|
Карл Густав Юнг: "Демонів приваблюють маси"Це унікальне і майже невідоме інтерв’ю Карла Густава
Юнга, знаменитого психіатра і засновника аналітичної психології, було
опубліковане 11 травня 1945 року в швейцарській газеті «Die
Weltwoch», через чотири дні після капітуляції
німецької армії в Реймсі. «Чи знайдуть душі мир?» – так називалась стаття, в
якій Юнг розмірковував про причини масового психозу німецької нації в 30-40-і
рр., про демонів, які тільки й чекають, щоб виповзти на поверхню нашої психіки,
і про те, що після Німеччини зло буде шукати инші
народи, які зможе легко використати для свого втілення. Журналіст «Die
Weltwoche»: Як ви вважаєте, чи викличе
закінчення війни величезні зміни в душах европейців,
особливо німців, які тепер немов прокидаються від довгого і жахливого сну? Карл Густав Юнг: Так, звичайно. Що стосується німців, то перед нами
постає психічна проблема, важливість якої поки важко уявити, але обриси її
можна розрізнити на прикладі хворих, яких я лікую. Для психолога зрозуміло одне
– те, що він не повинен дотримуватись поширеного сентиментального поділу на
нацистів і противників режиму. Я лікую двох хворих, явних антинацистів,
і тим не менше їхні сни показують, що за всією їхньою благопристойністю досі
жива різко виражена нацистська психологія з властивим їй насильством і
жорстокістю. Коли швейцарський журналіст запитав фельдмаршала фон Кюхлера (Георг фон Кюхлер
(1881-1967) керував вторгненням в Західну Польщу у вересні 1939 р.;
Нюрнберзький трибунал засудив його до тюремного ув’язнення за військові злочини)
про звірства німців в Польщі, той обурено вигукнув: «Вибачте, це не вермахт, це
партія!» – прекрасний приклад того, що поділ на порядних і непорядних німців вкрай
наївний. Всі вони, свідомо чи несвідомо, активно чи пасивно, причетні до жахіть;
вони нічого не знали про те, що відбувалося, і водночас все знали. Питання колективної провини, яке
так непокоїть і буде непокоїти політиків, для психолога є фактом, що не
викликає сумнівів, і одне з найважливіших завдань лікування полягає в тому, щоб
змусити німців визнати свою провину. Вже зараз багато хто з них звертаються до
мене з проханням лікувати їх. Якщо просять ті «порядні німці», які не проти
звалити провину на кількох людей з гестапо, я вважаю випадок безнадійним. Мені
нічого не залишається, як запропонувати їм анкети з недвозначними питаннями
типу: «Що ви думаєте про Бухенвальд?». Тільки коли
пацієнт розуміє і визнає свою провину, можна починати індивідуальне лікування. Журналіст: Але як стало можливим, що німці,
весь народ, потрапили в цю безнадійну психічну ситуацію? Чи могло статися щось подібне
з иншою нацією? К. Г. Юнг: Дозвольте зробити тут невеличкий відступ і намітити в
загальних рисах мою теорію про загальне психологічне минуле, що передувало
націонал-соціалістичній війні. Візьмемо за приклад невеликий епізод з моєї
практики. Одного разу до мене прийшла жінка і вибухнула шаленими звинуваченнями
на адресу свого чоловіка: він сущий диявол, він мучить і переслідує її, і так
далі і тому подібне. Насправді ця людина виявилася цілком добропорядним
громадянином, невинним в жодних демонічних намірах. Звідки до цієї жінки
прийшла її божевільна ідея? Та просто в її власній душі живе той диявол, якого
вона проектує назовні, переносячи свої власні бажання
і шаленства на свого чоловіка. Я роз’яснив їй все це, і вона погодилася,
уподібнилась розкаяній овечці. Здавалося, все гаразд. Проте саме це і
стурбувало мене, тому що я не знаю, куди пропав диявол, який раніше проектувався
на образ чоловіка. Абсолютно те ж саме, але в більших масштабах, відбулося в
історії Европи. Для примітивної людини у світі повно
демонів і таємничих сил, яких вона боїться; для неї вся природа одухотворена
цими силами, які насправді є нічим иншим, як її
власними внутрішніми силами, що спроектовані у зовнішній світ. Християнство і
сучасна наука дедемонізували природу і це означає, що
европейці послідовно вбирають демонічні сили зі світу
в самих себе, постійно завантажуючи ними своє несвідоме. У самій людині ці
демонічні сили повстають проти уявної духовної несвободи християнства. Демони
прориваються в мистецтво бароко: хребти згинаються, з’являються копита сатира.
Людина поступово перетворюється на уробороса, що
знищує самого себе, на образ, який з давніх часів був символом людини,
одержимої демоном. Першим закінченим прикладом цього типу є Наполеон. Німці проявляють особливу
слабкість перед лицем цих демонів внаслідок своєї неймовірної сугестивності. Це
виявляється в їхній любові до підпорядкування, в їхній безвольній покірності
наказам, які теж є навіюванням, тільки в иншій формі.
Це відповідає загальній психічній неповноцінності німців, наслідком їхнього
невизначеного становища між Сходом і Заходом. Вони єдині на Заході, хто при
загальному виході зі східної утроби націй найдовше залишилися зі своєю матір’ю.
Врешті-решт вони відійшли, але прибули надто пізно, тоді як мужик (the mujik) взагалі не думав звільнитися.
Тому німців глибоко мучить комплекс неповноцінності, який вони намагаються
компенсувати манією величі: «Am deutschen
Wesen soil die Welt genesen»
(«Німецький дух врятує світ» – це нацистське гасло, запозичене з поеми Емануеля Гейбеля (1815-1884)
«Визнання Німеччини»; рядки з Гейбеля стали відомими тоді,
як їх процитував Вільгельм II у своїй промові в Мюнстері
в 1907 році), – хоча вони і не відчувають себе комфортно
у власній шкурі! Це типова юнацька психологія, яка проявляється не тільки в
надзвичайному поширенні гомосексуальності, а й у
відсутності образу anima в німецькій літературі
(великим винятком можна вважати Гете). Це виявляється також у німецькій сентиментальності
і «Gemiitlichkeit» («Затишок, приємність»), що по
суті ніщо инше, як жорстокість і бездушність. Всі
звинувачення в бездушності і звірствах, з якими німецька пропаганда нападала на
росіян, стосуються самих німців; промови Геббельса не
що инше, як німецька психологія, спроектована на
ворога. Незрілість особистості жахливо проявилася в безхарактерності німецького
генерального штабу, м’якотілість якого нагадує молюска в раковині. Німеччина завжди була країною
психічних катастроф: Реформація, селянські та релігійні війни. При
націонал-соціалізмі тиск демонів настільки зріс, що людські істоти, підпавши
під їх владу, перетворилися на сомнамбулічних надлюдей,
першим серед яких був Гітлер, що заразив цим всіх инших.
Всі нацистські лідери одержимі в буквальному сенсі слова, і, без сумніву, не
випадково, що їхній міністр пропаганди був відзначений міткою демонізованої людини – кульгавістю. Десять відсотків
німецького населення сьогодні безнадійні психопати. Журналіст: Ви говорите про
психічну неповноцінність і демонічну сугестивність німців, але, як ви думаєте,
чи стосується це також нас, швейцарців німецького походженням? К. Г. Юнг: Ми огороджені від цієї сугестивності своєю малою
кількістю. Якби населення Швейцарії було вісімдесят мільйонів, то з нами могло
б статися те ж саме, оскільки демонів притягують переважно маси. У колективі
людина втрачає коріння, і тоді демони можуть заволодіти нею. Тому на практиці
нацисти займалися тільки формуванням величезних мас і ніколи – формуванням
особистості. Тому і обличчя демонізованих людей
сьогодні мляві, застиглі, порожні. Нас, швейцарців, захищають від цих небезпек
наш федералізм і наш індивідуалізм. У нас неможлива така масова акумуляція, як
в Німеччині, і, можливо, в подібній відособленості полягає спосіб лікування,
завдяки якому можна приборкати демонів. Журналіст: Але чим може
обернутися лікування, якщо його провести бомбами і кулеметами? Чи не повинно
військове підпорядкування демонізованої нації тільки підвищити
відчуття неповноцінності і посилити хворобу? К. Г. Юнг: Сьогодні німці схожі на п’яного чоловіка, який
прокидається вранці з похмілля. Вони не знають, що вони робили, і не хочуть
знати. Існує лише почуття безмежного нещастя. Вони гарячково намагаються
виправдати себе під потоком звинувачень і ненависті навколишнього світу, але це
буде невірний шлях. Спокута, як я вже вказував, лежить тільки в повному
визнанні своєї провини. «Меа culpa,
mea maxima culpa!» («Моя вина, моя найбільша вина» (лат.)). У щирому каятті знаходять
божественне милосердя. Це не тільки релігійна, це також психологічна істина.
Американський курс лікування полягає в тому, щоб провести цивільне населення через
концентраційні табори, показати всі жахи, вчинені там, і це є абсолютно
правильно. Однак неможливо досягти мети тільки моральним повчанням, каяття має
народитися всередині самих німців. Можливо, катастрофа виявить позитивні сили,
може з цієї заглибленості в себе народяться пророки, такі характерні для цих
дивних людей, як і демони. Хто впав так низько, має глибину. Цілком ймовірно,
католицька церква збере багатий улов душ, оскільки
протестантська церква переживає сьогодні розкол. Є відомості, що загальне
нещастя пробудило релігійне життя в Німеччині; цілі громади схиляють вечорами
коліна, благаючи Господа врятувати від антихриста. Журналіст: Тоді можна
сподіватися, що демони зникнуть і новий, кращий світ підніметься на руїнах? К. Г. Юнг: Ні, демонів нам поки не позбутися. Це важке завдання,
вирішення якого в далекому майбутньому. Тепер, коли ангел історії покинув
німців, демони будуть шукати нову жертву. І це буде неважко. Кожна людина, яка
втрачає свою тінь, кожна нація, яка повірить у свою непогрішність, стане
здобиччю. Ми відчуваємо любов до злочинця і проявляємо до нього жагучу
цікавість, тому що диявол змушує забути нас про колоду в своєму оці, коли ми
помічаємо смітинку в оці брата, і це спосіб обдурити нас. Німці знайдуть себе,
коли приймуть і визнають свою провину, але инші
стануть жертвою одержимості, якщо в своїй відразі до німецької вини забудуть про власні хиби. Ми не повинні забувати, що
фатальна схильність німців до колективності не менше властива й иншим переможним націям, так що вони також несподівано
можуть стати жертвами демонічних сил. «Загальна сугестивність» грає величезну
роль сьогодні в Америці, а наскільки росіяни вже зачаровані демоном влади,
легко зрозуміти з останніх подій, що повинні трохи вгамувати нашу мирну
радість. Найбільш стримані в цьому сенсі англійці: індивідуалізм позбавляє їх потягу
до гасел, і швейцарці поділяють їх здивування перед колективним божевіллям. Журналіст: Тоді ми повинні
занепокоєно чекати, як покажуть себе демони далі? К. Г. Юнг: Я вже говорив, що порятунок полягає лише в мирній
праці над вихованням особистості. Це не так безнадійно, як може здатися. Влада
демонів величезна, і сучасні засоби масового навіювання – преса, радіо, кіно etc. – до їхніх послуг. Проте християнству було під силу
відстояти свої позиції перед обличчям непереборного противника, і не
пропагандою та масовим зверненням – це сталося пізніше і виявилося не таким вагомим,
– а через переконання від людини до людини. І це шлях, яким ми також повинні
піти, якщо хочемо приборкати демонів. Важко позаздрити вашому завданню
написати про цих істот. Я сподіваюся, що вам вдасться викласти мої погляди так,
щоб люди не вважали їх надто дивними. На жаль, це моя доля, що люди, особливо ті,
хто одержимий, вважають мене божевільним, тому що я вірю в демонів. Але це їхнє
право – так думати; я знаю, що демони існують. І їх не стає менше, це так само правда,
як те, що існує Бухенвальд. |