www.ji-magazine.lviv.ua
Вадим Трюхан, дипломат, голова правління ГО «Європейський Рух України»
Нові санкції США проти Росії: постріл дуплетом
Після неоднозначного саміту Росія
– США, який відбувся у Гельсинки 16
липня ц.р., світ раптово опинився в ситуації цугцвангу.
Частина лідерів демократичних держав і міжнародних
оглядачів готові були бити в набат, побоючись
непрогнозованого альянсу Путін-Трамп, який міг остаточно
зруйнувати існуючу систему міжнародних відносин, що ось вже одинадцятий
рік, з дня виголошення Владіміром Путіним відомої
Мюнхенської промови, тріщить по швам. Інші навпаки закликали до спокою,
переконуючи, що то мол було тимчасове відхилення в
сторону, яке Трамп неодмінно виправить своїми
наступними жорсткими рішеннями щодо Росії, адже йому треба вигравати проміжні
вибори до Конгресу восени, а на фоні розслідування Мюллера це не так то й
просто.
Після саміту, мабуть за інерцією, ще якийсь час лунали
прогнозовані, хоча й доволі одіозні, ініціативи з обох боків
Атлантичного океану. То Президент США через свого радника з питань національної
безпеки Болтона 19 липня запросить свого візаві у
Вашингтон, то Президент Росії 27 липня, під час саміту БРІКС з далекої ПАР,
публічно погодиться на візит за океан і одночасно запросить Трампа
в білокам’яну, правда після того, як запрошення
йому через того ж Болтона було вже скасоване до
«кращих часів».
Проте з
першого дня після зустрічі «у верхах» у повітрі відчувалася якась наелектризованість, стійке відчуття війни, хай ще й не
гарячої.
Зважаючи на те, під який шалений шквал критики
потрапив Дональд Трамп, як в себе вдома, так і за
кордоном, зміни поведінки щодо Росії уникнути йому було практично
неможливо. І хай там яка бравурна риторика за інерцією не використовувалася
ним у Твітері і в чисельних промовах та інтервью, типу «історичний саміт», «дружити з Росією добре»
і тому подібне – положення і амбіції, як кажуть, зобов’язували.
Каталізатором для різкого повороту від ймовірного
«Перезавантаження – II» з Путінською Росією до закручування гайок у відносинах
з нею став зареєстрований
низкою конгресменів на чолі з сенатором Гремом
законопроект про нові санкції проти Росії у зв’язку з агресією Кремля. Ще
до публікації його тексту в російському політикумі і особливо у
фінансовому секторі з’явилися тривожні нотки. І хоча штатні пропагандисти
на чисельних російських телешоу переконували публику
в тому, що це все незаконно, і що Росії від того ні холодно, ні жарко, ринок
мляво, але відреагував.
Кращий захист – це напад
Адміністрація Трампа постала
перед неприємною дилемою. Вчергове виступати в ролі слабкого, захищаючись від нападок Конгресу і марно намагаючись пом’якшити
законопроект у вересні, під час його розгляду одразу після повернення
конгресменів з відпусток – чи перейти у наступ.
Обрано було другий варіант. Причому без зволікань і
доволі неординарно. Як грім серед ясного неба в
середу 8-го серпня провідні ЗМІ повідомили про намір
Адміністрації ввести жорсткі санкції проти Росії на підставі
Закону ще 1991 року, згідно з яким раніше запроваджувалися санкції лише проти
Північної Кореї – за вбивство брата Кім Чен Ина в Малазійському аеропорту, і проти Сирії – за застосування
хімічної зброї проти власних громадян.
Ухвалення Трампом рішення
про запровадження «драконівських», як їх вже назвало Посольство РФ у
Вашингтоні, санкцій стало відповіддю на упередження. Причому
відповіддю в першу чергу власному Конгресу, який, за словами
сенатора Грема, націлився на запровадження «адських санкцій» проти Росії у вересні.
Пішовши на
такий крок Глава Білого Дому по суті повернувся у велику політичну гру у себе в
країні, після провального самміту, хто б що не
говорив з фанатів Трампа, у Гельсинки.
6 листопада 2018 року для нього стане моментом істини.
Вдасться зберегти республіканську більшість бодай у верхній палаті Конгресу,
хоча краще у обох – можна спокійно готуватися до переобрання на посаду вдруге.
Не вдасться – імпічмент стає реальністю. Адже отримавши більшість,
демократи довго роздумувати не будуть. Аж занадто багато серйозних і
чисельних образ натерпілися вони від Трампа за
півтора роки його президентства.
А що ж Росія?
Сказати, що в керівництві Росії роздратування – не
сказати нічого. Відзначити, що в навколо політичних, навіть у так званих
ліберальних, і фінансово-бізнесових колах Росії проста розгубленість –
покривити душою.
Аналіз
наслідків, у перші два-три дні, які спостерігаються в Росії після жорсткого санкційного удару під дих дуплетом, показує,
що ніхто там по великому рахунку такого не очікував. Після Гельсинки
панувала ейфорія і надія на так звану Велику Угоду (Big
Deal) з Трампом. Ніхто й не
подумав про те, що на самміті Путін, м’яко
кажучи, перестарався. Ну не можна було вже аж так принижувати Главу Білого
Дому, адже в результаті ображеними відчули себе більшість американців.
Як результат, рубль
обвалився до найнижчої позначки за останні роки, а всі штатні
пропагандисти один поперед одного завзято доводять, і так вже зубожілому
за останні чотири роки, з моменту введення перших санкцій і падіння цін на
нафту, населенню, що мол нічого страшного не
сталося, Росія встоїть. А для виправдання чергової
потреби в затягуванні пасків звично звинувачуються
злі капіталісти з Заходу та бандерівці і нацисти з України.
Заради справедливості, слід зробити
застереження. Рішення Адміністрації жодного відношення до України не
має. Формальний привід, який був використаний американцями – отруєння
родини Скрипалів у Солсбері «Новічком», який, як
вважається, був вироблений в Росії.
І то ж наразі нові санкції ще не запроваджено, а зроблено
лише анонс ймовірного їх введення. Наступна репертна
точка – 22 серпня – день, в який, за словами речниці Держдепу
Хізер Ноуерт, ймовірно
набуде чинності рішення Адміністрації Трампа.
Нові санкції – чи такий страшний чорт?
Протягом останніх чотирьох років, з моменту введення
перших санкцій проти Росії за спробу незаконної анексії Криму, в Москві не
втомлюються повторювати, що жодні санкції суттєвого ефекту на Росію не
матимуть.
І дійсно, у
чомусь вони праві, адже, за розрахунками економістів, вплив санкцій на
економіку Росії досі був доволі незначним – на рівні 0,5% ВВП.
Тим не менше, наразі йдеться про надзвичайно
болючі для амбіцій Кремля речі.
На першому етапі – це продукція подвійного призначення
зі США, в тому числі, але не обмежуючись, електроніка.
На другому ж етапі мова піде вже і про заборону
авіарейсів «Аерофлоту», і про пониження рівня дипломатичних відносин тощо. При
цьому він неодмінно наступить за 90 днів, адже ні про які гарантії
незастосування біологічної і хімічної зброї, як того вимагають американці, і
тим більше про доступ перевіряючих на
об’єкти, де вона потенційно може виготовлятися, Кремль не буде навіть і
думати. Для росіян це a priori не прийнятно.
В Адміністрації Трампа,
скоріш за все, це чітко розуміють. Тому встановлення таких завідомо не
реалістичних передумов, свідчить про підняття ставок у великій
геополітичній грі і небажання про щось домовлятися з Владіміром
Путіним. Принаймні до
осінніх проміжних виборів.
Законопроект
Грема – це вже важка артилерія. У разі його ухвалення
в редакції, яка буде наближена до тієї, яка подана зараз, Росія матиме справу з
безпрецедентними для себе проблемами.
Адже про інвестиції в
енергетику, без яких вона фактично не може розвиватися, треба буде забути, в
тому числі й про проект сторіччя – «Північний потік – II». Більше
того, виникнуть проблеми з зовнішніми запозиченнями і обслуговуванням
державного боргу.
Санкції є. Що далі?
Прийнято вважати, що є лише два ефективних способа перемогти агресора. Перший – війна в класичному
розумінні цього терміну. Другий – санкційна війна.
Навряд чи хто при здоровому глузді буде заперечувати
того очевидного факту, що Росія стала типовою державою агресором. І справа не
лише в тому, що вона окупувала біля 7,2 % території України, 20% території
Грузії і відмовляється вивести свою 14-ту армію з
Придністров’я. Росія втручається у внутрішні справи десятків держав, веде
інформаційні кібервійни по всьому світу, вбиває у
різний спосіб або тримає по
тюрмах неугодних їй людей різних національностей тощо.
Проте навряд чи й знайдеться притомний лідер чи
впливовий політик у будь-якій державі світу, який всерйоз розглядатиме варіант
примушення до миру агресора військовими засобами, як це мало місце по
відношенню до Іраку Саддама Хусейна чи Югославії Слободана Мілошевича. Причина
відома – ядерна зброя, яка є у розпорядженні Путінської Росії.
Таким чином варіант залишається один – санкції.
Лише позбавивши режим Путіна фінансових можливостей вести
війни по всьому світу, інвестувати у всіляких оловяних
солдатиків «русскага міра» і підтримувати прийнятний
рівень соціально-економічного становища у власній країні, можна досягти
результату.
Без
докорінної зміни державної політики, без демократизації Росії, безпечнішим не
стане ні Україна, ні Європа, ані світ.
Велика Британія і Австралія, як найближчі союзники
США, вже привітали рішення Адміністрації Трампа щодо
запровадження нових санкцій. Залишається лиш сподіватися, що й Україна, ЄС та інші
партнери і союзники Вашингтону зроблять те саме. І то
невідкладно. Адже перемогти агресора можна лише через синергію спільних дій.
А принцип, який взяли на озброєння росіяни – «розділяй
і володарюй» – у цивілізованій частині світу має піти в минуле.
10 08 2018
https://politeka.net/ua/reading/analytics/699661-novye-sankcii-ssha-protiv-rossii-vystrel-dupletom/
|