www.ji-magazine.lviv.ua
Юрій Райхель
Залізничний зашморг для Росії: Китай відбирає у Путіна Центральну Азію
Проблема транспортування вантажів і пасажирів зі
Східної Азії та Далекого Сходу, зокрема з Китаю і Південної Кореї, певною мірою
Японії, стає дедалі гострішою. Обсяги ростуть, морський транспорт уже не
задовольняє потреби. Хоча через Суецький канал на шляху з Азії в Європу і
проходить близько 1 млрд т вантажів на рік, він стає вузьким місцем. І це при
тому, що пустили другу трасу через канал, а його пропускна здатність
збільшилася приблизно вдвічі
Є у морського транспорту й інші
проблеми в різних географічних точках. Не останню роль відіграють і міркування
безпеки. Піратство не лише поблизу Аденської затоки, а також у Молуккській
протоці. Військові дії в Ємені та напруга в Перській затоці,
а тепер і в Аравійському морі не додають упевненості як вантажовідправникам,
так і вантажоодержувачам.
Звідси
зрозумілий інтерес до відродження сухопутних транспортних коридорів між Європою
та Азією, відомих як Шовковий шлях. Звичайно, йдеться не про незліченні каравани
верблюдів, а про комплекс автомобільних трас і залізниць. Причому
не лише в широтному, а й у меридіональному напрямку.
Поряд із
транспортним і економічним значенням Шовковий шлях набуває дедалі
важливішого геостратегічного та геополітичного значення. Саме ці
фактори є визначальними при виборі маршрутів.
Залізниця в
обхід Росії
Наприкінці жовтня відбулася церемонія
відкриття нової залізниці з Баку (порт Алят) через
Тбілісі до турецького міста Карс. У ній взяли участь
президент Азербайджану Ільхам Алієв, президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган,
прем’єр-міністри Грузії, Казахстану та Узбекистану, а також делегації
Таджикистану і Туркменії. Президент Алієв у своєму виступі сказав, що залізниця
Баку-Тбілісі-Карс (БТК) — це «найбільш короткий і
надійний шлях, що з’єднує Європу з Азією».
А турецький
президент заявив про велике географічне охоплення. «Сьогодні вирушає
перший склад залізничною лінією Баку-Тбілісі-Карс,
яка має стратегічне значення для всього регіону, зокрема для Азербайджану,
Грузії і Туреччини. Отже, ми оголошуємо про створення прямого залізничного
сполучення від Лондона до Китаю». За його словами, наразі
вантажоперевезення з Китаю до Великобританії, Франції, Німеччини та інших
європейських країн Південним та Північним коридором, включно з морським шляхом,
тривають 45-62 дні. Після здання в експлуатацію БТК
цей термін скоротиться до 12-15 днів.
Протяжність БТК близько 850 км, з
яких 504 км проходять територією Азербайджану. До Баку перший потяг із вантажем
пшениці доставили поромом через Каспій із казахстанського порту Курик. Кінцевим пунктом руху першого потяга з БТК стане
порт Мерсин у Туреччині.
На першому етапі пропускна здатність
траси становитиме 1 млн пасажирів і 6,5 млн т вантажів на рік. Планується, що
пізніше обсяг перевезень зросте до 17 млн т і 2 млн осіб. Казахстан планує перенаправити на цю дорогу 10 млн т вантажів, що йдуть у
Європу через Росію і Білорусь. Міністр транспорту, судноплавства і комунікацій
Туреччини Ахмет Арслан
заявив, що за допомогою БТК потенційно можна буде перевозити до 35 млн т
вантажів на рік.
Хоча для
дороги необхідно добудувати логістичний центр у Карсі,
пункт заміни колісних пар із колії 1520 мм на колію 1435 мм у грузинському Ахалкалакі, депо і низку інших об’єктів, основне все ж таки
було зроблено. Вона почала функціонувати, і в світлі подій та змін у
Центральній Азії набуватиме дедалі більшого значення. Уже зараз
опрацьовують питання, пов’язані з транспортуванням залізницею скрапленого газу
і нафти з Казахстану та Туркменії. Для перевалки через Каспійське море Астана
та Ашхабад закуповують танкери і контейнеровози, Азербайджан для дороги
локомотиви, вантажні та пасажирські вагони.
Російські експерти сповнені
скепсису, місцями іронії. На їхню думку, БТК не зможе конкурувати з маршрутом
через Казахстан і Росію, зокрема і «Трассибом». Це
дещо дивно, оскільки вартість перевезення одного контейнера БТК становить
$3880, а через Росію мінімум $4100. Додамо виграш у
часі, що теж дуже важливо.
Відкрита залізниця може стати
частиною маршруту Західний Китай — Казахстан — Туркменістан — Азербайджан —
Туреччина — ЄС. Триває опрацювання плану реконструкції автомобільної
траси Ташкент—Андижан (Узбекистан) — Ош—Еркештам (Киргизія) — Кашгар
(Китай) і паралельної залізниці.
У Туреччині проектують будівництво
швидкісної залізничної магістралі від Едірне на
кордоні з Грецією до Карса. Китай готовий вкласти в
будівництво $35 млрд.
Здійснення
цих проектів до 2025 року створить трансконтинентальну залізницю, що
пов’язуватиме Китай із країнами ЄС.
Є ще один маршрут Шовкового шляху —
Західний Китай — Казахстан — Туркменістан — Іран — Туреччина і далі в ЄС. Ще в
2011 році потяг від китайської провінції Чженьцзян до
туркменсько-казахстанського кордону дійшов за 9 днів, а до Тегерана – за 14. Це
вдвічі коротше за морський шлях, який триває приблизно 25-30 діб. Перевагою
цього маршруту є відсутність морської перевалки через Каспій. У результаті
вартість доставки одного контейнера становила $1,7 тис., але це лише до Ірану.
Політика
залізничної колії
Незважаючи на те, що в Казахстані,
Туркменії і Туреччині наполягають на винятково економічній та комерційній
складовій прокладання залізниць і автомобільних доріг, політичні чинники
виходять на передній план.
По-перше. У
Баку не приховують, що будівництво БТК не в останню чергу покликане посилити
економічну і транспортну блокаду Вірменії.
У Єревані певний час тому серйозно
розраховували на початок експлуатації залізничної гілки Ґюмрі—Карс. Через конфлікт навколо Нагірного Карабаху її не
використовують уже багато років, і поступово вона стає непридатною.
Грузія не надто охоче веде
переговори про залізничний шлях через Абхазію у Вірменію з аналогічних причин.
Окрім того, головний союзник Єревана Москва всіляко гальмує будівництво
залізниці з Вірменії в Іран. Ця дорога комерційно нерентабельна, але з пуском
БТК Кремль може переглянути свій підхід і заплатити політичну вартість
будівництва дороги в Іран. При цьому слід врахувати, що з проривом блокади в
Єревана збільшиться простір для політичного маневрування. Що вирішать у Москві, поки не дуже зрозуміло.
У Баку
неодноразово наголошували, що Вірменія зможе долучитися до БТК у разі
просування у врегулюванні нагірнокарабаського
конфлікту.
По-друге. Пуск БТК, хоч як дивно,
виявився дуже неприємним сюрпризом для Москви. Схоже, що в Білокам’яній стали
жертвами власної пропаганди. Дорогу справді будували доволі довго, в Росії на
неї просто перестали звертати увагу. І ось такий пасаж.
Перший
наслідок — зростання ролі Азербайджану як транзитної держави на одному
з найважливіших маршрутів Шовкового шляху. Політична геометрія на Південному
Кавказі та в перспективі в Центральній Азії набуває принципово інших рис. Тепер
у регіоні зацікавлені не лише Росія та Іран, а також і Китай. І це істотно
зменшує роль Москви. Їй доведеться боротися за вплив у регіоні як із Заходом в
особі США та ЄС, так і з Піднебесною.
Якщо донедавна Москва не в останню
чергу робила ставку на військове вирішення проблем Південного Кавказу і Каспію,
то тепер такі можливості різко зменшилися. Вашингтон і Брюссель відносно
далеко, а Пекін зовсім поряд, з усіма наслідками. Через певний час це
обов’язково позначиться на нагірнокарабаському
конфлікті.
Свої
висновки з такого становища зроблять і центральноазіатські країни. До того ж
Китай до них іще ближче.
По-третє. Залізниця БТК і
трубопровід TANAP із транспортування каспійського природного газу в Туреччину з
виходом у Європу закладають важливі економічні підвалини для стратегічного
трикутника Баку-Тбілісі-Анкара.
Він має, крім того, велику
військово-стратегічну і військово-технічну складову. Напередодні відкриття БТК
відбулася тристороння зустріч міністра оборони Азербайджану з начальниками
Генеральних штабів Збройних сил Грузії і Туреччини. Питання безпеки для
учасників переговорів мають першорядне значення у світлі конфліктів
Азербайджану з Вірменією, а Грузії з Росією. Крім того, Туреччина та
Азербайджан мають непрості відносини з Іраном.
Невипадково
на засіданні Ради співробітництва високого рівня президент Алієв заявив, що
Азербайджан «купує і купуватиме військову продукцію у Туреччині». Це сказано у
відповідь на надання Росією чергового кредиту Вірменії на придбання зброї.
По-четверте. Так
звані південні маршрути Шовкового шляху, які посилено лобіює і фінансує Китай,
можуть обернутися певним залізничним зашморгом для Росії. Хоча через Росію
проходить значний обсяг китайського експорту, стан залізниць такий, що не лише
збільшення вантажообігу, а навіть його збереження дедалі більше під великим
питанням. «Транссиб» і дороги в європейській
частині Росії вимагають глибокої реконструкції, на що банально немає грошей.
Водночас нові дороги в обхід Росії будують з урахуванням сучасних вимог і на
перспективу. І вона для Москви видається не дуже райдужною.
Загалом, так званий південний
маршрут із Китаю в Європу розвивається значно швидше, ніж коридор
північ-південь через Росію в Азербайджан і далі в Іран. У Москві починають
усвідомлювати втрату не лише стратегічної ініціативи в найважливішому регіоні,
а і зменшення свого впливу. Проблема в тому, що реально щось змінити Кремль не
може. Для цього у нього немає необхідних технічних, організаційних та
фінансових ресурсів.
Український
інтерес
Минулого року «Укрзалізниця» провела
тестові випробування потягів у Китай в обхід Росії. Планували вантаж до кордону
з ЄС доставити за 11 діб, реально на це знадобилося 15.
Брати участь у транзиті вантажів із
Китаю в Європу хоче багато хто. І тут ніхто нікого не чекатиме. Відносна
невдача тестового проведення має призвести до глибокого аналізу причин і
пошуку нових можливостей. Не слід забувати, що Грузія дуже зацікавлена в
завантаженні своїх портів і співпрацюватиме в цьому питанні з Україною.
БТК і
турецька ділянка приводять на узбережжя Середземного моря і південь Європи. На
північ траса через Україну коротша. Цю обставину слід використовувати повною
мірою, щоб переключити на наші порти і залізницю частину транспортного потоку.
Це потребує цілеспрямованої
державної політики, залучення значних іноземних інвестицій і технічного
переозброєння портів і залізниць. Поки вікно можливостей відкрите, але скоро
його перехоплять інші.
13
11 2017
https://politeka.net/ua/reading/536168-zheleznodorozhnaya-udavka-dlya-rossii-kitaj-otbiraet-u-putina-tsentralnuyu-aziyu/
|