|
Катерина Одарченко, полiттехнологПитання до нового виборчого кодексуЗдається, правила за якими обирається
парламент, змінюються в нашій країні занадто часто. За роки незалежності ми вже
мали мажоритарну систему, змішану, пропорційну, потім знов змішану – зараз нам
наново пропонують пропорційну. І кожного разу система мала нові
нюанси. Тому та система, що пропонується зараз – повністю відрізняється
від пропорційної системи, що ми мали десять років тому. З точки зору простого
виборця, скільки б правила не змінювались – жодного разу це не призвело до
довгожданого «очищення» парламенту. Одні й ті самі обличчя приходять від
каденції до каденції, а «нова кров» не дає якісних позитивних змін. Тож,
перефразовуючи Макіавеллі: в уявленні українців – кожен новий парламент гірший
за попередній. Але нам, все ж
таки, більш цікаво надати професійну оцінку переваг
та недоліків нової реформи. В першу чергу, слід
сказати яким чином був прийнятий, у першому читанні, новий виборчий
кодекс. Минулого місяця, у Верховній Раді, коли цей законопроект був
поставлений на порядок денний, в кулуарах очікували повний провал голосування.
Новий виборчий кодекс «припадав пилом» з 2015 року і тільки вуличні протести
спровокували його вихід з небуття. Потрібно було щось показати, але в всерйоз
приймати нічого не збирались. Альтернативні версії кодексу були провалені в
Раді, тож від кодексу за авторством Парубія-Ємця-Черненка
очікувалось теж саме. Слід розуміти, що парламентській більшості не вигідна
запропонована система, адже ми бачимо відчутне падіння партійних рейтингів. І
компенсувати це можна саме за рахунок мажоритарних кандидатів, де простіше
використовувати адмінресурс. До того ж, зараз у раді достатньо фракцій, що
складаються виключно з депутатів, обраних за мажоритарними округами, які зовсім
незацікавлені займатись великими партійними проектами. Серед прихильників
нового кодексу, з представників влади, можна назвати хіба що спікера Андрія Парубія, який є співавтором законопроекту. Однак не так сталося, як
гадалося, і новий виборчий кодекс набрав 226 голосів та був
прийнятий у першому читанні. Більшість експертів оцінують це голосування як
випадковість і прорахунок депутатів більшості, у балансуванні між власною
вигодою та намаганнях добре виглядати в очах виборця. Також,вони
сходяться на думці, що кодекс має слабкі шанси пройти друге читання. Але
слід врахувати, що громадські активісти і західні партнери висловили підтримку
новому кодексу і це може зіграти свою роль. Тож, якщо кодекс таки
пройде друге читання, ми матимемо доволі суттєві зміни у виборчому процесі.
Мажоритарна система повністю скасовується, замість цього ми матимемо відкритий
партійний список. Виборець отримує у бюлетені не тільки список партій, але й
список кандидатів від партії, що висуваються за його округом і може відмітити
того, хто йому до вподоби. Виходить, що теоретично, навіть лідер партії може не
потрапити до парламенту. Але кількість округів різко скорочуються – тепер їх
буде не 235, а лише 27. В більшості випадків, одна область – один округ. І тут,
на мою думку, виникає велике питання, щодо репрезентативності такого формату.
Виборець має знати, що від регіону можуть пройти у Раду мінімум 5
представників, максимум – 17. Тому до голосування треба ставитися відповідальніше.
Загалом, пройти мають більше партій, адже 5% бар’єр знижено до 4%. Інше питання –
професійність виборчих комісій. Складна пропорційна система не спрощує роботу
ні для ЦВК, ні на місцях. Законопроект передбачає, що для роботи у виборчій
комісії потрібно пройти навчання і отримати сертифікат. Але як це буде
виглядати в реальності, поки що незрозуміло – хто проводитиме навчання, у які
терміни, чи відбуватиметься відбір та й загалом – наскільки якісним буде це
навчання? Це неочевидні для простих громадян проблеми, але ті, хто колись
працював на виборах, чудово розуміють про що я кажу. Ну й найбільше питання до
самих партій. Наскільки вони взагалі готові до пропорційної системи з
відкритими списками? Адже більшість наших партій – це партії «примари». В тому розумінні, що вони не проводять реальну
партійну роботу в регіонах, у них немає працюючих партійних осередків
на місцях. На національному рівні – вони орієнтовані на лідерів. І знайти
потужних кандидатів на кожний регіон, адже це вже не маленький мажоритарний
округ – це ціла область і люди потрібні відповідного масштабу. Занадто багато
змінних – навряд чи українські партії будуть готові на справжні якісні зміни. В будь-якому разі, новий
виборчий кодекс має занадто малі шансі бути прийнятим у другому читанні, тим
більше у тому вигляді, в якому він зараз. Потрібна більша поступовість у
реформуванні виборчого законодавства і звичка кардинально його змінювати від
виборів до виборів, аж ні як не спонукає для формування в Україні виборчої
традиції та зростання політичної культури. 2 01 2018 http://hvylya.net/analytics/politics/pitannya-do-novogo-viborchogo-kodeksu.html |