www.ji-magazine.lviv.ua
Володимир Стус, аналітик, прогнозист, консультант зі стратегії
Трамп злякався: наближається кінець путінського режиму і влади українських олігархів
Ознаки переляку:
1. Відсутність «махання шашкою» після
того, як в усьому звинуватив
«скажену» ФРС.
2. Відсутність торгової війни з європейцями по вторинним санкціям щодо Ірану.
3. Зважена і обережна позиція
на переговорах з Китаєм.
4. Відсутність анонсованої ще влітку другої
хвилі антиросійських санкцій.
5. Млява реакція на Керченську кризу.
Причини переляку:
1. Розуміння, що мегаобвал може
початися в США.
2. Розуміння, що глибина мегаобвала
гарантовано буде більше, ніж в 2008 році.
3. Розуміння, що раціональна частина його передвиборної
програми у вигляді податкової реформи, структурної реформи економіки, політики повернення в США вивезених в
Китай виробництв, перетворення
США на енергетичну імперію повністю провалилися.
4. Розуміння, що вірних і впливових союзників / васалів у зовнішній політиці майже не залишилося. Союзників всередині США теж помітно поменшало.
5. Розуміння, що науковий економічний
мейнстрім мало допоможе йому як в плані точності прогнозування, так і в плані ефективності
рекомендацій. Розраховувати
доведеться на свій
досвід і ігрове чуття.
6. Не бажання наслідувати приклад європейських лідерів,
активно втрачаючих підтримку
електорату, в той час як підтримка
євроскептиків і правих різко виростає.
7. Розуміння, що в разі виникнення в США таких масових
протестів, які зараз відбуваються у Франції, жертв
буде на порядок більше.
8. Розуміння, що в разі самостійного,
тобто без підтримки
союзників, ведення торговельних воєн і санкцій, США програють більше, ніж виграють.
Бачачи такий розвиток подій, на місці Трампа злякався
б будь-хто. Тим більше що ексцентричність
Дональда Трампа є показною,
акторською, що маскує пропалену раціональність запеклого гравця. В умовах позиції рефлексії важливі як час, на неї витрачений, так і глибина базових стереотипів, які підлягають перегляду. Жоден сучасний політик не в змозі дійти і до середини
цієї глибини, тому що занадто багато
доведеться переглянути, і цим займеться
ціле покоління.
У цих умовах
стратегія Трампа продовжує залишатися цілком собі прогнозованою. І мені в черговий раз залишається підтвердити
прогнози минулих років. При цьому слід розуміти особливості
національної української пісочниці, де загальне питання: «Трамп – це друг
України або як?» не
має сенсу.
Суперечності всередині України між владою,
контрольованою олігархами,
яка будує в країні
сучасне станове суспільство і демократичною Україною, що формується знизу, не набагато менше, ніж з російським
агресором.
Будь-яка зовнішня сила, що підтримує
одну сторону, автоматично вступає в жорстке протиріччя з іншою.
Тому розглянемо більш конкретне запитання – що вигідніше українській демократії, яка зароджується – пом’якшення санкцій щодо Ірану і
відсутність торгової війни з Китаєм
або навпаки – посилення вторинних санкцій стосовно Ірану і взаємне
підвищення мит США і Китаєм
з 10 до 25%?
Звичайно ж, вигідніше перше. Логіка розвитку
цивілізаційної кризи така, що гіпотетичне різке загострення протистояння США і Китаю малоймовірнояк довгострокова
перспектива. Втім, як і стратегічний союз між ними.
А ситуативний, тимчасовий союз проти когось третього
цілком собі вірогідний.
Давно його прогнозую, але спробуйте визначити проти кого США і Китай можуть дружити? Дружити тимчасово, побоюючись необґрунтованого посилення, поки ще союзника, в разі загальної перемоги. Історична аналогія тут очевидна – союз Англії і Голландії проти Іспанії в першій половині XVII століття. Так-так під час Тридцятилітньої
війни, точніше, Першої Тридцятилітньої війни…
Не беруся прогнозувати що цим шляхом піде
саме Дональд Трамп, але те,
що саме він
зробить перші кроки в цьому напрямку, видається цілком ймовірним. А як не Трамп, так його
наступник.
І не слід побоюватися «зради» з боку союзників. Не тому, що вони такі чесні,
а тому, що їм
це не
вигідно. Зверніть увагу, що під час Керченської кризи Україну однозначно підтримали країни, які я давним-давно відніс до країн зі сприятливими зверхдовгостроковими перспективами. А двоїсту
позицію зайняли країни або з
несприятливими перспективами, або
взагалі з ймовірністю власного розпаду. Їх значимість
залишилася в минулому. Зараз
толку від таких союзників було небагато.
Не дивно, що жорстко несприятливі країни в спробі врятуватися від неминучого розпаду / переформатування хапаються за будь-яку гіпотетичну соломинку,
на кшталт примиренства з Росією. Це поки
що. Поки в результаті мегаобвалу і початку смути вони не усвідомлять,
що єдиний шанс пом’якшити свою смуту складається
в освоєнні неосвоєного на досягнутому технологічному рівні, тобто Росії, України,
Білорусі та Казахстану.
І не слід лякатися російської
агресії «під
шумок», коли почнеться мегаобвал
і всім, тимчасово,
буде не до того.
Росії теж буде дуже навіть не до того – обвал цін на ресурси швидко позбавить Росію коштів на великомасштабну зовнішню агресію. Втім, падіння цін
на нафту вже позбавляє.
Вона, звичайно, ще може вирости разом з усіма надутими
пухирями.
Але дуже ненадовго
– останній сплеск перед тим, як лопнути. Те ж саме можна сказати
і щодо України
– падіння цін на сировину зробить нерентабельним більшу частину традиційного бізнесу українських олігархів – видобуток і експорт
сировини / напівфабрикатів.
Це буде означати кінець і путінського
режиму, і влади українських олігархів…
30 11 2018
https://politeka.net/ua/reading/analytics/814205-tramp-ispugalsja-blizitsja-konec-putinskogo-rezhima-i-vlasti-ukrainskih-oligarhov/
|