www.ji-magazine.lviv.ua
Євген Головаха
"Ні миру, ні війни, ні розуміння того, куди йдемо"
Hаш співрозмовник - ведучий український
соціолог; доктор філософських наук, професор, заступник директора Інституту
соціології НАНУ Євген Головаха.
Євгене
Івановичу, поява на телеекранах політичної реклами наших «видатних» політичних
діячів засвідчує той факт, що вибори, все-таки, грядуть… Чи ні?
Будуть вибори чи ні – залежатиме від багатьох факторів.
Головне – хто, із ким
і про що домовиться. А тут передбачити не можна нічого.
Хто
і з ким домовиться – про що? Розшифруйте…
Життя українського
істеблішменту - поза розумовими можливостями не тільки пересічного громадянина,
але й дослідників соціально-політичного процесу.
Чому?
Тому що традиція така
в нас. У нас нічого не робиться відкрито… А те, що вони вилазять (на
телебачення зі своєю явною та прихованою політичною рекламою, - ред.) це так, про всяк
випадок.
Ну
гаразд… Рік тому, у своєму інтерв’ю «Дзеркалу тижня», ви сказали, цитую:
«Найжахливіша річ – це коли законсервується ситуація «ні миру, ні війни». І так
воно, власне кажучи, і сталося.
Так і сталося… Ні
миру, ні війни, ні розуміння того, куди йдемо, ні безвізу.
Тобто,
ми в глухий кут зайшли?
В певній мірі - так.
Ну,
але будь-яка жива істота, котра опиняється у глухому куті, або там помирає, не
знайшовши виходу з нього, або що?
Або повертається назад.
У
нашому випадку - що означає повернутись назад?
Ми, здається, зробили
рішучий крок. Але тепер можемо повернутися до того стану, в якому ми перебували
попередні двадцять три роки. За будь-якого президента.
Це
що - вихід із ситуації?
Ні.
Найкращий вихід – брати лом і
пробивати стіну.
Але, на жаль,
міжнародна кон’юнктура для України складається не дуже хороша. Розумієте, якби
нам допомагали з того боку пробити цю стіну… Але зараз немає упевненості, що
буде хтось допомагати. А, навпаки, є побоювання, що потроху нас виведуть назад,
- туди, де ми вже були, до багатовекторності. До статусу, я би так сказав,
буферної країни на кордоні між Заходом та Євразією. Тому зараз нам доведеться,
боюсь, робити подвійну роботу.
Яку?
Ніхто
з того боку нам допомагати не буде, і з глухого кута нам доведеться виходити
самим.
Я не проти добрих
намірів і цілей. Приміром: подолати корупцію, подолати елітарну ненажерливість,
яку продемонстрував нам Янукович, сприяти розвитку малого і середнього бізнесу.
Але ж декларації – це
одне, а системна робота – це трішки інше.
Тобто,
наша сьогоднішня ситуація – вона стала гіршою, ніж три роки тому, відразу після
Майдану?
Економічно – зрозуміло
гіршою.
А
геополітично?
Розумієте, коли ти на
мотузці, - на якій ми були завжди, - і не рипаєшся, то тебе й бити ніхто не
буде. А коли ти на волю захотів, тебе б’ють. В цьому сенсі в нас трагедія.
В мене була концепція,
на яку я сподівався. Я вважав, що від Росії треба потроху відходити.
Це як потроху?
А потроху. Таким
чином, щоб не спровокувати оцю безпосередню агресію. Справа в тім, що ми
відійшли від Росії радикально, але не політично, а стихійно, тому що вже не
було куди діватися. А мала би діяти система відходу. Її треба було готувати. І
методами пропаганди, і економічно, і використовуючи співпрацю з західними
організаціями. На жаль, такої системи створено не було.
Чому саме Янукович
призвів до трагедії? А тому, що він продемонстрував, що іншого шляху, окрім
Росії, вже не бачить. А для більшості українців цей шлях, який пропонував
Янукович, тобто знов сидіти на російському ланцюгу - неприйнятний.
Але - з іншого боку -
політично до таких кардинальних змін у країні ніхто не був готовий.
Тобто?
От подивіться на
тодішню опозицію. Що, вона була готова до цієї ситуації? Не була, ми всі це
добре бачили. Вона була безпорадна. Тому ми й отримали цю трагедію.
Ви питаєте, чи
сьогодні ситуація гірша, ніж три роки тому… Та зрозуміло, гірша!
Будь-які потрясіння,
будь-які революції призводять до економічного колапсу, який ми і отримали.
Інакше не буває, треба це розуміти. Тому я вважав, що шлях відходу від Росії мав
бути довгим й еволюційним. Якби ми цього не накоїли, - не обрали Януковича, -
можливо, у нас був шанс цей шлях пройти. Зараз же такого шансу нема.
Тепер
- або назад, або вперед. І в цьому сенсі 2017 рік буде дуже важливим.
Якщо, дійсно, будуть
певні економічні результати, якщо вдасться домовитись з американцями і Європою
(хоча зараз це значно складніше), то в нас є перспектива. Якщо ні – тоді
перевибори.
Хоча
перевибори – це теж глухий кут. Бо дуже великі шанси отримати те саме, або й
гірше.
В
якому сенсі гірше?
Коли результати
виборів приведуть до повного колапсу масової свідомості. Коли суспільство
опиниться в такому стані, що перестане розраховувати на будь-кого…
Електоральні
опитування минулого року, включаючи грудневі, свідчать: у нас нема політичної
сили, яка могла б взяти на себе всю відповідальність за ситуацію в країні. Саме
тому, що електоральні уподобання розпорошені. А що це означає? Що – у разі
проведення позачергових виборів - знову почнуться
торги. На Заході теж йдуть торги за владу. Але там ці торги полягають у тому,
що ті, хто прийшов до влади, змагаються між собою, чия політична доктрина буде
впроваджуватися. У нас все не так.
У
нас під час торгів за владу розподіляться ті сфери державного управління, які
дають найбільший прибуток.
Ви
якось зазначили, що основна мета нинішнього парламенту – це вирішення питання з
війною. Ну і як – депутати вирішили цю проблему?
Не вирішили, але мають
це зробити.
І
що, є шанси?
Біда в тому, що
втрачається час... А шанси завжди є. До речі, ви знаєте, скільки отримує
депутат? Близько тридцяти тисяч.
От хай вони і
вирішують проблему з війною. Це їх професійний обов’язок. У них там є комітет у
закордонних справах. Голову комітету (голова комітету – Ганна Гопко, у серпні 2015 року виключена з фракції «Самопоміч»
за підтримку ініційованих президентом змін до Конституції, в яких
передбачається надання спецстатусу «ДНР/ЛНР», - ред.) на авто службовому
возять, вони там усі мають пільги різноманітні – тобто у них все є, їх усіх
необхідним забезпечили, розумієте?
А якщо вони однаково не зможуть
вирішити проблему війни?
Це буде свідчити про
їх професійну нездатність.
То
навіщо ж їх обрали, в такому випадку?
Що ж, тоді давайте
говорити про тих, хто їх обрав.
Давайте,
це дуже цікава тема.
…Бо
якщо ми обираємо таких, то, мабуть, треба подумати, хто ж ми самі такі.
Я про це вже писав
дуже багато. Це наша внутрішня проблема. І ми знову й знову будемо обирати
таких самих, якщо самі не змінимося.
Але
ж під час Революції Гідності суспільство зрушило з місця жменька пасіонаріїв.
А я вважаю, що
пасіонарність – це страшна річ для країни.
Чому?
Це термін, який
належить російському історику Гумільову, він вважав,
що пасіонарність – це внутрішній потяг до великих зрушень, насамперед - до
завойовницьких перспектив.
Не треба нам ніякої
пасіонарності. Нам потрібні нормальні цінності.
Окрім вимог до влади
стосовно того, аби вона, все ж таки, трималася у певних межах, нам треба
змінювати всю систему цінностей. А це залежить від інтелектуальної еліти
України. І ви до неї, до речі, належите. Хто це такі? Я вам скажу. Це
інтелігенція: науковці, насамперед гуманітарії; діячі мистецтва і культури;
журналісти. Оце і є інтелектуальна еліта суспільства.
Вільні
інтелектуали, які визначають систему цінностей суспільства.
І їхнє завдання - цю
систему цінностей пропагувати… А у нас же як? У нас, на жаль, незалежних
журналістів вкрай мало. І незалежних науковців вкрай мало…
А останніми роками
нашу академічну науку ще й паплюжать постійно. Тому що вона декому, як кістка в
горлі. Тому що це - незалежна від влади частина вільної інтелігенції.
От я, наприклад,
отримую 0,75 ставки … Це офіційно. А в системі Академії наук є й такі, хто по
0,5 ставки отримують. А нам ще кажуть: скоротіть штат. У нас було п’ятдесят
співробітників, у цьому році залишилось тридцять. Наступного року вони скажуть:
тридцять це багато, скорочуйте до п’ятнадцяти. А потім скажуть - а що це за
інститут такий, де 15 співробітників працює. А ще ж приміщення на Шовковичній…
Я ж добре розумію, що відбувається. Але я завжди ставив на місце цих людей. Я
їх ставив на місце в 2012 році, коли СБУ викликала на допит всю Вчену ради
інституту, а потім Янукович вибачався
перед нами. І коли міністр Квіт писав Патону,
що я сепаратист.
Тобто?
Бо ми в нашому журналі
надрукували виступ суспільствознавця з Луганська під час одного «круглого
столу», присвяченого проблемам Донбасу. А якби Квіт знав, як ці люди живуть…
Вони, живучи й працюючи сьогодні тут, взяли собі
псевдоніми, тому що в них там батьки лишилися. Це професіонали. А їх викинули з
життя. Більшість емігрувала в Україну звідти, лишили там все, а тут у них
нічого нема. І те, що вони мають нахабство обговорювати ситуацію на Донбасі, -
Квіту це не сподобалось. Ну так я – і не тільки я - йому пояснили, що це –
цензура і узурпація права. І взагалі - ніхто не може вчити вчених, як їм і що
обговорювати.
…Ну, а журналісти
залежать від тих, хто є власником ЗМІ, ви це розумієте.
Тобто, з ваших слів, сьогодні в
країні повна деградація у всіх сферах?
Ні, не повна. Згідно з
нашими дослідженнями, у масовій свідомості, все ж таки, дещо змінилося на
краще. Приміром, з’явилися цінності, які пов’язані з можливістю контролю над
владою, самоорганізацією суспільства. Ізоляціонізм зменшився. А це була наша
головна проблема, до речі.
А
що таке ізоляціонізм?
Ізоляціонізм – це
велика соціальна дистанція, на якій українці тримають представників інших
національностей. У нас цей коефіцієнт завжди був значно вищий, ніж у розвинених
країнах. Тобто у нас дистанція до представників інших національностей дуже
велика. А тепер вона зменшилась, ми стали більш відкритими.
Взагалі
позитивні зміни в масовій свідомості ми зафіксували.
Цікаво, що буде в 2017
році…
Чому я дуже боюся
цього розчарування? Тому що якщо ці позитивні зміни (в
масовій свідомості українців, - ред.) зникнуть, це вже буде
остаточно…
А це багато в чому
залежить від влади і від тих, хто може на неї тиснути.
А
вам не здається, що влада зацікавлена в консервації ситуації, яка зараз триває
в країні, а не в якихось змінах?
Влада завжди
зацікавлена в консервації ситуації, щоб ви знали. Вона прагне законсервувати
ситуацію на тих засадах, які дають можливість їй функціонувати. Тобто це –
принцип самозбереження. Вірніше – це принцип існування влади. Так от, для того,
аби не дати владі можливість займатися самозбереженням, існує опозиція і
громадськість.
А
у нас є якісна опозиція? Тобто сила, яка здатна, перемігши
нинішню владу, запропонувати щось своє - реформаторське і перспективне - цій
країні?
Ну, я знаю людей, які
вважають, що вони опозиція. Та ви й самі всіх їх знаєте. Це не «Батьківщина»,
це не Радикальна партія, це молоді люди, які прийшли на хвилі Майдану. І вони
вважають, що вони і є тією опозицією..
Пригадую,
в одному із своїх інтерв’ю ви сказали, що біда нових облич
в тому, що їх дуже швидко можуть купити.
…Тому що «старі
обличчя» вже давно купили.
Ось
тому ми ходимо по колу, тому що з’являються начебто нові обличчя, а через
деякий час суспільство в них розчаровується. Система ламає?
Не всіх ламає система.
Нещодавно я був на презентації мемуарів Семена Глузмана.
Ну не зламала ж його система.
Ми бесідували із Семеном Фішелевичем півтора роки тому. Він – непересічна
людина.
Ви думаєте, він один
такий? Таких людей багато.
Але
не вони присутні в інформаційному просторі країни, який «промиває» мізки масам.
Знаєте, який мій
принцип? Відповідати лише за себе. І за будь-якого режиму я мав проблеми з
владою.
Чому?
Ну тому що я ніколи не
працював на владу. Я висловлював свою думку. Однак я вважаю, що гірше влади
може бути тільки безвладдя.
От я дивлюсь новини: у
нас же в країні просто війна починається бурштинова. Гранати кидають, з
автоматів стріляють. А влада каже: це не через бурштин, це через неприязні
стосунки. Ну якщо в нас неприязні стосунки будуть з’ясовуватися з гранатами та
з автоматами, то буде трагедія. Оце і є безвладдя…
І
ці «неприязні стосунки» можуть дуже швидко розповсюдитись на країну.
Я не вважаю, що треба
скидати владу. Але якщо вона доходить до межі, то у народу, як-то кажуть, є
право. От Глузман каже: я хочу, щоб вони мене
боялися. І це правильно.
Представники
владної еліти повинні боятися представників інтелектуальної еліти.
А ті, в свою чергу,
мають тиснули і вимагати від влади, тому що саме вони, інтелектуальна еліта,
відповідає за ціннісну складову суспільства.
Треба тиснути на
владу, вимагати: а давайте і справді не буде корупції. Ви ж декларуєте свою
боротьбу з нею. Тому відповідайте, чому вона все ще є. А давайте не будемо
використовувати владу у власних цілях, у цілях збагачення себе і своїх родичів.
А взагалі знаєте, в
чому наша головна трагедія?
В чому?
Наша
головна трагедія - це наша судова система.
Судді, прокурори… Чого
ви смієтесь? В Італії, в повоєнний період, мафія була визначальною силою у
суспільстві, ви ж це знаєте. Прем’єр-міністри були мафіозі. Прем’єр-міністри! Андреотті, наприклад, (Джуліо Андреотті,
1919 - 2013 — італійський політик; член християнсько-демократичної партії
Італії, письменник, очолював сім післявоєнних урядів, - ред.) така інтелігентна
людина, а мафіозі виявився.
Але
в Італії знайшлося 200 суддів, прокурорів і слідчих, які кинули виклик мафії.
З них половину вбили,
а інша – разом зі своїми сім’ями, за трьома колами охорони, кілька років
готувала цей процес, великий, колосальний процес. Вони просто зрозуміли, що
іншого шляху немає, бо вб’ють усіх.
І от аби у нас
знайшлось двісті таких сміливців…
Що ми маємо робити?
Виховати юридичну еліту в країні. Яка б не боялась, яка б стала системоутворюючою ланкою суспільства. І поки цього не буде,
нічого не буде, насправді.
Якби
ми не були в цьому глухому куті, з якого ми почали розмову, то можна було б
чекати якихось еволюційних змін,
Революція
буде, якщо ми будемо всі її пропагувати. Якщо ми всі почнемо волати: «Пусть сильнее грянет
буря…».
Тоді буде в нас
революція, і буде в нас проблема з територіальною цілісністю значно гірша, ніж
сьогодні.
Словом, я не буду
закликати до революції. Бо я історію добре знаю.
Ви
кажете, що суспільство має виховувати інтелектуальна еліта.
Я так вважаю.
Але
ж інтелектуальна еліта сьогодні живе впроголодь.
Ну і нічого, і таке бувало
з нею. Ми ж відповідальні за духовні цінності, розумієте? Не за матеріальні.
Якщо ми маємо таку ситуацію, як сьогодні - ми всі відповідальні. Зрозуміло,
влада відповідальна в першу чергу, бо в неї, на відміну від мене, є всі
повноваження. Єдине, що я можу зробити – я можу говорити, можу виступати,
давати відсіч, де можу.
Я вам приклад наведу,
щоб ви зрозуміли, що я маю на увазі. Коли лише починався Майдан, і ще нічого
було незрозуміло, зібралося правління
Соціологічної асоціації України. Це було
на наступний день після
побиття студентів.
У нас у правлінні була
одна дівчинка зі Львова, двоє з Києва, але так історично склалось, що у нас
соціологія переважно розвинена на Сході та на Півдні України – Харків,
Дніпропетровськ, Запоріжжя, Одеса. Так от, ми прийняли звернення до Януковича,
в якому засудили насильницькі дії з розгону демонстрантів. Останнє речення в
нашому зверненні було приблизно таке : якщо Януковичем цього не буде зроблено,
країну чекають трагічні дні… І підписав наше звернення президент Асоціації,
ректор Харківського національного університету, академік Бакіров.
Так от, якби Янукович тоді, разом з Гєпой і Допой переміг, то фіг би Бакіров
сьогодні був ректором. Але ми не мовчали. Ну от у вас є Спілка журналістів. А
чому Спілка журналістів не вимагала подібного у ті дні?
Не
знаю. Я не є членом Спілки журналістів України. До речі, в
одному зі своїх інтерв’ю ви сказали, що на Харківщині найбільше
людей відчувають свою спорідненість з «руськім міром».
Мені ці слова
приписали.
Як
це таке може бути?
Я не про те казав. Я
казав, що Харків є ідеологічно найбільш проросійський. Там загрозлива ситуація,
про це я й казав, бо там багато інтелектуально
розвинених людей, які можуть обґрунтувати свою позицію. І пропагувати. Повірте мені.
І
ви вважаєте, що ця загрозлива ситуація зберігається там і сьогодні?
Зрозуміло, що
зберігається. А що ви думаєте? Так у нас всі загрози зберігаються. А в Одесі,
думаєте, не зберігається? І тому треба бути дуже обережним.
В
якому сенсі дуже обережним?
Треба
хоча б, щоб письменниця Ніцой не жбурляла гроші в
людей.
На Майдані нехай би
жбурнула. Я під час Революції ходив на роботу через Майдан і розмовляв з
людьми. Так там російської мови було більше, ніж української. Потім, коли вже з
Галичини люди приїхали, стало більше української.
Але навіть із глухого
кута, я вам скажу, можна пробиватися вперед.
Я не вважаю, що
ситуація безнадійна. Я вважаю, що ситуація просто суттєво ускладнилась. Ми
втратили, на жаль, більш сприятливий час.
Чому
ми втратили його?
Ну бо ми ще всі
радянські люди. У нас просто нема досвіду демократичного життя. Ну нема. У нас
великий досвід в автократії. І ми от цей історичний досвід, на жаль,
відтворюємо.
Чому змогли прибалти
чи поляки? Бо в них все ж таки були два десятиліття спроби стати європейськими
демократіями, хоча й авторитарними. Тобто в них хоч якийсь досвід був, а в нас
- ніякого.
І дивіться: там, де
була найжорсткіша система, за взірцем радянським, - Албанія, Болгарія, Румунія,
- там сьогодні найменші успіхи. Найнижчий рівень життя.
А у нас зараз ще гірше, ніж в Албанії?
Гірше.
На
останок, хочу запитати про ваше бачення перспектив Донбасу й Криму.
Крим
– це вже проблема на історичну перспективу.
Крим тепер, як
Прибалтика, яка була в складі Радянського Союзу. І щоб Крим повернувся, мають
відбутися великі історичні зрушення. А до цього треба готуватись, проводити
відповідну політику. Здається, у нас навіть міністерство відповідне створили (Міністерство
з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб,
створено 20 квітня 2016 року, очолює Вадим Черниш, - ред.)?
Але
ніде нічого про його роботу не чутно.
На жаль.
Створюють штучні
органи влади. А ефективні - не створюють.
От в чому проблема?
Думаю,
в тому, що мета тих, хто їх створює – не реформи, не якісні зміни в країні, а
доступ до фінансових потоків.
Ну от і це треба теж
змінювати. А щодо Криму - я їм казав, колегам своїм російським, ще коли вони
тільки його загарбали: ви що, з глузду з’їхали? Якщо у вас невизнана територія
в складі, ви ж завжди будете напівлегітимною країною. Воно вам треба? Он турки невипадково
заявили: ми б хотіли з Росією мати добрі стосунки, але Крим ми не визнаємо.
Ну а з Донбасом… Це
проблема політична, і вона залежить від ефективності зовнішньополітичної
діяльності України. Бо тут треба поєднувати власні зусилля з міжнародною
спільнотою. Ми тут не є повністю самостійними.
Згідно з нашими
опитуваннями, в громадській думці сформувалися три сценарії вирішення проблеми.
Перший – це військовий. Двадцять відсотків українців за цей шлях. Другий –
відгородитися, тобто, хай там що хочуть, те і роблять. Десь під тридцять
відсотків за цей варіант. І ще близько тридцяти - це ті, хто Мінські угоди
підтримує. Тобто, бачите, в громадській думці нема домінанти. А в таких умовах
тільки влада має сказати вирішальне слово.
Тому
за Донбас – повна відповідальність на нинішній владі.
Я з волонтерами
поспілкувався, з воїнами. І у мене суперечливе дуже уявлення про те, що там
коїться. Розумієте?
Ну ви ж самі кажете, що влада має
вибрати один із трьох варіантів?
Так
І
взяти відповідальність. А вона не бере.
Так має взяти.
Ну
і як її примусити?
Не знаю. Поки вони
обрали варіант консервації ситуації.
А
ви, взагалі, вірите в теорію змови? Стосовно Донбасу.
Ні, не вірю. Я не вірю
в теорію змови, я вірю в теорію некомпетентності.
Автор: Галина Плачинда, видання МИР
24 01 2016
http://iamir.info/46390-evgen-golovaha-ni-miru-ni-vijni-ni-rozuminnja-togo-kudi-jdemo
|