|
Андрій ЛюбкаПовернути Донбас чи звільнити Донбас?Підписання
Україною «формули Штайнмаєра» знову активізувало
суспільну дискусію про майбутнє Донбасу. Природно, що думки людей на цю тему
розділилися – хтось прагне миру за всяку ціну (навіть капітуляції), інші
вважають, що все має відбуватися винятково на українських умовах. Константою
залишається позиція більшості українців: Донбас має повернутися в склад
України. Частка тих, що вважають за слушне для України повністю й назавжди
відмовитися від окупованих територій, – украй мала. А це означає, що
провідні політичні сили боротимуться за першість в ініціативах з реінтеграції
Донбасу, адже це забезпечить їм високий рейтинг й електоральне майбутнє. Зрештою,
разючих різниць між позиціями двох основних політичних таборів немає: обидва
заявляють про політико-дипломатичний шлях реінтеграції окупованих територій як
єдино можливий. Так,
колишній Президент України Петро Порошенко влітку 2018
року говорив: «Заявляю ще раз: Крим і частину Донбасу ми
прагнемо отримати політико-дипломатичним шляхом, але мінські домовленості вже
принесли користь Україні». Минув один
рік, і теперішній, прости Господи, президент Володимир Зеленський майже
повторює за своїм попередником: «Україна може
досягнути прогресу у врегулюванні ситуації на Донбасі лише
політико-дипломатичним шляхом». Різниця в позиції двох президентів
полягає тільки в прив’язці Криму до стратегії повернення окупованих територій,
але це тема для іншої розмови. Чому ж тоді,
якщо Зеленський і Порошенко однодумці в справі саме політико-дипломатичного
шляху, один із них дає добро на підписання формули внутрішньої окупації, а
інший солідаризується
з акціями протесту? Відповідь на
це питання, як на мене, полягає в різному тлумаченні словосполучення
«політико-дипломатичний шлях». Порошенко підписав Мінські угоди в момент, коли
Україна перебувала під дулом автоматів, і основною його метою було зупинити
активну фазу кровопролиття. А потім колишній Президент у різний спосіб відтягував
імплементацію Мінських угод і реінтеграцію Донбасу. Володимир
Зеленський, якого гірка доля ще не навчила простої істини, що Росії
не можна довіряти ніде й ніколи, з ентузіазмом неофіта поринув у мирні
переговори з агресором і терористами. Думаю, він щиро вірить у те, що війну
можна закінчити, а Донбас повернути у рекордно стислі терміни – скажімо, за
рік. Це
реалістична й осяжна мета. Проблема тільки в тім, що
існує величезна різниця між «поверненням» Донбасу і «звільненням» Донбасу.
Передусім – у впливі на майбутнє України. «Повернення»
означає готовність визнати окрему «донбаську» ідентичність, яка ненавидить
Україну, зневажає українську мову й бачить себе частиною «русского
мира»; тобто прийняти їх такими, якими їх показує пропагандистське телебачення
– і дати право голосу в Україні. Крім того, це означає амністію для
військово-окупаційних адміністрацій регіону і можливість для них продовжити
політичну кар’єру на київських пагорбах. Якщо Зеленський готовий на це, то й
справді реінтегрувати Донбас можна за рік. Натомість
«звільнення» також передбачає повернення Донбасу в склад України, але на
українських умовах: ніякого особливого статусу, українська мова – державна, всі
поплічники терористів і окупантів – або в тюрму, або еміграція. Це також реалістичний
план, але на нього доведеться зачекати ще не один рік. Адже
звільнити Донбас політико-дипломатичним шляхом неможливо. Виграшна стратегія
України для реінтеграції Донбасу на наших умовах полягає в затягуванні й
очікуванні кризи в Росії, під час якої можна буде максимально легко звільнити
Донбас і прогнати звідти бойовиків та поплічників окупантів. Йдеться про
військово-поліцейську операцію, яка може відбутися без єдиного пострілу. Але
першими в окуповані міста мають зайти люди в уніформі, а не політики чи
дипломати. Так було в
Хорватії, яка в 1995 році відвоювала окуповані сербами хорватські території під
час операції «Блискавка» і «Буря». Ці воєнні операції тривали по три доби,
але підготовка до них тривала роками. Хорватія вела дипломатичну роботу в світі
й переконала міжнародну спільноту, що її території окуповані незаконно; країна
збиралася з силами, формувала армію, закуповувала зброю й отримувала її як
гуманітарну допомогу від союзників; зрештою, хорвати вичікували слушного
моменту, коли сербські позиції (міжнародні, фінансові, військові) максимально
ослабнуть – і завдали блискавичного удару. Який із цих
варіантів вигідніший Україні? І чому керівництво держави обирає не його? 08.10.2019 |