|
Андрій БондарКультура не повернеться"Теорія
літератури. Вступ" (1983) британського критика Террі
Іґлтона – безперечна віха сучасного світового
літературознавства, що наближає читача до розуміння того, наскільки складно і
звивисто, починаючи з епохи романтизму, формувались уявлення про художній текст
і підходи до нього, як творились літературні ієрархії, моди та канони, як
абсолютизували одне й нехтували іншим. Усе, як і має бути у правдивому
інтелектуальному бестселері, який має чимало контекстів і кутів зору, де кожен
вхід може мати кілька різних виходів, де підважуються речі універсальні, а
марґіналії раптово набувають величезної ваги. Втім, для
українського читача такі тексти є передусім доброю нагодою поміркувати про
своє: оцінити, чому те, що працює в ситих імперських культурах, зовсім не
функціонує в нас, і, певна річ, вкотре переконатися, що якась частина їхнього
досвіду завжди залишатиметься для нас до кінця не зрозумілою – і, навпаки,
звісно, теж. Іґлтон – неомарксист,
тому чимало в його інтелектуальних побудовах присвячено ідеологічним контекстам
і тому, як інтелектуальна верства поширює свої цінності на нижчі класи, як
корелюються утилітарне і духовне, як працює влада на тонких рівнях і
знаходиться рівновага (або її видимість) між заможними та бідними – тими, хто
володіє всім, і тими, кому нема чого втрачати, крім своїх ланцюгів. Але навіть
за всіх нездоланних відмінностей від, приміром, британської культури наша
культура з її хронічною неповнотою, тривалою історією російського домінування,
комплексами, травмами та перерваними традиціями впродовж останньої сотні років
усе одно обертається в колі загальних потреб і цінностей західного світу. Ми
потребуємо того, що й вони. Сьогодні, можливо, стократ сильніше, ніж вони. І
коли Іґлтон пише про початок ХХ століття: "Якщо
не кинути масам кілька романів, вони можуть відповісти киданням каміння з
барикад", ми, сучасні українці, розуміємо, що каміння наших останніх
барикад якоюсь мірою є наслідком ненаписаних романів, тобто не сформованих у
свій час великих наративів – історій, що дозволяють
поєднати минуще з вічним, минуле з теперішнім, міф з наукою і традицію з
індивідуальним талантом. На питання,
що робити сьогодні культурі, яка замість Томаса Стернза
Еліота і "Scrunity" Найта й Лівіса отримала
Голодомор і Сандармох, напрошується кілька
відповідей, одна з яких обов'язково запропонує перетворити Голодомор і Сандармох на провідний культурний наратив,
тобто зробити своїм самоописом травму – знищення провідної
суспільної верстви та культурної еліти, яке не просто вплинуло на існування
нашої культури, а визначило її. З другого боку, всі найсвіжіші українські
травми – від "Небесної Сотні" до масакри
під Іловайськом – наслідок того, що Голодомор із Сандармохом
свого часу не стали провідним наративом. З третього
боку, культурний контекст сучасної України передбачає медіякратичний
оптимізм і нові історії успіху, де не знаходиться місця не тільки для роботи
над травмами минулого, а й для самої можливості засвоєння ширшими верствами
населення будь-якого літературного тексту, складнішого за словесні мімічні
зморшки в Instagram. Пониження
статусу інтелектуальної літератури в суспільній ієрархії робить усі спроби самоопису справою абсолютної меншости,
її останньою іграшкою, заздалегідь приреченою на обертання у найвужчому з усіх
можливих кіл. Іґлтон цитує одного з критиків початку
ХХ століття: "Відмовтеся ділитися з дітьми робітників духовним, і вони,
ставши дорослими, вимагатимуть комуністичного переділу матеріяльного".
Натомість наша сучасність відповідає загальною глухотою, яка навіть до скепсису
не доростає. Вона не сперечається з культурою і не критикує її, не відкидає її
як щось зайве й обтяжливе, а просто не бачить, іґнорує, рятуючись у максимально
полегшених для сприйняття формах – серіялах, кліпах,
луках і селфі. У більшості
наших людей не просто немає культурних потреб, а й розуміння того, що таке
культурна потреба у принципі. Сучасний українець, якби міг говорити, сказав би
так: "Дайте мені інформаційний сірий шум, і я ніколи не подорослішаю й
нічого ні від кого не вимагатиму". Тому та "криза
інтелектуалів", про яку часто говорять у контексті наших останніх виборів,
– не що інше, як загальна криза культури. І почалося це не сьогодні і закінчиться
не завтра. Живучи у країні,
де провідним жанром став "інформаційний привід", ми щоразу стикаємося
з діялогом сліпого з глухим, де сліпий не розуміє, що
культура в її звичних формах більше ніколи не повернеться, а глухий ніколи не
збагне, що він втратив, через відсутність органу, який відповідає за розуміння.
Тому реальним викликом є встановлення зв'язку між проактивною
меншістю та пасивною більшістю, розвиток нових форм самоопису
і підходів до матеріялу. Як колись в епоху
англійського літературного часопису "Scrutiny",
нам життєво необхідне розширення простору боротьби. І
якщо для виживання нашої культури потрібні провокації і гайпи,
серіяли та флешмоби, варто
скористатися всіма наявними жанрами, які виробила сучасна західна культура.
Інакше разом із культурою ми втратимо країну. 26.08.2019 |