|
Ярослав Грицак, iсторик, публіцистУкраїна секонд-хендуНа перший погляд, за останні три роки в
країні багато що змінилося. Але чим більше змін, тим помітніше, наскільки наш
розвиток обтяжений минулим. Що ж не так? Незалежна Україна з'явилася в результаті
падіння комунізму. Але зробив він це тихо. На відміну від Великої французької
революції в 1789 році і російської в 1917-му, які спричинили великі
геополітичні зміни, оксамитова революція 1989-1991 років не народила жодного
нового "ізму". Комунізм повалив старий "ізм" — консюмеризм. У
комунізму було багато ворогів. Але один з них залишався найсильнішим. Мова про
побут. Скрізь, куди б не прийшов комунізм, зникали яскраві кольори на вулицях,
шум у кафе і різноманітність товарів у магазинах. На їх місце приходили сумні
їдальні, дефіцит і непримітний одяг. З побутовою непривабливістю можна було
миритися, поки існував революційний терор або революційний ентузіазм. Але терор
помер разом з Йосипом Сталіним, а Леоніда Брежнєва і будь-якого іншого пізнього
радянського лідера складно було уявити в будьонівці. "Блат" і "дістати"
— два ключових поняття, що визначали життя будь-якої радянської сім'ї. І
так жити, навіть виживати, можна було довго. Як писав класик, людина готова
пристосуватися до будь-якої біди за умови, що інші живуть так само. Всі були
рівні у своїй бідності, і це називалося справедливістю. Однак залишалися винятки: молодь, творча
інтелігенція, жителі західних околиць СРСР, які "осовітилися"
на 20-30 років пізніше. Вони або пам'ятали, як було колись, або просто хотіли
одягатися і поводитися інакше — так, як бачили у французьких фільмах і в
польських журналах. Ця пам'ять і ці прагнення сублімувалися в образ міфічного
Заходу — вільного некомуністичного світу, де все є і нічого не заборонено.
Цей образ ставав все бажанішим і переконливішим з огляду на те, що реальний
Захід залишався недоступний. Судячи зі спогадів лідерів шахтарського руху 1989
року, навіть донецькі шахтарі мріяли жити, як на Заході, отримувати зарплату, як
в Америці, а соціальний захист — як у Швеції. Незалежна Україна постала як союз трьох
неправдоподібних спільнот — національної (або націоналістичної) Західної
України, перефарбованих комуністів в центрі і тих самих донецьких
протестувальників. Першим незалежна Україна уявлялася в кольорах синьо-жовтого
прапора, другим - у можливості зберегти владу, а третім — у вигляді
щедрого і дешевого споживчого кошика. Надії останніх були небезпідставні: як
прогнозував у 1990 році Deutsche Bank,
з усіх радянських республік Українська РСР в разі розпаду СРСР отримувала кращі
шанси на швидкий економічний розвиток. Але дві з трьох надій не виправдалися.
Незалежна Україна не була ні національною, ні успішною. Навпаки: перші роки
самостійності обернулися економічною катастрофою. Мало хто пам'ятає, але в
1994-му вийшов спеціальний номер журналу The Economist, присвячений Україні, з красномовним заголовком
Народження і можлива смерть однієї країни. У 1990-х Захід все-таки прийшов в
Україну. Під виглядом секонд-хенду. Нова культура,
яка народилася на пострадянському просторі, стала культурою нових росіян або
— в нашому виконанні — нових українців: малинові піджаки, золоті
ланцюги і туфлі зі страусиної шкіри. Історику легко
впізнати такий тип культури - культури гламуру, багатої моди для тих, хто вчора
був бідним. Іншим нововведенням була культура «бандитських 1990-х» спортивного
одягу і російського шансону — тих, хто теж
прагнув нагору, обслуговуючи інтереси нуворишів. Переломним моментом стали перші роки
правління Леоніда Кучми. З одного боку, його перший уряд запустив необхідні
економічні реформи, з іншого - саме під час його першого терміну в Україні
сформувалася олігархічна система. Була, звісно, ще одна специфічна
українська риса. На відміну від сусідніх країн, економічний крах 1990-х не
привів нас до авторитаризму. За винятком країн Балтії, Україна єдина склала
іспит на демократію. І що особливо важливо: українці склали його на голодний шлунок. Так, Україна не стала розвиненою
демократією з усталеними традиціями, правилами і інститутами. Наша демократія
виникла радше як демократія by default
на основі регіональної та олігархічної конкуренції, коли жоден регіон, жоден
олігарх не був здатний або навіть не намагався керувати країною наодинці. Хоч і
недосконала, але демократія. Демократичні риси української політичної системи
легко впізнавані: влада змінювалася в залежності від
виборів, і складно було спрогнозувати, хто переможе в черговий раз. Майже десять років безперервного
економічного зростання з кінця 1990-х до кризи 2008-го в поєднанні з
демократією by default
запустили нові процеси, наслідки яких ми відчуваємо досі. Головний з них
— становлення нового середнього класу. Переважно молодий, освічений клас,
представлений жителями великих міст, де було більше можливостей для ведення
нового, неолігархічного бізнесу. Що теж важливо: цей клас сформувався завдяки
інтернету і подорожам, а відсутність в країні "єдиної телевізійної
кнопки" не зробило його, на відміну від російського, авторитарно-залежним. Два Майдани у значній мірі стали
революціями цього нового середнього класу. Що характерно: обидва відбулися на
хвилі економічного підйому. Такий парадокс відповідає типовій поведінці цього
класу, що вперше проявилося під час молодіжних революцій 1960-х років на
Заході: його представники бунтують, коли справи йдуть не до гіршого, а на
краще. Оскільки протест пов'язаний не стільки з інтересами, скільки з
цінностями самовираження. Цей новий середній клас — кістяк
динамічного громадянського суспільства. Єдине, що йому не вдається досі, так це
оформитися в життєздатні політичні проекти. Тому політичне життя в Україні в
2000-2010-х залишається системою, що склалася ще при Кучмі, з лідерами, які є
його "дітьми": Ющенком, Януковичем, Тимошенко, Порошенком. А за межами острівців, що створюють
середній і олігархічний клас, залишається велике море збіднілої секонд-хенд-України. Вона хоче
жити як в Європі, але сумує за радянськими часами, вгризається в землю або виїжджає
на заробітки за кордон — і демонструє чудеса виживання. Якби в світі
існував конкурс народів з виживання, українці посіли би призове місце. Так було
в минулому. Так, судячи з усього, залишиться і в найближчі роки. Адже в Україні
досі не сформувався політичний клас, який має волю змінити правила гри. На перший погляд, в країні багато що
змінилося, особливо за останні три-чотири роки. З трьох неправдоподібних
союзників 1991-го залишився всього один: Західна Україна. Але й вона сильно
змінилася, поступово рухаючись на схід, від Києва і Дніпра. Найбільшою
економічною зміною стало переформатування народного господарства: з середини
нульових частина сервісної економіки в національному валовому продукті
перевищила показник 50% і з того моменту незмінно зростає. В значній мірі
конфлікт між сепаратистським Донбасом і рештою України можна трактувати як
конфлікт між індустріальним минулим і постіндустріальним майбутнім країни. Чим більше змін в Україні, тим
помітніше, наскільки її розвиток обтяжується минулим. І справа не в мовному питанні або різних конкуруючих моделях історичної
пам'яті, а в живучості старих схем: повсюдній корупції, великому тіньовому
секторі, нестачі інституційної довіри, що роз'їдають національне тіло, як
ракові клітини. Зрештою, не тільки Україна, але і всі її
сусіди намагаються подолати своє минуле. Що робить нашу країну привабливою: у
цій боротьбі вона не здається і продовжує намагатися. І ось що ще важливо: якщо недавно
Україна і Європа справлялися зі своїми кризами самостійно, то останні 10-15
років — це не так. Чим більше Україна європеїзується, тим більше Європа
українізується. Проблеми останньої — нестійкість політичних і економічних
структур, біженці, соціальна нерівність, популізм — все більше схожі на
українські. А замах Путіна на повоєнну геополітичну систему робить Україну і
Європу ситуативними союзниками. Звісно, ключовим питанням залишається:
"чи призведе чергова європейсько-українська криза до багатообіцяючої
розв'язки?" Іншими словами: чи з'явиться новий "ізм",
здатний замінити всі старі, включно з консюмеризмом?
Цього ніхто не знає, оскільки питання не в знанні, а в діях. Однак у пошуках відповіді тепер не можна
ігнорувати Україну і її досвід. Якщо захід і схід Європи хочуть вижити, вони
мають взяти відповідальність один перед одним. А це означає — піднятися
над рівнем консюмеризму. Його вистачило, щоб повалити
комунізм, але недостатньо для того, щоб побудувати новий світ. Так, зараз світ
далеко не досконалий і зовсім не ідеальний. Але він зручний для життя, а не
виживання. 8
07 2017 http://nv.ua/ukr/opinion/grytsak/ukrajina-sekond-hendu-1445733.html |