www.ji-magazine.lviv.ua
Виступ викладачки та письменниці Олени Стяжкіної під час конференції TEDx Kyiv 2014
Промова донецької професорки, яка сколихнула світ інтелектуалів
Про тих 20% жителів Донеччини, які проти чогось
Кілька базових позицій, які я хочу позначити,
перш ніж поговорити сьогодні про голоси з території війни. Ось це - Донецьк
(прим. - Показує на фото) і це - Україна. І Донбас - це теж Україна. І це не
просто моє бажання. Це соціологія, яка і в березні, і в квітні, і в травні
показувала завжди один і той же результат - 65-67% визнавали своє бажання жити
в Україні. Третинм, трохи більше, хотіла в Радянський
Союз, в Росію, в ДНР. Другий момент, на якому я хочу закцентувати увагу.
Донецька, Луганська область - це українське село і так було завжди.
Україномовне, українське село. І навіть Голодомор не знищив того села. Це
європейські міста. Принаймні були. Зараз Донецьк схожий більше на згвалтовану жінку, ніж на європейське місто, де сором,
сором, жертовність і небажання про це думати. Я ж хочу поговорити про голоси,
які ми начебто не чули і які начебто зараз стали чутні так активно. Ми не
можемо зрозуміти, що це за голос, що це за люди. Хто так сильно кричить? Хто ці
20% учасників збройних формувань Російської Федерації? Там немає громадянської
війни, ми розуміємо це. Це війна Росії проти України. Але 20% учасників з
місцевого населення, звичайно, є. Що це за люди? Франц Боас,
американський соціолог, антрополог середини ХХ століття висунув дуже цікаву
гіпотезу, яка загалом підтверджується: в один і той же час одне і те ж
суспільство може жити в різних хронологічних порядках. Це означає, що одні
люди, умовно, живуть в суспільстві пост-модерну, а інші - наприклад, у
традиційній системі цінностей. Так от, той голос, який ми чуємо зараз і не
можемо зрозуміти, що там за сенси, це голос
господарства, яке присвоює. Це голос, в термінах Енгельса, господарства, яке
нічого не виробляє, сприймає навколишній світ як ворожу природу, яка може
давати, а може не давати. Тут каналізаційний люк - така ж їжа, як банан.
Цвинтарна огорожа, металеві конструкції заводів - все це можна спиляти і
продати. Тут немає і не може бути питання власності і розуміння власності.
Природа дає, ми беремо, ми - не крадемо. Хто може обмежити, якщо немає права
власності? Той, хто сильніший. Вождь. Він же - міліціонер. Якщо з вождем
поділитися, принести йому жертву - полювання буде вдалим. Тут немає завтра, як
такого, тут немає рефлексії майбутнього. День прожитий - і добре, проживемо ще. А може помремо - рефлексії смерті немає теж.
Є ворожий світ - природа, є вороги якісь інші, але зовсім немає самобачення себе. Тут немає питання «хто я?» І відповіді на
нього теж немає. Тут є боги, що вибилися з вождів, міліціонерів, - прокурори,
судді, деякі боги досягають навіть рівня президента. Вони всі - система
господарства, що тільки присвоює. До них не можна підходити з питанням совісті,
моралі - це інший спосіб освоєння простору. Боги бувають різними, але точно не
добрими. Точно так само, як в античній Греції. Зевса язик не повернеться
назвати добрим богом. Так і тут: підлі, хитрі, питущі, огидні, але боги. І
треба жертвувати, треба голосувати за них, і тоді вони посміхаються з плакатів,
і тоді, напевно, буде умиротворення і завтра буде дуже успішне полювання. А
може бути і не буде - ну, тоді вони розгнівалися і потрібно жертвувати ще і ще.
У цього світу є власний «золотий вік». Як у кожного суспільства, що присвоює. В
тому «золотому віці» були шахтарі і металурги. І верховний вождь, Кецалькоатль [бог-творець світу в індіанців] сидів у
Кремлі, він був суворий, жахливо суворий. Але тоді було добре, і в'язниця - це
теж хороше місце. Тому що там годують, там можна жити, там тепло в кінці
кінців. Той «золотий вік» пам'ятають вже не всі, він вже в легендах. В ту
«золоту добу» була Велика Перемога, сакральна, абсолютно вихолощена в
смисловому плані. Це така собі Титаномахія [битва
богів-олімпійців з титанами], де ніхто не переживає, була чи не була права Фетіда, ставши на сторону Зевса і як постраждали гекатонхейри [велетні, що принесли перемогу богам]. Шкода
їх взагалі. Титаномахія - це коли «наші» перемогли
«не наших", фашистів. Які ми тоді були молодці і як ми всім тоді врізали!
Але ось цей «золотий вік» скінчився. Вигнання з раю. І діти працюють в копанках
- це дірка в землі, з якої дістають вугілля. Без будь-якої техніки безпеки.
Вугілля потім продають. Це та ж сама природа, освоєння якої сутнісно
належить господарству, що привласнює. Індустріальне язичництво, копанки, діти в
землі... Денис Казанський, один із чудових донецьких журналістів, сказав, що
якщо дивитися на пейзаж Донеччини і Луганщини з літака, він схожий на місячні
кратери - це копанки. Так не можна жити, здається. Але так живуть. І далі
трапляється, що друге пришестя Кецалькоатля послало
своїх богів з новими прекрасними засобами їжі. Війни теж, але в першу чергу,
їжі. Тому що коли танк закінчить свою роботу, його здадуть на металобрухт. Ви
скажете мені: ну що ви, танк не виготовляють з такого металу, який можна здати
на металобрухт. Але це ви знаєте. А вони теж дізнаються про це, але шляхом
досвіду, не відразу, не швидко. У танку виявляться і ті частини, які можна
здати на металобрухт. Коли збивали літаки, то люди несли теж літаки на
металобрухт. Це їжа. Це бог приніс їжі і це здорово. Можна їсти. Чи можна тут
перемогти, чи можна чужому богу стати своїм? Милосердному -- ні. Бо добра тут
ніхто не бачив. У добро тут ніхто не вірить (я все ще кажу про 20%). Його ніхто
не знатиме в обличчя, це добро. Є історія, будемо вважати її легендою цієї
війни. У червні одне з невеликих шахтних селищ, яка не захопила Російська
Федерація, був захищений блокпостом української армії. Щоночі з різних будинків
цей блокпост обстрелювався: то з автоматів, то з
мінометів. Один з українських вояків був місцевим і сказав: «Я вирішу цю проблему». Він зробив шибеницю, поставив її біля
блокпосту на площі. Вранці місцеві жителі принесли блокпосту кашу, вареники,
ковбасу і сказали: «Ну хлопці, шо ж ви не сказали, шо ви - влада?». Той, хто
був з місцевих, запитав: «Хлопці, прибирати будемо?». Вони порадилися і
сказали: «Ні, нехай постоїть, а то забалуємо». Так от, спочатку шибениця, а потім школа. Ось
так сюди може прийти чужий бог. Весь час є питання, є теза, що заморожені,
голодні ці люди зрозуміють, що їм з Україною було добре, і вони повернуться. Ні.
Їм не було добре. Вони жили дуже погано. І так, як вони живуть зараз, їм -
добре. Так, як вони живуть зараз, вони можуть жити як завгодно довго. Танки -
їжа, чому ні? І більш того, тоді виникає питання: чи потрібно допомагати тим,
хто не хоче врятуватися, кому добре? Танки відрізняються трошки, і
каналізаційні люки відрізняються від бананів - вони не самовідтворюються.
Тому буде експансія - зброя є... досвід є, щоб відібрати десь у сусідній
області і точно так само використовувати, привласнити і продати. Але цей світ
вб'є українське село. Цей світ вже вбиває патріотів. І цей світ вбиває і буде
вбивати своїх власних дітей, які будуть виростати, як Мауглі.
Що з цим робити і чи можна з цим щось робити? Думаю, що так. Є дві важливі
речі: слова і люди. Перше - слова. Давайте подумаємо, що з нашого активного
словника повинні піти слова, які нічого не визначають. Слово «Донбас» не
визначає нічого. Коли ми вимовляємо «Донбас», вважайте, що ми читаємо вірш Юза
Олешківського: «Живіть тисячу років, товариш Сталін, хай в тайзі доведеться
здохнути мені, але буде більше чавуну і сталі на душу населення в країні». Якщо
ми досі міряємо те, що ми робимо, чавуном і сталлю, то тоді Донбас - так, тоді
вугілля і все інше. Але ні, ми ж не цим міряємо наш сьогоднішнє рух і наше сьогоднішнє
життя. І друге, що потрібно вилучити з мови - це «діди воювали», це «Велика
Перемога». Ось цього бути не має ніколи знову. Війна - це смерть, смерть,
смерть і ще раз смерть. Це не футбольний матч. Це не "наші" проти
"них". Це завжди спочатку, потім і в кінці смерть. Хоча б ці два
прибрати з мови, перестати ними користуватися. Друге, теж дуже важливе, на мій
погляд. Я ніколи не думала, що вимовлю ці слова, але таки вимовлю: цій землі
потрібна позитивна колонізація, мирна колонізація. Ці землі саме так і
освоювалися. Спочатку, в кінці ХVIII століття тут був Чарлз
Гасконі, потім Джон Юз, Лепле,
Лаче. Це були люди, які приїхали освоювати вугілля,
метал і привезли сюди квадратно-гніздовий метод будівництва міст. Дегтярьов,
один із секретарів обкому партії в Донецькій області у 60-х роках зрозумів, що
так не вийде, і потрібна інтелігенція, і тоді заманювали професорів, акторів,
вчених, і зробили той світ, який робив Донецьк плюс-мінус європейським містом.
Закінчуючи, хочу сказати ось про що. В єврейських молитвах є таке закінчення
«До зустрічі в Єрусалимі». І багато тисяч років євреї так закінчували свою
молитву. Я хочу сказати присутнім тут донеччанам і луганчанам, і тим українцям,
які хочуть не тільки любити Україну, а й робити для неї щось. До зустрічі в
Донецьку. Донбас не повернеться в Україну, бо Донбасу не існує. Тут буде або
Україна, або нічого. До зустрічі в Донецьку.
Довідка
Олена Стяжкіна – українська російськомовна
письменниця, професорка Донецького національного університету. Досліджувала культурні
процеси на Донбасі. У виступі під час вручення їй літературної «Російської
премії» наголосила, що російська мова в Україні не потребує воєнного захисту.
http://expres.ua/digest/2014/11/02/118139-promova-doneckoyi-profesorky-skolyhnula-intelektualiv
|