|
Климентій ФедевичЄвропеїзація історичної пам'яті в УкраїніНеобхідно відмовитися від шовінізму в
польсько-українському діалозі Якщо Україна прагне в ЄС, то вона
повинна узгодити з європейськими принципами не тільки свою економіку, закони і
державне управління, але й своє ставлення до історичної пам'яті. Те, що Україні
це вкрай потрібно, засвідчує криза польсько-українських відносин 2017 року та
діалогу про польсько-українське минуле, сьогодення і майбутнє. Партнерство
проти Росії, взаємодія економік і розпіарений імідж
Польщі як «адвоката» України в ЄС раптом виявилися менш важливими, ніж виразно
негативна реакція польської влади й політиків на нові вулиці Степана Бандери в
центрі й на сході України та ґлорифікацію УПА як
борця за незалежність України. Криза відносин між Україною і Польщею в першу
чергу стала наслідком обопільного домінування шовінізму в Україні та Польщі й
недотримання принципів гуманізму і законів в оцінці польсько-українського
конфлікту в 1940-х роках. Для Польщі та України «свої» національні герої та
борці за національні інтереси (включно зі злочинцями й організаторами
обопільного геноциду) зараз можуть бути тільки «добрими». Відповідно і жертви
конфлікту обидві сторони теж ділять за етнічною ознакою на «своїх» і «чужих».
Хоча Україна і Польща мають рівні зобов'язання щодо їхньої пам'яті й оцінки
злочинів минулого без поділу на «своїх» і «чужих». Щоб вийти з цієї патової
ситуації Україна повинна ввести свою політику пам'яті в рамки міжнародного
права і принципів гуманізму та перестати ділити жертв польсько-українського
конфлікту на «своїх» і «чужих». УПА, ОУН і Степан Бандера для сучасної Польщі – однозначно
зрадники, вороги, вбивці й злочинці. Зрадники і вороги – оскільки Степан
Бандера, більшість членів ОУН, вояків і офіцерів УПА були громадянами Польщі,
але виступили проти неї зі зброєю в руках. Окрім цього, ОУН в деякі періоди
співпрацювала з III Райхом проти Польщі. Злочинці й
вбивці – оскільки знову ж таки воювали проти Польщі, вбивали прихильників
польської держави, а частина членів ОУН і бійців УПА здійснили етнічні чистки
проти поляків, вбивства жінок і дітей, навіть геноцид поляків на регіональному
і локальному рівнях. Негативне ставлення до ОУН і УПА в Польщі посилює й той
факт, що сучасна польська держава позиціонує себе як пряме продовження ІІ Речі
Посполитої 1918-1939 років і підпільної польської держави 1939-1945 років.
Українські націоналісти фактично завдали поразки владі підпільної Польщі та її
армії, не дивлячись на те, що вони в 1943-1944 роках на Волині ситуативно
співпрацювали проти УПА з німецькою владою і на польському боці воювало кілька
батальйонів польської поліції на німецькій службі. Незважаючи на масовану
концентрацію польських загонів на українських землях, коли радянські війська
1944 року прийшли в Західну Волинь і Східну Галичину, домінування в регіоні ОУН
і УПА не викликало жодних сумнівів. В сучасній Україні, навпаки, УПА, ОУН і Степан Бандера –
позитивні національні герої. Однозначно позитивними чинниками в історичній
пропаганді України їх зробила прикордонна війна з Росією, яка почалася 2014
року. В умовах цього протистояння дуже доречним став озвучений по-новому
бойовий запал антирадянської та антиросійською боротьби ОУН і УПА. Аж до того,
що як бойовий гімн нової української армії почав просуватися гімн ОУН
«Зродились ми великої години». Таким чином в польсько-українських відносинах настала патова
ситуація. Обидві сторони не готові відмовитися від свого бачення минулого і
його використання в державній пропаганді. Загострення пристрастей стало
настільки великим, що в принципі, напевно, скоро можна очікувати звинувачень України
в культі Богдана Хмельницького. Він, згідно з логікою польської сторони, як і
Бандера, – зрадник, вбивця і злочинець. Український гетьман був підданим
польського короля, зрадив Польщу і пролив ріки польської та єврейської крові. А
в Україні в честь нього названо вулиці, місто, ціла область і стоять
пам'ятники... А ще українські військовики масово нагороджуються за хоробрість
орденами його імені. З іншого боку, за бажання, українська влада і політики теж
можуть звинуватити сучасну Польщу в ґлорифікації
вбивць, зрадників і злочинців. Частина збройних підрозділів Армії Крайової та
інших польських збройних формувань в 1940-х роках вчинила масові етнічні чистки
українців, геноцид українців на регіональному і локальному рівні й численні
злочини. У 1990-х роках в Польщі пройшла кампанія посмертної реабілітації та
нагородження вищими державними нагородами командирів польських частин, які
здійснили масові вбивства українців аж до поголовного знищення українських сіл.
В принципі, Україна також може звернутися до Польщі й з вимогою припинити
прославляти Юзефа Пілсудського, знищити присвячені
йому пам'ятники (зокрема, перед президентським палацом у Варшаві) і
перейменувати вулиці його імені. Адже Пілсудський до
1918 був терористом і державним зрадником. Він зрадив державу, підданим якої
був і організовував криваві теракти. У 1920-1930-х роках Пілсудський
нав'язав Польщі авторитарний антидемократичний режим, багато в чому споріднений
з фашистськими режимами в Європі, придушував опозицію за допомогою фізичного
терору, вбивств і запроторення в концтабір. Він
навіть влаштував дві короткі кровопролитні громадянські війни з численними
жертвами. У такій ситуації шаленого «захисту» Польщею і Україною своїх
національних героїв і всієї повноти скоєних ними діянь, шукати компромісу між
політикою пам'яті в Польщі й Україні марно. Щобільше,
міждержавний діалог в таких умовах просто шкідливий. Шкідливий – бо спроби
діалогу не призводять ні до чого, окрім зростання істерії та повної втрати
моральних орієнтирів. Нині діалогу про ІІ Світову війну між сучасною Польщею і
Україною – вже більше 25 років, і є відчуття, що було б краще, якби він взагалі
не починався. Від цього діалогу насправді нічого не залежить. Це не діалог
істориків про минуле, а суперечка політиків і громадських активістів про
сьогодення. Не варто вводити себе в оману й щодо факту вклякання
Порошенка 2016 року перед пам'ятником у Варшаві загиблим полякам у ході
польсько-українського конфлікту в 1940-х роках. Воно викликано тільки сучасними
інтересами збереження союзних відносин проти Росії і має мало спільного з
осмисленням минулого. Для вчинку Порошенка у Варшаві можна навести хоч і
далеку, але аналогію зі схожою поведінкою Петлюри 1920 року. І перший, і другий
були далекими від зон реального польсько-українського протистояння в Західній
Україні. Ситуація 1920 року зрозуміла: Петлюра заради підтримки Польщі в
боротьбі з Москвою погодився визнати захоплення Польщею величезного шматка
української території. У Порошенка не все так погано, але в стосунках з Польщею
він перебуває в ситуації чимось схожій на ситуацію Петлюри. Також вельми
показово, що вклякання Порошенка аніскілечки не змінило політики сучасної
України щодо героїзації ОУН і УПА. Обидві сторони продовжують займатися вирішенням своїх
внутрішньополітичних питань за допомогою історичної пропаганди й насправді не
прагнуть примирення історичних пам'ятей. Головною
вихідною причиною ситуації є шовіністичний в своїй засаді підхід до
національних героїв і жертв конфлікту й етнічних чисток як з українського, так
і з польського боку. Це чітко видно навіть у самому розподілі на польських і
українських жертв і героїв, або на «своїх» і «чужих» за національною ознакою.
Сучасна Польща позиціонує себе як пряме продовження міжвоєнної II Речі
Посполитої. Але громадянами II Речі Посполитої були люди не тільки польської
національності, але також українці, євреї, чехи і німці. Злочини та етнічні
чистки стосувалися теж всіх. Але зараз в 2010-х, як і 1990-х роках, мова йде не
про загиблих громадян Польщі чи жертв на українських етнічних землях на
території польської держави, а про поляків і українців. Точно так само чинить і українська сторона. В Україні теж
ділять жертв на українців і поляків, на «своїх» і «чужих» за етнічною ознакою.
Хоча, за логікою, в сучасній Україні живуть громадяни різних національностей, і
українська держава повинна захищати їхні інтереси й гарантувати безпеку
незалежно від етнічної приналежності. Окрім того, Східна Галичина, Західна
Волинь, Холмщина і Берестейщина в сьогоденні чи минулому є або були частиною
української держави. Отже Україна повинна однаково ставиться до пам'яті всіх
мешканців цих територій і не ділити на «своїх» і «чужих». Я вважаю, що в такій ситуації українським історикам, владі й
суспільству не варто орієнтуватися на свій український шовінізм чи «прогинатися»
під шовінізм польський. Треба просто звернутися до європейських принципів,
загальнолюдських цінностей і гуманізму. Якщо Україна вважає Волинь, Східну
Галичину, а також Холмщину, Берестейщину, Замойщину, Перемишльщину й Лемківщину частиною України в сьогоденні
або минулому, то під час аналізу вбивств і злочинів на цих землях не повинно
виникати питання, якої національності були жертви: української, єврейської,
польської, чеської, російської чи німецької. Це були жертви на українській
території й ставлення до них має бути точно таким же, як до жертв серед
громадян України. Тому як критерій оцінки вбивств, злочинів і етнічних чисток в
минулому повинен бути використаний тільки гуманізм і жорсткий юридичний підхід,
заснований на міжнародному та українському законодавстві: ось список всіх
убитих, ось всі ті, хто їх убив незалежно від національної і державної
приналежності, і ось такими були обставини. Щоб не було спокуси забувати про
злочини «своїх» і пам'ятати тільки про звірства «чужих», для оцінки фактів
вбивств і насильства під час польсько-українського конфлікту в 1940-х роках
особливо важливо використовувати норми міжнародного законодавства про ведення
війни, навіть якщо польські та українські збройні сили в ті часи не збиралися
їх дотримуватися. Міжнародне законодавство про ведення війни не ідеальне, але
воно визнане більшістю притомних країн у світі. Іншого загальновизнаного
міжнародного критерію оцінки просто немає. А якщо використовувати критерій
«національних інтересів» і принцип «не виносити сміття з хати», то треба завжди
пам'ятати, що замовчувані безсторонні факти минулого завжди використовуватимуть
«ідеологічні противники». І завжди збережеться спокуса захищати або замовчувати
злочини «своїх» навіть у випадках, коли серед «своїх» героїв раптом виявляться
«свої» «Чікатили» й «Джеки Патрачі».
Україні того треба? Якщо використовувати критерій оцінки за міжнародним
законодавством, то сучасна польсько-українська суперечка про кримінальну,
моральну й етичну оцінку подій минулого втратить будь-який сенс. Для України й
українців головним буде, який відгук моральна і гуманна політика сучасної
України матиме в самій Україні, і дуже мало означатиме,
що про це говорять у Варшаві. А зараз, з боку стороннього спостерігача,
польсько-український діалог виглядає як сварка шовіністів і релігійних
фанатиків, котрі переконані тільки у власній правоті й демонізують
«противника». Якщо Україна дійсно орієнтується на ЄС і демократію
західноєвропейського зразка, то вона повинна й вести себе відповідним чином.
Насправді в Брюсселі, Берліні, Вашингтоні, Оттаві, Римі, Мадриді чи Парижі за
великим рахунком не так важливо й часто майже байдуже, що саме відбувалося і
які злочини або подвиги чинили в минулому десь на Далекому Сході Європи, де
розташовані Україна й Польща. Тим більше, що у багатьох головних союзників і
партнерів України теж неоднозначне минуле, і багато хто з них у своїй історії
теж були організаторами масових злочинів, етнічних чисток і геноциду. Сучасне
суспільство цих країн не несе відповідальності за ці злочини, але для цих
держав неприпустимим є заперечення і виправдання злочинів минулого. Для
головних партнерів України найголовніше, як поводиться українська держава і
суспільство сьогодні, чи використовують вони для оцінки минулого й сьогодення
загальноприйняті принципи гуманізму, правила і міжнародне законодавство. Оригінал статті опублікований на сайті Historians 17 01 2018 https://zaxid.net/yevropeyizatsiya_istorichnoyi_pamyati_v_ukrayini_n1446711 |