www.ji-magazine.lviv.ua
Валерій Пекар
Демократичний феодалізм як соціальний устрій нинішньої України
Почнемо з розуміння того, що таке феодалізм. Різні соціально-економічні
формації розрізняються відповідно до способу видобутку ренти — іншими словами, за рахунок чого одні
мають більше інших. Феодалізм
— це рента статусу (іншими
словами, рента права), коли існують
певні закриті привілейовані соціальні
групи. У середньовіччі їх називають панами (феодалами),
при соціалізмі —
номенклатурою, в наших умовах — олігархами.
Зауважимо, що феодалізм принципово відрізняється як від ренти сили
(рабовласництво, грабунок, піратство, концтабори тощо), так і від
ренти капіталу (капіталізм). Основна
риса, що відрізняє
феодалізм від капіталізму, — у кого влада, у
того й багатство (капіталізм, навпаки: у кого багатство, у того влада; це принципово відкрита
система, на відміну від феодалізму, бо має відкриті соціальні
ліфти).
Друге зауваження
стосується поширеного міфу, що у нас лише декілька олігархів.
Олігарх — це влада плюс монополія
(більш коректно, олігополія). Загальнонаціональних
олігархів (феодальною мовою,
принців) у нас декілька, але також існує
низка обласних та галузевих
(герцоги), міських та секторальних
міні-олігархів (графи), районних (барони) та сільських нано-олігархів (прості поміщики). Феодалізм є
багаторівневою структурою, яка на кожному рівні повторює
ту ж саму схему відносин. Система би не втрималася в руках декількох людей, а десятки тисяч
— це інша справа, вони її надійно
цементують.
Третє зауваження
стосується характеру стосунків.
Важливо, що феодальні стосунки
є двосторонніми, договірними. Сюзерен панує, але
за згодою васала; васал добровільно приймає на себе зобов’язання. За неписаним договором, сюзерен зобов’язаний
забезпечити васалу дві речі: безпеку
і поле для годування. Васал зобов’язаний під час протистояння
його сюзерена з іншими феодалами ставати на бік свого сюзерена. Порушення договору васалом карається відлученням
від даху і годівниці. Порушення
договору сюзереном дає васалу
право перейти до іншого разом з
усіма нижчими васалами.
Це дуже стійка і
життєздатна система. Не випадково
класики наукової фантастики
(серед інших Пол Андерсон та Лоїс Макмастер Буджолд) малюють міжзоряні феодальні системи, де титули та договори в жодному випадку не є порожніми
символами, даниною минувшині,
а чітко вказують на поточний статус у соціальних
відносинах.
В наших
сьогоднішніх умовах феодал може мати державну
посаду чи посаду в місцевому
самоуправління, а може не мати. Може мати
бізнес, зареєстрований на
себе, а може на дружину чи
кума. Може використовувати кнехтів з державним
статусом (поліцейських) чи вільнонайманих (тітушки). Все це неважливо — а важливим є феодальний
соціальний статус, до якого папірці з
гербами не мають відношення
(до речі, які герби на тих папірцях, так само неважливо). Формальні структури (правоохоронці, суди тощо) підпорядковуються
місцевому феодалу не тому, що
в нього є папірці.
Два аспекти
вимагають особливих коментарів: корупція та антикорупція.
Корупція при феодалізмі,
по суті, є не корупцією (саме слово з’явилося у пізнішу
епоху феодалізму, коли користування службовим становищем
стало розглядатися як злочин). Корупція при
феодалізмі є виконанням зобов’язань
сюзерена надати васалові
поле для годування. У давні
часи це був
маєток із землею та кріпаками. Нині це хлібна посада на державних фінансових потоках чи хитромудра фінансова
схема, секторальна монополія чи доступ до специфічних ресурсів, а може, як влучно казали ще у 1990-і, «оренда кількох метрів державного
кордону». Важливо, що в усіх цих випадках
йдеться про обмежений
доступ до чогось цінного.
Натомість антикорупція
при феодалізмі є злочином: адже вона зазіхає на священне право васала отримати повну безпеку від свого
сюзерена, разом зі священним
обов’язком сюзерена таку безпеку гарантувати і забезпечити. Судити феодала мають право лише сюзерен (а також сюзерен
сюзерена) або, в окремих випадках, суд рівних.
Незалежний суд, що судить простих людей, і тим більше спеціальний антикорупційний
суд не відповідають канонам феодалізму
і руйнують всю структуру феодальних відносин, описану вище.
Залишилося пояснити, чому наш феодалізм є демократичним. В принципі, це зрозуміло:
прості громадяни мають право голосу і радо обирають феодалів
на виборах. Зазвичай обирають свого власного феодала, хоча іноді конкуренція збиває налаштування системи. Ця конкуренція робить
феодалізм демократичним.
Ще одна річ, яку треба згадати, — це мобілізація.
Коли феодалу загрожує небезпека
(частіше за все, з боку іншого феодала), він проводить мобілізацію своїх васалів, які зобов’язані
виступити на його захист і підтримку.
В наших умовах така небезпека — це вибори всіх
рівнів, на яких феодал може втратити статус.
Боротися з феодалізмом можна двома способами. Перший спосіб — це боротися із
феодалом. Така боротьба
призводить до того, що переможець посідає
місце феодала і стає новим феодалом у його феоді (в області,
місті, селі, галузі чи секторі
економіки). Убивця дракона стає новим драконом, а кращий спосіб захиститися від дракона, за Є.Шварцом, — мати свого власного.
Зрозуміло, в ході цієї боротьби треба берегти самі феодальні
принципи, не зруйнувати їх, бо інакше
вийде, що не було сенсу боротися.
Другий спосіб — це боротися
із феодальними принципами,
замінити їх на принципи капіталістичні. Це складніша боротьба,
бо вона виходить за межі усталеної
системи мислення і відносин, а тому
незрозуміла переважній масі людей. Перемогти
феодалізм можна лише під
прапорами капіталізму (перемогти феодалізм під прапорами соціалізму, який сам є різновидом
феодалізму, означає зберегти феодальні принципи при тотальній зміні феодальних еліт). Перемогти феодалізм під
прапорами капіталізму означає
відкрити соціальні ліфти ударом ноги — не через насилля
(бо тоді ви граєте за принципами чужої гри, і
врешті переможець дракона
стане драконом), а через масову соціальну
активність, яка є незрозумілою і неприйнятною як для феодалів, так
і для їхніх підданих. Громадянські рухи, місцевий активізм, волонтерство, відкриті дані та блоґерство, нові кооперативи та профспілки, ОСББ, громадянська освіта та масове підприємництво,
список можна продовжувати —
створення нових структур життя і нових
відносин ламає чи послаблює феодалізм
в кожній точці.
На боці
капіталізму — майбутнє, тому він
переможе феодалізм. 200 років тому ця перемога
відбулася у декількох місцях, в інших — 100 років тому чи 25 років тому. Але на переважній частині планети феодалізм панує й досі. Незважаючи
на технологічні прориви — бо хоча нові
технології на боці капіталізму, феодалізм їх також вміло
використовує. Адже феодалізм
і капіталізм не в технологіях, а у мисленні людей і системі відносин
між ними. Там, де мислення і відносини змінюються,
— там поразка феодалізму і перемога капіталізму
неминучі.
(Автор свідомо і навмисне використовує некоректні, але прості і зрозумілі
терміни «феодалізм» і «капіталізм» замість науково коректних, але складних і незрозумілих
«природна держава», «порядок відкритого
доступу», «інклюзивні інституції»,
«екстрактивні інституції» тощо.)
4 10 2018
http://hvylya.net/analytics/society/demokratichniy-feodalizm-yak-sotsialniy-ustriy-ninishnoyi-ukrayini.html
|