|
Юрій АндруховичКоли сонце меркне
Згідно з
писаннями та переказами, точним відображенням яких є церковний календар,
часовий відтинок між найвищим злетом Ісуса Христа в очах простого народу та
його, тим-таки народом гучно схваленим, публічним розп’яттям становить усього
п’ять днів. Ще в неділю Він тріумфально в’їздив до Єрусалима, і радісна юрба
стелила йому шлях пальмовими гілками. Вже у п’ятницю його було страчено, і юрба
так само захлиналася радістю. Власне кажучи, привселюдне розп’яття Ісуса було
подарунком народові до свята. Завдяки цьому каральному актові щорічне релігійне
свято доповнилося святом народного волевиявлення і справжнього, а не вдаваного
народовладдя. Щодо Ісуса
було застосовано найганебнішу та найжорстокішу
практику публічного вбивства. До такої вдавалися лише у випадку найостанніших,
найгірших і наймерзенніших злочинців. Якби Понтій
Пілат не виявив політичної гнучкості й Ісуса, не дай Боже, помилував, то
розлючений натовп міг збунтуватися на всій підконтрольній прокуратору
території. Суспільна атмосфера закипала. Створений напередодні гештеґ #розіпниЙого! протягом не
цілої доби набрав рекордну кількість поширень у соцмережах.
Соціологічні опитування як привладних, так і
«незалежних» дослідницьких служб одностайно показували, що кількість
прихильників Ісусового розпинання стрімко зростає і станом на ранок п’ятниці
сягнула більше як 73 відсотків. Понтій Пілат цей голос народу почув. Як
досвідчений політик з витонченою державницькою інтуїцією, він не міг
проіґнорувати такої реальності і вмив руки. Провідну роль
в усуненні Ісуса відіграв єрусалимський Синедріон, уміло маніпульований втеклим
з України олігархом. Утім ця остання обставина є радше чуткою (тоді, в епоху т.
зв. пост-правди, їх називали фейк-ньюсами) і ніде в
писаннях не підтверджена. Достеменно відомо лиш те, що Синедріон звинуватив
Ісуса в богохульстві. Понтій Пілат приєднався до високоповажних моральних
авторитетів і доповнив висунуте щодо галилеянина
звинувачення пунктом про спробу державного перевороту й захоплення влади. Цього було
вже більше ніж достатньо. Той факт, що
засуджений до страти Ісус таки справді повільно й болісно вмирає на хресті,
неймовірно веселив присутніх первосвящеників, старійшин, книжників і фарисеїв.
«Інших спасав, а Себе Самого не може спасти, – глузували вони, насолоджуючись
видовищем. – Якщо Він Христос, Цар Ізраїлів, нехай тепер зійде з хреста, і тоді
увіруємо в Нього; уповав на Бога, нехай тепер Бог
порятує Його, якщо Він угодний Йому; бо Він казав: Я – Син Божий.» У святковому
натовпі виявилося чимало охочих зробити селфі з
умираючим Ісусом на тлі. Чимало було й таких, які стрімили
подію онлайн своїми каналами. Представникам силових структур, а надто ж їхньому
центуріонові, жарт про спасіння дуже сподобався, тож і вони його підхопили:
«Якщо Ти Цар Юдейський, спасися Сам!» (Цей вислів, щоправда, в дещо скороченій
версії, відразу став мемом.) Але Ісус
продовжував умирати, й народ не міг натішитися власній прозірливості та
мудрості. Ніколи раніше Юдея не була такою єдиною у своєму виборі, як цього
дня. Нечисленні ж потуги галилейських сепаратистів
щось намутити в цьому єдиному пориві виглядали просто жалюгідно. Ще трохи про
силовиків. Воїни, що розіп’яли Ісуса Христа, взяли його одяг і стали ділити між
собою. В тодішні часи це називали красивим словом «дерибан».
Верхній одяг вони роздерли (по-тодішньому – роздерибанили)
на чотири частини, кожному воїнові дісталося по одній. Хітон же був не шитий, а
витканий суцільно, згори донизу. Тоді вони сказали один одному: «Не будемо
роздирати його, а киньмо жереб на нього, кому буде.» Вони й не
здогадувалися, що своїми діями щойно уможливили давнє пророцтво царя Давида:
«Розділили ризи Мої між собою, і за одяг Мій кидали жереб.» Утім, то був
момент, коли взагалі ще ніхто ні про що не здогадувався. Але вже
невдовзі сонце померкло, «і три години була пітьма на землі». Далі в писаннях
мовиться, що «о третій годині після полудня Ісус сильним голосом закликав:
“Отче, у Твої руки віддаю духа Мого!” Відтак схилив голову і вмер». Й аж тоді
стався землетрус, унаслідок якого «скелі розпалися і відкрилися гроби». Й той
самий центуріон та кілька його підлеглих, «побачивши землетрус і те, що
сталося, вельми налякалися й казали: “Це справді був Син Божий!”» Висновки з
подій того дня далекосяжні й багатогранні. Один із них полягає в тому, що коли
двоє сперечаються й один із них вважає, ніби має аж 73 відсотки рації, то це,
як учив Чеслав Мілош, «дуже підозріло». Другий – що
прозріння все одно неминуче і навіть при масовому засліпленні кожному з нас
дано можливість прозріти, як тому центуріонові. Непокоїть
лиш одне питання: чи для цього обов’язковий землетрус? 26.04.2019 |