www.ji-magazine.lviv.ua
Тарас Возняк
Остання спроба реформування прокуратури, далі - гільйотина
Подією
останніх днів стало призначення нового генерального прокурора. І ця подія
знакова - в багатьох сенсах. Вона має багато аспектів, які варто було б
обговорити чи хоча б осмислити. Так само до цієї події призвело і багато
причин. Причому – і причин об’єктивних, і причин суб’єктивних.
Об’єктивні
– це світова геополітична гра, це світова економічна кон’юнктура.
Суб’єктивні
– це тиск і союзників і ворогів, це політична боротьба всередині України, це
боротьба олігархічних кланів в Україні, це стагнація реформи державного
апарату, частиною якого є прокуратура.
Політична
спільнота всередині України розділилася на критиків і оборонців. Одні за
призначення близького до Порошенка Юрія Луценка, інші різко проти. На реакцію
з-за кордону почекаємо. Очевидно, що вона виходитиме з політичної доцільності,
а не з трендів внутрішньої політичної конкуренції в Україні – тобто оцінка буде
за результатами.
Однак
давайте відійдемо від партійних чи особистісних преференцій і розглянемо інші
аспекти цього призначення. Причому можемо розглядати його з різних позицій – і з
позиції опонентів, і з позиції прихильників цього призначення.
Яку
головну проблему має розв’язати це призначення?
Як
на мене то головною метою є ведення «людини з сторони» в намертво замкнуте
прокурорське середовище в ситуації його абсолютної корпоративності
розглядається як єдиний спосіб розірвати забетоновану прокурорську кругову
поруку.
Я
написав – головною метою – якщо хтось не дочитує до кінця. А є і інші. Але вони
– інші. Сподіваюся, що будучи втомленими 25 роками боротьби за хоч якийсь
просвіток ви розрізняєте головне і інше.
Отож
ні для кого вже не є таємницею, що саме такі корпорації, як прокурорська, на сьогодні
і є головними ворогами Української держави. Вони є консолідованим, вмілим, перебуваючим «у законі» непорушним бастіоном опору
будь-яким змінам у країні. Кожен з працівників прокуратури намертво вбудований
у прокурорську оборонну стіну. Жоден камінь чи навіть камінець з неї вихопитись
не зможе. Або буде виштовхнутий, як Сакварелідзе.
Давид Сакварелідзе теж є чужинцем, тому система його
виштовхує. Не тому, що він грузинського походження. Він чужий для системи, для
корпорації. Дія таких корпоративних структур нагадує реакцію червоних кров’яних
тілець – як тільки в корумпованому організмі прокуратури появляється чужинець,
його негайно оточують сотні «борців в ім’я корупції» - ізольовують
а потім знищують. Система захищає сама себе.
Така
ж реакція буде і на нового генерального прокурора. Вже сама кампанія
напередодні його обрання значною мірою стимулювалася саме з цього середовища.
Переконаний, що невдовзі і Луценко узнає з «безсторонніх» джерел про себе таке,
чого й не підозрював – гра тільки починається. А підставляти «прокурори в
законі» чудесно вміють.
Або
оточать «удушающе узким
кругом товарищей». Це ще одна технологія, щоб
знерухоміти реформатора.
Чи
тільки прокурорська система є такою замкнутою корумпованою корпорацією?
Звичайно ж, ні. Чи не всі державні інституції уражені цим корпоративізмом. Ми
звертаємо увагу на найбільш кричущі приклади.
Не
меншою проблемою є й судова система. Вона нахабно, вміло, «в рамках закону» і «на
межі закону» жорстко відбила перші спроби наївних пост майданних реформаторів з
вулиці хоч якось себе реформувати. Що вона, як і прокурорська система,
відбиває? Ну, щонайперше свій кадровий склад – щоб всі сиділи там, де сидять.
Але для чого? Для того, щоб отримувати ту мізерну (за їхніми критеріями, але не
за нашими) платню? Можна ж піти працювати на фірму – там платня неспівмірно більша. Звісно ж, ні – вони з піною на губах
відстоюють своє свята святих - право жирувати на хабарах. Бо ж головний прибуток
вся ця система отримує не у вигляді заробітної плати, а в якості хабарів. Для
всієї прокурорсько-суддівської корпорації Україна - дійна корова.
Поясніть
мені, яка мотивація у членів цієї прокурорської української каморри
зробити самій собі харакірі? Що, є якісь ідеологічні переконання – комуністичні
чи націоналістичні? Постійте якось перед будь-якою прокуратурою і
поспостерігайте за типажами… Там працюють дуже специфічні типажі. Далеко не харизмати чи подвижники – на всі 100% гедоністи, хазяї
життя. Ситі вгодовані типи…
При
цьому рекрутування молодої крові у цю систему відбувається через ініціацію
повальної компрометації – не скомпрометований, а, отже, не прив’язаний до
системи, прошмигнути в неї не зможе. Ну хіба що кілька дочечок поважних
сеньйорів системи – так собі як бантики збоку. Чи кілька ну зовсім ні на що не
придатних синочків-мажорів тих самих поважних сеньйорів системи. Буває, що
природа відпочиває. Ну і окремі збої, звичайно. Ось в чому суть цих систем.
Чи
є інші такі ж корпорації? Звісно, є. Причому ще потужніші - тому що міжнародні.
З
того, що я бачу, це фармацевтика, яка має міжнародні масштаби. Тому й
корумпованість тут світового рівня. Наше Міністерство охорони здоров’я тільки
примикає до величезного Материка Фармацевтики. У нашому Міністерстві охорони
здоров’я головні корупційні тренди лежать не в сфері безпосереднього надавання
медичної допомоги, а у фармацевтиці – там ходять такі суми, про які страшно й подумати.
На першому, ще романтичному післямайданному етапі, у
цю сферу був рекрутований ще один «чужий» - Олександр Квіташвілі.
І не дав ради. Медична корпорація його схрумала навіть не зауваживши того.
Це
приклад поразки. Однак не все так погано.
Що
б там не говорили про місію Наталії Яресько – в
ситуації війни і фінансової катастрофи вона втримала ситуацію і оздоровила наші
фінанси. Так, жорстко. Чи була вона українським фінансистом, і чи закінчила кузню
кадрів - славний Тернопільський фінансово-економічний інститут? Ні. Отже, як і
Луценко, – без профільної освіти бо вчилася у Гарвардському інституті державного управління імені
Джона Ф. Кеннеді. Президенту Українського католицького університету Борису
Гудзяку його гарвардський докторат в Україні теж не
визнали. Отож, як і Луценко, вони теж без совкового «образованія».
Але це жарти. Як на мене Яресько теж була людиною «з
сторони», свого роду «комісаром».
Що
б там не говорили про зроблене Айварасом Абромавічусом – він теж стояв за штурвалом утлого суденця
нашої економіки, яке впевнено йшло на дно. Але не пішло, і появляються ознаки
того, що мертвий ще не такий мертвий. Ще одна людина «з сторони».
Про
французьку грузинку а водночас журналістку (!) за освітою, якщо хто не знає, Еку Згуладзе чи спеціаліста з
міжнародних відносин (!) за освітою, а не поліцейської справи, Хатію Деконаідзе, які принаймні
частково реформували ще одну нашу корпорацію – міліцейську – напевно згадувати
не треба. Їхньою функцією теж було – розірвати залізобетонну ментовську кругову поруку. Хоч і вона опирається,
відсуджується і прокурориться – насправді це складові
однієї системи.
В
чому суть призначень «зі сторони»? Коли неможливо розірвати кругову поруку,
коли немає можливості за одну ніч поміняти весь вищий хоча б кадровий склад
прокуратури, судів, медичних закладів, освітніх закладів, лісівництва і т.д. і
т.п. – ну немає не корумпованих спеціалістів, то останнім порятунком може бути
тільки призначення корпусу «комісарів». Так-так – de facto не юрист Юрій Луценко в
Генеральній прокуратурі призначений комісаром. І немає чого боятися цього
слова. Він і не приховує, ба більше – декларує, що не є фаховим юристом, а
людиною, з завданням.
Людина
з системи змінити систему не може. Її змінити можна тільки примусово і діючи з
сторони. Тут можемо поставити крапку. Маємо два роки досвіду.
І
тут з-за куліси вискакують опоненти – ага! А ми що казали – він «з завданням!».
Він буде «смотрящім» Порошенка! Все пропало! Знову
Янукович! Коло замкнулося! Граблі! Граблі! Граблі! І т.д. і т.п.
Все
неначе б то подібно. Але залишається невеличке запитання – а яке ж завдання,
навіть якщо так, може ставити перед ним Порошенко? Луценко має захистити
виділення діляночки для Рошену? Це було б смішно. Чи, може він захистить його
від оскаржень в аспекті офшорного скандалу? А тут ніякий Генеральний прокурор
України нічого зробити не зможе. Які ще завдання може поставити Порошенко
Луценку – може захищати інтереси Путіна? І такі голоси чути. Але це вже за
межами здорового глузду. Тай чи Луценко на цій посаді буде настільки
несамостійною і дрібною фігурою, щоб лишень обстоювати якісь дрібничкові інтереси
Порошенка?
Чи
розуміє Порошенко, що всі погляди тепер звернені на нього? Переконаний, що
розуміє. І призначивши Луценка Генеральним прокурором взяв на себе
відповідальність. І відповідати прийдеться доволі швидко. І за стагнацію реформ
і за капітуляцію перед українськими корупційними корпораціями та олігархами.
Чого гріха таїти – за веремією війни він з ними справився на бліденьку трієчку
– щось зробили з військом, з поліцією і фінансами, і здається, що й все. Хоча –
фронт таки не дійшов до Житомира – про це ми якось забуваємо… І вже
розслабилися – навіть не допускаємо, що сьогодні і у підвалах Тернополя ДНРівські НКВДисти цілком
спокійно могли заганяти цвяхи під нігті українським патріотам… І все таки цього
не сталося…
Цим
призначенням Президент Порошенко взяв ще один кредит довіри у народу. Після
офшорних скандалів це загрозлива фраза. Я б не радив йому відноситися до цього
кредиту не всерйоз – як до риторичного прийому. Цей кредит вже є критичним і
може стати вирішальним. І для нього, і для України.
Так
само пішов va
bank
і сам Юрій Луценко – він не дитина в політиці, хоча і не старець, як Шокін, якому не цікава політична перспектива чи імідж як
політика. Ну і не самогубець. Тому він чудово розуміє, що суспільство очікує
від нього не відстоювання якихось приватних інтересів Петра Порошенка, а
розірвання зачарованого кола прокурорської поруки. Крім того у нього знову
розкривається перспектива як самостійної політичної величини крупного масштабу.
Як у Гройсмана, до речі. Тепер справа за ними і
їхніми амбіціями.
Якщо
Луценко хоч частково виконає це завдання (будьмо дорослими), то буде на щиті. А
як ні – то віддадуть на розтерзання опонентам. Ні, не воріженькам з Кремля, а
саме опонентам. І він, як на мене, це чудово розуміє.
А
хто вони, ці опоненти, і чого хочуть вони? Ну, звісно, «розділення гілок влади»,
як у підручниках з політології для першого курсу університету. Ой хотілось би…
щоб як в Америці.
Ну
от дали ми прокурорській і судовій системі два роки самостійності – і це при
нашій політичній і корупційній культурі – і прокурорські та суддівські баскаки
загнуздали все суспільство і весело поскакали у своє сите та щасливе майбутнє.
Не в наше – ми лиш лошаки, на яких вони скачуть. Боюсь, що приклади з
підручників, занадто спрощено відображають різноманітність світу.
Ну
а хто є виразником інтересів прокурорської братії видно на екранах наших савік-шоу – Тимошенко, Ляшко і т.д. і т.п. – наші милі
сирени. Вони дійсно хочуть «розділення гілок влади», але не так, як у
підручниках з політології для першого курсу університету – а одну тобі – другу
мені – приватно. Тобто бачать ці корпорації як вотчини, які можна приватизовувати, як свого часу судівсько-прокуроську
корпорацію успішно приватизував Віктор Медведчук. Та так, що й досі хватка його
(читай Путіна) руки відчувається у подригах цього
монстра. Чи як Тимошенко і Фірташ боролися за те, щоб
покласти руку на газову енергетику – ще одну сьогодні підупалу проте все ще
гігантську корпорацію.
Як
то кажуть – куди не кинь, всюди клин. Не можна ні відпустити ні прикрутити. Ні
відпустити ці вщент корумповані і глибоко аморальні корпорації не можна, бо
перетворять всю країну на своїх пахолків, та й керувати у ручному режимі не
можна – зловлять за руку, затаврують як автократа чи диктатора. Треба пройти між Сциллою і Харибдою. Але між
Сциллою і Харибдою можна пройти тільки тоді, коли діяти швидко і рішуче. І з
благими намірами, звісно.
І
завершуючи: Після двох років війни, не надто успішних реформ ми всі вочевидь
побачили, що головний ворог України всередині України.
Так,
в першу чергу це олігархічні клани. І в Україні обов’язково має відбутися деолігархізація.
Але
не меншим ворогом України є корупційні корпорації однією з якої є прокурорська.
Маючи дворічний безуспішний досвід з їх реформування перед тим як вийти на
черговий антипрокурорський чи антисуддівський
майдан, маємо ще одну спробу, здається, що останню – можемо застосувати інститут «комісарів».
Іншого
вже не м’якого, а жорсткого інструменту у нас вже не залишилося. Тому, якщо
Президент хоче щось змінювати, то в переддень чергового революційного вибуху
іншого інструменту, крім корпусу провідників реформ чи комісарів я не бачу.
Якщо
не вдасться – то залишиться тільки гільйотина.
13 травня 2016
|