|
Юрій Райхель, журналістТурецький референдум розколуРеферендум у Туреччині зі зміни
конституції завершився перемогою його ініціатора - президента Реджепа Ердогана Уперше з
1923 року, після будівництва світської держави замість османської,
настільки серйозно змінюється основний закон країни. Засновник нинішньої Туреччини
Мустафа Кемаль Ататюрк створив парламентську республіку. Реформи були дуже
глибокими і стосувалися практично всіх боків життя держави і суспільства.
За зразок узяли передові на той час закони європейських країн. На юридичному факультеті Анкарського університету одного разу вийшла гумористична
газета. На питання, хто такий турецький громадянин, студенти відповіли:
«Турецький громадянин — це людина, яка одружується за швейцарським цивільним
правом, судиться за німецьким процесуальним кодексом, її засуджують за
італійським кримінальним кодексом, нею управляють на основі французького
адміністративного права, а ховають за канонами ісламу». Так у жартівливій формі
позначили основні реформи Ататюрка. Створена на початку 1920-х рр.,
Турецька Республіка, хоча і мала демократичну конституцію, до другої половини
1980-х рр. була доволі авторитарною. Армія — гарант світського, певною
мірою західного, вектора розвитку – кілька разів
втручалася в політику, влаштовувала кілька військових переворотів. Проте в країні створили систему
незалежної судової влади, дотримувалися свободи слова, до якої паперова та
електронна преса вже звикла. Політичне життя було досить активним, у чомусь
Туреччина, найрозвинутіша економічно мусульманська країна, наблизилася до
канонів демократичного устрою в європейському розумінні. Поряд із цим наростав і протилежний
процес. Плоди економічного розвитку здебільшого отримували жителі великих міст,
тоді як провінція опинилася у складнішому становищі. Додамо
і курдську проблему, яка дуже болісно відбивається в суспільстві та серйозно
загострює внутрішню ситуацію в країні. Турецький істеблішмент не має
бачення вирішення курдського питання, хоча й має в ньому досить агресивну
позицію. Звідси внутрішня нестійкість і спроби вирішити складну проблему
прямими методами. Саме це і є позицією президента Ердогана. Його
ідеологія значною мірою ввібрала положення неоосманізму,
плюс великі амбіції політика авторитарного штибу. Його
шлях до влади був досить тривалим і звивистим. Досягнувши вершини, він
спробував максимально подовжити своє перебування на чолі країни. Для цього потрібно було переписати
конституцію. Перетворити парламентську республіку на президентську. З цим
він і вийшов на референдум. Що зміниться Авторитарні замашки Ердогана
натрапили на великий спротив. Не дивно, що військові спробували в перевірений
спосіб державного перевороту стати на заваді його планам. Це не вдалося,
оскільки за минулі роки роль армії як гаранта світського характеру держави
значно знизилася, та й збройні сили також не були єдиними. Невдалою
спробою перевороту Ердоган, треба віддати йому належне, скористався. Чистка
армії, судів, державного апарату була тотальною. Понад 130 тис. чиновників,
прокурорів, суддів і офіцерів звільнили, понад 150 тис. – затримали, багато хто
потрапив у жорна репресій, а деякі військові льотчики на своїх літаках
перелетіли в Грецію і попросили політичного притулку. Усе це анітрохи не вгамувало запал
Ердогана з розбудови держави за його моделлю. Складнощі у зовнішній політиці,
невдачі в спробі захопити територію на півночі Сирії під приводом боротьби з
курдськими утвореннями дедалі більше сприяли поляризації суспільства. Стало
зрозуміло: або референдум слід проводити зараз, або процес може обернутися
проти натхненника плебісциту. Жаданий результат референдуму дався
Ердогану зі значними труднощами. Позитивно проголосували 51,2%, проти –
48,8% виборців. Явка становила 85,32%, що традиційно для Туреччини. Здебільшого
зміни конституції зводяться до наступного: – вибори президента і парламенту
проводитимуть одночасно. Ердоган отримує можливість очолювати країну два
терміни по п’ять років, тобто до 2025 року, оскільки його нинішній термін не
враховується; – запроваджують посади
віце-президентів, яких призначатиме президент. Як і міністрів, прокурорів та
інших чиновників вищого рангу; – посаду прем’єр-міністра
скасовують. Уряд, сформований президентом, останній і очолюватиме. Скасовують
заборону для президента перебувати в політичній партії. Кандидат на посаду
президента повинен заручитися підтримкою партії, що отримала не менше ніж 5%
голосів на виборах або зібрати 100 тис. підписів; – кількість депутатів парламенту
збільшується з 550 до 600. Повноваження парламенту збільшуються з чотирьох до
п’яти років; – парламент втрачає контроль над
діяльністю уряду загалом та окремих міністрів; – незалежна Вища рада суддів і
прокурорів підпорядковуватиметься Міністерству юстиції. Більшість
змін діятимуть вже після президентських і парламентських виборів. Орієнтовно
вони пройдуть в листопаді 2019 року. Найближчим часом реалізують ті, які
стосуються призначення суддів і прокурорів та відновлення права президента
перебувати в партії. Навіть
наведеного достатньо, щоб оцінити масштаби посилення президентської влади. Глава
держави отримує величезні повноваження. Аж до оголошення
на свій розсуд надзвичайного стану з усіма наслідками. Водночас
фактично деформується система стримувань і противаг,
яка структурувалася в турецькій владі протягом попередніх років. Фактично
президентській вертикалі нічого не протистоїть. Та навіть якщо і буде
якась опозиція в парламенті, то жодного впливу на виконавчу владу і парламент
загалом не матиме. Тут один крок до справжньої диктатури. Великі міста
проти Хоча після оголошення попередніх
результатів голосування на вулиці з національними прапорами вийшли прихильники
президента, насправді це можна назвати перемогою лише з дуже великою натяжкою.
Якщо взагалі можна говорити такими категоріями. Адже позитивний результат 51,2%
голосів на користь змін — це по країні. Якщо поглянути в регіональному розрізі,
то так званому переможцю дуже рано радіти. У двох
найбільших містах Ердоган програв. У столиці Анкарі проти проголосували 51,1%,
а в Стамбулі — 51,4% виборців. Ще гірший результат показало третє за
населенням і значенням місто Ізмір. Тут проти змін в конституцію 68,8%. Зауважимо,
що саме в цих містах зосереджена ділова та фінансова частина економіки. Не
дивно, що проти проголосували в курдських районах на південному сході країни. Цікаво, що проти змін у конституції
і більшість жителів курортних регіонів, зокрема Анталії. Під час кампанії з проведення
референдуму Ердоган і політики з його оточення наголошували, що зміни до
конституції забезпечать країні економічне зростання. Реакція місцевих фондових ринків
поки позитивна. Так, індекс стамбульської біржі Borsa
Istanbul 100 піднявся на 0,74%. Турецька ліра
зміцнилася. Після оголошення результатів долар коштував 3,625 ліри, а
напередодні голосування курс був 3,69. Проте багато експертів
вважають, що такі позитивні явища нестійкі, цілком можливе подальше сповзання
економіки, яке фіксували протягом останнього часу. До того ж невизначеність вносить
досить агресивна зовнішня політика і намічене втручання у справи сусідніх
держав. Наслідки в
Туреччині та за кордоном Опозиція
заявляє про численні порушення і
використання адміністративного ресурсу. Про це ж свідчить і доповідь
європейських спостерігачів від ОБСЄ. Заступник голови опозиційної
Республіканської народної партії Ердал Аксунгер вказав на найхарактерніше порушення — визнання
Вищою виборчою комісією бюлетенів без спеціального штампа. Тому партія
вимагає перерахунку 60% голосів. Інша опозиційна партія —
Демократична партія народів, яка орієнтується на курдів — вимагає поважати
права тих, хто проголосував проти. «Ми
збираємося заявити владі, що думку тих, хто проголосували за варіант «ні», теж
потрібно поважати, – заявив депутат парламенту від цієї партії Гаро Пайлян. – Поляризація величезна —
у багатьох регіонах варіант «ні» набрав 70% і навіть більше». Навряд чи Ердоган дослухається до
протестів. У всякому разі, виступаючи 17 квітня в Анкарі перед
своїми прихильниками, він заявив, що міжнародні спостерігачі, які критикують проведення
референдуму, повинні «знати своє місце». «Ми не збираємося слухати і дивитися
політично мотивовані звіти, які ви готуєте», – заявив президент. Усе це обіцяє чергове загострення з
провідними європейськими країнами і керівництвом ЄС. У першій воєнна експедиція
закінчилася фактично без позитивних результатів. Імовірно, що взяти очки, яких не вистачає, турецький лідер спробує в
Іраку. Участь турецьких військ
у витісненні бойовиків ІД із Мосула не відбулася. Проти виступили лідери
Іраку та Ірану, та й американці не дуже цього хотіли. До того ж Ердоган
відкрито висловлював претензії Туреччини на це іракське місто.
Проте можливість турецького вторгнення у північні райони Іраку зараз
істотно зросла. Привітання турецького президента з
підсумками референдуму від Дональда Трампа свідчить
про те, що Вашингтон лояльно налаштований
щодо турецького керівництва і допускає, у відомих межах, розширення
участі турецької армії в операції проти ісламістів як в Іраку, так і в Сирії.
Зокрема, в околицях іракського міста Синджар. Тут Ердоган
вступає в простір нового відкритого протистояння з Росією та Іраном. У
лютому поточного року російська авіація розбомбила турецьких військових
неподалік від сирійського міста Ель-Баба. Турецький президент не став
напередодні референдуму роздмухувати конфлікт, хоча значна частина суспільства
вимагала жорсткої розмови з Росією.Можна припускати, що якщо інцидент повториться,
Анкара діятиме дуже жорстко. З неявною підтримкою з боку США. Усе це не обіцяє нічого гарного в турецько-російських відносинах. Простір перетину взаємних
інтересів значно розширюється, оскільки Ердоган тепер не відчуває обмежень у
проведенні, як йому видається, наступальної політики. І це стосується не лише
Сирії й Іраку. Будь-який успіх у цих країнах буде основою для просування ідей неоосманізму, передовсім у тюркомовних країнах і
російських регіонах. Що ж до турецько-українських відносин, то в дипломатичній сфері
Анкара підтримуватиме територіальну цілісність нашої країни та певною мірою
захищати кримських татар. При цьому не слід сподіватися на
занадто сильне зближення. Україна не перебуває у сфері найважливіших турецьких
інтересів, цей факт обмежуватиме наше співробітництво економічною та
торговельною галузями. 19
04 2017 https://politeka.net/ua/429021-turetskyy-referendum-rozkolu/ |