www.ji-magazine.lviv.ua
Пилип Бражко
Що німцю добре: чому в Німеччині так комфортно і як би нам теж це зробити
Українець Пилип Бражко нещодавно
відвідав Вісбаден, Майнц і
Франкфурт. Комфорт цих далеко не найголовніших міст Німеччини настільки його
вразив, що для Platfor.ma він написав про те, як їх жителі створили собі
приємне життя, і яким чином ми можемо зробити це ж саме.
Люди дуже швидко звикають до приємних речей. За
короткий період моєї мандрівки, яка, до речі, відбулась за
допомогою програми Erasmus+ (про те, як
подорожувати за кошти ЄС, ми вже писали, –
Platfor.ma), я по-іншому став розуміти, що таке комфорт. Особливо в перший
день, коли я повернувся до Києва, то на контрасті відчув, що життя в місті,
великому чи малому, точно може бути кращим. Далі я розкажу про те, чому в
Німеччині мені було дуже комфортно і що потрібно
змінити в столиці України.
СИМБІОЗ ПРИРОДИ І
ЛЮДИНИ
Одразу скажу: Київ не такий вже й зелений. В Німеччині
газони. Газони всюди. Мені важко пригадати, щоб я бачив оголену землю в
міському просторі. І що важливо – це одразу вирішує проблему із пилюкою на
дорогах – вони тут чистіші і моє взуття відповідно теж почувало себе краще.
Не треба довго думати, щоб згадати, де в Києві є
оголені ділянки землі. Чистота – це приємно. Проте це не єдина користь газону.
Коли ми вийшли з центрального вокзалу Вісбадена,
через дорогу одразу побачили сквер із газоном, на якому засмагали жителі цього
старовинного міста. Коли у Франкфурті ми прийшли в бізнесовий район,
прямо біля офісних хмарочосів на траві засмагали люди в купальниках, а поряд із
ними доріжками йшли банкіри і економісти в ділових костюмах. Чому б ні? Дивно і
не дивно одночасно. Словом, місто для містян і для їхнього комфорту. Тут плавно
перейдемо до другої частини.
Дерева. Дерева всюди. Центральна площа Вісбадена, де є ресторанчики, модні бутіки
і торгові центри, доволі невеличка і там немає жодного пам’ятника. Але є два
просто здоровенних дерева, яким років по 150-200 точно. Величезні крони
накривають майже всю площу і тінь, що вони відкидають, надає прихисток від спеки. Гарно і приємно. І більш того –
просто. Дерево – це найочевидніший представник природи. Інкорпорувати такі
елементи в міський дизайн – ефективно і просто.
Але це далеко не все. На абсолютно всіх
центральних і не центральних вулицях ростуть дерева. Коли у Франкфурті ми йшли
від центрального вокзалу в центр, я хотів зробити декілька фото. Потрібно було
бачити має здивування, коли я зрозумів, що мені дерева заважають нормально
сфотографувати щось у 95% місцях, де я хотів це зробити. Додаток із прогнозом
погоди показував температуру повітря +32 С, а я цього абсолютно не відчував –
всюди була тінь від дерев. Величезних, різноманітних і ідеально доглянутих.
Подивитись на сотні дерев-калік, які в Києві засихають через рік-два – виникає
лише співчуття.
·
ДОРОГИ І ВУЛИЦІ
Центральні вулиці – пішохідні і завжди заповнені
туристами. Дуже круто, що дерева на них ростуть не по двох сторонах, а прямо по
центру. Це створює дуже приємне відчуття, що ти в парку, хоча ти і не там.
Туристичний центр Франкфурта повністю засаджений такими деревами.
І майже біля кожного з них – десяток
запаркованих велосипедів. Можна подивитись в одну сторону вулиці і нарахувати тисячі
цих двоколісних. Якщо уявити, що кожен із цих велосипедів стане машиною –
побачимо затори і «геніальні» рішення паркування Києва. В Німеччині ж велосипед
– реальний вид повсякденного громадського транспорту. Можна зі своїм стальним
конем зайти в автобус у Вісбадені, пересісти на міський потяг, доїхати до Франкфурта і поїхати
на ньому ще кудись. А тепер уявіть таку поїздку з Бориспіля
в Київ.
Велопарковки всюди. В
крайньому випадку можна закріпити свого двоколісного друга замком до будь-якого
дерева – із ним нічого не станеться. Особливо мене порадував сервіс, який
полягає в наступному: в Майнці я бачив велосипедні
станції, що розкидані по місту; передплачуєш свою участь в сервісі і тоді можеш
взяти з будь-якої станції велосипед і запаркувати
його теж на будь-якій.
Не можу не згадати про велодоріжки.
Вони всюди і їх поважають. Та і не вийде пішоходу спокійно прогулятись такою
доріжкою, бо постійно проїжджають велосипеди. Але найцікавіше те, що на
проїзній частині теж є велополоси, а часом навіть
дві. І вони мають свій окремий світлофор чи два і свою систему дорожніх знаків.
Навіть напруживши всю силу своїх півкуль, я не можу уявити це в Києві. На жаль.
Вулиці для комфорту всіх. Місця переходів дороги
занижені, це значно полегшує пересування тим, кому важко. Окремо розділені
переходи для пішоходів і велосипедів. Використовується у потрібних місцях
мостова і спеціальні випуклості в місцях, де людям із ослабленим зором потрібно
знати, що поряд перехід.
Мені жодного разу не довелось користуватись підземним
переходом. Або їх немає, або вони дуже рідко
використовуються. В потрібних місцях перехід через автомагістраль розділений
острівцем, на якому працює складна, але інтуїтивно зрозуміла система
світлофорів. Безпека передусім.
ТРАНСПОРТНИЙ РАЙ
Перше, що треба зробити – це прийти на зупинку, яка
завжди охайно оформлена. Чи то просто острівець з чистого асфальту, якщо ми в
передмісті. Чи то, якщо ми у центрі, лавочка з навісом, розкладом і табло, яке
показує точний час прибуття того чи іншого автобуса. Наприклад: 15-й приїде
через 3 хвилини – і він таки приїде. На інформаційній дошці розклад похвилинно розписаний із тисячами додаткових уточнень,
наприклад, щодо режиму руху по вихідних чи на свята. Прозоро і зрозуміло. Ледь
не забув, на зупинках навіть є кнопка із позначками
для незрячих. Натиснути кнопку – із колонки звучить інформація з табло але вже
в аудіоформаті.
Ззовні на автобусі розташовані кнопки –
відкриття дверей і висування допоміжної платформи для людей із особливими
потребами. В разі чого водій автобуса може сам вийти і допомогти. Це дійсно
турбота про пасажирів. Але вона на цьому не завершується. В кожному автобусі є
кондиціонер і це найкраще, що може бути. Тобто температурні режими в
повсякденному житті – це або тінь від дерев або кондиціонер в автобусі. В Києві
в маршутках і автобусах іноді можна померти від
спеки. А в Німеччині навпаки – врятуватись від неї.
Ну і те, що вже згадував: можна занести в
автобус велосипед, візочок або платформу, яка допомагає ходити – біля входу
посередині автобуса немає сидінь і відповідно на цій площадці всі громіздкі
пасажири розміщуються з комфортом. В автобусах немає кондуктора. Придбати
квиток можна на зупинці в автоматі або біля переднього входу в автобусі. Але
всі користуються проїзними – так дешевше. До речі, квитки на потяг теж
купуються в автоматі, але про це, здається, вже всі сто разів чули.
ПРО ЗАГАЛЬНІ РЕЧІ
Магазини не працюють в неділю, а в будні відкриті
переважно до 8 вечора. Це не дуже зручно. Але, ймовірно, був би я німцем і
вставав так рано, як і вони – було б зручно. До того ж турецькі магазини
працюють цілодобово і не зважають на вихідні або свята. Фактично турки знайшли
і зайняли свою природну нішу.
Сміття сортується. Це не є ані дискомфортом, ані
комфортом. Це просто такий стиль життя. Такий, що піклується про екологію.
Pfand. За більшість
напоїв потрібно додатково сплачувати 25 євро центів за їхню тару – тобто за
банку або пляшку. І ті, що підлягають такій сплаті, спеціально марковані на
цінниках і на самій пляшці. Після споживання подібного продукту тару можна
повернути в спеціальний автомат, який видасть чек на
суму зданих пфандів. Це і турбота про екологію, і
додаткова чистота. Пояснюю: безхатчинки вишукують
всюди такі тари і здають їх. Тобто підтримують чистоту в місті і мають собі з
цього заробіток. Просто і ефективно.
Безпека і мультикультурність. В Німеччині можна не
тільки зустріти євро з різних країн, але й представників різних
національностей. Болгари, румуни, поляки, турки, сирійці і так далі. Таке різномаїття забезпечує високий рівень толерантності в
абсолютно різних планах. Ми зі знайомим дійшли висновку, що незнайомим людям
начхати на мене, як на індивіда. Умовно кажучи, я можу бути ким завгодно, мати
який завгодно колір шкіри і бути одягнутим у що завгодно – до мене ніхто не
причепиться. До того ж патрульну машину поліцейських я бачив лише один раз.
Немає нав’язливої безпеки. Вона просто існує сама по собі. Скоріш за все, це
камери – великий брат завжди дивиться.
Єдина річ, яка мені здалась некомфортною – це
гроші. А саме монети. Всі гроші, менші за 5 євро – металеві. Під кінець
програми у мене була добре жменя монет, які мене просто дратували. Але я
готовий сплатити таку ціну за весь інший комфорт.
Що потрібно змінити в Києві? Скажу коротко і
лаконічно. Замість маршруток – автобуси. Замість постійної чистки доріг –
газони – так, наприклад, зменшиться об’єм роботи для машин, що миють дорогу.
Більше пішохідних вулиць. Стоянки для велосипедів і велосипедні доріжки всюди.
І можливість взяти велосипед в метро або автобус. Більше високих дерев. Гадаю,
треба почати з цього, а інше вже буде само собою логічно
випливати.
І наостанок. Німеччина за одне фото: дерева,
велосипеди, комерція, модерн, старі будинки – і все це в гармонії.
4
07 2017
http://opinion.platfor.ma/visbaden-maints-i-frankfurt/
|