|
Олексій Браславець, педагог, правознавець, ватиканіст, публіцист, києвознавецьПро драматургію повсякденняРимське право – одна з трьох
основ християнського світогляду – розрізняло приватний і публічний бік
життя людини. Утім, межа між ними була така ефемерна, що публічне часто
трактували як приватне й навпаки. Життя минало під поглядами інших, тож логічно виникало питання про вигляд учинків, жестів і
взаємодій – про драматургію повсякдення, або ж, як її називають сьогодні,
соціальну драматургію. Маски
комедії дель арте «Так,
світ – театр, / Де всі чоловіки й жінки – актори. / Тут кожному
приписаний свій вихід, / І не одну з них кожне грає роль». Ця цитата з Вільяма
Шекспіра давно вже стала тривіальною. Та вона підказує, що спроба поглянути на
повсякденне життя як на виставу не позбавлена сенсу. Про
дію – трагічну й комічну Першим
систематичним синтезом знань про театр і драматургію можна вважати трактат Арістотеля «Поетика». У ньому йдеться про те, що твори
мистецтва, зокрема й театрального, приємні людям, бо, «споглядаючи їх, можна
навчатися й замислюватися, що являє кожен образ». Тут варто наголосити на слові
«являє», бо ж оточення сприймає саме те, що явлене. Знаки, якими людина
повідомляє зовнішній світ про себе, можна і треба читати – інакше вони
втрачають сенс. Повсякденне
життя продукує знаки через дію, тому, зауважує Арістотель,
«вони зображають дійових осіб». Отож, будь-яку ситуацію, у якій через взаємодію осіб
світові явлено певний знак або систему знаків, можна й варто читати як
драматичний твір. За Арістотелем, є два типи драми – трагедія й комедія.
Джерело обох – імпровізація, тобто не заздалегідь прописані сценарії, а
живе, еластичне й непередбачуване моделювання стосунків між дійовими особами,
які запропоновано прочитати спостерігачеві. Про трагедію йдеться, коли серйозна
й закінчена дія, породжуючи співчуття чи тривогу, призводить до очищення
почуттів (катарсису). Комедія ж показує гірших людей, роблячи їхні вади
частиною смішного. Смішне – це недолік чи непристойність, що не завдає
болю й не викликає співчуття, а проте також призводить до очищення. Отже,
читаючи знаки повсякдення, людина – або співчуваючи дійовим особам
(трагічна модель), або сміючись із їхніх бридких помилок (комічна
модель) – навчається й думає. Від мімезису до катарсису А
починається все з мімезису – наслідування (у
латинській версії – імітації). Як і решта мистецьких творів, драма
наслідує реальність. Педагогіка каже, що найкращий виховний прийом – це
особистий приклад, а мета виховання – передати наступним поколінням
знання, вміння й навички попередніх; отже, повсякдення – це суцільний потік
особистих прикладів дійових осіб, які пропонують засвоїти й наслідувати
спостерігачеві. Дійові особи
мають кілька особливостей. Насамперед, це персонажі – спеціально
узагальнені, певною мірою архетипізовані й
ідеалізовані задля кращої міметичності. Окремо
вирізняють протагоніста, антагоніста, дейтерагоніста
й тритагоніста; усі ж інші – це тло, покликане
відтіняти їхні дії. Протагоніст
– це головний герой, центральна дійова особа. Саме з його пошуку треба починати
аналіз повсякденної ситуації. Йому завжди протистоїть антагоніст –
суперник і супротивник, який заважає головному героєві на шляху до мети. Дейтерагоніст – це другий актор після протагоніста,
який діалогізує з ним і утворює другу лінію драми. Тритагоніст – це підбурювач, резонер, причина страждань
головного героя. Власне, у кожну повсякденну ситуацію можна розкласти на
стосунки цих персонажів; головне – з’ясувати, хто тут протагоніст, а хто –
антагоніст, де зачаївся дейтерагоніст і чому досі
ніхто не бачив тритагоніста. Взаємодія
персонажів неодмінно має призвести до катарсису, під яким можна розуміти
широкий спектр впливу: чи естетичне ушляхетнення, чи релігійне очищення духа,
чи просто розслаблення психіки. Локалізувати катарсис зазвичай можна,
поставивши доволі традиційне католицьке запитання: «Задля чого я спостерігаю ці
перипетії? Що Бог хоче мені цим сказати?» Публічні
статуси Публічна
сфера життя якнайпридатніша до розгляду з боку
драматургії. Річ у тім, що з античних часів вона оперує поняттям статусу. Тобто
в публічній дійовій особі бачать не так реальну особистість із властивими їй
рисами, як представника: ця-бо особа взяла відповідальність за певну ділянку
суспільного служіння й тягне на собі її ярмо. По суті, спільноту цікавить саме
визначеність місії, формалізована у статусі (що з латини можна буквально
перекласти як «стан»). Мета ж будь-якої суспільної місії – це аналог драматичного
катарсису. Суспільний
статус – це, отже, не що інше, як аналог ролі. Важить не те, стара чи
молода особа, багата чи бідна, здорова чи хвора; важливо, яку соціальну роль
вона грає й чи якісно виконує місію. Останнє цілком вписується в концепцію мімезису, адже йдеться про те, як добре соціальний актор
наслідує взірець служіння місії. Інколи
публічна сфера не зважає навіть на те, чоловік чи жінка насправді вступили в
гру (у драматургії таке амплуа відоме як травесті, а сам прийом травестії сягає
античних часів). Значення має лише те, наскільки виконавець ролі відповідає
своєму статусу. Показовий історичний приклад – утім, не такий уже й
унікальний – це випадок святої Ядвіги Анжуйської.
Її часто іменують королевою, проте справжній титул Ядвіги починався так: «Dei gratia Rex
Poloniae» – «Божою милістю король Польщі». І тут
немає нічого дивного для людини, сформованої в традиції римського права:
спочатку визначаємо місію (у цьому випадку – короля), а вже потім бачимо
фізичне тіло, у конкретних історичних обставинах цією місією наділене. Такий
підхід, утілений у вченні про два тіла короля, добре описав медієвіст Ернст Канторович. Нам же, розглядаючи справи публічні, варто
пам’ятати: є суспільна місія, формалізована як статус (він же соціальна роль),
а є конкретний носій статусу, виконавець соціальної ролі тут і зараз. І
помилково буде – як каже важливий постулат драматургії – ототожнювати
роль із виконавцем, а тому й статус із носієм. Приватні
ролі Приватна
сфера схожа на публічну, особливо якщо зосередитися на справах сімейних –
адже сім’я неначе віддзеркалює структуру численних публічних інституцій.
Наприклад, статусна модель отця сімейства (pater
familias) майже ідеально відповідає моделі двох
тіл короля. Та й до решти членів родини у драматургічному аналізі (утім, як і
правовому чи канонічному) потрібно застосовувати статусний підхід. Діти з
погляду драматургії – це ті, хто наділений статусом сина чи доньки.
Дружина – та, хто має статус дружини. І сам отець сімейства – це не
так біологічний батько дітей, як той, у кого є отцівська
влада (patria potestas)
й місія опікуватися всіма членами сім’ї. І тому в статусі отця сімейства
цілковито може опинитися дочка, якій старенькі чи недужі батьки передали свою
роль. Інші міжлюдські стосунки, насамперед договірні й зобов’язальні,
теж можна вписати в драматичну структуру. Важливо тільки встановити ролі
учасників цих договорів. Наприклад, традиційні статуси дебітора й кредитора,
прочитані через драму, можуть дати цікаві результати. Якщо вважати дебітора
протагоністом, а кредитора – антагоністом, ми побачимо сюжет про лихваря,
який гнобить нещасного боржника. Тимчасом стосунки кредитора-протагоніста й
дебітора-антагоніста мимохіть підводять до роздумів про дрібного злодюжку, який
підступно намагається обдурити заощадливого господаря. Тому в повсякденні варто
бути уважними, кому ми віддаємо роль головного героя, – і навпаки,
замислюватися, у якій ролі оточення бачить нас. Зрозуміло,
що така драматургія повсякдення аж ніяк не претендує на роль універсального
підходу; але завдяки цьому допоміжному методу можна по-іншому подивитися на
особисте й соціальне буття людини й подумати про те, як ми самі поводимося на
життєвій сцені та що це може казати іншим. Мені ж роздуми про соціальну
драматургію дозволили ще раз проглянути Арістотелеву
«Поетику» та «Два тіла короля» Ернста Канторовича, а
ще – відкрити прекрасного Ервінґа Ґофмана та
його «Ритуал взаємодії» і «Презентацію себе в повсякденному житті». 13 11 2019 https://www.verbum.com.ua/11/2019/statuses-of-the-art/everyday-drama/ |