|
Віталій ПономарьовДві ЄвропиЗі Сходу – морок, із Заходу – ганьба. Саме слово «Захід»,
від якого ще не так давно було солодко губам, сьогодні лише гірчить, бо тоді воно
асоціювалось із гідністю і свободою, а нині – із неміччю та цинізмом. І це не
дивно – з огляду на символічні зміни у ментальному краєвиді Європи: там, де Іммануїл Кант мріяв про загальний та вічний мир, тепер
стоять російські ракети, а там, де Карл Ясперс
розмірковував про екзистенційну німецьку провину, зараз
із захватом і щирою побожністю говорять про «законні інтереси Росії». «Московський
синдром», поширений останнім часом у колись вільному світі, спонукає тамтешніх політиків
запевнювати виборців у своєму прагненні отримати ярлик на княжіння з ханських
рук, а незалежність – це там тепер тільки назва часопису, кілька років тому за
безцінь купленого російським маґнатом. Утім, і знецінені політики (за Едвардом Лукасом – до 30
рублів), і військові-боягузи, й зачаровані темрявою зі Сходу інтелектуали – це
лише невиразні тіні у «Der Untergang des Abendlandes» («Сутінках
Західних/Вечірніх земель»), майже століття тому освітлених Освальдом Шпенглером.
Він пояснював це старече згасання «метафізичним виснаженням ґрунту Заходу», а
відтак і вичерпаністю його величної культури, якій «кров зупиняється в судинах,
а сили її надломлюються». Внаслідок цього, застерігав філософ, ця культура перероджується
у свою протилежність – цивілізацію, з її браком творчості, техніцизмом, бюрократизмом,
омасовленням і ґлобалізмом, і «від цієї миті шляхетне
світобачення також стає питанням грошей». Натомість сьогодні цей занепад ще й супроводжується одночасним розхитуванням
усіх трьох підвалин європейської ідеї. Історично першу з них – право («…із
Заходу – закон») – втрьох потоптали ґаранти безпеки, незалежності та територіальної
цілісності України за Будапештським меморандумом. Тож відтепер будь-які
намагання відновити світовий правовий лад напевно видаватимуться їм нікчемними,
бо для потреб прагматичної, і навіть реальної, політики цілком достатньо
одноразових домовленостей з аґресором про розчленування його жертви, про визначення
«меж сфер інтересів» і, звісно ж, про торгівлю. Так само зайвою на Західних землях виявилася нині й друга
основа європейськості – протестантська етика праці, згідно з якою праця є не
лише питомо європейським способом упорядкування Хаосу в Космос, а і найпершим
громадянським обов’язком людини, її найбільш угодною Богові справою та її
особистим шляхом до спасіння. Зараз цю етику, з одного боку, підважує повсякденна
гонитва за успіхом, позбавлена будь-яких релігійних і моральних обмежень:
«Збагачуйтеся!». З іншого боку, пуританські приписи цієї етики небезпідставно виглядають
панськими витребеньками в очах тамтешніх численних, і цілком працездатних, люмпен-пролетаріїв, яким справді нема чого втрачати, крім
довічного грошового утримання від держави та безплатної квартири від
муніципалітету. Нарешті, непотрібною там стала і третя засада
європейської ідентичності – християнське розуміння людини, за яким вона обдарована
згори численними дарами, і найбагатший з них – можливість індивідуального
спасіння через віру і вчинки (що потребує свободи, волі, а через те і
відповідальності), а найцінніший – життя. І дедалі частіші випадки нехтування
цим безцінним даром, як-от недавня відмова членів НАТО перешкодити масовому винищенню
мешканців Алеппо російською авіацією та сирійською урядовою армією, свідчать
про те, що європейська ідея стає для Вечірніх земель усе більш обтяжливою. Та й для самої європейської ідеї у тому присмерку стало замало
світла, тож цілком логічно, що з постанням Другого Майдану вона перемістилася до
Балто-Чорноморського міжмор’я – туди, де традиційно
плекають і завзято боронять Шевченкову «святую
воленьку». Бо єдиною, а проте сьогодні вирішальною, перевагою тутешніх
історичних, занадто історичних націй-суспільств перед західними
націями-державами є досвід тривалого збройного, ідейного, морального і навіть
естетичного опору пітьмі зі Сходу. Цей сумний та славний досвід є істотною частиною
історичної пам’яті людини Міжмор’я, а тому і суттєвою
складовою її ідентичності, вона його десятиліттями сумлінно культивує, а нині й
щодня прирощує, тож він не підлягає забуттю, хоч би як цього вимагали біжучі бізнесові
інтереси мешканців Західних земель. Отже, у нинішніх сутінках особливо виразно проступає
ментальний кордон між Європою проросійською та Європою європейською, «і їм не
зійтися вдвох» – надто вже розходяться їхні (за Шпенглером) «способи
переживання життя». Бо перша з них якнайбільше переймається принадами вільної торгівлі,
«бодай і з канібалами» (за Девідом Ллойд Джорджем), тоді як друга – гідністю вільної людини. |