|
Генадій Друзенко, правник, публіцист, перекладач та громадський активістШанс для українських правихУкраїнські праві мають шанс вийти з
політичного маргінесу тільки тоді, коли навернуться від вульгарного трайбалізму
(який вони чомусь називають "націоналізмом") до здорового
консерватизму. Українські
праві мають шанс вийти з політичного маргінесу тільки тоді, коли навернуться
від вульгарного трайбалізму (який вони чомусь називають «націоналізмом») до
здорового консерватизму. Якщо піднімуть на прапор захист свободи кожного
залишатись вірним традиції, в якій він виріс, а не нав’язувати українському
загалу якусь уніфіковану єдиноправильну традицію. Наразі головна проблема українського
правого руху в тому, що він переконаний: перемогти Росію можна тільки ставши її
зменшеною копією. Що справжню Україну можна збудувати тільки через
централізацію, уніфікацію та асиміляцію. Одна мова, один історичний наратив і бажано одна «національна церква». Плюс єдиний
національний лідер на чолі єдиної згуртованої нації.
У своїй останній книжці «Дорога до несвободи» (Road to unfreedom) Тимоті
Снайдер описує, як російський філософ Іван Ільїн, теоретик «християнського фашизму»,
став духовним наставником Владіміра Путіна. В
українців є свій Ільїн – Дмитро Донцов. Боюсь, що більшість українських правих
і досі вважає його своїм учителем, не підозрюючи наскільки ідеї Донцова
співзвучні світогляду Ільїна. Українські націоналісти підсвідомо заздрять
путінському режиму, бо хочуть аби в Україні було все як в Росії, тільки
українською мовою, під українським прапором та на «своїй Богом даній землі». Розчинення індивідуума в соціумі,
легковага людським життям (бо нація безсмертна, а тому «герої не вмирають»),
зневага до «міщан», претензія на моральну вищість, культ ненависті до «чужих»,
прерогатива «національних інтересів» над правом та мораллю – всі ці риси добре
знайомі Європі 20-30-х років минулого століття і Росії – 10-х років століття
нинішнього. До речі, Путін ще наприкінці 2013 року
в посланні до Федеральних Зборів визначив свою ідеологію як консервативну. Тому
нічого дивного, що українські праві йдуть у ідеологічному фарватері свого
затятого ворога. Біда в тому, що неможливо перемогти Путіна, ставши маленьким путіним. З іншого боку, ми бачимо, як
ліберальний Захід відступає під натиском путінського режиму. Для тих, хто
вірить, що навпаки, путінський режим хитається під натиском санкцій та західних
демократій і от-от впаде, знову ж таки відсилаю до останньої роботи Тимоті Снайдера «Дорога до несвободи». Тут за браком місця
лише засвідчу, що я солідарний з Єльським професором в оцінках того, хто
наступає і хто відступає у битві путінської Росії та ліберального Заходу.
Суспільство, розщеплене на атоми ринковим фундаменталізмом і розбещене вірою у
особисту вигоду як основну мотивацію людини, неспроможне ефективно протистояти
російському фашизму.
А для нас постає питання: чи може бути у консерватизму інше обличчя, інший
різновид, аніж путінсько-ільїнсько-донцовська нація,
в якій розчиняється індивід, якій він має знов і знов приносити себе в жертву?
Я певен, що є. Це консерватизм розмаїття. Але не розмаїття автономних
індивідуумів, а здоровий консерватизм громад. Це консерватизм Швейцарії, яка
говорить різними мовами і ходить до різних церков, а не Іспанії часів Франко,
де всі мали бути католиками та говорити кастильською говіркою (яку обрали за
еталон «літературної іспанської»). Це консерватизм Америки Джефферсона, а не
Німеччини Гітлера. Такий консерватизм робить ставку на
розмаїття локальних традицій, а не уніфіковану традицію. Традиція цього
консерватизму так само розмаїта, як природа. Нікому в Америці не спаде на думку
уніфікувати курикулум Гарварда та Стенфорда.
Чи запроваджувати одноманітні для всіх вищих шкіл вимоги цитування у наукових
роботах. Або вводити «державний стандарт» американської англійської… Що не
заважає американським університетам задавати світові тренди, а американській
англійській бути сучасною lingua franca.
Щира релігійність більшості американців чудово сполучається з неймовірним
розмаїттям церков. Баварці вітатимуться з вами grüß
Gott, а не Guten Morgen! Тирольці, залишаючись австрійськими партіотами, суттєво відрізнятимуться від мешканців Нижньої
Австрії… Український консерватизм має шанс тоді
і лише тоді, коли він стане традицією захисту локальних традицій. Коли він
відмовиться від суперечки, яка українська правильніше, припинить встановлювати
її уніфікований стандарт, а натомість плекатиме і мову Лукаша, і мову Жадана, і
мову Матіос, і мову Лиса. Коли «канонічну версію»
української історії припинять затверджувати в міністерстві освіти. Коли вулиці
Леніна не ставатимуть автоматично проспектами Бандери. Український консерватизм має стати
захисником традицій кожної української сім’ї, громади, школи, церкви,
університету – усіх цих «сакральних інституцій», в яких формується людська
особистість – перед уніфікаторськими зазіханнями держави. Як чудово сформулював
один з ідейних натхненників сучасного консерватизму британський філософ Роджер Скрутон, «консерватори
виступають проти уряду з великими повноваженнями (big
government) не тому, що вони ненавидять державу як
таку, а тому що вони люблять сакральні інституції», в яких формується людина…
Щойно українські праві відкинуть свою претензію на знання та нав’язування
загалу єдино-правильної традиції, а натомість стануть захисниками всього
розмаїття українських традицій, оборонцями права кожного залишатись собою,
будучи українцем, в них з’явиться чудовий шанс перетворитись з меншості, яка
ненавидить, на більшість, яка любить, і просто виграти вибори… 6 11 2019 https://hvylya.net/analytics/society/shans-dlja-ukrainskih-pravih.html |