www.ji-magazine.lviv.ua
Ілія Куса, Український інститут майбутнього
Мюнхенська конференція: чому Україна не була в пріоритеті?
Є дві речі, яких, на моє скромне
переконання, Україні сильно не вистачає, особливо у зовнішній політиці. Це
стратегічні комунікації і стратегічне планування. Саме гостра нестача цих двох
важливих компонентів є корінням усіх проблем зовнішньої політики України.
Уміння «спіймати хвилю» (зрозуміти глобальні та регіональні тенденції) та
вибудувати на цьому довготривалу комунікаційну кампанію є запорукою вдалих
переговорів і успішної зовнішньополітичної стратегії. А уміння час від часу
корегувати цю стратегію під мінливе середовище взагалі відрізняє розумних
правителів від дурних. Це я до чого?
Криза стратегічного
планування (а скоріше мова йде про його відсутність як такого) яскраво
проявилася під час виступу представників української делегації на Мюнхенській
конференції з безпеки. Коли президент Петро Порошенко виступав перед майже
пустою залою, це був той тривожний дзвіночок, який свідчив про системну глибоку
кризу в комунікаціях між Україною та міжнародними партнерами. А висвітлення
Мюнхенської конференції з боку українських ЗМІ ще більше посилило моє
переконання. У той час, коли в Мюнхені палко обговорювали питання перенаселення
Африки, глобальні демографічні зсуви, зміни клімату, гонку технологій штучного
інтелекту між КНР і США, в Україні увага була прикута до присутності на
конференції Михеїла Саакашвілі, кількості людей у
залі під час виступу Порошенка, пошуку винних у зриві засідання «нормандської
четвірки», а також рахували, скільки разів у виступах спікерів лунало слово
«Україна» і раділи щоразу, коли це відбувалося. Все це демонструє, наскільки
український інформаційний простір, будучи до маразму україноцентричним,
є відірваним від загальних міжнародних трендів. А виступи Порошенка та інших
членів делегації показали обмеженість і «провінційність» українських політичних
еліт. Ті самі меседжі, ті самі «артефакти», які показують під час виступу
(російські паспорти, шматок маршрутки з-під Волновахи, а тепер прапор ЄС), ті
самі обіцянки і повне нерозуміння того, що займало увагу гостей Мюнхена.
Так, про Україну на
Мюнхені говорили, і навіть на кількох дискусійних панелях, але діалог цей був
завжди у певному контексті. Україна хвилювала гостей конференції вже не як
окрема ситуація, а більше як частина більш ширшого політичного контексту. І ні,
це не «зрада», це просто зміна пріоритетів, яка відбулася у Європі та світі, і
яку, здається, не помічають в Києві. Власне, цю зміну я і хочу розглянути
детальніше. Ось список топ-тем, які дійсно хвилюють Європу та світ, і які нам
варто розглянути і взяти до уваги, якщо ми хочемо бути в тренді. Я розставив їх
за рівнем пріоритетності згідно з моєю особистою думкою.
Трансформація
світового порядку. Дуже популярна тема на цьогорічній конференції, про яку в Україні
говорили дуже мало. Чимало європейських політиків зачіпали цю тему,
розповідаючи про постійні політичні потрясіння, які переживає ЄС протягом
останніх кількох років. Тут же згадували й про Україну, але не як «найбільшої
проблеми людства», а більше в контексті ескалації глобального протистояння між
блоками країн, геополітичними суперниками, зростанням хаотичності міжнародної
політичної системи, яка склалася після Другої світової війни та її фактична
«смерть» у найближчому майбутньому. Починаючи від війни в Афганістані 2001
року, світ пережив десятки міжнародних конфліктів. Серед нових тенденцій –
наростання глобальної ролі Китаю, який поступово заповнює собою вакуум влади і
намагається потіснити США, прискорення конкуренції між Європою і Азією, яку
перша програє, і новий «бум» розвитку високих технологій. Крах ідентичності в
народах Азії, руйнування хиткої системи Сайкса-Піко
на Близькому Сході, експансія Росії на пострадянському просторі, глобальні
наслідки «ефекту Трампа» — все це розглядали як
фактори змін міжнародного порядку.
Китай. Зміна балансу сил у світі
призвела до піднесення Китаю, який все більше перетворюється на одну з
передових держав світу і кидає виклик США. Мюнхенська конференція присвятила
кілька панелей китайцям. Зокрема у контексті збільшення у КНР видатків на
оборону, їхній експансії в Азії, розширення економічного впливу Китаю у Європі
та Африці. Китай повільно стає для Європи новою загрозою, набагато більшою за
Росію. І деякі країни в ЄС взагалі думають про те, щоб замиритися з РФ заради
спільного стримування китайського впливу. Фантастичний за своїми масштабами,
проект розбудови нової міжнародної транспортної системи «Новий Шовковий Шлях»
може вивести китайців у лідери світу, підпорядкувати їм левову частку світової
торгівлі, посилити їхній вплив у країнах, які стоять на цьому «Шляху». До речі,
однією з таких країн є Україна. Але у нас уваги «Новому Шовковому Шляху»
присвячують мало, і ніхто про це не знає. А варто було б, оскільки завдяки
проекту Україна може отримати колосальні вигоди, в тому числі й у протистоянні
з Росією.
Екологія. Мабуть, уперше за багато років
питання екології стояло не на останньому місці, а принаймні ближче до «топових
проблем». Екологічні проблеми та зміни клімату дедалі більше стають загрозою
для безпеки громадян. Кліматичні зміни призводять до демографічних зрушень у
країнах світу та змушують мільйони людей стати переселенцями, особливо в Африці
та Азії. Як підрахували організатори конференції, зараз забруднення повітря
вбиває у 15 разів більше людей, аніж будь-яка війна. Збільшення споживання
електроенергії і зростання населення в Індії і КНР призводить до зростання
рівня забрудненості повітря та води і штовхає світ до прискорення розбудови
інфраструктури для альтернативних джерел енергії. Не останнім було й питання
підняття рівня води, який за останні 20 років зріс на понад 80 міліметрів. Цілі
держави, такі як тихоокеанські Науру і Тонга, а також Мальдівські острови йдуть
під воду. А учасники конференції у Мюнхені недвозначно заявляли, що найбільше
від змін клімату страждатимуть розвинені держави – США, ЄС та «азійські тигри».
До речі, екологія – одна з галузей, в яких Україна могла б співпрацювати з ЄС,
щоб активізувати двосторонні відносини і задати їм новий імпульс. Тим паче, для
України проблема екології – одна з найгостріших, але здається, що в Києві її не
сильно помічають.
Реформа ЄС. Одне з найбільш обговорюваних
питань на конференції. Необхідність реформи в ЄС назріла давно, і на Мюнхені
цій темі присвятили чимало часу. Після парламентських виборів у Німеччині та
Нідерландах, у результаті яких традиційні проєвропейські сили були послаблені,
Європа занурилася у внутрішні проблеми і, вірогідно, лишатиметься у такому
стані протягом усього 2018 року аж до виборів до Європарламенту у 2019 році. У
ЄС розуміють, що їм необхідно реформувати Євросоюз, укласти новий договір, який
би відповідав новим умовам, викликам і вимогам, які ставлять перед ним
громадяни та країни-члени. Структурні проблеми Євросоюзу витіснили на периферію
питання України. Європейські політики еліти зараз більше непокояться
за майбутнє коаліції у Німеччині, аніж за конфлікт на сході України, і це той
гіркий факт, який треба засвоїти і шукати інші підходи до ЄС через їхні власні
проблеми. У Європі зараз чотири різні плани реформування Союзу, кожен з яких
лобіюється окремою групою держав-членів. Вибори до Європарламенту підштовхують
європейців до прискорення реформ, а тому Україні слід підготуватися до того, що
разом із загальною стомленістю у ЄС «українським питанням», додасться
ще внутрішня система криза усередині Європи.
У контексті реформування
ЄС також згадували й вихід Великої Британії з Євросоюзу. Наступний рік буде
вирішальним для переговорів між Лондоном і Брюсселем, результатом яких має
стати укладення фінального договору про вихід Британії з ЄС. І вже зараз
європейці починають вираховувати можливі збитки від «брекситу».
На Мюнхені, зокрема, зазначали, що до 2030 року негативний ефект виходу
Британії позначиться на рівні економічного зростання країн-членів, який у
декількох державах впаде нижче за 1%. У цьому контексті Україні варто було б
розглянути варіанти реформування ЄС, оскільки деякі з запропонованих планів не
є вигідними для нас. А від того, у що перетвориться Євросоюз, залежатиме й майбутнє України та хід подій на Донбасі.
Африка. Ще одна популярна тема. Я був
приємно вражений, коли побачив, що Африку нарешті почали серйозно сприймати на
міжнародних майданчиках, і не лише як ринок збуту. У Мюнхені почали говорити
про так звану «африканську епоху», коли цей континент визначатиме політичні
процеси у світі, або, принаймні у самій Європі. Африка сьогодні – це найбільший
регіон за рівнем динамічного розвитку і економічного зростання. Це колосальний
ринок для європейських товарів (і українських також!). Крім того, це велике
поле геополітичної війни між США, Китаєм, ЄС, Росією і нафтовими монархіями
Затоки. Але для Євросоюзу питання Африки стало важливим навіть не через це. Вся
суть – у міграції.
Через зміни клімату та
глобальні природні катаклізми (на кшталт феномену «Ель-Ніньйо»
— погугліть) населення Африканського континенту
стрімко переміщається на північ у бік Європи. Крім того, посилення існуючих
конфліктів і спалах нових штовхає ще більше людей тікати закордон – знову-таки
до ЄС. Вже зараз, за даними моніторингової групи «Famine Early Warning SystemsNetwork», до кінця 2018 року кількість
африканців, які страждатимуть від голоду сягатиме 50 мільйонів людей. Ну і
нарешті, перенаселення і демографічні проблеми так само змушують африканців
шукати своє щастя деінде. Першою жертвою масової міграції африканських народів
може стати Європа, особливо враховуючи, що сьогодні «двері» з Африки в ЄС через
Лівію, Малі, Судан та Нігерію – відкриті. Відтак, Євросоюз нині намагається
розробити стратегію стримування потоків мігрантів до 2030 року, або знищити
джерела нестабільності – конфлікти у Лівії, Нігерії, Сомалі.
НАТО та США. Структурні проблеми між ЄС і
США набули критичної маси після приходу до влади у Вашингтоні Дональда Трампа. Він одразу ж закликав своїх союзників по НАТО у
Європі збільшити видатки на їхню оборону до 2% ВВП, як цього вимагав план НАТО
ще за часів Барака Обами. Однак не всі країни ЄС готові виділяти стільки коштів
на оборону і безпеку, а тому між США і ЄС виникають непорозуміння. Крім того,
незрозуміла політика Трампа щодо НАТО і Росії
породила невизначеність серед європейських партнерів Вашингтона.
У ЄС не знають, чи готовий Трамп гарантувати їхню
безпеку і які в нього плани на Росію. Скандали навколо президента США, його
передвиборчої кампанії і команди лише підживлюють дискусію у Європі. А
враховуючи те, що Трамп надихає багатьох європейських
популістів, які сьогодні є опонентами керівництва ЄС, то відносини з
американцями у європейців й досі не оформилися у конкретну стратегію.
Не менш болючим для обох
сторін є питання створення у Європі єдиної армії. По-перше, не всі країни
підтримують це рішення. По-друге, США вважають його дублюванням функцій НАТО і
не бажають формування органу, який би підривав авторитет трансатлантичного
альянсу, через який Вашингтон має важелі впливу на Європу. У самій Європі ці
підозри відкидають і заявляють, що єдиний оборонний і безпековий
простір – лише форма інтеграції усередині ЄС і не має стосунку до НАТО. Але це
питання й досі не врегульоване у відносинах між Брюсселем і Вашингтоном.
Україна та Росія. Відверто кажучи, це питання
було відсунуте далеко на задній план під час конференції. Конфлікт між Україною
і Росією розглядався скоріше як вимушена необхідність, аніж серйозна проблема.
Єдині два аспекти, у межах яких серйозно піднімали дискусію щодо РФ і України –
це енергетична безпека (проект будівництва газопроводу «Північний потік-2») та кібербезпека (ймовірне втручання РФ у політичні кампанії у
США та Європі, а також діяльність про-кремлівських хакерських
мереж). Причиною такої мінімізації російської проблеми є частково загальна
стомленість від України в ЄС, внутрішньополітичні проблеми у самому Союзі та
відсутність «фідбеку» з боку Києва у вигляді
конкретних реформ, пропозицій і посилення ефективності державних інституцій. А
чим менше у ЄС аргументів на користь санкцій проти РФ, тим складніше урядам
країн пояснити бізнесу та населенню доцільність подальших санкцій, оскільки
аргумент «бо ми всі загинемо, Путін наступає» не працює з європейською
аудиторією.
Близький Схід. Це питання теж стояло на
порядку денному, але навіть воно було відсунуте на задній план. Вперше за
останні кілька років Сирія, Афганістан й Ірак зникли з активних дискусійних
майданчиків. Про це говорили мало і не дуже охоче. Про Ірак – лише у контексті
відбудови країни та фінансової допомоги постраждалим. Сирія після розгрому
терористів «Ісламської держави» у 2017 році неначе перестала з`являтися на
радарах європейської політики. Її згадували, але лише у контексті протистояння
між США та РФ, а також між Саудівською Аравією та Іраном. Тіні глобального
терористичного монстра над Сирією більше немає, а тому Мюнхен був зосереджений
на інших регіонах і проблемах.
Ця стаття не має за мету
показати, що на Україну всім начхати чи розганяти «зраду». Це скоріше
демонстрація того, про що нині думає світ, і які тенденції непокоять людей, які
приймають політичні рішення, у тому числі й по ситуації в Україні. Так, болісно
визнавати, що «українське питання» не стояло центральним у Мюнхені. Але з
іншого боку – постійні волання про те, скільки разів і хто про нас згадає – це
приклад політичної неповноцінності. Адже Україні варто не сидіти і чекати, про
що домовляться «великі дядьки» за нашими спинами у кабінетах, а реформуватися,
набиваючи свою ціну для зовнішніх партнерів. А потім пропонувати ці вигоди
зацікавленим сторонам, і чим «смачніші» вони будуть для них, тим легше урядам
цих країн буде пояснити населенню антиросійську гру. Україні варто припинити
говорити лише за свої особисті інтереси і почати цікавитися інтересами інших,
щоб передбачати їхню реакцію й здійснювати превентивні удари. Реформи
державного апарату, боротьба з корупцією, посилення внутрішньополітичної
стійкості, збільшення ефективності роботи державних інститутів, розбудова інфраструктури,
інтеграція у торгові та транспортні системи світу, співпраця у галузях,
критичних для усіх, відкриття нових ринків – все це допоможе Україні знову
зайняти чільне місце у «топі» міжнародних конференцій і полегшить роботу з
лобіювання вигідних нам рішень.
20 02 2018
http://hvylya.net/analytics/geopolitics/myunhenska-konferentsiya-chomu-ukrayina-ne-bula-v-prioriteti.html
|