|
Сергій ТарадайкоЦар Давид і Зиґмунд ФройдМої
батьки були євреями, та і сам
я залишаюся євреєм. З.Фройд.
Моє життя і психоаналіз Сьогодні
вже нікому не треба доводити, що думка існує не серед Напевне,
кожен, хто читав псалми Давида, відзначав характерний, Безперечно,
це занадто делікатна тема, та доводиться визнати, що Все,
що йому залишається, це «страх та тремтіння» (55.6). Останні Давид
–
звертається
до Бога. «Того дня,
коли страх обгортає мене, Як
відомо, віра творить дива. «Я кличу: Преславний Господь, і я Минуло
близько трьох тисячоліть, коли 1923 року вийшла, може, Це
виглядає дивним, але їхні стосунки справді нагадують історію За
Фройдом, в людині, як і в усій природі, прихована
величезна Але
замість Давида тепер Я – чим не «цар» душевного життя? – Нарешті,
з’являється третя дійова особа, і якщо Давид звертався до Бога, то Я має власну найвищу
«інстанцію» – Над-Я. Правда раніше, у своїх попередніх творах, Фройд уживав дещо інший термін
– Ідеал-Я, але тепер вони
існують як рівноправні, причому в кожному
відчувається ідея Бога. Цього,
до речі, не приховує і сам Фройд: «...ми можемо дати наступну
відповідь усім, хто був збентежений у своїй етичній свідомості й скаржився, що,
мовляв, повинна ж бути в людині найвища істота! – ми відповідаємо: звичайно, та
ось це і є найвища істота – це Ідеал-Я чи Над-Я...»7 І знову:
«Ідеал-Я задовольняє всі вимоги, які висуваються до найвищої істоти в людині»8. Ця
«інстанція» містить певні моральні засади. Вони й виявляються тією силою, що стримує дію інстинктів.
На відміну від Воно, де вирують «первинні потяги», Над-Я виникає лише в
суспільстві, адже складається шляхом уподібнення до інших людей. Фройд називає таке явище словом «ідентифікація», від identifico, «ототожнюю» з пізньої латини, причому першою
і вирішальною, на його думку, стає «ідентифікація» з батьками. Важливо
помітити, як настійливо з’являється
у Фройда подібний мотив. Ще в «Тотем і табу» (1913), вивчаючи проблеми
первісного суспільства, він показав, що саме «ототожнення» людей з тотемом,
який зображував спільного
предка, дозволило їм усвідомити свій кровний зв’язок. Але
чому «ідентифікація» з батьками так уперто нагадує про себе? Звідки у Фройда
такий стародавній спосіб мислення? Щоб відповісти
на ці питання, слід повернутися до
біблійних текстів. Тут
відразу впадають в
око дуже характерні словосполучення, і трапляються
вони ледве не на кожній
сторінці: «насіння Авраама», «сини
Яковові», «сини Ізраїлеві»... Що це, якщо не «ідентифікація» з
батьками? До
речі, «Аврам» давньоєврейською – це саме «батько», до того ж «високий» та «сильний» батько, а от
«Авраам» – «батько для багатьох». Але Аврам стає Авраамом за певних
обставин, завдяки тим
дивовижним подіям, які й визначили
суть Старого Заповіту; йдеться
про договір, або «заповіт»,
Бога з Авраамом. Господь запевнив,
що той матиме численне потомство,
з якого складеться цілий
народ. І навіть пообіцяв улаштувати його майбутнє. Відтоді кожен єврей, добре
пам’ятаючи про ту обіцянку, свідомо чи напівжартома, та все ж пов’язує свій
життєвий успіх із своїм походженням. Але як засвідчити таку причетність до
нащадків Авраама? Для цього існує один-єдиний засіб, «ідентифікація» з батьками,
бо лише вони є тією ланкою, що поєднує людину з далекими предками. Причому дістатися важливо аж до Авраама, адже саме він укладав угоду з Богом, а Бог обіцяв... Проте
будь-яка угода визначає взаємні зобов’язання сторін, і тому кожен, хто хоче отримати обіцяне, теж
має виконувати певні обов’язки. Таким чином, з’являється Закон (Torah). І тоді вже цілком
зрозуміло, як заслужити на
милість Божу – треба сумлінно виконувати Тору. Отже,
дух Старого Заповіту пов’язує Бога, по-перше, з батьками і, по-друге, з певними моральними вимогами.
А хіба не так само і Фройд? Адже Над-Я, ця «найвища істота»
внутрішнього світу, не лише
походить від батьків, але й вимагає дотримання
моральних обмежень. Так
виявляє себе стародавній дух, в якому пов’язані «заповіт» і «закон». До речі, цей дух відчувається і там, де Фройд поєднує «тотем» і «табу». Виникаючи
завдяки батькам, Над-Я посідає те особливе місце, що раніше займали вони. Подібно до того, як
батьки наглядали за дитиною, тепер уже Над-Я стежить за своїм Я,
пильнує, чи дотримує воно
певних обмежень. Але чомусь це мало нагадує батьківську турботу, надто коли йдеться про «виняткову жорстокість і
суворість» Над-Я 9. Коли ж Фройд каже про страх, який огортає бідолашне Я, можна
здогадатись, що такі уявлення навіяли не батьки, а суворий Бог Старого
Заповіту. Як відомо, саме «страх Господній» вважався тут основою
праведного життя, а самі ці
люди називали себе «тими, хто боїться Бога». Таке
почуття переносило письмові, сказати б, офіційні відносини
з Богом до внутрішнього світу людини, і
тепер будь-яке порушення Тори спричиняло болісне занепокоєння. «...Бо
провину свою визнаю, журюся гріхом своїм я!» (38.19) Звичайно, це
знову слова Давида, проте за
ними почувається та душевна ситуація, що її, власне, й зображує психоаналіз. Особливо примітним тут є слово «провина». Недаремно ж, за Фройдом, «Над-Я
виявляє себе переважно як
почуття провини...»10 Цілковито
збігаються і кінцеві, так би мовити, прагнення Давида і Фройда.
Благаючи Господа про допомогу, Давид сподівається подолати «ворогів» і разом із своїм народом
«успадкувати землю». Але
так само і у Фройда: «Психоаналіз є тим знаряддям, яке має надати Я можливість поступово опанувати Воно»11.
Різниця лише в тому, що
Давидові «ми» і «вони»
постають у Фройда в однині: Я і Воно. Іноді
спорідненість обох текстів стає помітною навіть на поверхні. Взяти, приміром, оте порівняння, де Я
зображене в образі вершника,
що має загнуздати норовистого коня, тобто
нестримне, зухвале Воно.
Дещо схоже і у Давида: «Не будьте, як кінь,
як той мул нерозумні, що їх треба приборкати оздобою їхньою – вудилом і вуздечкою,
як до тебе вони не зближаються»
(32.9). Постійні збіги і внутрішні зв’язки,
цілком очевидні або приховані, мимоволі наштовхують на думку, що це не
звичайний, здавалося, вплив, а дуже стійкий, один і той самий спосіб
мислення. Аби дійти кінцевого висновку, варто пригадати, чого навчали
вчителі Вічного Повернення 12. Приміром, премудрий Еклезіаст,
якщо вже триматися Старого Заповіту: «...немає нічого нового під сонцем!... Буває таке, що про нього говорять: «Дивись, – це нове!» Та воно вже було від віків, що були перед нами!» (Екл. 1. 9-10) 1 Псалтир
цитується за порядком давньоєврейським. 2 Див.: Кьеркегор С. Страх и трепет. – М.: Республика,
1993. 3 Фрейд З. «Я» и «Оно». Труды разных лет: В 2 кн. – Тбилиси: Мерани, 1991. – Кн. 1. – С. 375. 4 Там само. – С. 377. 5 Там само. – С. 363. 6 Там само. 7 Там само. – С. 371. 8 Там само. – С. 372. 9 Там само. – С. 387. 10 Там само. 11 Там само. – С. 389. 12 Див.: Ніцше Ф. Так казав
Заратустра. –
К.,
2003. – С. 231. Запоріжжя, 2003 рік |