www.ji-magazine.lviv.ua
Олександр Фільц
Фройдівська лекція 2019: pro et contra
В дитинстві
ми віримо, що добро незмінне і вічне, а зло минуще – варто лише почекати і
понадіятись на добрих дорослих, які вміють дати всьому раду. В дитинстві ми
віримо, що дорослий світ розумний і справедливий, а глупота
і кривда – від минущого зла. В дитинстві ми віримо в казки, бо вони обіцяють
чудеса, без яких світ позбавляється уяви і фантазії. В дитинстві ми гірко
плачемо, якщо наші надії і сподівання не справджуються, і сльозами закликаємо
дорослих, аби вони нас втішили і запропонували іншу рятівну казку. Приблизно до
трьох років ми не знаємо брехні, а тому дорослі нас вважають наївними і
безпосередньо щирими. Облуди, тим не менше, життя нас навчає швидко. Ми у
дитинстві знаємо, що підступні сили пітьми завжди програють, але цих сил
побоюємся. Багато чого іншого відбувається в дитинстві: це цілий і окремий
простір переживань. Його чи не найважливішою особливістю є поділ світу на
полярні якості, на «біле добро або чорне зло». Але дитинство триває недовго, і
досвід його неухильно стирається. Адже не все, у що ми віримо і чого хотіли б у
дитинстві, має залишатися незмінним. Аби дорослішати, треба позбутись
дитинства, хоча і не всього. Для цього природа передбачила спеціальний
біологічний механізм прунінгу («Pruning» – обрізування, прополювання лісу). Цей механізм
видаляє нейронні зв’язки, які заважатимуть надалі пристосовуватись до
поступового подорослішання. Передусім нам доводиться
позбутись дитячого уявлення про світ, у якому протистоять
лише полярні та ідеально очищені від будь-яких домішків
сили. Крім того, необхідно відкрити у собі здатність вчитися і навчатися
дорослішому життю, зберігаючи крихти наївності і віри в добро і справедливість.
Через
школення ми стаємо підлітками і моментально вступаємо у світ нових ідеалів та
нових розчарувань, які – на противагу дитинству – добре і болісно усвідомлюємо.
Пубертат, або підлітковий період життя, даний нам
природою для пошуків і віднайдення свого місця у
майбутньому, на заваді якому стоїть консервативний світ дорослого досвіду і
зрілих хитрощів, довіри та облуди, здатності бути вдячним і заздрісності,
любові та ненависті, кульгавої справедливості і корупції. Цей – підлітковий –
вік не випадково позначений протестом проти всього дорослого і надіями на те,
що нове покоління нарешті зможе змінити хоча би найкричущіші
біди недосконалого світу. Зрештою, історія запевнює, що іноді це вдавалося.
Можливо, найяскравішим прикладом цього у близькому минулому слугує молодіжний
струмінь дадаїзму-сюрреалізму-неомодернізму у 20-х роках минулого століття та
студентська культурна революція в Європі 1968 року, підсилена гіппі та рок-музикантами. У такі періоди соціальних
пертурбацій і змін, нехай вони й короткотривалі у загальноісторичній
перспективі, усе суспільство стає «підлітковим». Традиційні інституції критично
розхитуються, соціальний емоційний фон хвилеподібно «розгулюється», з’являються
нові – «мутаційні» – форми суспільних стосунків, не передбачених традиційними
регулятивними правилами функціонування спільнот. Словом, відбувається свого
роду «культуральна мутація», носіями якої і є
найчастіше молодь пізнього підліткового віку. (Принагідно треба сказати, що
підлітковий вік, згідно зі сучасними нейрофізіологічними уявленнями,
простягається до 25 років, коли завершується остаточне формування зрілого
головного мозку). Ці соціально-культуральні процеси,
по суті, добре відомі і достатньо описані у літературі – як фаховій, так і
популярній. Однак рідко доводиться зустрічатися з
твердженням про те, що суспільство може утримуватися в підлітковому стані
впродовж тривалішого часу. Хоча б тому, що підлітковий досвід також підлягає
масивного прунінгу, через механізм якого
«забувається». Бурхливі перипетії підліткового життя стають щораз пастельнішими, поволі блякнуть ідеали, і люди стають
дорослими учасниками традиційного суспільства, дивуючись: як це ми так могли,
…як ми могли такими бути?
Теза про
українське суспільство як підліткове стала центральною у Фройдівській лекції, виголошеній у Львові 26 вересня 2019
року до дня 80-х роковин з дня смерті засновника психоаналізу і одного з
найвпливовіших мислителів 20-го століття (Фройд помер
23 вересня 1939 року у Лондоні). Вольфганг Мартін Рот, німецько-австрійський
навчаючий психоаналітик і член Віденського ПЕН-клубу, у виголошеній Фройдівській лекції запропонував своє бачення сучасної
дійсності України з позицій психоаналітичного розмірковування. На це він мав
неабиякі підстави, оскільки протягом 11 років провадив навчальні
психоаналітичні групи у Трускавецькому проєкті у двох
форматах: малому (з учасниками не більше 12-ти, у яких найчастіше
відображається модель функціонування сім'ї) і великому (де у групі
зустрічаються всі учасники проєкту – до 150 учасників
– і яка вважається моделлю суспільних стосунків). Чи треба сумніватись, що
унікальний доступ психоаналітика іншої мови та іншої культури до інтимних
переживань у малих і великих групах – особливо з урахуванням того, що
учасники проєкту репрезентують усі частини України –
дає неоціненні можливості до фахового психоаналітичного споглядання й аналізу?
І ця можливість була виразно втілена у Фройдівську
лекцію.
Якщо
коротко, то соціокультурний стан України, від початків незалежності і понині,
Вольфганг Рот запропонував розглядати як «пубертатний» (підлітковий). Ця
провідна теза Фройдівської лекції, рівно ж як і решта
висловлених ним думок, викликала вповні зрозумілу хвилю дискусій.
В цілому,
спектр застережень щодо позиції лектора з точністю до 100 відсотків
віддзеркалює стандартну реакцію, яку ми спостерігаємо в різних середовищах
нашого суспільства на недо-розуміння переважної
більшості німецької та австрійської культуральної і
політичної еліти. І це неабияк важливо нам усвідомлювати. Адже наш
колега-лектор не є політиком, аби мати щодо Росії якісь явні та замасковані
економічні інтереси, які треба приховувати за фасадом дипломатичних реверансів
у бік нинішнього плачевного стану європейської безпеки, попраної
в Україні. Ані фаховим культурологом, думка якого не може встояти перед цунамі
масованої російської пропаганди. Вольфганг Рот сказав у лекції те, що думає,
відштовхуючись від безпосереднього сприймання українського бачення дійсності за
останні десять років. Він точно і безпомилково усвідомлює весь масштаб агресії
щодо України і співпереживає нам з усією повнотою обурення і жадання
справедливості. Водночас у нього є (і не може бути іншого) типово
«німецьке» розуміння репарації історичної пам’яті, засноване на уроках Другої світової війни і – що не менш суттєво –
радянсько-російській версії повоєнної історії. У цій пам’яті Україна
залишається досі частиною російського культурно-політичного зазіхання. Навіть
тоді, коли вона – Україна – спромоглася на «пубертатну» сепарацію (відділення з
потребою самостійного існування) від своєї «генетичної» сім’ї. Це одна з
можливостей трактування «підлітковості» нашого
нинішнього суспільства. Вона, звісно, відображає в собі малодоступну для нашого
сприймання «кричущу» амбівалентність (тобто поєднання непоєднуваних
суперечностей), властиву сучасному Заходу в цілому. Але вона є й тією
реальністю, яку ми змушені сприймати як даність, надану нам з усіма «за і
проти» у Фройдівській лекції 2019 Вольфгангом
Мартіном Ротом.
Проте,
зважаючи на всі висловлювані pro et
contra, особливість двох революцій на Майданах все ж дає
підстави для іншого «пубертатного» трактування модерної України. Адже обидва
Майдани можна без зайвих перебільшень вважати соціокультуральними
мутаціями не лише посткомуністичного простору, а й усієї Європи. Адже Майдани
повстали не лише проти ретро-радянської системи влад, але й за ідеалізовані
європейські цінності, що і є свого роду ознакою «пубертатності».
І розбились обидва Майдани радше об стіну розчарування, ніж об жорстку правду «реальполітік». За це Україна платить непомірну ціну –
протистоїть ретро-радянській окупації.
І тут
дискусія навколо Фройдівської лекції відкривається
зовсім неочікуваним ракурсом. Варто лише згадати два військові вторгнення
Радянського Союзу в Угорщину 1956 року і в Чехословаччину 1968 року. Обидва
були жорстоким придушенням – здебільшого молодіжних – протестів гідності та
демократичних свобод, в яких деморалізованим і приниженим почувало себе ціле
покоління (згадаймо «Нестерпну легкість буття» Мілана Кундери).
Східна Європа прозріла швидко, а невдовзі весь західний протверезілий світ
зрозумів, що має справу з «імперією зла».
І що?!...
Через якихось 40 років – тобто через неповних два покоління і при живих
свідках радянської окупації – ті ж Угорщина і Чехія стали неприховувано
проросійським лобі вже у Європейському Союзі. І це при всій очевидності
віроломної анексії – по суті, тією ж Російською імперією – частини території
сусідньої східноєвропейської України. Це що: з колективною свідомістю Угорщини
і Чехії стався якийсь соціальний прунінг? Начисто
стерлися зі суспільної пам’яті тодішні геройські зусилля загиблих людей
зупинити радянсько-російську диктатуру?! Психоаналіз може, звісно, такі
феномени пояснити як соціальний механізм ідентифікації з агресором, або
простіше – бажанням ототожнити себе з владною і непереборною силою держави. Або
ж звичайним витісненням нестерпних переживань приниження, які сьогодні
переживає Україна. Але ж не всі гноблені народи впадають у подібне забуття. І
ми такі приклади знаємо.
Відтак, Фройдівська лекція 2019, яку виголосив німецько-австрійськиЙ психоаналітик Вольфганг Рот, помимо турбулентних дискусій щодо правомірності її
центральної тези, ніби ставить до нас непряме питання: якщо Україна перебуває у
пубертатному періоді свого визрівання і за цей процес мусить платити
максимальну ціну життя захисників своєї незалежності, то чи не впаде вона через
півтора-два покоління у колективне забуття щодо агресії з боку Росії? Чи зітре
з нашої колективної пам’яті такий собі соціальний прунінг
військову агресію Росії (визнану таки міжнародною спільнотою) – і ми не лише
пробачимо все, що сталося, але й?... Чи, може, ми б мали почати забувати
вже?...
13.10.2019
https://zbruc.eu/node/92781
|