|
Георгій Тука, заступник міністра з питань тимчасово окупованих територійРосія чинитиме опір, але Путін не вічнийЗаступник міністра з питань
тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб ГЕОРГІЙ ТУКА в інтерв'ю
"Апострофу" розповів про ситуацію навколо створення міжвідомчого
координаційного органу для висунення позову проти Росії за завдані збитки на
Донбасі, про перспективи появи в країні Міністерства з питань ветеранівта про нові й старі обличчя в політиці на фоні наближення
перегонів 2019 року. - Петро
Порошенко доручив створити міжвідомчий координаційний орган, який змусить Росію
відшкодувати збитки за окупацію територій. Як визначити розмір цих збитків і
щодо Донбасу, і щодо Криму? Ті цифри, які ми чуємо з року в рік, приблизні. - Ця комісія вже в процесі
створення. Положення про її створення вже зараз знаходиться в Міністерстві
юстиції на юридичному моніторингу. Справа в тому, що існує цілий комплекс
питань, пов'язаних з нанесенням збитків нашій державі. Наприклад, музеї, які залишилися на
території Криму, Луганщини і Донеччини, колекції, які там зберігалися. Мабуть,
не наше міністерство і не МВС буде займатися цим питанням. Очевидно, що цією
інформацією найкраще володіє Міністерство культури. Отже, має воно бути
залученим в цю комісію? Абсолютно. Другий приклад – "Чорноморнафтогаз",
який був відібраний. Хто цим питанням краще володіє? Міністерство палива і
енергетики або НАК "Нафтогаз". Незаконний видобуток надр, який ще
досі триває, це і рибні ресурси, і корисні копалини, це – Міністерство екології.
Тому в цю міжвідомчу комісію мають бути залучені всі центральні органи
виконавчої влади і спеціальні органи, які не є центральними органами виконавчої
влади, за згодою. Я маю на увазі прокуратуру, СБУ, можливо, ще якісь
спеціалізовані органи. Я сподіваюся, що невдовзі
формалізація цього процесу вже буде завершена. Зараз важко передбачити обсяг
цієї роботи, бо претензії мають прийматися не лише тільки від державних
установ. А чому ми маємо ігнорувати бізнесові структури? - Той самий
банківський сектор. - І не тільки банки! Там величезна
кількість майна, яке належить українськім структурам. Наприклад, якесь
шахтоуправління там мало пансіонат, якась комерційна структура – виноградники.
Таких прикладів – десятки тисяч. Так само приватні особи: людина мала там
якийсь котедж чи приватний готель, а зараз вона не може ним користуватися. До
речі, згідно з міжнародним гуманітарним правом, коли у людини начебто майно і
не конфіскували, але вона позбавлена можливості користуватися своїм майном, то
це теж вважається завданням збитків. - А що
стосується Донбасу? - Абсолютно аналогічний підхід. - Чи є
можливість оцінити збитки на непідконтрольних територіях? - Так, такі можливості є. Тут нам
буде потрібно дуже ретельно співпрацювати з нашими спецслужбами, у яких є дуже
розгалужена агентурна мережа, для того щоб зібрати в купу всю інформацію і
узагальнити, проаналізувати її. Це величезний пласт роботи. - А скільки
приблизно часу може зайняти ця робота? - Усе це буде залежати від того,
яким чином будуть розвиватися події на сході й у Криму. Адже треба розуміти, що
збитки кожен день тільки збільшуються, а не зменшуються. Треба фахівцям із різних
відомств збиратися, аналізувати, розробляти певний алгоритм реагування. До
речі, один з прикладів – це неотримання вигоди від чогось. От ми зараз
позбавлені можливості видобувати нафту "Чорноморнафтогазу".
Це теж збитки. Не тільки тому, що в нас вкрали вишки Бойка, але й тому, що нас
позбавили можливості видобувати наші корисні копалини. Це теж збитки. Процес
дуже складний. Я не хотів би бути якимось ура-оптимістом і розповідати, що за
місяць ми вже прапором махнемо. - Уявімо, що
вже підраховані збитки, ми подаємо в суд, виграємо його – і Росія має
відшкодувати. Багато експертів говорять про те, що Росія не буде поспішити
платити, а цей процес затягнеться на багато років. Які у нас є механізми для
впливу? - У мене вкрай негативне ставлення
до розповсюдження колись шанованої назви "експерт" до величезної
кількості людей, які до експертного середовища ніякого відношення не мають.
Адже, на жаль, розповсюджене явища, коли ранком він – експерт з міжнародних
питань, вдень – експерт з військових питань, увечері – з економічних питань, а
вночі він – громадський діяч. Таке, вибачте, "експертне середовища",
можна вийти на майдан і там знайти. Тому я не погоджуюсь з такими
людьми, яких ви назвали експертами. Поясню чому. По-перше, не треба обманювати
ані себе, ані наших людей, розповідаючи про те, що тільки підрахуємо, тільки
буде рішення суду – і наступного дня Росія нам все компенсує. Це не відповідає
дійсності. Треба бути реалістами, чесними перед собою і перед громадянами.
Уявімо собі ситуацію: 1944 рік, хто тоді міг якісь дати називати, коли
Німеччина буде компенсувати збитки? Але факт є факт, він відбувся. Збитки були
сплачені. По-друге, хто сказав, що Путін вічний і Росія в сучасному вигляді теж
вічна? Я чудово усвідомлюю, що буде чинитися величезний опір як збоку самої
Російської Федерації, так і будуть застосовані міжнародні механізми з
залученням різних проросійських політичних або міжнародних структур для
лобіювання інтересів РФ саме в цьому питанні. Але це абсолютно не свідчить про
те, що, по-перше, цього не треба робити і, по-друге, що це неможливо. Я
переконаний, що саме так і буде, але коли це відбудеться, це залежить від
багатьох зовнішніх чинників. - Враховуючи
довгий шлях до цієї мети, це вже зараз треба починати робити? - Так. І от досить часто я чую, знову-таки,
"експертні" висловлювання: "Гади! Сволота! Тільки зараз
прокинулися! П’ятий рік війни! Треба було ще в 2014 році!" Яскравий
приклад, на жаль, наші друзі з Грузії: поспішили миттєво подати позов, і
результат негативний, все, вони його програли. - Є приклади
таких позовів, коли країна вигравала? - Є і чимало. Ірак, Кувейт.
Примушують платити різними методами – санкції, відчуження закордонного майна,
активів. - Як
гадаєте, чи буде створено нове Міністерство у справах ветеранів і чи воно
взагалі потрібне? - Я вже, мабуть, більше року кажу
про те, що воно потрібне. А чи буде воно створено? Сподіваюся, що так. Я зараз
можу назвати цифру, яку на урядовому комітеті оприлюднив чи то Степан Кубів, чи
хтось інший з віце-прем’єрів, щодо того, скільки державних органів різного
рівня опікується справами ветеранів, – це 52. Якщо консолідувати суму коштів, які
ці органи витрачають, то це мільярди. А давайте вийдемо і запитаємо у самих
ветеранів, чи відчувають вони це? Тому я більше року кажу про те, що я виступаю
за. Але це не просто створення якоїсь структури заради структури. Ця структура
має на меті поєднати в собі повноваження оцих 52 недолугих і неефективних
державні органів для того, щоб був один єдиний орган, а хлопці, які, ризикуючи
власним життям, захистили нас з вами, мали можливість безпосередньо знати, куди
звернутися і від кого вимагати ефективних дій. - Ці
багаточисленні органи, про які ви сказали, підпорядковуються міністерствам.
Наприклад, Держслужба у справах ветеранів та учасників АТО при Мінсоцполітики тощо. - Так. Про це і йде мова. Але всі ці
органи, по-перше, позбавлені можливості впливати на рішення Кабінету міністрів,
бо вони не є центральними органами виконавчої влади. По-друге, вони здебільшого
всі підпорядковані або безпосередньо, або через низку посередників Міністерству
соціальної політики. Звісна річ, якщо порівнювати проблематику, наприклад,
пенсіонерів та ветеранів АТО, то я не хочу нікого ображати, це абсолютно
нормально, але для Міністерства соціальної політики в пріоритеті стоять
пенсіонери, бо просто їхня кількість набагато більша. І тому питання ветеранів
антитерористичної операції залишається на другому, а то й на п’ятому рівні. Ми,
до речі, відчуваємо таку саму проблему і щодо переселенців. Я про це не
соромлюся казати теж вже більше року, що питання вирішення нагальних потреб
вимушених переселенців теж вирішується, на жаль, за якимось не зрозумілим мені
і неприйнятним для мене принципом. З моєї точки зору, дуже яскравий приклад: на
ремонти і будівництво доріг ми виділяємо в цьому році 47 мільярдів, на
оновлення футбольних полів – 270 мільйонів, а на вирішення житлових проблем
переселенців – 34 мільйони. - Як
гадаєте, хто має очолити це Міністерство ветеранів, якщо воно буде створено?
Зараз йде мова про чотири умовних кандидатури. - Я скажу відверто: мені
пропонували, я відмовився. - Чому? - По-перше, на власному досвіді
створення міністерства, в якому я зараз працюю, я чудово розумію, який це тягар
– з нуля створювати центральний орган виконавчої влади. По-друге, я усвідомлюю,
який буде саботаж з боку колег за Кабміном, який ми і на собі зараз відчуваємо,
і з боку низових організацій. Ви що думаєте, що оці всі 52 організації під
барабанний дріб з горнами підуть під лави нового міністерства? Та вони будуть
дертися і битися на смерть за свої бюджети! Тому очікувати, що там все буде з
килимовими доріжками – це повна маячня. І врешті-решт я хотів би, якщо вийде
достукатися до самих хлопців, заради яких створюється міністерство, друзі,
будь-ласка, наберіться терпіння. Я можу з легкістю спрогнозувати – я з багатьма
з ними розмовляв, і вони погоджуються, на жаль, зі мною – що спочатку, хто б не
був призначений міністрами і заступниками, ці люди будуть отримувати знизу
підтримку, за три місяці буде розчарування, а за півроку: "Гади! Сволота!
Злочинці! Нічого для нас так і не зробили!" На жаль, така наша природа. - А чому так
відбувається? - Тому що переважна більшість наших
громадян не знає взагалі проблем державотворення, яким чином створений
державний механізм, яким чином він функціонує. І тому нашим людям здається, що
всі питання можна вирішувати от так на раз-два, було б тільки бажання. Сьогодні
– міністерство, завтра – бюджет, за два тижні – всім по сто мільйонів видали.
На жаль, це абсолютно не відповідає реаліям. Я вважаю, що в нас дуже недолугий
механізм керування державою. Більше того, я переконаний в тому, що ми як
держава існуємо не завдяки, а всупереч. Бо іноді я відверто не розумію, як ми
ще взагалі існуємо як держава за такого алгоритму керування нашою країною. Але
ми маємо те, що маємо. - Я відразу
згадала протистояння, яке ми бачимо у владі. Чому немає єдності в Верховній
Раді, між урядом і президентом? І як можна досягнути спільних цілей
з такою ситуацією? З тим же отриманням компенсації від Росії? - Ви
абсолютно праві. І, знов-таки, свою позицію я ніколи ні перед ким не
приховував. Почнемо від самого початку. Ті умови, в яких ми зараз живемо, це не
демократія, це псевдодемократія. Ви як журналіст не
гірше за мене знаєте і усвідомлюєте, яким чином відбуваються вибори. Це і підкуп виборців, які
стадами продають за дві копійки свої голоси, а наступного дня починають волати
про злочинну владу; це і маніпуляції під час підрахунку голосів; це і
корупційні маніпуляції під час передвиборчої гонки. Он зараз одна з кандидаток
в президенти завішала всю країну бордами. А за рахунок
чого? До речі, я чув, як поважні люди
розповідали про їхні оцінки, скільки коштів буде витрачено на передвиборчу
кампанію. Мова йде про мільярди доларів. У когось є сумнів, що 99% цих коштів –
це корупційні гроші? Вони були десь задекларовані? Та ні в якому разі. Потім ці
люди потрапляють до Верховної Ради і починають формувати уряд. І робота цього
уряду – це наслідок коаліції. Є такий вислів: "Каждый
друг прокусить готов твой спасательный круг". Коли серед членів коаліції
відбувається або відкрите, або приховане протистояння, воно відображається на
діяльності й урядовців. Не може бути винятку. Мені легко про це казати, бо я не
належу до жодної партії, до жодного табору впливу. У мене своя особиста
позиція, ніша, "нірка", тому я можу абсолютно відверто про це казати.
І, звісна річ, я вважав і вважаю, що такий підхід ганебно відображається на
існуванні нашої держави, особливо в цей небезпечний період ведення війни. Тому
я, мабуть, єдиний ще й досі серед тих людей, яких називають політиками, хоча я
дуже не люблю, коли мене називають політиком. Бо в мене стійка асоціація, що
99% українських політиків заслуговують місця на нарах. А мені немає чого
соромитися, я не маю за що туди відправлятися. Я є прихильником жорсткої вертикалі
влади, я за те, щоб хоча б на 5-8 років керування країною перейшло до людини на
кшталт де Голля, щоб припинити оце свавілля, повальне мародерство,
грабіжництво, загравання з п’ятою колоною, що врешті-решт може призвести до
вкрай негативних наслідків, аж до втрати державності України. - Зараз
серед кандидатів є людина схожа на де Голля? - Ні. - Як
гадаєте, чому за ці роки після Майдану не з’явилися нові обличчя в політиці? - Ви знаєте, це виглядає досить
смішно. Я особисто дуже люблю пана Рабіновича, це для
мене об’єкт насолоди для тролінгу, я його називаю
"фонтан популізму", такий яскравий, як у нас на Майдані Незалежності
ввечері з підсвіченням. На ниві популізму це супердіяч.
Він там наговорив про нові обличчя: "Голосуйте за тех,
кто никогда не был ни во власти,
ни в политике!" – і
він це ляпає, а в студії в онлайні сидить Шуфрич,
який є членом ось цього "зажиттєвого" утворення. "Нове"
обличчя Рабіновича – Шуфрич, вибачте, Шуфрич!
"Нове" обличчя Рабіновича – Медведчук,
"нове" обличчя Рабіновича – Олена
Бондаренко, "нове" обличчя Рабіновича –
Червоненко. - Тобто в
кожній політичній партії всі обличчя, яким вже дуже багато років. - Я вам можу назвати інші приклади
нових обличь. - Давайте. - Михайло Гаврилюк. Я йому відверто
симпатизую, але чи місце такому чоловіку в законотворчому органі? Коли я чую
відверту нісенітницю про Сердючку, Бобула, 95-й
квартал чи Вакарчука, повірте, я вже три роки
обертаюся в тому, що називається влада, це на межі ідіотизму. Бо людина, яка не
має на що опиратися, не має власної структури, власної політичної сили, якими
інструментами вона буде оперувати, потрапивши в найвище посадове крісло
держави? Її обіграють ще під час передвиборчих перегонів. Її обкладуть "експертами",
як у нас люблять казати, і максимум за три-чотири місяці ця людина буде просто
маріонеткою. - Тобто все
одно нам варто очікувати старі обличчя на найважливіших державних посадах? - Мені, наприклад, років три
щонайменше досить часто ставлять питання: "А чому ти не йдеш в
президенти?" А яким чином я можу йти в президенти, якщо тільки офіційно на
банківський рахунок держказначейства треба покласти два з половиною мільйони. У
мене, вибачте, таких коштів немає. А я вже не кажу про увесь цей передвиборчий
балаган. Я ж кажу, цифри називалися, це мільярди доларів. У мене таких коштів
немає. Якби я хотів іти в президенти, де б я мав брати такі кошти? Звертатися
до тих, у кого вони є? А я не настільки наївна людина, щоб не розуміти, що якщо
якийсь бізнесмен погодиться вкладати в мене такі кошти (це не сто тисяч
доларів, це набагато більше), то він буде переслідувати власні інтереси. Я знаю
чимало досить багатих людей, які зокрема входять до списку Forbes,
у мене з ними близькі стосунки. Я переконаний, що, якби я виявив бажання
побудувати власну політичну силу, переважна більшість з них погодилася би
виступити в якості спонсорів. І абсолютно не для того, щоб лобіювати свої
приватні бізнесові інтереси. Переважна більшість людей, з якими я спілкуюся –
це бізнесмени, але це порядні бізнесмени. - Вони не
пов’язані з політикою? - Ні, вони
не пов’язані жодним чином з політикою. І якщо вони і вдаються до якихось
корупційних дій, то виключно тому, що їх до цього примушують. Переважна
більшість цих людей хотіли б жити в країні з чесними правилами ведення бізнесу,
тому от такі люди мене б підтримали. Але коли мова йде про мільярди, то,
вибачте, таких друзів у мене немає (сміється). - Ви бачили
величезний список кандидатів у президенти… - Скільки з них мають реальний шанс?
Це ж просто використовується людьми для власного піару, не більше того. Тим
більше – безкоштовного піару. Катерина Шумило 7 08 2018 |