www.ji-magazine.lviv.ua
Богдан Яременко
США не повинні бути прикуті кайданками до Мінських домовленостей
Нинішня адміністрація США дуже непрості
хлопці, з якими не варто розслаблятися, навіть коли здається, що все очевидно.
Це я про
заяву держсекретаря США Тіллерсона про те, що
"США не повинні бути прив"язані (він навіть
сказав - прикуті кайданками) до Мінських домовленостей."
В Україні
дехто відразу заговорив, що Тіллерсон має на увазі
щось на зразок "Крим в обмін на мир". Чи так це?
І взагалі,
що відбувається, чому недокінця зрозумілі заяви Тіллерсона збігаються у часі з не менш незрозумілими
заявами Турчинова про зміну формату АТО?
Спершу про Тіллерсона. Вчорашня заява була зроблена в ході обговорень
в Конгресі США бюджету на наступний рік. Окрім заяв по
Україні-Росії-війні-Мінським домовленостям Тіллерсон
говорив ще й про Китай. Тобто висловлювання Тіллерсона
найвірогідніше не мало характеру програмної заяви з викладом бачення і програми
дій по складному вузлу українсько-російської проблематики.
Особисто я
сприйняв заяву Тіллерсона як розумну спробу розширити
простір для маневру для американської дипломатії.
США не були
причетні до опрацювання Мінських домовленостей, не є учасником Нормандського
формату, не бачать ефективності мінського процесу та перспектив закінчення
війни. То чому США повинні присягати на вірність Мінським домовленостям?
Так, США
навіть нещодавно у форматі Великої сімки підтримали Мінські домовленості. Ну,
що ж, спишемо на інерцію дипломатії. Також це є доказом
того, що не бажаючи підписуватися під безнадійною справою виконання Мінських
домовленостей США наразі не мають власного бачення, куди рухатися.
Тому Тіллерсон і надсилає сигнал і своїм законодавцям, і Ангелі
Меркель, і Петру Порошенку, і Володимиру Путіну - цілі Мінських домовленостей
(припинення вогню, кровопролиття, відновлення територіальної цілісності
України) ми поділяємо, а ось як їх досягати - це вже інше питання, і США не
мають підстав відчувати себе зобов"язаними щодо
якихось текстів.
Оскільки ця
теза висловлювалась не в рамках обговорення стратегії США щодо Росії, а
побіжно, між іншими питаннями, вона не є вичерпною, залишає багато запитань
відкритими.
Найбільше
серед цих запитань - Крим. Адже повернення Криму завдяки "блискучим
перемогам" української дипломатії не є предметом перемовин і однією з
"цілей Мінських домовленостей". Це залишає багато простору для
сумнівів і підозр.
Тим більше,
що ще більше мутної водички в ситуацію підливає Турчинов своїми натяками про
"переформатування АТО." Адже зміна формату - це ні про що. Змінити
формат АТО можна як увівши воєнний стан, так, наприклад, і просто завершивши цю
АТО. А чому б і ні? Ми зрозуміли, що воюємо не з терористами, а проблеми з
росіянами ми безальтернативно вирішуємо за столом переговорів. А далі
гіпотетично можна продовжувати роздуми в бік - завершення АТО - це завершення
війни, а завершується вона тому, що Росія, наприклад, погоджується на вихід з
Донбасу, а Україна на ..... Ось саме незавершеність цієї фрази - відсутність
бачення в української влади способу врегулювання ситуації - і викликає у нас
найбільше острахів.
Отже, на що
натякають Тіллерсон з Турчиновим ми до кінця не
розуміємо, але візит Порошенка до США ніби буде, і він же ніби приречений про
щось там домовлятися.
Трохи
заспокоює ситуацію позиція Конгресу США. Конгрес низкою законів про санкції
проти РФ і на підтримку України, а також рішенням, що перебуває на
завершальному етапі набуття чинності, не лише встановив рамки врегулювання
"українського питання" (санкції проти РФ можуть бути скасовані після
виконання Мінських домовленостей + повернення Криму), але і намагається
обмежити повноваження президента США змінити позицію США у цьому питанні.
Також не
варто скидати у цій грі і фактор українського народу. Українці також не дуже уявляють
собі, що робити далі (зрештою для відповіді на це запитання вони обирають і
утримують владу). Але усі соціологічні опитування чітко свідчать, що українці
не сприймуть будь-які територіальні поступки.
Думаю, що
позиція українського народу і позиція Конгресу США і будуть серед найважливіших
чинників, що визначатимуть подальший перебіг дискусій навколо
"українського питання."
Так, є ще позиція Володимира Путіна і позиція
Ангели Меркель. Але це тема для окремої розмови.
15
06 2017
|