу», є
справді подібним і порівняльним. Другий пункт у розмірковуваннях Алєксандра Ціпка,
який розчаровує, стосується його наївної віри в те, що кінець СРСР був усього
лише історичною випадковістю, нефортунним збігом
обставин, головно результатом особистих помилок Ґорбачова і Єльцина. Україна в
цьому наративі — теж випадковість, такий собі
побічний і загалом небажаний продукт перестройки й боротьби за владу в Москві:
«Mи самі на початку 90-х створили "нэзалэжную", суверенну, незалежну від нас Україну».
Дарма, що це твердження суперечить попереднім словам Ціпка про істотні відмінності
між українцями та росіянами, а також про вагому традицію українського
сепаратизму. Воно зате досконало кореспондує з прихильністю до «Русского мира» та переконаністю, що весь той спадок був
вартий збереження: «Після приєднання Криму до Росії й народження антиросійської
України ніякого "русского мира" вже не
існує. Великороси посварилися з малоросами вже надовго. Але треба рятувати хоч
би те, що лишилося, рятувати РФ як спадкоємицю "русского
мира"». Гірка іронія цього заклику полягає в тому, що він виразно суперечить
попереднім модернізаційним, прозахідним авторським
деклараціям. Адже сутнісно «Русский
мир» — це не стільки мовно-культурний концепт, скільки політико-ідеологічний,
ретроградний і реакційний, пов'язаний із виразно антизахідними
й антимодернізаційними настановами. Двоїстість — на жаль, характерна риса багатьох російських лібералів, які
коливаються між імперськими сентиментами (і ресентиментами)
та тверезо-критичним підходом до дійсності. З одного боку, вони визнають, як Алєксандр Ціпко, що комуністична система була силоміць
накинута східноєвропейським народам після Другої світової війни, але з іншого —
не можуть ніяк погодитися, що та сама система тим самим способом була накинута
й Україні (та іншим російським колоніям) упродовж 1920-х років. З одного боку,
вони ніби й бачать фашизоїдний характер путінського
режиму і його дедалі репресивніші відрухи, включно з
політичними вбивствами. А з іншого боку, все ще намагаються переконати і нас, і
себе, що «основні завоювання перестройки в Росії, на щастя, досі зберігаються»
і що нібито й досі існують «політичні умови для гідної поведінки». З одного
боку, вони розуміють, що Росія бере щонайактивнішу участь у війні в Україні, що
понад половина так званих «повстанців» на Донбасі — це російські громадяни —
добровольці й контрактники, і що без масштабної російської спецопереції
(про яку почасти оповів один з її активних учасників Іґорь Ґіркін) ніякого збройного
конфлікту на Донбасі ніколи б не трапилося. Але з іншого боку, вони звично
повторюють заїжджені штампи про «громадянську війну» в Україні: «Підстав для
такої війни було більш ніж досить, причому підстав внутрішніх». Україна, як і сто років тому, залишається для більшості російських
лібералів поважним викликом і серйозним тестом, провокуючи гострий конфлікт між
декларованими ліберальними принципами та залишковими імперськими сентиментами.
Для багатьох із них проблемою є навіть безневинні слова на зразок
«незалежність» або «самостійність» — у стосунку до України. Далеко не кожен
ліберальний язик повернеться, щоб промовити їх нормальним чином, відповідно до
правил і приписів російської мови. Бо ж не може мати Україна нормальної
незалежності, тобто «независимости»! Вона може мати
лише несправжню, карикатурну «нэзалэжность» і ще карикатурнішу, від часів «Белой гвардии», «самостийность». Те
саме і з українською мовою, яка не може бути ані «языком»,
ані «речью», а тільки «мовай»;
те саме і з письменниками, які в Україні аж ніяк не можуть бути «писателями», а тільки «пісьмєннікамі»;
і так далі й тому подібне. Назагал, інтеліґентна людина, надто якщо вважає себе лібералом, не
перекривляє чужих акцентів — ні єврейського, ні грузинського, ні афроамериканського. Ні усно, ні на письмі. Ціпко це робить,
як і більшість росіян, не задумуючись. Хоч задумавшись, зрозумів би, можливо,
що дає волю банальним імперським ресентиментам. Що
емоції забивають раціо і змушують писати відверті
дурниці, на зразок: «Вся украинская национальная идентификация выросла из обид
на Россию». Гаразд, нехай наддніпрянці
й справді (припустимо) не мали інших причин і підстав для самоідентифікації,
крім образ на Росію. А галичани? Які живих росіян побачили допіру в 1915 році,
під час короткої окупації Львова російською армією? Звідки взялася їхня
«самоідентифікацію» — куди розвиненіша на той час, ніж в «ображених» наддніпрянців? І нарешті — альфа й омега кожного російського націоналіста: «Украинская идея "нэзалэжности" — это прежде всего антирусская
идея». Це стверджує не Шульґін і не Дуґін, а прозахідний ліберал із дипломом доктора філософії.
Який мусив би принаймні методологічно розрізняти поняття «антиросійський» та «антімперський». Тим більше, що в тій же статті він
припускає, що от коли б у Росії прийшов до влади не Путін, а Борис Немцов, то
Росія б тоді з Україною, скоріш за все, «разом рухалися на Захід». Чи означає
це, що Україна б тоді відмовилася від «нэзалэжности»?
А якщо ні, то що б тоді сталося з її гаданою «антиросійськістю»?
А може, взагалі, не в ній річ? Насправді м'яч на російському боці. І російські проблеми з Україною — це насамперед
проблеми з собою. З власною ідентичністю. З модернізацією. З визнанням права
українців бути іншими, інакшими, цілком суверенними. Як це влучно помітив Алєксандр Ціпко — попри всю подальшу плутанину в його
текстах.
29.08.2016 |